Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:12:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39

Auteur Topic: Discussie over Fremo in Rijswijk  (gelezen 6762 keer)

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #45 Gepost op: 22 January 2023, 18:25:08 »
Het lijkt er op dat Ronalds vermoeden klopt.
Ik denk dat Hans in de war is met aanpassingen aan het materieel, zoals fijnere koppelingen die op schroefkoppelingen lijken. Die zijn inderdaad wel zinvol toe te passen op de modulebaan.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

rhberk

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 22 January 2023, 20:20:01 »
Ik vind Fremo altijd een genot om naar te kijken en ach, als er even niets rijdt maakt mij dat niets uit........

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #47 Gepost op: 22 January 2023, 20:37:36 »
Die "oorspronkelijke vraag" was helemaal niet "de" oorspronkelijke vraag. Na 5 pagina's Rijswijk is het draadje random ergens afgesplitst. En dan zegt Hans in bijdrage nummer 4 iets en is dat opeens "de" vraag waar een paar lui redelijk gericht de hele tijd op menen te moeten springen op het moment dat de discussie gewoon weer on-topic over Fremo gaat?

Let it go...

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #48 Gepost op: 22 January 2023, 20:40:26 »
Stond er iets van FREMO in Rijswijk dan??? ik heb ze niet gezien
Ik heb dit draadje grofweg doorgelezen en kan menigeen alleen maar gelijkgeven: op een beurs komen niet alleen de "Ware Gelovigen", maar vooral 'simpele burgervaders-met-hunne-zonen', die van treintjes houden, maar dus wél iets willen zien rijden!

Ik was enige tijd lid van FREMO, kreeg daar bést respect voor de gedrevenheid van vele leden, maar ben uiteindelijk blij er door het lokale Blokhoofd uit te zijn gegooid; het is EEN HOBBY/ONTSPANNING!!! (Onverlet, dat ik nog steeds een paar FREMO-geschikte modules heb, die hoognodig afgebouwd moeten worden, hopelijk acceptabel voor hun standaarden...)

Bezoek eens een "echte FREMO-bijeenkomst"; ik zag het in Duitsland, waar ze voor een weekend een sporthal afhuren, bijna 1000 echte meters modelbaan opbouwen en inderdaad 'volgens dienstregeling' rijden. Fascinerend en als je meedoet 'gewoon goed opletten en hard WERKEN'.

Helaas zijn zulke bijeenkomsten 999/1000 keer 'besloten', dus kan óók die wellicht geïnteresseerde hobbyïst dit niet zien... Al was het maar omdat hij/zij niet eens wéét dat ook dit bestaat!

De bijdrage van Biesje(?) en vele anderen lijkt mij dus totaal op zijn plaats

-Voormalig lid van de RhB-groep-

En wat een heerlijk en perfect passend commentaar (sorry mede-forumlid dat ik uw naam niet eens kan reproduceren):

Citaat
Maar even over Fremo:  prachtig.     
Mijn mening:  ik ben bij een yoga club en wij hebben ons ingeschreven voor een demonstratie in Rijswijk op een beurs voor promotie van joggen, sport en ontspanning.  Wij gaan daar sessies doen van een uur yoga-stilzitten en mediteren.  Wij verwachten veel belangstelling.  Héél interessant om te zien, maar vooral leuk voor onszelf.
« Laatst bewerkt op: 22 January 2023, 21:16:41 door Reinout van Rees. Reden: quote tags toegevoegd »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #49 Gepost op: 22 January 2023, 21:22:36 »
Frans: het menselijk oog neemt vooral beweging waar. Misschien dat je het daarom niet zag? :D

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #50 Gepost op: 22 January 2023, 21:36:06 »
Wat misschien onderschat wordt: de "opvoedkundige" invloed van fremo. Deels door fremo ben ik me persoonlijk meer gaan richten op een buurtgoederentrein en realistisch treinverkeer. In de Duitse Miba zie ik met enige regelmaat fremo-gerelateerde artikelen als ze het weer eens over een losweg, een zijlijntje of realistisch treinverkeer willen hebben. Daar is best wat van doorgesijpelt in hoe mensen bouwen.

Drie jaar geleden stond er zo'n mooie Poolse baan in Rijswijk. Zijlijntje, kuisingsstation, af en toe een rangerende buurtgoederentrein... Qua sfeer (voor mij) een fremo-baan. Maar dan wat geoptimaliseerd voor tentoonstellingen omdat je regelmatiger iets kon laten rijden. Op de ontrax van afgelopen najaar stond een vergelijkbare Poolse baan. Daar kan ik wel van genieten, als men z'n best doet om ook realistisch te rijden.

Dat soort realisme-impulsen kunnen van allerlei kanten komen. Ik heb bijvoorbeeld het idee dat er door de digitalisering en de computeraansturing óók een beweging is om realistiser te rijden. Al die seinbeelden: veel te interessant, al die lichtjes. Dus dan ook gelijk maar uitzoeken hoe dat echt moet. En geautomatiseerd kan je je materieel fraai geleidelijk laten optrekken en afremmen.

Reinout

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 22 January 2023, 21:52:34 »
Op zich vind ik het prima om zoiets als Fremo op een beurs te laten zien, inclusief het beperkte aantal treinbewegingen. Waar het volgens mij aan ontbrak was de uitleg over het fenomeen Fremo. Prima als op een beurs je eigen ding blijft doen maar het vergt per definitie interactie met het publiek, via tekstborden en mondeling. Als je dat niet doet kun je beter achter de gesloten deuren blijven,
No dress rehearsel, this is our life.

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #52 Gepost op: 22 January 2023, 22:26:12 »
Wat ik heel bijzonder vond is dat er een flinke drom personen om Lars op 't Hof kluwden en de overige Fremorianen verder gewoon los liepen. ;D

Ruimte genoeg dus om deze mensen vragen te stellen ;)

https://youtu.be/HpKWVbZHqco
« Laatst bewerkt op: 22 January 2023, 22:32:32 door Biessendorf »
Carpe Diem

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #53 Gepost op: 22 January 2023, 23:00:01 »
Reinout, halen jullie niet steeds de diverse groepen binnen Fremo door elkaar ?
De Fremo 87 is inderdaad heel erg mooi afgewerkt , qua scenery
Dat moet ook wel, waarom zou je een wissel van 1500 euro in groen zaagsel leggen ?
Maar er zijn ook groepen binnen fremo, waarvan de scenery....heummm hoe zeg ik dat netjes, voor ik weer een veeg uit de pan krijg, mwoah... zeg maar tussen lego en noch grasmat in
En dat geeft natuurlijk niet, maar de gelikte bakken van fremo87 is denk ik maar een klein deel uit het grote wereldwijde fremo gebeuren
Zat vorige week een YT filmpje te kijken van het maandelijkse magazin kan Ken Paterson ( geloof ik dat ie heet) waar de amerikaanse tak van een paar staten stonden, en dat flansen jij en ik in een dag 2 in elkaar  :)
Ik weet eigenlijk niet of alle fremo afdelingen volgens dienstregeling rijden eerlijk gezegd. maar een hal vol lijkt me inderdaad dan wel weer hard werken.... no thank u m'm  :)
Mvg Marty,

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #54 Gepost op: 23 January 2023, 00:37:50 »
Zelf haal ik volgens mij weinig door elkaar :) Tenminste, het goede van fremo zit 'em voor mij vooral in het realistische treinverkeer. Als ik youtube video's bekijk is dat nog steeds wel een kern van het gebeuren.

In dit draadje ging het ook om de kwaliteit van de scenery. Die zal bij fremo87 wel hoger dan gemiddeld zijn, dat neem ik aan. Recente praktijkervaring heb ik er niet mee, ik was begin jaren '90 een beetje actief, daarna niet meer :) Er zal best wat dat-flansen-we-in-twee-dagen-voor-elkaar spul tussenzitten. Waar ik af ten toe online kijk is bijvoorbeeld station Walburg dat gewoon code 83/75 is, maar wel met alleszins nette scenery.

Juist bij fremo-87 had ik op een gegeven moment het idee dat de nadruk wel erg op de rails lag: als die maar goed liggen, dan kan het mee naar Rail in Houten. Sta je daar naar een kale bak te kijken in al z'n handgebouwde-wissel-glorie: geef mij dan maar een ordinair stukje peco code 75 met afgemaakt landschap :)

Ieder maakt z'n eigen afweging. Ik ben zwaar beïnvloed door fremo. Op m'n zolder ligt enkelspoor. Schaduwstation, kruisingsstation, kopstation. Voldoende goederenaansluitingen. Buurtgoederentreintje. Beveiliging en manier van rijden klopt. En best redelijk landschap. Maar wel regulier NEM spul. Geen RP25 zoals door het gros van fremo vereist wordt. Zo netjes krijg ik de segmentovergangen op m'n half geïsoleerde zolder niet voor elkaar, zeg... En ik gebruik kadee koppelingen omdat dat zo lekker rangeert: aan schoefkoppelingen en pincetten moet ik niet denken.

En als er familie een keertje de spoorlijn wil zien? Nou, dan rijdt er wat :D Vaak doe ik het rijden dan samen met zoonlief. En dan simuleren we wel het telefoongesprek tussen het ene station en het andere. Daar gaat toch een bepaald realismegehalte van uit, wat tòch wordt opgepikt.

Reinout

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 23 January 2023, 01:08:05 »
Zelf haal ik volgens mij weinig door elkaar :) Tenminste, het goede van fremo zit 'em voor mij vooral in het realistische treinverkeer.
Hier erger ik me bij het grootbedrijf al aan. Als hobby wil ik dit niet ook nog eens meemaken. Niet bij mij op zolder en ook niet op een tentoonstelling.
Je kunt ook met een aangepaste dienstregeling het principe van fremo aan "het volk" duidelijk maken. De echt geinteresseerde in fremo zal een gesprek aangaan, het normale "klootjesvolk" zal een leuk rijdend treintje zien dat zich niet aan de dienstregeling houdt. :laugh:

Bart

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #56 Gepost op: 23 January 2023, 01:26:23 »
Geen RP25 zoals door het gros van fremo vereist wordt.

Hier moet ik je toch tegenspreken Reinout.
Het is een hardnekkig misverstand dat RP25 binnen de algemene Fremo een harde eis zou zijn.
Door dit te blijven verkondigen zouden een hoop potentieel geïnteresseerden af kunnen haken.
Code 83 rails is wel een harde eis, maar daarover kan makkelijk met NEM wielen worden gereden.
Zelfs mijn Holland Rail NS2400 rijdt hier met zijn pizzasnijders prima overheen.
Helaas is er echter wel een tendens om steeds vaker code 75 te gebruiken, waardoor ik deze lok beter thuis kan laten.
M'n overige NEM materieel rijdt over het algemeen ook prima op code 75 maar dat is een discussie die in het verleden al genoeg gevoerd is lijkt mij.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2023, 01:29:46 door Biessendorf »
Carpe Diem

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #57 Gepost op: 23 January 2023, 01:42:21 »
Je kunt ook met een aangepaste dienstregeling het principe van fremo aan "het volk" duidelijk maken. De echt geinteresseerde in fremo zal een gesprek aangaan, het normale "klootjesvolk" zal een leuk rijdend treintje zien dat zich niet aan de dienstregeling houdt. :laugh:

Bart

Ik vind niet dat Fremo het klootjesvolk moet entertainen.
Verder ben ik wel met je eens dat Fremo tijdens een demo z'n dienstregeling aan kan passen richting de interesse van de mainstream bezoeker. Maar dan wel zonder het DNA van Fremo aan te tasten, want anders zouden ze een verkeerd beeld van de club schetsen.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2023, 01:46:09 door Biessendorf »
Carpe Diem

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #58 Gepost op: 23 January 2023, 02:16:01 »
Biessendorf: code 83 of 75 is prima voor mij. Ik heb zelf peco 75 en zelfs een oeroude roco 215 uit 1973 rijdt er prima over :)

Maar... wat je zegt dat rp25 geen harde eis is, dat is dan iets dat ik onterecht heb opgepikt. Dan zit ik teveel op plekken op het internet waar "fremo-tauglich" als "rp25" wordt vertaald. Is het dan zo dat ik in principe op de meeste rijdagen in Nederland met m'n NEM materieel op zou kunnen draven?

Ik kreeg de indruk dat een paar NL-fremo-rijders hier te lande en hier op het forum, onder andere ex44, het toch expliciet over rp25 wielen als verplicht ingrediënt had. Dus... benieuwd naar de fremo87/rp25/NEM verhouding in de (NL) praktijk. Ik heb wel eens na zitten denken om na lange tijd weer lid te worden van fremo, maar ik werd eerlijk gezegd tegengehouden door de door mij vermeende rp25-eis. Leuke roco 211 diesellokje voor €40 tweedehands op de kop getikt, mag je er voor het drievoudige aan wielen onder zetten.... dat idee.

Qua wat je in je laatste bericht over de dienstregeling zegt: mee eens. Maar kan het in de praktijk? Ze reden niet veel in Rijswijk, maar er kon ook niet veel meer door het lange enkelsporige traject. Met wat doorwerken had de frequentie denk ik 50% hoger gekund, maar meer lukt fysiek niet. Dan heb je een extra station halverwege nodig (of kortere baanvakken). Met zo'n extra station zou het denk ik wel veel attractiever worden.

Het is wel super-realistisch, zo'n lekker lang stuk landschap zonder station... Zucht. Is het een keer goed is het weer niet goed :) Maar dan heb ik liever Duits landschap zoals een paar jaartjes terug in Houten: daar zit wat meer variatie in.

Reinout

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #59 Gepost op: 23 January 2023, 07:05:57 »
Ik ben blij dat je dit opnoemt.
Er zijn Fremo leden die het zich kunnen/willen veroorloven om nog kleiner dan code 75 te gaan rijden.
Door het gebrek aan genoeg aanbod worden de modules van deze leden, die er vaak ook nog eens eens gelikt uitzien, ingezet op "gewone" treffens.
Vervelend genoeg eisen zij, min of meer terecht, dat er uitsluitend RP25 over hun modules mag rijden. Dat valt deze mensen niet kwalijk te nemen, maar maakt het vraagstuk/dilemma voor de organisatoren wel ingewikkelder.
Een rijdag/treffen organiseren met uitsluitend code 83 is bijna niet te doen. Code 75 toelaten is amper een probleem, maar de drempel om kleiner dan code 75 toe te laten wordt helaas wel steeds makkelijker genomen. Want zeg nou zelf; Wie wil nou niet, bijvoorbeeld Lars op 't Hof z'n modules in het echt zien? Ik noem specifiek Lars vanwege z'n grote naamsbekendheid maar er zijn nog veel meer van dit soort topbouwers hoor ;)
Ik denk persoonlijk dat minimaal 3x zoveel leden in Nederland het probleem op zou kunnen lossen, zodat er voor beide "partijen" meer treffens georganiseerd kunnen worden.
In Duitsland zijn veel meer leden waardoor dit probleem al weer minder op speelt.

Vandaar ook mijn vele commentaar in dit topic.
Leden zoeken binnen Fremo is namelijk nogal zinloos, dus probeer ik hier op persoonlijke noot wat olie op het vuur te gooien.  :angel:
Stilletjes hoop ik ook dat Fremo Nederland hier ook mee leest en de problemen onderkent die hier in dit topic, door niet leden, maar potentieel wel nieuwe leden, genoemd worden.

Ook heb ik mijn oog laten vallen op de BNLS modules, maar de mogelijkheden om wat vaker te rijden op kortere afstand van mijn woonplaats zijn hier ook beperkt en bieden minder potentieel dan het inmiddels wereldwijde Fremo concept en bieden ook niet het plezier van het "op tijd" rijden of een keer een lang weekend in België, Duitsland, Denemarken of Noorwegen.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2023, 07:09:20 door Biessendorf »
Carpe Diem