Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: LAgjmms goederenwagen in HO  (gelezen 1964 keer)

Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
LAgjmms goederenwagen in HO
« Gepost op: 17 januari 2023, 20:07:57 »
Een voor mij zeer bekend type wagen (ik zag ze in mijn jeugd vaak)is deze 3 asser van het type LAgimms.  Ze hadden containers met vloeibare lading en waren vaak voor de Akzo bedoelt.
Er zijn zeker 3 kleur varianten van bekend.  De meest voorkomende was de 'Jonker Schreuer' versie, maar er was ook 'Jonker Veendam', en ook nog kort een geheel blauwe van Akzo zelf. 
Het zou mij geweldig lijken als Piko of Roco dit in model zou uitbrengen! Mogelijk moet de wagon van een ietwat zijdelings bewegende midden as worden voorzien om krappere bogen te kunnen bereiden (net als met 3 assige Umbau wagens wordt gedaan)...  De rechten van de foto's van het grote voorbeeld komen toe aan de respectievelijke fotograven.

foto Jonker Veendam versie door Jan Oosterhuis.   



Jonker Scheuer versie: foto Jan Wagenaar

Blauwe Akzo versie: foto Wim Hoekema






« Laatst bewerkt op: 17 januari 2023, 20:43:57 door Torikoos »
Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Hoofd modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Neven activiteit: Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: LAgimms goederenwagen in HO
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2023, 20:15:01 »
Ik denk dat het wel op Umbau van een ombouwqagen uitkomt, of roco 46110 voorzien van onberemde midden-as. Er zijn slechts 12 wagens geweest,  en alleen inzet in Nederland.

Wellicht heeft een Nederlandse fabrikant capaciteit?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: LAgimms goederenwagen in HO
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2023, 20:15:50 »
Idd een hebbedingetje.
Liliput heeft 2-assers die er erg op lijken.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2023, 21:47:06 door Arnie »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Lagjmms goederenwagen in HO
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2023, 20:30:38 »
Zoals de L235220? Denk dat je daar inderdaad beter mee wegkomt dan de roco 46110.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: LAgimms goederenwagen in HO
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2023, 20:31:05 »
Mooie foto 6419 nog zonder spoilers  8) (y)
Geeft mooi tijdsbeeld!

Mvg Johan

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: LAgimms goederenwagen in HO
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2023, 20:34:46 »
De wagen heeft dezelfde basisafmetingen als de Piko 2-assige rongenwagen, echter wel met 500mm langere bufferbalken. Het is trouwens een Lagjmms (niet A en i).
Een ombouw daarvan wordt echter heel veel werk.

Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: LAgimms goederenwagen in HO
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2023, 20:39:15 »
Ik denk dat het wel op Umbau van een ombouwqagen uitkomt, of roco 46110 voorzien van onberemde midden-as. Er zijn slechts 12 wagens geweest,  en alleen inzet in Nederland.

Wellicht heeft een Nederlandse fabrikant capaciteit?
Dat wist ik niet, slechts 12? We zagen ze zo vaak dat er wel meer van leken te zijn, maar als ze wellicht doorgaans alleen bij ons in het noorden reden , is dat ook niet onmogelijk. Maar wat dat betreft, hoeveel VAM wagens waren er? Die reden ook alleen in NL voorzover mij bekend, en die zijn ook regelmatig uitgebracht... dus ROCO of PIKO, Artitec? Doe je best! :-)
Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Hoofd modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Neven activiteit: Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.

Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2023, 20:43:19 »
De wagen heeft dezelfde basisafmetingen als de Piko 2-assige rongenwagen, echter wel met 500mm langere bufferbalken. Het is trouwens een Lagjmms (niet A en i).
Een ombouw daarvan wordt echter heel veel werk.
Bedankt voor de correctie Lagjmms. 
Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Hoofd modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Neven activiteit: Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1224
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2023, 20:52:48 »
Als de Lagjmms al uitgebracht zou worden,  hoop ik dat ook de NS Lgjs wordt uitgebracht.
De Lagjmms zijn omgebouwde Lgjs.
Van deze Lgjs had NS er meer dan 800.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2023, 21:48:18 »
Zoals een L235220 ja.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2023, 22:37:51 »
Zoals een L235220 ja.

Het model van Liliput stemt niet overeen met de Lgjs van de NS. In model zou de NS uitvoering 16.7 cm zijn, terwijl het model van Liliput 19.7 cm is.

In 1970 en 1971 zijn totaal 850 van dit type containerwagens door de NS bij Talbot in Aken besteld. Tot dusverre heeft geen een fabrikant het lef gehad deze bij de NS veel voorkomende containerwagen in model uit te brengen.

In Nederland zijn er twee kleinserie fabrikanten die bewezen hebben kwalitatief hoogwaardige goederenwagens uit te brengen namelijk Exact-Train en Artitec.

Gelet op het aantal nummervarianten van 850 stuks ligt hier een enorme potentiële markt open om deze wagens te vermarkten in tijdperk 4 en 5. Mogelijk iets voor de heren Keppel. Dan kan Artitec zich richten op de Lgs-v containerdraagwagen. Van deze serie zijn er 200 stuks ingeschreven geweest bij de Nederlandse Spoorwegen. De oorsprong van deze containerwagen ligt in de open bakwagens E code 2210. Laat Artitec nu de basis hebben van dit type wagen.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2023, 23:01:29 door RodeDuivel »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2023, 22:46:08 »
Hopelijk lezen ze dit ook.

Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #12 Gepost op: 18 januari 2023, 20:10:27 »
Hopelijk lezen ze dit ook.
Dat hoop ik ook idd.  het zijn toch wel iconische wagons voor Noord Nederland althans, en een model waard, dus ja als de heren Piko , Roco etc er geen brood in zien, dan is dit iets voor Exact Train, Artitec , PBModels of andere kleinere merken, zolang het maar een kwaliteit product wordt, en de kosten per wagen een beetje beheersbaar zijn (denk aan ruwweg 40-60 euro per wagen max) dan is daar wat mee te doen :-) Het leuke is al dat er minimaal 3 kleur varianten zijn qua belading, dus dat maakt het ook al interessanter...

Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Hoofd modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Neven activiteit: Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #13 Gepost op: 18 januari 2023, 20:17:40 »
40 euro per wagen zonder containers zou mooi zijn.
Ik heb zat containers.
Enkele setjes?
Doe maar ;D.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #14 Gepost op: 18 januari 2023, 23:02:26 »
De minimale oplage voor een dergelijke ontwikkeling ligt op circa 1250 stuks voor een kleinserie fabrikant. Ik ga dan uit van de aantallen die bijvoorbeeld Dekas of McK-H0 in de markt zetten. De beste strategie is om eerst in te zetten op de Lgjs 440. Voor een dergelijke containerwagen is voldoende markt om daar een kleinserie van in de markt te zetten.

Het is de vraag of constructie technisch het mogelijk is om een Lagjmms te ontwikkelen. Het spanwerk onder de wagen is gekoppeld aan de middelste as. Dit betekent dat de middelste as star uitgevoerd dient te worden en de twee buitenste assen flexibel.

Een ander punt is het verkrijgen van de benodigde documentatie om dergelijke modellen te kunnen realiseren. Zowel van de Lgjs als Lgs-V bijvoorbeeld is geen enkele wagen behouden gebleven. Dit geldt ook voor de Lagjmms. Je kunt derhalve de maatvoering niet in real life opmeten. Foto's zijn met name van belang om de juiste opschriften te kunnen vaststellen.

Nu weet ik dat Mcn1986 in het verleden een oproep heeft gedaan naar de 4-assige containerwagens van de NS zoals die in de Veendam en Leeuwarden shuttle reden. Dit heeft echter niet geresulteerd in een kloppend model met de juiste opschriften.

Voor deze wagens heb ik echter voldoende beeldmateriaal beschikbaar om 4 Nederlandse uitvoeringen mogelijk te maken namelijk: NS, Holland Railcontainer, Railmotion en ACTS. Ik heb ook al een mogelijke fabrikant op het oog. Het minimaal af te nemen aantal is 400 stuks per nummervariant. Mogelijk kan dat gehalveerd worden door het aantal van 400 te splitsen in twee nummervarianten.

Voor wat betreft de Lgs-V heb ik in het verleden wel eens met Diederik hierover gesproken. Aangezien ik al meer dan 4 jaar beperkt mobiel ben als gevolg van een ongeval kom helaas niet meer op beurzen. Beurzen zijn met name handig om de contacten te onderhouden met de fabrikanten.