Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

bescherming voor op buro zon groene met die vakjes erop door Ronald Halma
Vandaag om 17:05:27
Van Biervliet RFO 62 cabineverlichting werkt niet door Martijn193
Vandaag om 16:37:50
Baureihe 52 001 in de Reichsbahn tijd (en 50 377) door Stefan88
Vandaag om 16:36:26
Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster door Jimmaet
Vandaag om 16:32:01
DR5000 met ROCO 10674 als booster: Continue herstart bij kortsluiting door Jimmaet
Vandaag om 16:16:34
Resinprinter; welke zou je nu kopen? door MOVisser
Vandaag om 16:16:33
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Ronald Halma
Vandaag om 15:52:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 15:35:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:23:50
19 Toen door Willem1951
Vandaag om 15:05:25
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Jelmer
Vandaag om 14:37:04
Slicer software werkt niet goed. door Rail-Kees
Vandaag om 14:19:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Paulus
Vandaag om 13:44:17
Rangeerder met Sik door spoorijzer
Vandaag om 13:10:43
Piko sounddecoder + z21 Start problemen inschakelen sound door JonasLa
Vandaag om 11:42:59
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 11:31:39
Vingeroefeningen door Martin Welberg
Vandaag om 10:52:07
modelspoor in slovenie door dh3201
Vandaag om 10:29:35
Zelfbouw decoders: vraag aan de loconet experts door AP3737
Vandaag om 10:22:28
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 09:43:53
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Arjan6511
Vandaag om 09:14:52
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 06:51:52
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door NS 1607
16 July 2024, 23:54:23
Trix 22300 NS ICE3 aandrijving problemen door NS 1607
16 July 2024, 23:40:37
HSM trams kop van noordholland door MeZZiN
16 July 2024, 22:23:56
US diorama in H0 door Mudhen
16 July 2024, 22:09:48
wagondak verven door Carl
16 July 2024, 22:04:35
Overstap naar HTM? door GerardvV
16 July 2024, 22:03:19
Silberthal in H0e voor Dick Schuurman door phdirk
16 July 2024, 20:34:36
  

Auteur Topic: LAgjmms goederenwagen in HO  (gelezen 2427 keer)

Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
LAgjmms goederenwagen in HO
« Gepost op: 17 January 2023, 20:07:57 »
Een voor mij zeer bekend type wagen (ik zag ze in mijn jeugd vaak)is deze 3 asser van het type LAgimms.  Ze hadden containers met vloeibare lading en waren vaak voor de Akzo bedoelt.
Er zijn zeker 3 kleur varianten van bekend.  De meest voorkomende was de 'Jonker Schreuer' versie, maar er was ook 'Jonker Veendam', en ook nog kort een geheel blauwe van Akzo zelf. 
Het zou mij geweldig lijken als Piko of Roco dit in model zou uitbrengen! Mogelijk moet de wagon van een ietwat zijdelings bewegende midden as worden voorzien om krappere bogen te kunnen bereiden (net als met 3 assige Umbau wagens wordt gedaan)...  De rechten van de foto's van het grote voorbeeld komen toe aan de respectievelijke fotograven.

foto Jonker Veendam versie door Jan Oosterhuis.   



Jonker Scheuer versie: foto Jan Wagenaar

Blauwe Akzo versie: foto Wim Hoekema






« Laatst bewerkt op: 17 January 2023, 20:43:57 door Torikoos »
Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Hoofd modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Neven activiteit: Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4372
    • Filmpjes op YouTube
Re: LAgimms goederenwagen in HO
« Reactie #1 Gepost op: 17 January 2023, 20:15:01 »
Ik denk dat het wel op Umbau van een ombouwqagen uitkomt, of roco 46110 voorzien van onberemde midden-as. Er zijn slechts 12 wagens geweest,  en alleen inzet in Nederland.

Wellicht heeft een Nederlandse fabrikant capaciteit?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1355
  • Take It Or Leave It
Re: LAgimms goederenwagen in HO
« Reactie #2 Gepost op: 17 January 2023, 20:15:50 »
Idd een hebbedingetje.
Liliput heeft 2-assers die er erg op lijken.
« Laatst bewerkt op: 17 January 2023, 21:47:06 door Arnie »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4372
    • Filmpjes op YouTube
Re: Lagjmms goederenwagen in HO
« Reactie #3 Gepost op: 17 January 2023, 20:30:38 »
Zoals de L235220? Denk dat je daar inderdaad beter mee wegkomt dan de roco 46110.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: LAgimms goederenwagen in HO
« Reactie #4 Gepost op: 17 January 2023, 20:31:05 »
Mooie foto 6419 nog zonder spoilers  8) (y)
Geeft mooi tijdsbeeld!

Mvg Johan

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 3837
Re: LAgimms goederenwagen in HO
« Reactie #5 Gepost op: 17 January 2023, 20:34:46 »
De wagen heeft dezelfde basisafmetingen als de Piko 2-assige rongenwagen, echter wel met 500mm langere bufferbalken. Het is trouwens een Lagjmms (niet A en i).
Een ombouw daarvan wordt echter heel veel werk.

Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: LAgimms goederenwagen in HO
« Reactie #6 Gepost op: 17 January 2023, 20:39:15 »
Ik denk dat het wel op Umbau van een ombouwqagen uitkomt, of roco 46110 voorzien van onberemde midden-as. Er zijn slechts 12 wagens geweest,  en alleen inzet in Nederland.

Wellicht heeft een Nederlandse fabrikant capaciteit?
Dat wist ik niet, slechts 12? We zagen ze zo vaak dat er wel meer van leken te zijn, maar als ze wellicht doorgaans alleen bij ons in het noorden reden , is dat ook niet onmogelijk. Maar wat dat betreft, hoeveel VAM wagens waren er? Die reden ook alleen in NL voorzover mij bekend, en die zijn ook regelmatig uitgebracht... dus ROCO of PIKO, Artitec? Doe je best! :-)
Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Hoofd modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Neven activiteit: Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.

Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #7 Gepost op: 17 January 2023, 20:43:19 »
De wagen heeft dezelfde basisafmetingen als de Piko 2-assige rongenwagen, echter wel met 500mm langere bufferbalken. Het is trouwens een Lagjmms (niet A en i).
Een ombouw daarvan wordt echter heel veel werk.
Bedankt voor de correctie Lagjmms. 
Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Hoofd modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Neven activiteit: Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1292
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #8 Gepost op: 17 January 2023, 20:52:48 »
Als de Lagjmms al uitgebracht zou worden,  hoop ik dat ook de NS Lgjs wordt uitgebracht.
De Lagjmms zijn omgebouwde Lgjs.
Van deze Lgjs had NS er meer dan 800.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1355
  • Take It Or Leave It
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #9 Gepost op: 17 January 2023, 21:48:18 »
Zoals een L235220 ja.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #10 Gepost op: 17 January 2023, 22:37:51 »
Zoals een L235220 ja.

Het model van Liliput stemt niet overeen met de Lgjs van de NS. In model zou de NS uitvoering 16.7 cm zijn, terwijl het model van Liliput 19.7 cm is.

In 1970 en 1971 zijn totaal 850 van dit type containerwagens door de NS bij Talbot in Aken besteld. Tot dusverre heeft geen een fabrikant het lef gehad deze bij de NS veel voorkomende containerwagen in model uit te brengen.

In Nederland zijn er twee kleinserie fabrikanten die bewezen hebben kwalitatief hoogwaardige goederenwagens uit te brengen namelijk Exact-Train en Artitec.

Gelet op het aantal nummervarianten van 850 stuks ligt hier een enorme potentiële markt open om deze wagens te vermarkten in tijdperk 4 en 5. Mogelijk iets voor de heren Keppel. Dan kan Artitec zich richten op de Lgs-v containerdraagwagen. Van deze serie zijn er 200 stuks ingeschreven geweest bij de Nederlandse Spoorwegen. De oorsprong van deze containerwagen ligt in de open bakwagens E code 2210. Laat Artitec nu de basis hebben van dit type wagen.
« Laatst bewerkt op: 17 January 2023, 23:01:29 door RodeDuivel »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1355
  • Take It Or Leave It
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #11 Gepost op: 17 January 2023, 22:46:08 »
Hopelijk lezen ze dit ook.

Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #12 Gepost op: 18 January 2023, 20:10:27 »
Hopelijk lezen ze dit ook.
Dat hoop ik ook idd.  het zijn toch wel iconische wagons voor Noord Nederland althans, en een model waard, dus ja als de heren Piko , Roco etc er geen brood in zien, dan is dit iets voor Exact Train, Artitec , PBModels of andere kleinere merken, zolang het maar een kwaliteit product wordt, en de kosten per wagen een beetje beheersbaar zijn (denk aan ruwweg 40-60 euro per wagen max) dan is daar wat mee te doen :-) Het leuke is al dat er minimaal 3 kleur varianten zijn qua belading, dus dat maakt het ook al interessanter...

Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Hoofd modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Neven activiteit: Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1355
  • Take It Or Leave It
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #13 Gepost op: 18 January 2023, 20:17:40 »
40 euro per wagen zonder containers zou mooi zijn.
Ik heb zat containers.
Enkele setjes?
Doe maar ;D.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #14 Gepost op: 18 January 2023, 23:02:26 »
De minimale oplage voor een dergelijke ontwikkeling ligt op circa 1250 stuks voor een kleinserie fabrikant. Ik ga dan uit van de aantallen die bijvoorbeeld Dekas of McK-H0 in de markt zetten. De beste strategie is om eerst in te zetten op de Lgjs 440. Voor een dergelijke containerwagen is voldoende markt om daar een kleinserie van in de markt te zetten.

Het is de vraag of constructie technisch het mogelijk is om een Lagjmms te ontwikkelen. Het spanwerk onder de wagen is gekoppeld aan de middelste as. Dit betekent dat de middelste as star uitgevoerd dient te worden en de twee buitenste assen flexibel.

Een ander punt is het verkrijgen van de benodigde documentatie om dergelijke modellen te kunnen realiseren. Zowel van de Lgjs als Lgs-V bijvoorbeeld is geen enkele wagen behouden gebleven. Dit geldt ook voor de Lagjmms. Je kunt derhalve de maatvoering niet in real life opmeten. Foto's zijn met name van belang om de juiste opschriften te kunnen vaststellen.

Nu weet ik dat Mcn1986 in het verleden een oproep heeft gedaan naar de 4-assige containerwagens van de NS zoals die in de Veendam en Leeuwarden shuttle reden. Dit heeft echter niet geresulteerd in een kloppend model met de juiste opschriften.

Voor deze wagens heb ik echter voldoende beeldmateriaal beschikbaar om 4 Nederlandse uitvoeringen mogelijk te maken namelijk: NS, Holland Railcontainer, Railmotion en ACTS. Ik heb ook al een mogelijke fabrikant op het oog. Het minimaal af te nemen aantal is 400 stuks per nummervariant. Mogelijk kan dat gehalveerd worden door het aantal van 400 te splitsen in twee nummervarianten.

Voor wat betreft de Lgs-V heb ik in het verleden wel eens met Diederik hierover gesproken. Aangezien ik al meer dan 4 jaar beperkt mobiel ben als gevolg van een ongeval kom helaas niet meer op beurzen. Beurzen zijn met name handig om de contacten te onderhouden met de fabrikanten.