Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 12:55:59
BELADINGEN HOOFSTUK VII door Hans Reints
Vandaag om 12:55:26
bouwen met modules in marokko door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:17:26
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door FreekH
Vandaag om 12:01:29
Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - Een verslag van de bouw door Ronald Halma
Vandaag om 12:00:46
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001 door Waalspoor
Vandaag om 11:43:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 11:39:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:28:27
Modelbaan Beltheim. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:19:00
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Loki
Vandaag om 11:13:22
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
Vandaag om 11:08:57
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:58:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door mass am see
Vandaag om 09:56:04
Interieur kleuren DB uic-X BD4um door Quinzeedied
Vandaag om 09:40:37
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Cor--24
Vandaag om 09:31:09
Verhuisd, eindelijk plek voor een baan (NL H0 TP III) door Benelux795
Vandaag om 09:16:28
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:05:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 07:45:11
Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100 door Dave.......
Vandaag om 05:52:43
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
07 juni 2023, 23:50:17
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door System-M
07 juni 2023, 22:58:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
07 juni 2023, 22:41:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
07 juni 2023, 22:19:26
Vrijdag 9 juni Veronica Express (De Karel) door piksov
07 juni 2023, 22:12:37
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
07 juni 2023, 21:37:46
Mooie topics weer op slot door geplas van derden door Reinout van Rees
07 juni 2023, 21:20:28
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door PeterC
07 juni 2023, 21:19:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
07 juni 2023, 21:06:15
Snelheid servo; grote verschillen per wissel door everh003
07 juni 2023, 20:42:12
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Frank 123
07 juni 2023, 20:34:01
  

Auteur Topic: LAgjmms goederenwagen in HO  (gelezen 1341 keer)

Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
LAgjmms goederenwagen in HO
« Gepost op: 17 januari 2023, 20:07:57 »
Een voor mij zeer bekend type wagen (ik zag ze in mijn jeugd vaak)is deze 3 asser van het type LAgimms.  Ze hadden containers met vloeibare lading en waren vaak voor de Akzo bedoelt.
Er zijn zeker 3 kleur varianten van bekend.  De meest voorkomende was de 'Jonker Schreuer' versie, maar er was ook 'Jonker Veendam', en ook nog kort een geheel blauwe van Akzo zelf. 
Het zou mij geweldig lijken als Piko of Roco dit in model zou uitbrengen! Mogelijk moet de wagon van een ietwat zijdelings bewegende midden as worden voorzien om krappere bogen te kunnen bereiden (net als met 3 assige Umbau wagens wordt gedaan)...  De rechten van de foto's van het grote voorbeeld komen toe aan de respectievelijke fotograven.

foto Jonker Veendam versie door Jan Oosterhuis.   



Jonker Scheuer versie: foto Jan Wagenaar

Blauwe Akzo versie: foto Wim Hoekema






« Laatst bewerkt op: 17 januari 2023, 20:43:57 door Torikoos »
Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Hoofd modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Neven activiteit: Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3912
    • Filmpjes op YouTube
Re: LAgimms goederenwagen in HO
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2023, 20:15:01 »
Ik denk dat het wel op Umbau van een ombouwqagen uitkomt, of roco 46110 voorzien van onberemde midden-as. Er zijn slechts 12 wagens geweest,  en alleen inzet in Nederland.

Wellicht heeft een Nederlandse fabrikant capaciteit?
Klik op wereldbolletje voor mijn YouTube-account, sinds mei 2023 bezig talloze filmopnamen (NL/D/AT) te plaatsen vanaf 2012 . Abonneer bij interesse, plaatsen duurt wel even ;-)

AVH

  • Offline Offline
  • Berichten: 1088
  • Waar De Man Woon Draag Hij De Kroon
Re: LAgimms goederenwagen in HO
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2023, 20:15:50 »
Idd een hebbedingetje.
Liliput heeft 2-assers die er erg op lijken.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2023, 21:47:06 door Arnie »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3912
    • Filmpjes op YouTube
Re: Lagjmms goederenwagen in HO
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2023, 20:30:38 »
Zoals de L235220? Denk dat je daar inderdaad beter mee wegkomt dan de roco 46110.
Klik op wereldbolletje voor mijn YouTube-account, sinds mei 2023 bezig talloze filmopnamen (NL/D/AT) te plaatsen vanaf 2012 . Abonneer bij interesse, plaatsen duurt wel even ;-)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: LAgimms goederenwagen in HO
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2023, 20:31:05 »
Mooie foto 6419 nog zonder spoilers  8) (y)
Geeft mooi tijdsbeeld!

Mvg Johan

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3728
Re: LAgimms goederenwagen in HO
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2023, 20:34:46 »
De wagen heeft dezelfde basisafmetingen als de Piko 2-assige rongenwagen, echter wel met 500mm langere bufferbalken. Het is trouwens een Lagjmms (niet A en i).
Een ombouw daarvan wordt echter heel veel werk.

Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: LAgimms goederenwagen in HO
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2023, 20:39:15 »
Ik denk dat het wel op Umbau van een ombouwqagen uitkomt, of roco 46110 voorzien van onberemde midden-as. Er zijn slechts 12 wagens geweest,  en alleen inzet in Nederland.

Wellicht heeft een Nederlandse fabrikant capaciteit?
Dat wist ik niet, slechts 12? We zagen ze zo vaak dat er wel meer van leken te zijn, maar als ze wellicht doorgaans alleen bij ons in het noorden reden , is dat ook niet onmogelijk. Maar wat dat betreft, hoeveel VAM wagens waren er? Die reden ook alleen in NL voorzover mij bekend, en die zijn ook regelmatig uitgebracht... dus ROCO of PIKO, Artitec? Doe je best! :-)
Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Hoofd modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Neven activiteit: Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.

Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2023, 20:43:19 »
De wagen heeft dezelfde basisafmetingen als de Piko 2-assige rongenwagen, echter wel met 500mm langere bufferbalken. Het is trouwens een Lagjmms (niet A en i).
Een ombouw daarvan wordt echter heel veel werk.
Bedankt voor de correctie Lagjmms. 
Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Hoofd modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Neven activiteit: Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2023, 20:52:48 »
Als de Lagjmms al uitgebracht zou worden,  hoop ik dat ook de NS Lgjs wordt uitgebracht.
De Lagjmms zijn omgebouwde Lgjs.
Van deze Lgjs had NS er meer dan 800.

AVH

  • Offline Offline
  • Berichten: 1088
  • Waar De Man Woon Draag Hij De Kroon
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2023, 21:48:18 »
Zoals een L235220 ja.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2023, 22:37:51 »
Zoals een L235220 ja.

Het model van Liliput stemt niet overeen met de Lgjs van de NS. In model zou de NS uitvoering 16.7 cm zijn, terwijl het model van Liliput 19.7 cm is.

In 1970 en 1971 zijn totaal 850 van dit type containerwagens door de NS bij Talbot in Aken besteld. Tot dusverre heeft geen een fabrikant het lef gehad deze bij de NS veel voorkomende containerwagen in model uit te brengen.

In Nederland zijn er twee kleinserie fabrikanten die bewezen hebben kwalitatief hoogwaardige goederenwagens uit te brengen namelijk Exact-Train en Artitec.

Gelet op het aantal nummervarianten van 850 stuks ligt hier een enorme potentiële markt open om deze wagens te vermarkten in tijdperk 4 en 5. Mogelijk iets voor de heren Keppel. Dan kan Artitec zich richten op de Lgs-v containerdraagwagen. Van deze serie zijn er 200 stuks ingeschreven geweest bij de Nederlandse Spoorwegen. De oorsprong van deze containerwagen ligt in de open bakwagens E code 2210. Laat Artitec nu de basis hebben van dit type wagen.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2023, 23:01:29 door RodeDuivel »

AVH

  • Offline Offline
  • Berichten: 1088
  • Waar De Man Woon Draag Hij De Kroon
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2023, 22:46:08 »
Hopelijk lezen ze dit ook.

Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #12 Gepost op: 18 januari 2023, 20:10:27 »
Hopelijk lezen ze dit ook.
Dat hoop ik ook idd.  het zijn toch wel iconische wagons voor Noord Nederland althans, en een model waard, dus ja als de heren Piko , Roco etc er geen brood in zien, dan is dit iets voor Exact Train, Artitec , PBModels of andere kleinere merken, zolang het maar een kwaliteit product wordt, en de kosten per wagen een beetje beheersbaar zijn (denk aan ruwweg 40-60 euro per wagen max) dan is daar wat mee te doen :-) Het leuke is al dat er minimaal 3 kleur varianten zijn qua belading, dus dat maakt het ook al interessanter...

Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Hoofd modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Neven activiteit: Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.

AVH

  • Offline Offline
  • Berichten: 1088
  • Waar De Man Woon Draag Hij De Kroon
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #13 Gepost op: 18 januari 2023, 20:17:40 »
40 euro per wagen zonder containers zou mooi zijn.
Ik heb zat containers.
Enkele setjes?
Doe maar ;D.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: LAgjmms goederenwagen in HO
« Reactie #14 Gepost op: 18 januari 2023, 23:02:26 »
De minimale oplage voor een dergelijke ontwikkeling ligt op circa 1250 stuks voor een kleinserie fabrikant. Ik ga dan uit van de aantallen die bijvoorbeeld Dekas of McK-H0 in de markt zetten. De beste strategie is om eerst in te zetten op de Lgjs 440. Voor een dergelijke containerwagen is voldoende markt om daar een kleinserie van in de markt te zetten.

Het is de vraag of constructie technisch het mogelijk is om een Lagjmms te ontwikkelen. Het spanwerk onder de wagen is gekoppeld aan de middelste as. Dit betekent dat de middelste as star uitgevoerd dient te worden en de twee buitenste assen flexibel.

Een ander punt is het verkrijgen van de benodigde documentatie om dergelijke modellen te kunnen realiseren. Zowel van de Lgjs als Lgs-V bijvoorbeeld is geen enkele wagen behouden gebleven. Dit geldt ook voor de Lagjmms. Je kunt derhalve de maatvoering niet in real life opmeten. Foto's zijn met name van belang om de juiste opschriften te kunnen vaststellen.

Nu weet ik dat Mcn1986 in het verleden een oproep heeft gedaan naar de 4-assige containerwagens van de NS zoals die in de Veendam en Leeuwarden shuttle reden. Dit heeft echter niet geresulteerd in een kloppend model met de juiste opschriften.

Voor deze wagens heb ik echter voldoende beeldmateriaal beschikbaar om 4 Nederlandse uitvoeringen mogelijk te maken namelijk: NS, Holland Railcontainer, Railmotion en ACTS. Ik heb ook al een mogelijke fabrikant op het oog. Het minimaal af te nemen aantal is 400 stuks per nummervariant. Mogelijk kan dat gehalveerd worden door het aantal van 400 te splitsen in twee nummervarianten.

Voor wat betreft de Lgs-V heb ik in het verleden wel eens met Diederik hierover gesproken. Aangezien ik al meer dan 4 jaar beperkt mobiel ben als gevolg van een ongeval kom helaas niet meer op beurzen. Beurzen zijn met name handig om de contacten te onderhouden met de fabrikanten.