Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
Vandaag om 22:44:00
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 22:39:26
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 22:06:32
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 22:02:07
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
Vandaag om 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
Vandaag om 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:21:01
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:12:26
3 januari NVBS oliebollenrit door KNed
Vandaag om 19:24:20
Kersttrein door 008200
Vandaag om 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
Vandaag om 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
Vandaag om 18:44:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door niels1093
Vandaag om 18:38:05
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Mark D.
Vandaag om 16:30:02
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
Vandaag om 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
Vandaag om 15:46:17
blablabla door Duikeend
Vandaag om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
Vandaag om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 12:06:18
  

Auteur Topic: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen  (gelezen 2023 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2023, 15:06:21 »
Als in "Er goed uitzien" of slim zijn?

Want met dat laatste maak ik weinig kans.
Carpe Diem

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1428
  • Klaar voor vertrek
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #2 Gepost op: 09 January 2023, 16:39:19 »
Ik heb hier op het forum geleerd dat ze om het even kurk of foam kunnen gebruiken, zolang ze maar niet ballasten met verdunde houtlijm ;).
« Laatst bewerkt op: 10 January 2023, 11:59:41 door Ferdinand Bogman. Reden: Linkje naar voorbeeld-discussie toegevoegd »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #3 Gepost op: 09 January 2023, 16:49:56 »
Of  zoals bij de Franse metro:




Gaat waarschijnlijk niet werken bij goederentreinen!

Michiel2

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2023, 17:56:42 »
 En hier kun je je inschrijven:

https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/283001/details

 Kurk en foam als middel om trillingen te reduceren bestaat dus al.

Citaat
Omschrijving
Ballastmatten worden toegepast onder de aanwezige ballast van
het spoorbed en bestaan uit (in)verend materiaal dat wordt aangebracht onder het ballastbed, eventueel in een betonbak. De
ballastmat fungeert op deze wijze als een vering die onderhoud
aan de baan en trillingen reduceert.
Eigenschappen
Reductie 5-15 dB.
Kosten De maatregel is bij nieuwbouw van spoor relatief
eenvoudig toe te passen; toepassing onder bestaand spoor leidt tot omvangrijke renovatie en
dito kosten.
Principe Enkelvoudig massa-veer systeem
« Laatst bewerkt op: 09 January 2023, 18:06:30 door Michiel2. Reden: toevoeging reactie »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7435
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2023, 19:00:00 »
Het ergste bij treinen is niet alleen het geluid, direct als de trein voorbijrijdt.
Het is de trillings-/geluidsgolf in de bodem, vooruitlopende op de combinatie, die verreweg het meeste overlast veroorzaakt.
Enigszins te vergelijken met een aardbevingstrilling.

Kostbaar:  de sporen in een betonnen bak. Dan blijft veel binnen boord.
Maar ze willen goedkoop uiteraard.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Thom

  • Online Online
  • Berichten: 4087
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #6 Gepost op: 09 January 2023, 19:02:29 »
Er zit ook een verschil tussen 'Goedkoop' en 'Haalbaar kwa kosten' uiteraard.
Niet alles kan uitgevoerd worden ten koste van elke prijs.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 859
  • mekkerend het leven door
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #7 Gepost op: 10 January 2023, 09:12:51 »


Gaat waarschijnlijk niet werken bij goederentreinen!

Wel bij vrachtwagens  :angel:
Groet,

Gerard

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #8 Gepost op: 10 January 2023, 13:06:20 »
Kostbaar:  de sporen in een betonnen bak. Dan blijft veel binnen boord.
Maar ze willen goedkoop uiteraard.
Rijden op rails, direct in een betonnen bak geeft veel meer herrie dan op de ouderwetse, maar nog steeds de beste onderliggen, houten bielzen. En daar komt nog eens bij dat, moet er vervangen worden, het veel meer werk is.
Groeten Joop, machinist Lls

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7435
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #9 Gepost op: 10 January 2023, 13:43:12 »
Nee,
de constructie is een wijde en wat diepere betonnen bak. Wanden net iets boven het maaiveld uit laten komen.
Daarin het zandbed (cunet bij wegen) en daarop de betonnen bielzen met rail afgedekt met ballast.

Regenwater dient dan gedraineerd te worden en via een reinigingsvoorziening op openwater te worden afgevoerd.

Dus geen viaduct oplossing waarbij de rails direct op het beton wordt bevestigd.

Dit systeem heb ik 35 jaar geleden in Bangladesh laten toepassen op een slechte ondergrond. De bakken zijn daar 25 m lang en ter plaatse van de moten (met rubbermanchet) palen gefundeerd. Totale lengte was 275 meter. Of het er nu nog ligt??

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #10 Gepost op: 10 January 2023, 14:19:34 »
Dus geen viaduct oplossing waarbij de rails direct op het beton wordt bevestigd.
Dat maakt het e.e.a duidelijker.  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1823
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #11 Gepost op: 10 January 2023, 14:35:53 »
Of  zoals bij de Franse metro:




Gaat waarschijnlijk niet werken bij goederentreinen!

Je kunt het ook omdraaien. Een gleuf in de spoorstaaf waar een hardrubberen strip ingelaten is, die iets boven de spoorstaaf uit steekt.
De wielen lopen nog op het staal, maar trillingen worden gedempt door het rubber.

Bart

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7996
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #12 Gepost op: 10 January 2023, 15:48:06 »
Wel bij vrachtwagens  :angel:
Oh die dingen op rubberbanden die zich in lange rijen van west naar oost en vice versa  over de A15 wringen, terwijl noord daarvan een brok zeer dure railinfra ligt waar af en toe een trein overheen rijdt  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Online Online
  • Berichten: 4087
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #13 Gepost op: 10 January 2023, 15:52:54 »
Je kunt het ook omdraaien. Een gleuf in de spoorstaaf waar een hardrubberen strip ingelaten is, die iets boven de spoorstaaf uit steekt.
De wielen lopen nog op het staal, maar trillingen worden gedempt door het rubber.

Bart
Ik vrees dat dat niet echt werkt met de vormgeving van conische wielen en spoorstaven die op elkaar afgestemd zijn vanwege bogen etc.

Plus dat de spoorstaaf kop met een gleuf in het midden van de kop wel enorm aan stevigheid verliest, en de vraag is hoelang rubber het in die toepassing zou blijven volhouden. Er komen heel wat wielen met een druk van plusminus 15-20 ton overheen met geweld immers :p

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1823
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #14 Gepost op: 10 January 2023, 16:06:09 »
Ik weet niet eens of het wel helpt tegen trillingen, maar een experiment zou ik er wel mee aandurven met een model of op een testbank.
Misschien is er wel een andere railkop voor nodig, of een ander wielprofiel. Toen ze bij de DB 200 gingen rijden met de 103 kregen deze ook een aangepast profiel en demping op de draaistellen om weven tegen te gaan. Maar wielen wil je niet anders profileren lijkt me.
De houdbaarheid van rubber is dan het minste waar ik me zorgen om maak.
Ik bedoel ook niet een rubber loopvlak, maar eerder een strip van pakweg 20mm of zoiets breed.

Bart
« Laatst bewerkt op: 10 January 2023, 16:08:24 door Bahn-AG »