Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:13:46
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:29:59
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 14:42:17
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 14:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:23
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
  

Auteur Topic: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen  (gelezen 1809 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1550
  • Carpe diem
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2023, 15:06:21 »
Als in "Er goed uitzien" of slim zijn?

Want met dat laatste maak ik weinig kans.
Carpe Diem

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1264
  • Klaar voor vertrek
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #2 Gepost op: 09 January 2023, 16:39:19 »
Ik heb hier op het forum geleerd dat ze om het even kurk of foam kunnen gebruiken, zolang ze maar niet ballasten met verdunde houtlijm ;).
« Laatst bewerkt op: 10 January 2023, 11:59:41 door Ferdinand Bogman. Reden: Linkje naar voorbeeld-discussie toegevoegd »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #3 Gepost op: 09 January 2023, 16:49:56 »
Of  zoals bij de Franse metro:




Gaat waarschijnlijk niet werken bij goederentreinen!

Michiel2

  • Online Online
  • Berichten: 302
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2023, 17:56:42 »
 En hier kun je je inschrijven:

https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/283001/details

 Kurk en foam als middel om trillingen te reduceren bestaat dus al.

Citaat
Omschrijving
Ballastmatten worden toegepast onder de aanwezige ballast van
het spoorbed en bestaan uit (in)verend materiaal dat wordt aangebracht onder het ballastbed, eventueel in een betonbak. De
ballastmat fungeert op deze wijze als een vering die onderhoud
aan de baan en trillingen reduceert.
Eigenschappen
Reductie 5-15 dB.
Kosten De maatregel is bij nieuwbouw van spoor relatief
eenvoudig toe te passen; toepassing onder bestaand spoor leidt tot omvangrijke renovatie en
dito kosten.
Principe Enkelvoudig massa-veer systeem
« Laatst bewerkt op: 09 January 2023, 18:06:30 door Michiel2. Reden: toevoeging reactie »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7145
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2023, 19:00:00 »
Het ergste bij treinen is niet alleen het geluid, direct als de trein voorbijrijdt.
Het is de trillings-/geluidsgolf in de bodem, vooruitlopende op de combinatie, die verreweg het meeste overlast veroorzaakt.
Enigszins te vergelijken met een aardbevingstrilling.

Kostbaar:  de sporen in een betonnen bak. Dan blijft veel binnen boord.
Maar ze willen goedkoop uiteraard.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #6 Gepost op: 09 January 2023, 19:02:29 »
Er zit ook een verschil tussen 'Goedkoop' en 'Haalbaar kwa kosten' uiteraard.
Niet alles kan uitgevoerd worden ten koste van elke prijs.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
  • mekkerend het leven door
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #7 Gepost op: 10 January 2023, 09:12:51 »


Gaat waarschijnlijk niet werken bij goederentreinen!

Wel bij vrachtwagens  :angel:
Groet,

Gerard

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #8 Gepost op: 10 January 2023, 13:06:20 »
Kostbaar:  de sporen in een betonnen bak. Dan blijft veel binnen boord.
Maar ze willen goedkoop uiteraard.
Rijden op rails, direct in een betonnen bak geeft veel meer herrie dan op de ouderwetse, maar nog steeds de beste onderliggen, houten bielzen. En daar komt nog eens bij dat, moet er vervangen worden, het veel meer werk is.
Groeten Joop, machinist Lls

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7145
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #9 Gepost op: 10 January 2023, 13:43:12 »
Nee,
de constructie is een wijde en wat diepere betonnen bak. Wanden net iets boven het maaiveld uit laten komen.
Daarin het zandbed (cunet bij wegen) en daarop de betonnen bielzen met rail afgedekt met ballast.

Regenwater dient dan gedraineerd te worden en via een reinigingsvoorziening op openwater te worden afgevoerd.

Dus geen viaduct oplossing waarbij de rails direct op het beton wordt bevestigd.

Dit systeem heb ik 35 jaar geleden in Bangladesh laten toepassen op een slechte ondergrond. De bakken zijn daar 25 m lang en ter plaatse van de moten (met rubbermanchet) palen gefundeerd. Totale lengte was 275 meter. Of het er nu nog ligt??

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #10 Gepost op: 10 January 2023, 14:19:34 »
Dus geen viaduct oplossing waarbij de rails direct op het beton wordt bevestigd.
Dat maakt het e.e.a duidelijker.  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #11 Gepost op: 10 January 2023, 14:35:53 »
Of  zoals bij de Franse metro:




Gaat waarschijnlijk niet werken bij goederentreinen!

Je kunt het ook omdraaien. Een gleuf in de spoorstaaf waar een hardrubberen strip ingelaten is, die iets boven de spoorstaaf uit steekt.
De wielen lopen nog op het staal, maar trillingen worden gedempt door het rubber.

Bart

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #12 Gepost op: 10 January 2023, 15:48:06 »
Wel bij vrachtwagens  :angel:
Oh die dingen op rubberbanden die zich in lange rijen van west naar oost en vice versa  over de A15 wringen, terwijl noord daarvan een brok zeer dure railinfra ligt waar af en toe een trein overheen rijdt  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #13 Gepost op: 10 January 2023, 15:52:54 »
Je kunt het ook omdraaien. Een gleuf in de spoorstaaf waar een hardrubberen strip ingelaten is, die iets boven de spoorstaaf uit steekt.
De wielen lopen nog op het staal, maar trillingen worden gedempt door het rubber.

Bart
Ik vrees dat dat niet echt werkt met de vormgeving van conische wielen en spoorstaven die op elkaar afgestemd zijn vanwege bogen etc.

Plus dat de spoorstaaf kop met een gleuf in het midden van de kop wel enorm aan stevigheid verliest, en de vraag is hoelang rubber het in die toepassing zou blijven volhouden. Er komen heel wat wielen met een druk van plusminus 15-20 ton overheen met geweld immers :p

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
Re: Prorail zoekt knappe koppen om overlast door spoortrillingen te verminderen
« Reactie #14 Gepost op: 10 January 2023, 16:06:09 »
Ik weet niet eens of het wel helpt tegen trillingen, maar een experiment zou ik er wel mee aandurven met een model of op een testbank.
Misschien is er wel een andere railkop voor nodig, of een ander wielprofiel. Toen ze bij de DB 200 gingen rijden met de 103 kregen deze ook een aangepast profiel en demping op de draaistellen om weven tegen te gaan. Maar wielen wil je niet anders profileren lijkt me.
De houdbaarheid van rubber is dan het minste waar ik me zorgen om maak.
Ik bedoel ook niet een rubber loopvlak, maar eerder een strip van pakweg 20mm of zoiets breed.

Bart
« Laatst bewerkt op: 10 January 2023, 16:08:24 door Bahn-AG »