Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
Yet Another Servo Decoder door AP3737
26 October 2025, 23:10:51
Roco modellen op aliexpress door Edsko Hekman
26 October 2025, 23:04:45
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
26 October 2025, 23:01:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
26 October 2025, 22:56:20
Rondom Charlois door Huup
26 October 2025, 22:48:25
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
26 October 2025, 22:33:36
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
26 October 2025, 22:07:06
viessmann 4500 door Kees van der knijff
26 October 2025, 21:46:44
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
26 October 2025, 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
26 October 2025, 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
26 October 2025, 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
26 October 2025, 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
26 October 2025, 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
26 October 2025, 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
26 October 2025, 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
26 October 2025, 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
26 October 2025, 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
26 October 2025, 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 October 2025, 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
26 October 2025, 18:58:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
26 October 2025, 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
26 October 2025, 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 October 2025, 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
26 October 2025, 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
26 October 2025, 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
26 October 2025, 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
26 October 2025, 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
26 October 2025, 15:50:54
Da's Daz 2 door Huup
26 October 2025, 15:33:01
  

Auteur Topic: Jaren 70 trafo's  (gelezen 1898 keer)

Apae

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Jaren 70 trafo's
« Gepost op: 09 January 2023, 12:00:42 »
Hallo allen,

Gisteren heb ik de treinset uit mijn jeugd opgediept uit de doos waar het al een jaar of dertig in zit.
Het een en ander is Fleischmann en Lima H0, met alleen fleischmann modell rails.

De vraag die ik nu hebt betreft de trafo's: ook die zijn natuurlijk uit de jaren 70. We hadden toen 220 volt netspanning, inmiddels tussen de 230 en 240 (en op zonnige dagen in buurten met veel zonnepanelen mogelijk zelfs meer). Geeft dat nog risico's, is er iets dat ik aan de trafo's kan/moet instellen of verbouwen?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2023, 12:05:11 »
Nee. Indertijd zat er ook al variatie in de netspanning en die trafo’s zijn nogal tolerant. Het moet natuurlijk niet te gek worden, maar veel meer dan dat de uitgangsspanning een volt hoger is dan opgegeven, zal er niet gebeuren. Een doorsnee analoge loc kan daar prima tegen. Ik gebruik de trafo’s 6730 ook nog altijd voor testjes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #2 Gepost op: 09 January 2023, 12:05:39 »
Het lijkt mij dat je aan de trafo's niets kan instellen. De netspanning is inderdaad verhoogd, als je kunt meten, kijk dan eens hoeveel spanning er secundair uit je trafo komt bij de huidige netspanning.
Ik denk dat de trafo er wel tegen kan, je treinen mogelijk niet. Het blijft tricky, mogelijk een nieuwe(re) trafo aanschaffen?
Groet.
Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26868
    • Pagina van klaas
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #3 Gepost op: 09 January 2023, 12:16:46 »
Ik zou me er geen zorgen over maken. Ook in het 220V tijdperk kon de spanning oplopen tot boven 240V.

Als je de secundaire spanning gaat meten dan moet je ook niet te gauw schrikken. Stel dat er op de trafo staat: 14V, 0,5A, dan betekent dat: er komt 14V uit als je de trafo met 0,5A belast. Onbelast zou het zo maar 18V kunnen zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Apae

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2023, 12:23:21 »
Dank voor de razendsnelle antwoorden!
Inderdaad: ik zal eens meten wat er daadwerkelijk uitkomt bij de diverse trafo's (een 6735, een 6755 en twee lima's).
De locjes moeten er dus maar tegen kunnen. De eerste twee zijn schoongemaakt en licht gesmeerd, en hebben gisteren al hun eerste rondjes gedraaid.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5935
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2023, 14:15:24 »
Dank voor de razendsnelle antwoorden!
Inderdaad: ik zal eens meten wat er daadwerkelijk uitkomt bij de diverse trafo's (een 6735, een 6755 en twee lima's).
De locjes moeten er dus maar tegen kunnen. De eerste twee zijn schoongemaakt en licht gesmeerd, en hebben gisteren al hun eerste rondjes gedraaid.
En met deze trafo"s
Dus geen probleem
En je rijdt niet constand voluit
Dus al met een lagere uitgangs spanning
Ook digitaal hebben trafo's hier last van
En dat gaat ook goed

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #6 Gepost op: 09 January 2023, 14:19:37 »
Ik meen wel te merken dat die oude trafo's heter worden dan ik me van vroeger herinner. Geen idee of dat kwaad kan.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5935
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #7 Gepost op: 09 January 2023, 14:23:50 »
Zolang de behuizing nog vast gehouden kan worden ,en niet smelt geen zorgen

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #8 Gepost op: 09 January 2023, 14:50:35 »
Vuilnisbak of een museum......
Electrische apparaten van meer dan 50jaar oud...
Gewoon gevaarlijk en niet doen...
Rob

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5403
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #9 Gepost op: 09 January 2023, 15:02:08 »
Nee hoor, de jaren 70 trafo's zaten in een kunststof behuizing en waren al voorzien van aangegoten snoeren en kortsluitbeveiliging. Indien ze droog bewaard zijn is er geen enkel gevaar aan het gebruiken ervan, tenzij je ze hebt laten vallen of het netsnoer beschadigd is.

RETROBAHN A.G.

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2038
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #10 Gepost op: 09 January 2023, 15:25:05 »
Het warm worden is normaal. Die 6735 Fleischmann gebruik ik ook op mijn kleine baantje. Van mijn pa heb ik ook deze nog en die doet het ook nog gewoon als test trafo.

Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

old-fleischmann

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #11 Gepost op: 09 January 2023, 15:45:03 »
Prachtige dingen die oude trafo's. Simpele technologie en vaak overgedimensioneerd, bij normaal gebruik niet kapot te krijgen.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7675
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #12 Gepost op: 09 January 2023, 16:03:58 »
Vuilnisbak of een museum......
Electrische apparaten van meer dan 50jaar oud...
Gewoon gevaarlijk en niet doen...
Rob

Deze richtlijn zou ik niet verkondigen op het forum voor buizenradio's. Het kan prima zolang je weet wat je doet. Als gewone  consument is het gebruik inderdaad af te raden
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #13 Gepost op: 09 January 2023, 16:10:22 »
Het gaat hier om deze dingen.



Stond vanaf eind jaren zeventig in de catalogus (daarvoor 6730 zonder msf) en dat is decennia zo gebleven. Zaten ook in startsets en een startset was goedkoper dan een losse trafo, hetgeen de eindeloze optocht O&K locjes en Zwarte Anna’tjes verklaart.  ;D
Bij normaal gebruik gebeurt er weinig mee. Onder de in Utrecht welbekende winterbaan in de etalages van Langerak staat een hele batterij van die dingen en ze werken prima.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

oostspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #14 Gepost op: 09 January 2023, 16:11:17 »
Bij voluitgedraaide regelaar zal er bij 240 V netspanning ca. 1 V meer op de uitgang van de trafo staan. Dat geldt voor een secundaire uitgang (niet aanwezig op de trafo in het voorlaatste plaatje) ook en daarom ca. 13 V bedragen ipv de normale 12 V. Als dat tenminste de waarde was bij een ingangsspanning van 220 V.
De analoge locs zullen echt niet direct doorbranden bij een verhoging van de maximale spanning met 1 V, wel een heel klein beetje sneller rijden. Dus je zal de regelaar al snel weer terugdraaien en dan is het spanningsverschil weer lager ;-).

Eventuele verbruikers die je op een secundaire uitgang aansluit, zoals een ouderwetse spoel van een wisselaandrijving zal hier zonder meer tegen kunnen. Deze overleven ook wel een puls van van 20 V. Deze dingen te lang onder spanning laten staan is sowieso meestal niet zo'n goed idee, vandaar ook de toepassing van momentschakelaars hiervoor.
Elektronische schakelingen zijn normaal gesproken van een spanningsregelaar voorzien, waardoor bij een dergelijke verhoging van de spanning er ook niets mis gaat. Bij een rechtstreeks aangesloten gloeilampje wordt het misschien wel wat uitkijken.

De trafo zelf heeft er geen moeite mee, die zal veel hogere ingangsspanningen ook wel overleven. Het is immers niets meer dan een spoel; zolang de stroomsterkte niet te hoog oploopt (= kortsluiting of teveel aangesloten verbruikers), gebeurt er niks. En daar zijn ze dan ook nog wel tegen beveiligd.