Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 19:21:08
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:19:21
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 18:43:02
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Keska
Vandaag om 18:14:57
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 17:10:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
  

Auteur Topic: Jaren 70 trafo's  (gelezen 1776 keer)

Apae

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Jaren 70 trafo's
« Gepost op: 09 January 2023, 12:00:42 »
Hallo allen,

Gisteren heb ik de treinset uit mijn jeugd opgediept uit de doos waar het al een jaar of dertig in zit.
Het een en ander is Fleischmann en Lima H0, met alleen fleischmann modell rails.

De vraag die ik nu hebt betreft de trafo's: ook die zijn natuurlijk uit de jaren 70. We hadden toen 220 volt netspanning, inmiddels tussen de 230 en 240 (en op zonnige dagen in buurten met veel zonnepanelen mogelijk zelfs meer). Geeft dat nog risico's, is er iets dat ik aan de trafo's kan/moet instellen of verbouwen?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2023, 12:05:11 »
Nee. Indertijd zat er ook al variatie in de netspanning en die trafo’s zijn nogal tolerant. Het moet natuurlijk niet te gek worden, maar veel meer dan dat de uitgangsspanning een volt hoger is dan opgegeven, zal er niet gebeuren. Een doorsnee analoge loc kan daar prima tegen. Ik gebruik de trafo’s 6730 ook nog altijd voor testjes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #2 Gepost op: 09 January 2023, 12:05:39 »
Het lijkt mij dat je aan de trafo's niets kan instellen. De netspanning is inderdaad verhoogd, als je kunt meten, kijk dan eens hoeveel spanning er secundair uit je trafo komt bij de huidige netspanning.
Ik denk dat de trafo er wel tegen kan, je treinen mogelijk niet. Het blijft tricky, mogelijk een nieuwe(re) trafo aanschaffen?
Groet.
Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26773
    • Pagina van klaas
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #3 Gepost op: 09 January 2023, 12:16:46 »
Ik zou me er geen zorgen over maken. Ook in het 220V tijdperk kon de spanning oplopen tot boven 240V.

Als je de secundaire spanning gaat meten dan moet je ook niet te gauw schrikken. Stel dat er op de trafo staat: 14V, 0,5A, dan betekent dat: er komt 14V uit als je de trafo met 0,5A belast. Onbelast zou het zo maar 18V kunnen zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Apae

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2023, 12:23:21 »
Dank voor de razendsnelle antwoorden!
Inderdaad: ik zal eens meten wat er daadwerkelijk uitkomt bij de diverse trafo's (een 6735, een 6755 en twee lima's).
De locjes moeten er dus maar tegen kunnen. De eerste twee zijn schoongemaakt en licht gesmeerd, en hebben gisteren al hun eerste rondjes gedraaid.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2023, 14:15:24 »
Dank voor de razendsnelle antwoorden!
Inderdaad: ik zal eens meten wat er daadwerkelijk uitkomt bij de diverse trafo's (een 6735, een 6755 en twee lima's).
De locjes moeten er dus maar tegen kunnen. De eerste twee zijn schoongemaakt en licht gesmeerd, en hebben gisteren al hun eerste rondjes gedraaid.
En met deze trafo"s
Dus geen probleem
En je rijdt niet constand voluit
Dus al met een lagere uitgangs spanning
Ook digitaal hebben trafo's hier last van
En dat gaat ook goed

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #6 Gepost op: 09 January 2023, 14:19:37 »
Ik meen wel te merken dat die oude trafo's heter worden dan ik me van vroeger herinner. Geen idee of dat kwaad kan.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #7 Gepost op: 09 January 2023, 14:23:50 »
Zolang de behuizing nog vast gehouden kan worden ,en niet smelt geen zorgen

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #8 Gepost op: 09 January 2023, 14:50:35 »
Vuilnisbak of een museum......
Electrische apparaten van meer dan 50jaar oud...
Gewoon gevaarlijk en niet doen...
Rob

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5359
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #9 Gepost op: 09 January 2023, 15:02:08 »
Nee hoor, de jaren 70 trafo's zaten in een kunststof behuizing en waren al voorzien van aangegoten snoeren en kortsluitbeveiliging. Indien ze droog bewaard zijn is er geen enkel gevaar aan het gebruiken ervan, tenzij je ze hebt laten vallen of het netsnoer beschadigd is.

RETROBAHN A.G.

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #10 Gepost op: 09 January 2023, 15:25:05 »
Het warm worden is normaal. Die 6735 Fleischmann gebruik ik ook op mijn kleine baantje. Van mijn pa heb ik ook deze nog en die doet het ook nog gewoon als test trafo.

Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

old-fleischmann

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #11 Gepost op: 09 January 2023, 15:45:03 »
Prachtige dingen die oude trafo's. Simpele technologie en vaak overgedimensioneerd, bij normaal gebruik niet kapot te krijgen.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7496
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #12 Gepost op: 09 January 2023, 16:03:58 »
Vuilnisbak of een museum......
Electrische apparaten van meer dan 50jaar oud...
Gewoon gevaarlijk en niet doen...
Rob

Deze richtlijn zou ik niet verkondigen op het forum voor buizenradio's. Het kan prima zolang je weet wat je doet. Als gewone  consument is het gebruik inderdaad af te raden
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #13 Gepost op: 09 January 2023, 16:10:22 »
Het gaat hier om deze dingen.



Stond vanaf eind jaren zeventig in de catalogus (daarvoor 6730 zonder msf) en dat is decennia zo gebleven. Zaten ook in startsets en een startset was goedkoper dan een losse trafo, hetgeen de eindeloze optocht O&K locjes en Zwarte Anna’tjes verklaart.  ;D
Bij normaal gebruik gebeurt er weinig mee. Onder de in Utrecht welbekende winterbaan in de etalages van Langerak staat een hele batterij van die dingen en ze werken prima.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

oostspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Jaren 70 trafo's
« Reactie #14 Gepost op: 09 January 2023, 16:11:17 »
Bij voluitgedraaide regelaar zal er bij 240 V netspanning ca. 1 V meer op de uitgang van de trafo staan. Dat geldt voor een secundaire uitgang (niet aanwezig op de trafo in het voorlaatste plaatje) ook en daarom ca. 13 V bedragen ipv de normale 12 V. Als dat tenminste de waarde was bij een ingangsspanning van 220 V.
De analoge locs zullen echt niet direct doorbranden bij een verhoging van de maximale spanning met 1 V, wel een heel klein beetje sneller rijden. Dus je zal de regelaar al snel weer terugdraaien en dan is het spanningsverschil weer lager ;-).

Eventuele verbruikers die je op een secundaire uitgang aansluit, zoals een ouderwetse spoel van een wisselaandrijving zal hier zonder meer tegen kunnen. Deze overleven ook wel een puls van van 20 V. Deze dingen te lang onder spanning laten staan is sowieso meestal niet zo'n goed idee, vandaar ook de toepassing van momentschakelaars hiervoor.
Elektronische schakelingen zijn normaal gesproken van een spanningsregelaar voorzien, waardoor bij een dergelijke verhoging van de spanning er ook niets mis gaat. Bij een rechtstreeks aangesloten gloeilampje wordt het misschien wel wat uitkijken.

De trafo zelf heeft er geen moeite mee, die zal veel hogere ingangsspanningen ook wel overleven. Het is immers niets meer dan een spoel; zolang de stroomsterkte niet te hoog oploopt (= kortsluiting of teveel aangesloten verbruikers), gebeurt er niks. En daar zijn ze dan ook nog wel tegen beveiligd.