Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Einde Koemo ballast ??? door Willem1951
Vandaag om 20:00:23
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: Baanplan op zolder H0 2,76 x 3,00  (gelezen 1298 keer)

Dutch_Modeltrains

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Baanplan op zolder H0 2,76 x 3,00
« Gepost op: 03 januari 2023, 12:44:07 »
Allereerst de beste wensen allemaal!

Sinds kort ben ik verhuisd naar een woning waarin eventueel de mogelijkheid bestaat om een modelbaan te gaan bouwen. de ruimte die ik nu voor ogen heb is 2,76m bij 3m. ik rij wisselstroom en wil de baan gaan maken met behulp van K rails. Zelf al aardig aan het knutselen geweest in Anyrail en nu tot een baanplan gekomen waar ik redelijk tevreden mee ben maar ook nog een paar vraagpunten bij heb. ik ben onder andere niet zeker of de beoogde grootte voor de klimspiralen wel of niet voldoende is en ik ben misschien ook nog niet 100% tevreden over de wisselstraten.



Ik hoor graag jullie mening over mijn baanplan en eventuele tips om het te verbeteren.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Baanplan op zolder H0 2,76 x 3,00
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2023, 12:48:04 »
Ziet er leuk uit maar links of rechts rijden ? Maakt verschil uit voor wisselstraten.Welke sporen dubbel of enkel richting ?
Greetings,salutations,groetjes,

Dutch_Modeltrains

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Baanplan op zolder H0 2,76 x 3,00
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2023, 13:24:44 »
De bedoeling is om een baan te maken naar Nederlands voorbeeld, dus rechts rijdend.
Even snel wat gekliederd in paint. zie de pijltjes voor de rijrichtingen

Spoor 1 kan van beide kanten bereikt worden, van onderen kan dit spoor bereikt worden om vervolgens te keren en weer naar onderen te vertrekken.
Spoor 2 en 3 zijn de doorgaande sporen en zullen van één kant binnen gereden en aan de andere kant weer uitgereden worden.
Spoor 4 en 5 moeten treinen van beide kanten binnen kunnen komen en weer vertrekken.



« Laatst bewerkt op: 03 januari 2023, 13:30:26 door Dutch_Modeltrains. Reden: Afbeelding aangepast »

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan op zolder H0 2,76 x 3,00
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2023, 13:30:27 »


Ik zou de onderste Engelse wissel een halve Engelse wissel maken.  En de tweede vervangen door een kruising.
Maar ik neem aan dat K-rail geen halve Engelsman kent.

Je werkt hiermee dat rare boogje weg, terwijl alle functies behouden blijven.

Dutch_Modeltrains

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Baanplan op zolder H0 2,76 x 3,00
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2023, 14:09:50 »
Gelijk even aangepast, ziet er inderdaad beter uit.



WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1124
  • Spoor N
Re: Baanplan op zolder H0 2,76 x 3,00
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2023, 14:20:33 »
Je hebt nu wel een aftakkende wissel in je doorgaande apoor.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Baanplan op zolder H0 2,76 x 3,00
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2023, 14:51:58 »
zal geen probleem zijn want daar geld toch een snelheidsbeperking en is een vloeiende lijn
Greetings,salutations,groetjes,

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Baanplan op zolder H0 2,76 x 3,00
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2023, 00:11:59 »
Ik neem aan dat de spiraal rechtsboven met de klok mee daalt,
dus dat het dalende spoor de binnenboog is, en het stijgende spoor de buitenboog?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Dutch_Modeltrains

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Baanplan op zolder H0 2,76 x 3,00
« Reactie #8 Gepost op: 04 januari 2023, 07:15:05 »
Ik neem aan dat de spiraal rechtsboven met de klok mee daalt,
dus dat het dalende spoor de binnenboog is, en het stijgende spoor de buitenboog?

Klopt inderdaad

Dutch_Modeltrains

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Baanplan op zolder H0 2,76 x 3,00
« Reactie #9 Gepost op: 04 januari 2023, 11:35:14 »
Nog even verder gepuzzeld. ik kwam erachter dat de achtergrond die ik als maatvoering had gebruikt net iets kleiner was dan de beschikbare ruimte. de paar centimeters winst die ik had, heb ik kunnen gebruiken om de aftakkende wissel in het doorgaande spoor aan de bovenkant weg te kunnen halen. Ik vind het zelf ook een mooier gezicht nu.