Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
"Nederlandse" modellen door spoorzeven
Vandaag om 14:42:29
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: Baanplan op zolder H0 2,76 x 3,00  (gelezen 1306 keer)

Dutch_Modeltrains

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Baanplan op zolder H0 2,76 x 3,00
« Gepost op: 03 januari 2023, 12:44:07 »
Allereerst de beste wensen allemaal!

Sinds kort ben ik verhuisd naar een woning waarin eventueel de mogelijkheid bestaat om een modelbaan te gaan bouwen. de ruimte die ik nu voor ogen heb is 2,76m bij 3m. ik rij wisselstroom en wil de baan gaan maken met behulp van K rails. Zelf al aardig aan het knutselen geweest in Anyrail en nu tot een baanplan gekomen waar ik redelijk tevreden mee ben maar ook nog een paar vraagpunten bij heb. ik ben onder andere niet zeker of de beoogde grootte voor de klimspiralen wel of niet voldoende is en ik ben misschien ook nog niet 100% tevreden over de wisselstraten.



Ik hoor graag jullie mening over mijn baanplan en eventuele tips om het te verbeteren.

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 1813
Re: Baanplan op zolder H0 2,76 x 3,00
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2023, 12:48:04 »
Ziet er leuk uit maar links of rechts rijden ? Maakt verschil uit voor wisselstraten.Welke sporen dubbel of enkel richting ?
Greetings,salutations,groetjes,

Dutch_Modeltrains

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Baanplan op zolder H0 2,76 x 3,00
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2023, 13:24:44 »
De bedoeling is om een baan te maken naar Nederlands voorbeeld, dus rechts rijdend.
Even snel wat gekliederd in paint. zie de pijltjes voor de rijrichtingen

Spoor 1 kan van beide kanten bereikt worden, van onderen kan dit spoor bereikt worden om vervolgens te keren en weer naar onderen te vertrekken.
Spoor 2 en 3 zijn de doorgaande sporen en zullen van één kant binnen gereden en aan de andere kant weer uitgereden worden.
Spoor 4 en 5 moeten treinen van beide kanten binnen kunnen komen en weer vertrekken.



« Laatst bewerkt op: 03 januari 2023, 13:30:26 door Dutch_Modeltrains. Reden: Afbeelding aangepast »

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan op zolder H0 2,76 x 3,00
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2023, 13:30:27 »


Ik zou de onderste Engelse wissel een halve Engelse wissel maken.  En de tweede vervangen door een kruising.
Maar ik neem aan dat K-rail geen halve Engelsman kent.

Je werkt hiermee dat rare boogje weg, terwijl alle functies behouden blijven.

Dutch_Modeltrains

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Baanplan op zolder H0 2,76 x 3,00
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2023, 14:09:50 »
Gelijk even aangepast, ziet er inderdaad beter uit.



WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
  • Spoor N
Re: Baanplan op zolder H0 2,76 x 3,00
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2023, 14:20:33 »
Je hebt nu wel een aftakkende wissel in je doorgaande apoor.

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 1813
Re: Baanplan op zolder H0 2,76 x 3,00
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2023, 14:51:58 »
zal geen probleem zijn want daar geld toch een snelheidsbeperking en is een vloeiende lijn
Greetings,salutations,groetjes,

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Baanplan op zolder H0 2,76 x 3,00
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2023, 00:11:59 »
Ik neem aan dat de spiraal rechtsboven met de klok mee daalt,
dus dat het dalende spoor de binnenboog is, en het stijgende spoor de buitenboog?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Dutch_Modeltrains

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Baanplan op zolder H0 2,76 x 3,00
« Reactie #8 Gepost op: 04 januari 2023, 07:15:05 »
Ik neem aan dat de spiraal rechtsboven met de klok mee daalt,
dus dat het dalende spoor de binnenboog is, en het stijgende spoor de buitenboog?

Klopt inderdaad

Dutch_Modeltrains

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Baanplan op zolder H0 2,76 x 3,00
« Reactie #9 Gepost op: 04 januari 2023, 11:35:14 »
Nog even verder gepuzzeld. ik kwam erachter dat de achtergrond die ik als maatvoering had gebruikt net iets kleiner was dan de beschikbare ruimte. de paar centimeters winst die ik had, heb ik kunnen gebruiken om de aftakkende wissel in het doorgaande spoor aan de bovenkant weg te kunnen halen. Ik vind het zelf ook een mooier gezicht nu.