Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 17:12:38
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 16:56:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:54
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:11:43
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0  (gelezen 84377 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Gepost op: 02 January 2023, 21:05:14 »
Hierbij stel ik mijn nieuwe plan voor, dat ik Dubbelom heb genoemd. Waarom het zo heet, dat komt later.

De spoorbaan wordt gebouwd in dezelfde ruimte waar Uit en Thuis zich in het sloopstadium bevindt.
De ruimte is 3,50 x 3,00 meter groot. De baan wordt gebouwd lang de randen van de kamer. Aan de noordkant komt een station, dat deel wordt 50 cm diep. Langs de andere randen wordt het 30 cm.
De toegang tot de kamer is een deuropening zonder deur. Daar komt een opklapbaar deel zodat ik er zonder kruipen binnen kan komen.


De baan wordt gebouwd volgens het principe van de boekenplank, in goed Nederlands: shelf layout.
De constructie van de onderbouw gaat volgens het L-girder principe. De hoofddragers zijn twee balken, die zijn samengesteld uit 2 latten van 50 bij 22 mm, die in een L-vorm aan elkaar zijn geschroefd.
In de hoeken van de kamer rusten de L-balken op latten tegen de wand, halverwege is een extra steunpunt met een plankdrager.


Op de L-balken komen om de 30 cm klampen, dat worden in mijn geval latjes van 18x18 mm. Daartegen komen triplex platen die het profiel van het landschap volgen. Die platen dragen ook het spoorbed.
Op mijn vorige baan was bijna alles gelijmd en dat heeft bij de sloop als gevolg dat het niet meer zonder schade uit elkaar te halen is. Daarom wordt nu alles geschroefd en de schroeven worden zo veel mogelijk vanaf de onderkant geplaatst. Als er een situatie voordoet waarbij een profielplaat weggehaald moet worden, dan kun je er bij zonder het bovenliggende landschap te slopen.

wordt vervolgd
« Laatst bewerkt op: 02 January 2023, 21:08:38 door Klaas Zondervan. Reden: verkeerde tekening vervangen »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2191
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #1 Gepost op: 02 January 2023, 21:14:07 »
Wat een leuk beginsel van je nieuwe baan.
Het toeval wil dat ik ook erg loop te spelen met het idee om mijn modelbaan op plankendragers te plaatsen. Daarbij scheelt het dat ik de helft van mijn huidige hobbykamer al reeds voorzien had van kamerhoge F-rails voor ...tsja...shelfing  :)
Ook handig voor een verhuizing die hopelijk in de nabije toekomst in de pen zit, maargoed, tzt zal ik daar wel weer een berichtje over plaatsen in mijn eigen draadje.

Benieuwd naar jouw sporenplan, je onderbouw vind ik al een boeiend concept  (y)
Ga je de lege ruimte achter de frontplaat gebruiken voor de bedrading ? en komt er ook nog een lichtlijst boven ?
« Laatst bewerkt op: 02 January 2023, 21:17:25 door Marijn. Reden: 2 vragen toegevoegd »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #2 Gepost op: 02 January 2023, 21:34:17 »
Marijn,
De hoofdbundel van de bedrading komt in de hoek van de voorste L-balk. Dat is ook de reden dat deze met de open kant naar voren staat. In het oorspronkelijke L-girder plan zat deze andersom. Zo kan ik er vanaf de voorkant bij. Het onderste deel van de frontplaat wordt daarom scharnierend opklapbaar. In de tekening is dat niet aangegeven.

Lichtlijst zit er al boven. Die hangt aan een latwerk dat aan het dak is opgehangen. De lichtlijst zat al boven Uit en Thuis, en volgde de contouren van de keerlussen. Die heb ik aangepast zodat het licht nu recht boven de nieuw te bouwen spoorbaan zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 292
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #3 Gepost op: 03 January 2023, 09:13:35 »
Leuk project Klaas. Ik volg
Groet,
Henk
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18582
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #4 Gepost op: 03 January 2023, 11:21:26 »
Ik volg, Klaas! Ga je de huidige baan afbreken?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2815
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #5 Gepost op: 03 January 2023, 11:22:22 »
Mooi, nog een boekenplankbaan!
In jouw geval niet de eerste, dacht ik.
Hoe dan ook, ik volg het met belangstelling.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #6 Gepost op: 03 January 2023, 13:08:11 »
Ronald, de huidige baan is al gedeeltelijk afgebroken. Is te zien aan het eind van mijn topic over Uit en Thuis.

Alewijn, mijn eerste baan op deze locatie was ook rondom langs de randen van de kamer. Maar dat was niet echt een boekenplankbaan want hij stond op poten. En die probeer ik nu zo veel mogelijk te vermijden. Ik weet nu al twee plekken waar toch een poot moet komen omdat er domweg geen wand is om iets aan vast te maken. Dat is het gevolg van werken onder een schuin dak.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #7 Gepost op: 03 January 2023, 17:01:57 »
Volgende stap, het sporenplan. Nog even zonder toelichting.
Kijk er naar en zeg er maar wat van, al dan niet zinnig.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5630
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #8 Gepost op: 03 January 2023, 17:26:00 »
Snap nu wel de naam van de baan. Je gaat twee rondjes door de kamer voordat je weer op dezelfde plek uit bent gekomen.

Wat is nu het hoogte verschil tussen de rails bij het afneembare stuk en hoe ga je dat makkelijk uithaalbaar maken als dat niet in hoogte nagenoeg gelijk loopt?

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2093
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #9 Gepost op: 03 January 2023, 17:56:08 »
Klaas ik vind het een mooi sporenplan. Het is simpel en recht toe recht aan zoals ook op mijn kleine baantje. Toch heb je voldoende strekkende meters om mooie scenery te bouwen langs het spoor. Er is ook een goed lengte voor een station, je houdt misschien ruim 2m over op het rechte stuk voor de perrons? Daar kan een mooie trein op staan. Het dubbelom idee is goed.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5185
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #10 Gepost op: 03 January 2023, 18:02:21 »
Ga je ook 2 kanten op rijden?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #11 Gepost op: 03 January 2023, 19:38:46 »
Hoi Klaas .
Ik vind jouw ontwerp  deze keer wat erg  eenvoudig, er is geen plaats om treinen  onzichtbaar weg te zetten op een verborgen stukje inhaal / kruisingsspoor , b.v. onder het doorgaande station.
Ze kunnen elkaar ook niet kruisen ,al zou het maar een stuk dubbelspoor zijn van een ruime treinlengte.

 Is het opklapbare deel uitgevoerd als landschap , of liggen er twee bruggen naast elkaar , een op ca 55mm + nul en de andere +15 mm + nul?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8628
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #12 Gepost op: 03 January 2023, 19:39:16 »
Je bent een ervaren modelbouwer dus ik verwacht dat je wel rekening mee hebt gehouden met de hoogte van je materieel, maar is 7cm hoog genoeg om een trein onder de brug door te laten rijden?

My 2 cents:
I.p.v. De 4 sporen op 6 cm zou je ook 3 sporen op 6 cm kunnen doen en 2 sporen daarvoor op het lage niveau.

Toevoeging: het lijkt erop dat Peter ook die gedachte had.
« Laatst bewerkt op: 03 January 2023, 19:52:57 door Jeronimos. Reden: Bewerkingen »
Jeroen

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2963
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #13 Gepost op: 03 January 2023, 19:52:49 »
Zoals Jeroen al zegt: je bent een ervaren bouwer, dus je weet ws zelf beter dan ik wat je ermee wilt. Daar word ik wel nieuwsgierig van, want ik vind het wel een opmerkelijk ontwerp. Zou je het viaduct omkeren (bovenspoor wordt onderspoor), dan zou je een afwisselende materieelshow kunnen houden, maar daar is dit duidelijk niet om te doen. Eigenlijk rijd je slechts in één richting met meerdere treinen tegelijk. Wellicht kun je in de binnenbaan op noord een passeerspoor maken, zodat je in twee richtingen "meertreinig" kunt rijden? De omvang van je station suggereert meer treinverkeer...

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #14 Gepost op: 03 January 2023, 20:52:12 »
Is "Noord" alleen een schaduwstation of ook een 'echt' station?
Ik zoek nog een beetje naar de scheiding tussen de boven- en onderwereld. Als die er is?
No dress rehearsel, this is our life.