Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 18:53:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11

Auteur Topic: Blauwe Engelen en andere stroomlijnstellen van de kat  (gelezen 11112 keer)

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
Re: Blauwe Engelen van de kat
« Reactie #45 Gepost op: 01 January 2023, 20:42:40 »
Goed materiaal gebruiken en de tijd nemen is een vereiste. Met Tamiyatape heb ik bijna nooit last van onderkruipsels...

Nu is bijna alles te koop.... wat zijn we eigenlijk verwend he ;)
In H0 ja, maar in N moeten we dit mooie materieel nog ontberen. Ik zie mij dit niet (meer*) in N bouwen. En dat wat er te koop is/was van kleinseriefabrikaat voldoet niet aan mijn maatstaven.

Bouw van de Grote Drie

Na de bouw van de 21 bleef het lange tijd stil, maar ineens, aan het eind van 1998, had ik er zin in. Geheel volgens de nieuwe normen bouwde ik eerst DE2 96 met blauwe banen, daarna volgden de twee rode eentjes 25 en 34, beide zonder blauwe banen. Aangezien deze in de periode van de herfst 1984 werden geplaatst, kwamen de fraaie Allan-neusvleugels te vervallen en i.p.v. de geëmailleerde nummerplaten, moesten mijn stellen het doen met zwarte plakcijfers, helemaal niet mooi.
De 96 kreeg in de kop van de ABk zelfs het beroemde deukje. Waarschijnlijk voor velen, die licht-vervuilen al te ver vinden gaan, onbegrijpelijk, want dit heeft een nogal hoog wie-dit-leest-is-gek-gehalte.

Zijwanden van Lima Hondekop naar DE2 96. De wanden zijn precies onder elkaar neergelegd, op de zijwanden in het midden is goed te de horizontale snijlijn te zien waarmee de zijwanden worden verlaagd. 

December 1998: drie treinstellen in verschillende bouwstadia. Links: het bouwmateriaal van DE1 34, midden: DE1 25 heeft de primerfase bereikt, rechts: DE2 96 is gereed.         

*ooit begon de zelfbouw bij mij in 1983 met een DE1 in N...
« Laatst bewerkt op: 01 January 2023, 20:48:42 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

DV modelspoor

• Offline Offline
    • DV modelspoor
« Reactie #46 Gepost op: 01 January 2023, 20:45:37 »
Bedoel je niet Wim is gek ;D ;D
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 01 January 2023, 20:47:44 »
 ;D ;D ;D Met je geheugen is niets mis! (y)

Lars Smelter

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 01 January 2023, 23:56:11 »
Ha die Lars! :)
De 41 als museum DE1 past mooi in je tijdperk. Heb jij je thema hier ergens beschreven?

Dat was natuurlijk ook de reden om 'm aan te schaffen. Heb nog geen draadje hier, zit nog in de verzamelmodus. Al gaat het minder hard dan pakweg 10 jaar geleden. Hoop binnen 2 jaar dan toch met een baan te kunnen starten..

Vind het knap wat je allemaal gebouwd hebt! Leuk om de verschillende fasen van de bouw te zien, dat geeft een indruk hoe je het allemaal hebt gemaakt.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Priegelman

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 02 January 2023, 00:09:56 »
Ik ben geen poes maar ik heb er ook wel een mening over :angel:

Zo! Nu kan de kat pas echt los… ;D
Ik bespeur enige frustratie...

Maar goed. Er ligt hier een HR DE2 en die zou ik wel eens willen verbeteren, vandaar de vraag wat er aan mankeert. Dank voor de genoemde punten.

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 02 January 2023, 11:54:48 »
Dank voor de genoemde punten.
Dat is meer dan graag gedaan... :angel:

Hier de zijwanden van DE1 34 nader bekeken. De bovenste moet nog geschuurd worden, de onderste is klaar voor inbouw.

De kap van DE1 25 spuitklaar.

En toen was ineens alles klaar en konden we naar Lensdijk voor de staatsieportretten. DE1 25 + DE2 96. Kennelijk heb ik later nog wat gedaan aan de kieren, want die zijn verdwenen. Het kleurverschil in rood is opzet: de 96 had een heldere rode en glanzende kleur gekregen na een schilderbeurt in 1982.

« Laatst bewerkt op: 02 January 2023, 14:48:27 door Mispoes »

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #51 Gepost op: 02 January 2023, 12:17:48 »
Heerlijk dat analoge vakwerk van weleer... als ik zie hoe tegenwoordig in 3D en met de plotter snaarstrakke basisonderdelen worden gefabriceerd die weinig nabewerking meer vragen denk ik toch meemoedig terug aan de tijd van snijden, zagen, vijlen, lijmen, plamuren en hopen dat het past ;D
RETROBAHN A.G.

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 02 January 2023, 14:56:08 »
De weemoed kwam bij mij ook gemakkelijk naar boven toen ik zat te zoeken naar de bouwfoto's van die tijd. Ik kwam allemaal sneeuw- en ijsfoto's tegen van DE3 tussen Zutphen en Hengelo en bij Nijverdal, dat er 15 jaar later onherkenbaar uit zag... Ik zou het nu niet meer kunnen opbrengen zo'n dieseltje te bouwen, al was het maar omdat Artitec 10 jaar geleden prachtige modellen wist neer te zetten van de DE1 en vooral van de DE2.

Deze was ik nog vergeten te plaatsen:

DE1 34 +25 te Lensdijk

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #53 Gepost op: 02 January 2023, 18:28:28 »
Als er geen nieuwe DE modellen meer komen dan zal men toch weer zelf moeten bouwen. Ik zie heel bijvoorbeeld zelden een gele DE2, dus in zo’n geval moet je toch weer creatief zijn als je die wilt hebben voor een normale prijs. En de markt lijkt me nog niet klaar voor een heroplage van de hele serie.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #54 Gepost op: 04 January 2023, 17:49:08 »
Gezien de prijzen die voor Artitec Plan X modellen betaald worden op de tweedehands markt durf ik dat laatste te betwijfelen; er is wel degelijk markt voor nieuwe oplages.  ;)
De vraag is; gaat Artitec dat nog doen? Of is het wachten op de aankondiging van een andere speler?
Grtz!
Tedo

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #55 Gepost op: 04 January 2023, 21:31:45 »
Ben niet zoon volger van die sites, maar word nu wel nieuwsgierig. Om welke bedragen gaat het dan?

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 05 January 2023, 12:41:47 »
Honderden Euro's... Een paar maanden geleden zag ik een gele DE2 op Catawiki (!) van eigenaar wisselen voor bijna €800,= (+9%). Twee weken geleden heb ik mijn gele Att DE2 geruild tegen het viertal hier op de foto. Bij die vriend ontbrak nog een gele DE2 terwijl ik nog een 'Syntus-kneus' had liggen die ik ooit voor € 100,= had gekocht. Er viel overigens weinig 'kneus' aan te bespeuren, prima modelletje. Ik deed er toch niets meer mee en samen gaan we er een mooie gele NS DE2 van maken.

Verder met mijn eigen gele DE2...
Nadat ik de 96, 25 en 34 had gebouwd ging ik voor bovenstaande vriend de DE1 26 (inclusief het ontbreken van de gele bies aan de onderzijde bij de bagageruimte (zie de eerste foto aan het begin van dit topic)), rode DE2 90 met blauwe banen en gele DE2 170 bouwen. De 21 had hij al. Nadat die klaar waren vond ik het tijd om mijn eigen gele DE2, de 165 op te knappen. Het model was voor wat verbeteringen vatbaar. Het was een beetje slordig in elkaar gezet, met golvende en niet helemaal passende zijwanden. Als zelfbouwer weet je heel goed wanneer je je er een beetje gemakkelijk van af hebt gemaakt. Voordat ik dit stel helemaal uit elkaar ging halen, heb ik eerst een proefje genomen met een bril rond de cabineramen want die ontbrak nog. Als aardigheidje heb ik er ook nog een 183 van gemaakt (één bak) met donkergrijze snor. Edwin Langeveld van Kleinspoor had net de transfers gereed, mooie gelegenheid om dit eens uit te proberen.

De 165 in vermomming, dat ik al met de onttakelwerkzaamheden begonnen was, is te zien aan het raam dat recht ontbreekt. Lang heeft deze versie dan ook niet bestaan.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #57 Gepost op: 05 January 2023, 13:36:28 »
Die fraaie snor maakt de rest er niet beter op.
Kill your darlings (y)

Ajuus
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Mispoes

• Offline Offline
Re: Blauwe Engelen en andere stroomlijnstellen van de kat
« Reactie #58 Gepost op: 10 January 2023, 13:39:14 »
Nu de belangstelling voor deze Blauwe Engelen wat geluwd is, is het mooi tijd om af te sluiten met een foto van de gele 165 na zijn opknapbeurt. De geplande rode DE2 81 werd nooit meer gebouwd en de bouw van de sloop-21, de laatste (eigenlijk niet-af)gebouwde Blauwe Engel, ga ik binnenkort uitgebreid bespreken op de Facebookpagina van Plan X.

Tijdens het zoeken naar bouwfoto’s van de Blauwe Engelen, kwam ik ook foto’s tegen van andere stroomlijnstellen zoals DE3 en mat.’36. Het ene project was wat succesvoller dan het andere, het was een periode van experimenteren waarbij ik veel ervaring heb opgedaan met een nieuw type grondstof: materieel '46 van Lima. Een deel hiervan zal ik de komende tijd hierna plaatsen. Deze modellen heb ik eveneens in de jaren ’90 gebouwd. Ik geef geen uitgebreide bouwbeschrijving meer. De treinstellen zijn dus samengesteld uit Lima mat.’46, waarbij ik de zijwanden versneden heb en soms (bij DE3 en mat.’35 en ’36) voorzetneusjes van Spoorcuriosa heb gebruikt.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Blauwe Engelen en andere stroomlijnstellen van de kat
« Reactie #59 Gepost op: 10 January 2023, 14:19:48 »
Ik hoop en verzoek dat je de bespreking  van de 21 ook hier doet. Geen facebook.