Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Blauwe Engelen en andere stroomlijnstellen van de kat  (gelezen 9424 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Blauwe Engelen van de kat
« Reactie #15 Gepost op: 30 december 2022, 03:09:00 »
Er werd laatst in een ander draadje gekletst over het wel/niet opruimen van tijdschriften. Opvallend veel mensen gooiden alles weg of knipten specifieke artikelen eruit. Nogal confronterend voor iemand die ongeveer twee meter rail magazine heeft staan.

Maar als ik hier lees dat de hele verbouwing al netjes in rail magazine heeft gestaan.... dat heb ik vast geïnteresseerd gelezen. Maar geen flauw idee meer. Hoog tijd om alles weer eens door te bladeren en alleen de interessante artikelen eruit te bewaren. Dan heb ik er veel meer aan dan aan 2 strekkende meters zware tijdschriftmappen :)

Maar goed: ja, interesse in je bouwmethode!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Blauwe Engelen van de kat
« Reactie #16 Gepost op: 30 december 2022, 14:21:12 »
Dank voor de vele enthousiaste reacties.  :D
Mijn hele oeuvre ga ik niet nog eens overdoen, anders zit ik de komende jaren alleen maar hier i.p.v. in de werkkamer. ;D

Bovendien moeten degenen die in de loop der tientallen jaren een aantal meters aan RailMagazines bij elkaar geabonnementeerd hebben, het gevoel blijven houden dat het ergens goed voor is geweest… Wel heb ik wat voornemens voor het nieuwe jaar: ik ga de bouw van de mat 46-vier hier weer oppakken, verder bespreken en voltooien. Ook krijgt mijn DE5, die eind 1988 gereed kwam en eigenlijk mijn eerste gelukte verbouwing is, een grote opknapbeurt, laat ik ook hier zien.

Je rijdt alleen met blauwe engelen?

Volgens mij zijn ze circa 1,8 keer te groot voor hem om mee te rijden.  ;)

Idd, rijden gaan we in 1:160 doen, H0 is voor de stilstand & mooi wezen. ;)

Heb je nog zo’n dikke plan U op basis van de Lima Hondekop Frank?

Die heb ik niet meer sinds (1996) ik voor mijzelf een Plan U op Fleischmann Plan V-basis bouwde met verlaagde daken. Maar die is er ook al niet meer, met dit illustere viertal meeverkocht in 2001. Bevindt zich nu bij Stg. Doorreis als ik het goed heb.

Mooi hoor.
Ik zie zelfs dat je het beroemde "deukje" hebt nagebootst op de "96"

Klopt, ik heb daar zelfs een heel artikel aan gewijd in RM, inclusief scheef gezakte zwarte plakcijfers; "iets met minder fraai" geloof ik.

Goed, al deze compilmenteuze reacties verdienen een uitgebreide beschrijving. :angel: Alvorens met de inleiding te starten, eerst nog even dit om een misverstand te voorkomen: ik heb alleen de vier stellen (25, 34, 96 en 165) teruggekocht die ik zo’n 25 jaar geleden voor mijzelf heb gebouwd. Deze dus:

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Blauwe Engelen van de kat
« Reactie #17 Gepost op: 30 december 2022, 21:21:55 »
Tja, en dan heb je ook nog het vaste kleine clubje wat gaat roepen "dan maak je het toch zelf?"
Dat is precies wat ik heb gedaan toen eind 1994 DKM (Holland Rail) de DE2 op de markt bracht. ;D Wat een tegenvaller was dat zeg. :( De twee jaar eerder uitgebrachte 2400 stemde mij erg optimistisch qua verwachting voor de DE2. Ik had er vier besteld: twee om tot DE1 verbouwd te worden, de overige twee zouden DE2 blijven. Het heeft niet zo mogen zijn, ik heb mijn winkelier er mee laten zitten, want ik kon alleen de verpakking gebruiken. Ik heb zelfs in de winkel nog gezegd ‘dit kan ik beter’…

Waarom ik de DKM DE2 zo slecht vond & vind?


Doe het weg! Doe het weg!

Al in de jaren zestig werden veel beter lijkende NS-treinstellen uitgebracht zoals de Märklin TEE en de Hondekop van Trix.

Een jaar na het DKM-debacle was het proefmodel, DE1 36 met blauwe banen, gereed. De basis van het model was Lima mat. ’46. Hiervan heb ik de onderplaten, draaistellen, koppen en een klein stukje van de zijwanden gebruikt (bagageruimte). De zijwanden voor de reizigersafdelingen kwamen uit Lima Hondekoppen die verbouwd waren met Mastica, dit was nog eens recycling. Deze zijwanden werden verlaagd door 3mm van de onderzijde te verwijderen. Het dak kwam van een Lima Plan E-rijtuig. De koppen werden dienovereenkomstig verlaagd.









Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: Blauwe Engelen van de kat
« Reactie #18 Gepost op: 30 december 2022, 23:01:48 »
Waarom ik de DKM DE2 zo slecht vond & vind?
[foto]
[tekst over DE1]
Vertel...

In vergelijking met een Artitec DE2 staat de HR te hoog op de draaistellen (relatief eenvoudig op te lossen) en staat de kap 1mm te hoog op het onderstel (ook nog wel op te lossen) is de stang naar de koppeling te dik (eenvoudig op te lossen) en de ruiten horen geen afgeronde hoeken te hebben (groter karwei). Zijn er verder echt grote zaken die niet kloppen?
De frontseinen kunnen wel fijner maar dit lijkt mij eerder een tijdgebonden puntje, zie ook de lima mat46.
Nadat ik de HR met te Att heb vergeleken kwam ik tot de conclusie dat de proporties niet echt verkeerd zijn maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Wat is het dat jou stoort?

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Blauwe Engelen van de kat
« Reactie #19 Gepost op: 31 december 2022, 00:49:34 »
Ik kan mij nog wel herinneren dat ik een artikel las over het stel met de deuk in de neus, dat deed je met een verwarmde bolkop schroef :D . En de raampjes waren van een Roco tram dacht ik.

Leuk om dit terug te zien (y)

Mvg,

Robert
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2023, 04:47:22 door Biesje. Reden: bron van frustratie weggemikt »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Blauwe Engelen van de kat
« Reactie #20 Gepost op: 31 december 2022, 10:32:18 »
Ik kan mij nog wel herinneren dat ik een artikel las over het stel met de deuk in de neus, dat deed je met een verwarmde bolkop schroef :D .

Dat heb je na al die jaren goed onthouden… (y)


Wat is het dat jou stoort?

Zo! Nu kan de kat pas echt los… ;D

Plastic look, bijzonder grof gedetailleerd, ronde afbuiging van de schortplaten, slordige afwerking, te hoog op de poten, veel te licht grijs en totaal misvormde koppen. Wat dat laatste betreft: neem nou het cabineraam naast de deur. In werkelijkheid kan de machinist er zijn hoofd door steken, bij HR (=DKM) kunnen Preisers er met zijn drieën tegelijk door naar binnen. 
En dan heb ik het nog maar niet over de elastiekjesaandrijving, alleen een veer met een opwindsleuteltje is bedenkelijker. Eerlijk gezegd denk ik dat ze zich in Meppel rot zijn geschrokken toen ze de eerste doos met modellen opentrokken.
Als het er niet uit ziet als een DE2, niet klinkt als een DE2, niet smaakt als een DE2, is het geen DE2…

Een vriend van mij heeft een mooi thema: sloperij Koek in Mijdrecht. Hij kreeg kort geleden een paar HR kappen aangeboden voor zijn sloperij. “Wat zou jij er mee doen als je mij was?” “Met deze kappen haal je je goed gedetailleerde sloperij naar beneden, ik zou ze bij het plastic afval doen.” Was mijn antwoord. Of hij dat werkelijk gedaan heeft, weet ik niet. De kappen hebben in elk geval niet zijn modelbaan gehaald.
Spoedig na het uitkomen van de HR DE2 verscheen in RailHobby een recensie waarin het model helemaal de hemel werd ingeprezen. In die tijd meed ik het blad omdat het een artikel van mij had gestolen, maar omdat die recensie zò lachwekkend was, heb ik die RailHobby gekocht. Nog steeds, af en toe, na een rotdag en als ik door mijn afleveringen van Shaun het Schaap heen ben, lees ik die nog wel eens een keertje door en ben daarna weer vrolijk. Gelukkig zitten er tegenwoordig andere mensen bij de RailHobby. 
In 1995 begon ik bij RailMagazine de deur plat te lopen vanwege modelbouwartikelen en vroeg ik eens aan Len de Vries wanneer hij de HR DE2 zou gaan bespreken in het blad. “Dat doen we niet, dat zou dan zo’n slechte recensie worden dat we het weer sneu zouden vinden voor De Kleijne, dat willen we ze niet aan doen.”
Inmiddels had ik de DE1 36 gebouwd, het bouwartikel was geplaatst in RM 133. Bij een kennis, die op de hoogte was van mijn afkeer van het HR-model, kwam ik een keer onverwachts langs. Hij kreeg zijn HR DE2 niet snel genoeg van tafel gemoffeld en stamelde met een rood hoofd “tja, euh… er is niets anders… maar wat heb jij een mooie DE1 gebouwd!”  Kwam mij er daar eentje uit de kast zeg…

Tot zover mijn column over de HR DE2 van DKM, verder met de eerste, DE1 36.

Het glaswerk voor de reizigersafdelingen kwam ook uit de Mastica ombouwset van Plan E en het klinkt misschien wat vreemd maar uit het 1e klasse rijtuig. De ramen uit het rijtuig 2e klasse  zijn te smal. Plan X had als bijzonderheid relatief brede ramen en smalle spijlen. Zijwanden en glas van Mastica Plan E 2e klas gebruiken zou een voor de handliggende vergissing zijn geweest. De ronde hoeken in de Hondekop zijwanden moesten niet alleen haaks uitgevijld worden, het raam moest ook nog eens breder gemaakt worden tot het ruitje van de 1e klas er in paste.
Hoe ik er op ben gekomen om al deze verschillende materialen samen te brengen weet ik niet meer, waarschijnlijk héél erg graag een fatsoenlijke en betaalbare Blauwe Engel willen.



Nadat deze DE1 eind 1995 gereed was, was ik er best tevreden over, ondanks een paar tekortkomingen. Zo liepen de onderplaten rond af i.p.v. haaks (dit had de HR DE2 overigens ook) en had het dak nog wel wat platter gemogen, iets wat vooral bij de koppen te zien was. Toch was ik er m.i. in geslaagd een goed concept neer te zetten voor een toekomstige vloot aan DE-stellen.

Binnenkort meer over de vervolgstellen.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Blauwe Engelen van de kat
« Reactie #21 Gepost op: 31 december 2022, 10:59:04 »
Spoedig na het uitkomen van de HR DE2 verscheen in RailHobby een recensie waarin het model helemaal de hemel werd ingeprezen. In die tijd meed ik het blad omdat het een artikel van mij had gestolen, maar omdat die recensie zò lachwekkend was, heb ik die RailHobby gekocht. Nog steeds, af en toe, na een rotdag en als ik door mijn afleveringen van Shaun het Schaap heen ben, lees ik die nog wel eens een keertje door en ben daarna weer vrolijk. Gelukkig zitten er tegenwoordig andere mensen bij de RailHobby. 

Wie wil meelachen, het gaat om het eerste nummer van 1995.
Overigens worden er ik het artikel nog best wat kritische noten gekraakt, maar de afdronk is positief en die van Frank niet.  ;D
Mij boeide het toen niet erg, want reed schaal n.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Blauwe Engelen van de kat
« Reactie #22 Gepost op: 31 december 2022, 11:48:44 »
En bedankt ...
Wat een mooie beeldspraak, maar die moet je dus niet lezen als je onder invloed van een virusje bent  ::)
Met name van
Citaat
In werkelijkheid kan de machinist er zijn hoofd door steken, bij HR (=DKM) kunnen Preisers er met zijn drieën tegelijk door naar binnen.
kreeg ik dus even een spontane aanval van de noord Alkmaarse blafhoest   :(
Maar kijkend naar de foto's heb je absoluut gelijk  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Re: Blauwe Engelen van de kat
« Reactie #23 Gepost op: 31 december 2022, 12:27:28 »
Diepe buiging voor al dit noeste werk heer Poes! Ik wou dat ik een fractie van je doorzettingsvermogen had in dezen.

Wie zijn Holland Rail kappen bij het plastic afval wil doen mag z ook aan mij geven. Ik wil altijd al eens proberen hoeveel moeite het kost om er een fatsoenlijk ogende DE2 van te maken.

Mvg, Paul
« Laatst bewerkt op: 31 december 2022, 12:30:17 door Pauldg »
Boomshanka!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Blauwe Engelen van de kat
« Reactie #24 Gepost op: 31 december 2022, 13:43:49 »
Overigens worden er ik het artikel nog best wat kritische noten gekraakt,
Verdrongen/vergeten/overheen gelezen... :laugh:

Wat een mooie beeldspraak, maar die moet je dus niet lezen als je onder invloed van een virusje bent
Met name van  kreeg ik dus even een spontane aanval van de noord Alkmaarse blafhoest
Dat laatste was niet mijn bedoeling, wij wensen u beterschap! :angel:

Ik wil altijd al eens proberen hoeveel moeite het kost om er een fatsoenlijk ogende DE2 van te maken.
Dat zou ik een prestatie van formaat vinden. (y)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Blauwe Engelen van de kat
« Reactie #25 Gepost op: 31 december 2022, 13:52:28 »
Wie zijn Holland Rail kappen bij het plastic afval wil doen mag z ook aan mij geven. Ik wil altijd al eens proberen hoeveel moeite het kost om er een fatsoenlijk ogende DE2 van te maken.
Je was toch bezig met een DE1 in 0?
No dress rehearsel, this is our life.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Blauwe Engelen van de kat
« Reactie #26 Gepost op: 31 december 2022, 13:57:14 »
Dat laatste was niet mijn bedoeling, wij wensen u beterschap! :angel:
Het zij u vergeven ;D en dank u :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Re: Blauwe Engelen van de kat
« Reactie #27 Gepost op: 31 december 2022, 14:11:54 »
Je was toch bezig met een DE1 in 0?

Zeker! Je eerste liefde (h0), vergeet je echter nooit helemaal  ;)
Boomshanka!

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Re: Blauwe Engelen van de kat
« Reactie #28 Gepost op: 31 december 2022, 14:14:08 »
Ik had als tiener dolgraag een DE1 of DE2 in h0 gehad. Werd het nooit. Philotrain was te duur, Trawos te exotisch, Holland Rail om te huilen en toen Artitec met de aankondiging kwam was ik net overgestapt naar 0.
Boomshanka!

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 865
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Blauwe Engelen van de kat
« Reactie #29 Gepost op: 31 december 2022, 15:23:16 »
Ik wil altijd al eens proberen hoeveel moeite het kost om er een fatsoenlijk ogende DE2 van te maken.

Hmm, dat zie ik als een uitdaging. Om van een lelijk eendje iets meer acceptabel te maken. Ik heb nog zo een ding liggen waar ik een verbeterde aandrijving in heb geknutseld.

Ergens op het forum was een draadje waarin iemand de draaistellen opgepimpt had. De mat 46 kopjes  liggen bij mij ook nog in de rommelbak.

Dan nog een draadje over iemand die een DE3 spitsstel aan het maken was.

Allemaal positieve dingen voor het nieuwe jaar.

Wie doet er mee?

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40