Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ad Cleijsen
Vandaag om 17:19:13
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:14:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:12:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 17:04:20
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:04:17
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door bellejt
Vandaag om 16:55:30
Aansluiting Bezetmelding door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:48:59
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:21
Modelwensen 2026 door Arjan6511
Vandaag om 16:42:12
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
Vandaag om 16:41:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:44
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 16:28:38
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 16:20:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:12:31
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 16:04:13
Klein baantje om de Kerstboom heen door Keska
Vandaag om 16:01:34
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 15:59:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:42:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:32:47
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Ronald Halma
Vandaag om 15:23:59
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:20:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Arjan6511
Vandaag om 15:04:26
Tricolore trein door Wim Romijn
Vandaag om 15:01:09
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 14:38:44
Thalys, verschillende merken, hoe koppelingen aanpassen? door raf
Vandaag om 14:34:40
Goede wensen voor 2026 door Karben
Vandaag om 13:24:27
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 13:02:57
VERPLAATST: Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door Reinout van Rees
Vandaag om 12:58:31
Trix wielen vervangen van rijtuigen en wagons door Petertje
Vandaag om 12:44:45
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 12:36:51
  

Auteur Topic: Gereviseerde treinstellen  (gelezen 4632 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Gereviseerde treinstellen
« Gepost op: 07 April 2008, 19:59:16 »
Regelmatig lees ik diverse sites dat er weer een één of ander treinstel Nederland is binnen gekomen na bv een revisie of dat het treinstel gewoon nieuw is.
Het valt me dan op dat het betreffende treinstel niet zelf rijdt maar getrokken wordt, al dan niet met een koppelwagon ertussen door een loc.
Waarom is dat? Ik bedoel, waarom kan / mag het treinstel niet zelf rijden.
Als voorbeeld neem ik de sprinter drietjes die na een revisie en in vlaflip kleuren Nederland weer binnen komen
Harm
 
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

stadlerGTW(Remco)

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #1 Gepost op: 07 April 2008, 20:05:10 »
Volgens mij is dat zo omdat de treinen dan technisch ook dusdanig zijn aangepast dat er eerst proefritten mee moeten worden gereden. Pas dan kunnen ze weer toegelaten worden op het NL net. Hoewel ik het vreemd vind dat de stadler GTW van arriva en veolia helemaal solo vanuit zwitserland naar Nederland kwamen rijden.
FC Groningen mijn trots! samen met........

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #2 Gepost op: 07 April 2008, 20:09:10 »
Maar het lijk me toch dat een gereviseerd treinstel pas de fabriek verlaat na te zijn getest. En dat kan alleen maar als je ook weet aan welke specificaties het treinstel moet voldoen.
Dus mag je er van uitgaan dat het treinstel aan alle eisen voldoet die de klant heeft gesteld.
En zou ze dus zelf kunnen rijden, of zie ik dat verkeerd?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

stadlerGTW(Remco)

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #3 Gepost op: 07 April 2008, 20:16:33 »
Nou volgens mij is het zo dat elke trein die op het nederlandse spoorwegnet wil rijden eerst een inzetcertificaat nodig moet hebben. Een inzetcertificaat word pas toegekend aan een bepaalde treinsoort nadat er een programma van testritten heeft plaatsgevonden. Vervolgens gaat De Inspectie van Verkeer en Waterstaat bijlangs of deze testritten goed zijn uitgevoerd. Als dit het geval is krijgt de vervoerder toelating voor zijn trein om in NL te mogen rijden.
FC Groningen mijn trots! samen met........

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #4 Gepost op: 07 April 2008, 20:29:23 »
Als je kijkt naar de Sprinters, die kunnen zowieso in het buitenland al neit rijden natuurlijk, dus rijden daar gesleept.
En omdat ze in die transporten vaak onberemd zijn en zaken als treeplanken ivm buitenlands PVR afgenomen zijn moeten ze toch de werkplaats in om stel weer dienstgeschikt te maken.

Daarnaast word er danook wel gekeken of het werk wat in buitenland gedaan is, wel gedaan is naar de verwachte normen...

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #5 Gepost op: 07 April 2008, 22:24:35 »
Volgens mij is dat zo omdat de treinen dan technisch ook dusdanig zijn aangepast dat er eerst proefritten mee moeten worden gereden. Pas dan kunnen ze weer toegelaten worden op het NL net. Hoewel ik het vreemd vind dat de stadler GTW van arriva en veolia helemaal solo vanuit zwitserland naar Nederland kwamen rijden.
Dat is makkelijk te verklaren: het zijn diesels en zowel Veolia als Arriva hebben zustermaatschappijen in Duitsland op wiens attest gereden kan worden. De overbrengingen van de Arriva-treinstellen ging bijvoorbeeld onder de vlag van de Prignitzer Eisenbahngesellschaft.
Gereviseerde Sprinters kunnen niet op eigen kracht. Wat zou er gebeuren op weg naar Denemarken na Bad Bentheim? Ik denk niet dat een Sprinter het zou kunnen waarderen als er opeens 15 kV er doorheen wordt gejaagd...

www.raymondkies.nl

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #6 Gepost op: 07 April 2008, 22:45:11 »
Zouden die daar niet tegen zijn beveiligd?

Maar natuurlijk altijd leuk om een sprinter af te fakkelen :P

ziemon

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
    • RailColor.net: Modern Locomotive Design
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #7 Gepost op: 07 April 2008, 23:51:09 »
Citaat
Maar het lijk me toch dat een gereviseerd treinstel pas de fabriek verlaat na te zijn getest. En dat kan alleen maar als je ook weet aan welke specificaties het treinstel moet voldoen. Dus mag je er van uitgaan dat het treinstel aan alle eisen voldoet die de klant heeft gesteld. En zou ze dus zelf kunnen rijden, of zie ik dat verkeerd?
Harm

Je kan een treinstel pas in de praktijk testen als het zich bevindt in een omgeving welke identiek is aan die waar het treinstel ingezet zal gaan worden. Vlaflippen worden in Randers omgebouwd, daar wordt bijvoorbeeld wel even onder een sproeier doorgereden om de waterdichtheid te testen, maar sporen met 1500V en ATB hebben ze in Denemarken niet. In Wildenrath in Duitsland en Velim in Tjechie kan je een heel eind komen (de Albatros voor onze HSL rijdt bv nu daar) qua spannigen, spoorbreedtes, dubbeltractie en weet ik al niet wat, maar uiteindelijk zal alles in Nl nogmaals aan een testprogramma moeten beginnen om de exacte invloeden hier te meten. Maar als je het heel sec bekijkt zouden de stellen vanaf fabriek op 1500V zelf moeten kunnen rijden, maar mogen het dus niet.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #8 Gepost op: 08 April 2008, 10:34:36 »
Bombardier Randers heeft volgens mij wel een kort stukje spoor op 1500V. Maar dat zou ik ergens in een RM / OdR moeten opzoeken.

Maar als het toch gesleept de grens over komt, is het een kleine moeite ze ook op die manier verder te slepen. Maar in het verleden werden de drietjes ook wel in Hengelo gereedgemaakt, om na een testritje op eigen kracht verder te rijden naar de Randstad.

Tinussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #9 Gepost op: 08 April 2008, 13:23:49 »
Daarnaast word er danook wel gekeken of het werk wat in buitenland gedaan is, wel gedaan is naar de verwachte normen...

Ik mag toch hopen dat dat al door een NS-team in Denemarken wordt gedaan...

Ken het concept alleen vanuit de luchtvaart, waar men een vliegtuig komt testen en halen bij de fabriek, maar ik neem toch aan dat dat voor de spoorwegen net zo geldt aangezien het om veel geld gaat...

Bovendien is het wat lastig voor de fabriek/ombouwer om (alsnog) niet of niet correct uitgevoerd werk alsnog te doen danwel verhelpen!

Mvg Tinussie.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #10 Gepost op: 08 April 2008, 14:07:01 »
Zouden die daar niet tegen zijn beveiligd?
Waarom zou dat nodig zijn?

@Tinussie: Nawerk werd altijd hier in het land verricht naar ik meen, o.a. bij de GTW van Arriva.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #11 Gepost op: 08 April 2008, 16:03:52 »
Om te voorkomen dat je je installatie frituurt als er een te hoge spanning op komt te staan?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #12 Gepost op: 08 April 2008, 16:16:19 »
Er zal heus wel zoiets in zitten, alleen niet specifiek voor 15kV zijn gemaakt. et lijkt m wel beter/handiger om zo'n installatie in de onderstations in te bouwen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Tinussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #13 Gepost op: 08 April 2008, 16:28:51 »
Nawerk werd altijd hier in het land verricht naar ik meen, o.a. bij de GTW van Arriva.

Rick, nawerk prima maar ik maakte dat niet uit Thom z'n verhaal op...

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #14 Gepost op: 08 April 2008, 19:22:32 »
Alle testen etc. worden al bij de fabriek/revisiebedrijf gedaan, volgens de overeengekomen normen, maar dat wordt volgens mij pas in Nederland gecontroleerd. Kwestie van een beetje vertrouwen he?
(de eerste stellen zullen wel grondiger bekeken worden trouwens)