Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 21:48:08
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 13:44:48
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: Gereviseerde treinstellen  (gelezen 4524 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Gereviseerde treinstellen
« Gepost op: 07 April 2008, 19:59:16 »
Regelmatig lees ik diverse sites dat er weer een één of ander treinstel Nederland is binnen gekomen na bv een revisie of dat het treinstel gewoon nieuw is.
Het valt me dan op dat het betreffende treinstel niet zelf rijdt maar getrokken wordt, al dan niet met een koppelwagon ertussen door een loc.
Waarom is dat? Ik bedoel, waarom kan / mag het treinstel niet zelf rijden.
Als voorbeeld neem ik de sprinter drietjes die na een revisie en in vlaflip kleuren Nederland weer binnen komen
Harm
 
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

stadlerGTW(Remco)

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #1 Gepost op: 07 April 2008, 20:05:10 »
Volgens mij is dat zo omdat de treinen dan technisch ook dusdanig zijn aangepast dat er eerst proefritten mee moeten worden gereden. Pas dan kunnen ze weer toegelaten worden op het NL net. Hoewel ik het vreemd vind dat de stadler GTW van arriva en veolia helemaal solo vanuit zwitserland naar Nederland kwamen rijden.
FC Groningen mijn trots! samen met........

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #2 Gepost op: 07 April 2008, 20:09:10 »
Maar het lijk me toch dat een gereviseerd treinstel pas de fabriek verlaat na te zijn getest. En dat kan alleen maar als je ook weet aan welke specificaties het treinstel moet voldoen.
Dus mag je er van uitgaan dat het treinstel aan alle eisen voldoet die de klant heeft gesteld.
En zou ze dus zelf kunnen rijden, of zie ik dat verkeerd?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

stadlerGTW(Remco)

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #3 Gepost op: 07 April 2008, 20:16:33 »
Nou volgens mij is het zo dat elke trein die op het nederlandse spoorwegnet wil rijden eerst een inzetcertificaat nodig moet hebben. Een inzetcertificaat word pas toegekend aan een bepaalde treinsoort nadat er een programma van testritten heeft plaatsgevonden. Vervolgens gaat De Inspectie van Verkeer en Waterstaat bijlangs of deze testritten goed zijn uitgevoerd. Als dit het geval is krijgt de vervoerder toelating voor zijn trein om in NL te mogen rijden.
FC Groningen mijn trots! samen met........

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4069
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #4 Gepost op: 07 April 2008, 20:29:23 »
Als je kijkt naar de Sprinters, die kunnen zowieso in het buitenland al neit rijden natuurlijk, dus rijden daar gesleept.
En omdat ze in die transporten vaak onberemd zijn en zaken als treeplanken ivm buitenlands PVR afgenomen zijn moeten ze toch de werkplaats in om stel weer dienstgeschikt te maken.

Daarnaast word er danook wel gekeken of het werk wat in buitenland gedaan is, wel gedaan is naar de verwachte normen...

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #5 Gepost op: 07 April 2008, 22:24:35 »
Volgens mij is dat zo omdat de treinen dan technisch ook dusdanig zijn aangepast dat er eerst proefritten mee moeten worden gereden. Pas dan kunnen ze weer toegelaten worden op het NL net. Hoewel ik het vreemd vind dat de stadler GTW van arriva en veolia helemaal solo vanuit zwitserland naar Nederland kwamen rijden.
Dat is makkelijk te verklaren: het zijn diesels en zowel Veolia als Arriva hebben zustermaatschappijen in Duitsland op wiens attest gereden kan worden. De overbrengingen van de Arriva-treinstellen ging bijvoorbeeld onder de vlag van de Prignitzer Eisenbahngesellschaft.
Gereviseerde Sprinters kunnen niet op eigen kracht. Wat zou er gebeuren op weg naar Denemarken na Bad Bentheim? Ik denk niet dat een Sprinter het zou kunnen waarderen als er opeens 15 kV er doorheen wordt gejaagd...

www.raymondkies.nl

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #6 Gepost op: 07 April 2008, 22:45:11 »
Zouden die daar niet tegen zijn beveiligd?

Maar natuurlijk altijd leuk om een sprinter af te fakkelen :P

ziemon

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
    • RailColor.net: Modern Locomotive Design
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #7 Gepost op: 07 April 2008, 23:51:09 »
Citaat
Maar het lijk me toch dat een gereviseerd treinstel pas de fabriek verlaat na te zijn getest. En dat kan alleen maar als je ook weet aan welke specificaties het treinstel moet voldoen. Dus mag je er van uitgaan dat het treinstel aan alle eisen voldoet die de klant heeft gesteld. En zou ze dus zelf kunnen rijden, of zie ik dat verkeerd?
Harm

Je kan een treinstel pas in de praktijk testen als het zich bevindt in een omgeving welke identiek is aan die waar het treinstel ingezet zal gaan worden. Vlaflippen worden in Randers omgebouwd, daar wordt bijvoorbeeld wel even onder een sproeier doorgereden om de waterdichtheid te testen, maar sporen met 1500V en ATB hebben ze in Denemarken niet. In Wildenrath in Duitsland en Velim in Tjechie kan je een heel eind komen (de Albatros voor onze HSL rijdt bv nu daar) qua spannigen, spoorbreedtes, dubbeltractie en weet ik al niet wat, maar uiteindelijk zal alles in Nl nogmaals aan een testprogramma moeten beginnen om de exacte invloeden hier te meten. Maar als je het heel sec bekijkt zouden de stellen vanaf fabriek op 1500V zelf moeten kunnen rijden, maar mogen het dus niet.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #8 Gepost op: 08 April 2008, 10:34:36 »
Bombardier Randers heeft volgens mij wel een kort stukje spoor op 1500V. Maar dat zou ik ergens in een RM / OdR moeten opzoeken.

Maar als het toch gesleept de grens over komt, is het een kleine moeite ze ook op die manier verder te slepen. Maar in het verleden werden de drietjes ook wel in Hengelo gereedgemaakt, om na een testritje op eigen kracht verder te rijden naar de Randstad.

Tinussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #9 Gepost op: 08 April 2008, 13:23:49 »
Daarnaast word er danook wel gekeken of het werk wat in buitenland gedaan is, wel gedaan is naar de verwachte normen...

Ik mag toch hopen dat dat al door een NS-team in Denemarken wordt gedaan...

Ken het concept alleen vanuit de luchtvaart, waar men een vliegtuig komt testen en halen bij de fabriek, maar ik neem toch aan dat dat voor de spoorwegen net zo geldt aangezien het om veel geld gaat...

Bovendien is het wat lastig voor de fabriek/ombouwer om (alsnog) niet of niet correct uitgevoerd werk alsnog te doen danwel verhelpen!

Mvg Tinussie.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8542
  • Spoor N
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #10 Gepost op: 08 April 2008, 14:07:01 »
Zouden die daar niet tegen zijn beveiligd?
Waarom zou dat nodig zijn?

@Tinussie: Nawerk werd altijd hier in het land verricht naar ik meen, o.a. bij de GTW van Arriva.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #11 Gepost op: 08 April 2008, 16:03:52 »
Om te voorkomen dat je je installatie frituurt als er een te hoge spanning op komt te staan?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8542
  • Spoor N
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #12 Gepost op: 08 April 2008, 16:16:19 »
Er zal heus wel zoiets in zitten, alleen niet specifiek voor 15kV zijn gemaakt. et lijkt m wel beter/handiger om zo'n installatie in de onderstations in te bouwen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Tinussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #13 Gepost op: 08 April 2008, 16:28:51 »
Nawerk werd altijd hier in het land verricht naar ik meen, o.a. bij de GTW van Arriva.

Rick, nawerk prima maar ik maakte dat niet uit Thom z'n verhaal op...

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Gereviseerde treinstellen
« Reactie #14 Gepost op: 08 April 2008, 19:22:32 »
Alle testen etc. worden al bij de fabriek/revisiebedrijf gedaan, volgens de overeengekomen normen, maar dat wordt volgens mij pas in Nederland gecontroleerd. Kwestie van een beetje vertrouwen he?
(de eerste stellen zullen wel grondiger bekeken worden trouwens)