Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB models: koplopers (voorbespreking) door Joz
Vandaag om 00:55:26
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door martr
Vandaag om 00:42:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 00:01:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:16
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
23 August 2025, 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
23 August 2025, 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
23 August 2025, 21:38:37
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
23 August 2025, 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
23 August 2025, 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
23 August 2025, 17:56:24

Auteur Topic: XBus en DR5000  (gelezen 2927 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: XBus en DR5000
« Reactie #15 Gepost op: 27 December 2022, 11:55:43 »
Kijk, daarmee is het een stuk duidelijker (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Bart L.

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 27 December 2022, 13:13:14 »
Hallo,

Misschien kan er even wat duidelijkheid in de spraakverwarring gebracht worden...

Kunnen Freek, Bart en Bas even melden welke versie Digikeijs DR5000 software/firmware zij op hun DR5000 hebben geïnstalleerd?

Als dit één van de door Digikeijs zelfstandig ontwikkelde versies V1.6.0, V1.6.1, V1.6.2 of V1.6.3 is, zijn deze problemen ontstaan door de wijzigingen die Digikeijs heeft gedaan op de laatst door Karst Drenth ondersteunde versie van zijn hand: de versie V1.5.5. Het is algemeen bekend dat er vanaf de eigen Digikeijs update V1.6.0 ineens problemen waren met het Xpressnet protocol.... Ik heb zelf de V1.6.x updates nooit geïnstalleerd op mijn DR5000 en ken deze problemen dus ook niet. Mijn DR5000 is gewoon probleemloos blijven werken onder V1.5.5...

Ik heb zelf al geruime tijd getest op mijn YD7001 met de door Karst ontwikkelde YaMoRC software/firmware en heb tot op heden geen enkel probleem gehad met bevriezende muizen... Misschien komt dit juist omdat de YaMoRC software/firmware niet zijn basis heeft in de Digikeijs V1.6.x software/firmware?

Ik ben benieuwd naar de versies waar de gemelde problemen betrekking op hebben.

Groeten,
Bert
Bert,

Dank voor deze verheldering. Ik heb inderdaad de laatste firmware van Digikeijs, dus 1.6. En ja, voorheen bestond het probleem niet.
Ik heb het nooit gezocht achter de firmware update (ik ga er altijd vanuit dat een update een verbetering is🫣).
Maar Digikeijs kon het zelf ook niet verklaren of oplossen (de DR5000 is daar geweest voor reparatie, en toen voorzien van de laatste firmware en getest).

Eens kijken of ik hem nog terug kan zetten naar 1.5.

Inmiddels wel besloten om de upgrade aan te schaffen, ook omdat dan bedienen via een app eenvoudiger wordt. Ik ga er vanuit dat de firmware van Karst allicht beter is dan de 1.6 versies van Digikeijs.

Bart

Verstuurd vanaf mijn CPH2273 met Tapatalk

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #17 Gepost op: 27 December 2022, 13:34:31 »
Op zich niet vreemd dat ze het niet zelf op kunnen lossen. Ze missen een miniscuul maar niet geheel onbelangrijk element om dat te doen: de persoon die alles heeft bedacht.

Dus ja je veronderstelling dat de YD firmware beter zal zijn is een terechte veronderstelling. En mocht er een bug zijn zoals die van de 1.6 firmware dan zal het adequaat worden opgelost.

Daarom dat 1.5.5. Nog steeds de meest stabiele firmware is  (y)
Althans was......
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001
« Reactie #18 Gepost op: 27 December 2022, 13:39:48 »
Hallo Bart,

Ik heb inderdaad de laatste firmware van Digikeijs, dus 1.6. En ja, voorheen bestond het probleem niet.
Ik heb het nooit gezocht achter de firmware update (ik ga er altijd vanuit dat een update een verbetering is🫣).
Maar Digikeijs kon het zelf ook niet verklaren of oplossen (de DR5000 is daar geweest voor reparatie, en toen voorzien van de laatste firmware en getest).

Op de Digikeijs Website zijn de problemen met betrekking tot de door hun zelfstandig ontwikkelde V1.6.x updates terug te vinden:

> https://support.digikeijs.com/hc/en-us/articles/360001896317-Version-Update-information

Voor zover mij bekend werkt de door DK onder V1.6.2 geïmplementeerde oplossing voor het wijzigen van het protocol zonder verbinding met de DR5000 WIFI module zelf ("the option to change the protocol without an active LAN / WIFI connection") ook niet probleemloos, althans dat heb ik in andere fora gelezen. Ik heb dat niet zelf kunnen (en willen) testen, dus heb daar geen ervaring mee.

Groeten,
Bert

bask185

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 27 December 2022, 17:50:09 »
Citaat
Kunnen ..., ...en Bas even melden welke versie Digikeijs DR5000 software/firmware
Soon!
(waar kan je dat trouwens zien, ik heb het nog niet gezien in de config tool, maar ik moet ook nog verbinden)

Citaat
Op zich niet vreemd dat ze het niet zelf op kunnen lossen
Ik vind het anders wel apart, want ze kunnen een willekeurige programmeur inhuren om het probleem te verhelpen.... in theorie. Dat kost alleen munney. Ik weet alleen niet of Karst bewust zijn code heeft eh  obfuscated  ;D ;D ;D

Citaat
De discussie is ontstaan op grond van een vraag, dus zo vreemd is dat niet.
De oorzaken bestaan eerder uit een hoop onnodige uitspraken en foutieve aannames die worden gemaakt zonder enige achtergrondkennis.
Citaat
Dat was reden van mijn totale verwondering ( Xbus is toch Xbus)
Citaat
Ik denk, dat de DR5000 Xbus nooit een Xbus geweest is, er alleen maar op leek.  Maar ik ben daarin niet deskundig.
Als je er "niet deskundig" in bent, zeg er dan ook niks over. Hier is toch niemand bij gebaat?

En dan zijn er nog die vragen waarvan de meeste hier het antwoord toch niet kunnen bevatten ( <== niet denigrerend bedoeld overigens)
Citaat
wat is er dan veranderd in de bestaande Xbus
Realistisch gezien, als Karst hier veel tijd aan besteed en een diep technisch antwoord op geeft. Denk jij dan dat men dat dan snapt of verder helpt?

En zo is er weer een halve pagina met onnuttige dingen gevuld  :-X

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
« Reactie #20 Gepost op: 27 December 2022, 20:08:59 »
 Helemaal mee eens  (y)
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

henk

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 27 December 2022, 22:23:50 »
Had nog een vraag gesteld aan Bas. Niet om te zeiken, maar ben gewoon oprecht nieuwsgierig.

Ik leer graag. De Lokmaus kan niet meer dan snelheid regelen en vier functies aan- en uitzetten voor alleen lage adressen. Wat kan daarbij anders worden voor Xpressnet? Ik zou denken dat dergelijke basale dingen niet snel veranderen in een protocol.

Ik denk dat dergelijke basale dingen al die tijd hetzelfde zijn gebleven in het Xpressnetprotocol, wat er verder ook werd uitgebreid. En dat Xpressnetapparaten dus ook niet zo gemakkelijk verouderen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 27 December 2022, 23:10:12 »
De fijne details van de verschillen weet ik ook niet. Ik had even gegoogled. Roco noemde hun bus aanvankelijk roconet, het was compatibel met Xnet maar er bestonden dus verschillen en voornamelijk in CV programmeren. Het was toen al niet 100% hetzelfde

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=roco-cs-nl

Ik kan in de lokmaus handleiding ook niet terugvinden op welke xpressnet versie deze werkte. Dat vergt meer onderzoek om dat uit te vogelen en ik heb eerlijk gezegd betere dingen te doen  :P.

Maar om toch iets concreets te zeggen. Normaal maken mensen upgrades voor dingen die backwards compatibel zijn. In versie nummers wordt het middelste of achterste getal eentje opgehoogd. Zo horen versie 3.6 producten (van wat dan ook) nog compatibel te zijn met 3.3 producten. Maar 3.6 dingen zouden problemen geven met versie 2.xxx dingen.

Die laatste multimaus update bijvoorbeeld, die zorgt er voor dat hij geen DCC signalen meer uitstuurt. Deze upgrade is dus niet backwards compatibel met de roco boosters. Dat zit welliswaar niet in XpressNet, maar toch..

Upgrades gaan echter niet even altijd goed. (weet je nog die magnetrons die dachten dat ze combisteamers waren geworden?) Op die website staat bijvoorbeeld dit stukje.

Citaat
Een multimaus ondersteunt alle 12 locdecoder functies, een lokmaus (2) daarentegen maar acht en raakt in de war als er wel 12 functies worden aangestuurd
De lokmaus kon dus toen al in de war raken en bugs veroorzaken. Het is dus in dat opzicht best aannemelijk dat nieuwe uitbreidingen zoals bijvoorbeeld die 2048 wissels een onvoorzienbare bug kunnen triggeren in die oude niet meer onderhouden lokmausjes 2. En wat die DR5000 nou net anders doet dan die z21... dat kan ik je ook niet vertellen. Dan moet ik mijn logic analizer aan beide dingen hangen, data verzamelen, vergelijken dat zou me een week kosten als ik pech heb. + wat ik eerder zei. Hoewel ik het wel interessant vind, is niemand er echt bij gebaat om die kleine detailtjes te weten ;)

Volgens mij las ik in die laatste MM update dat zowel z21 en MM met elkaar uitvechten met elkaar welke Xnet versie ze moeten gebruiken. Volgens mij (en dit weet ik dus niet zeker), als er een multimaus zegt tegen de z21: "joe ik ben nog niet geupgrade en kan maar 1024 wissels aan, dus oude protocol svp" dat geen enkele maus de hogere wissels mag aansturen. Of dat de z21 elke maus iets anders aanspreekt.

Citaat
The multiMAUS automatically detects whether it can offer 1024 or 2048 switches by evaluating the bus
protocol version of the DCC control center.
Als ik dit zo lees, denk ik dat elke maus het zelf bepaalt.

De z21 krijgt dus ook meer en meer uitbreidingen. Op een gegeven moment, kan het zomaar eens voorkomen dat de lokmaus niet eens meer werkt op een z21. Als Roco zegt: "we stoppen er mee".. dan moet je misschien niet upgraden als je erg aan je mausjes gehecht ben  ::)

Ik weet dus niet wat er in een lokmaus zit, maar het is geen Xnet versie 4.0... en bugs kunnen in kleine hoekjes verscholen zitten  :police:

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

FreekH

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 27 December 2022, 23:50:15 »
Kunnen Freek, ..... en .... even melden welke versie Digikeijs DR5000 software/firmware zij op hun DR5000 hebben geïnstalleerd?

Eh, weet ik niet  ::)
Ik heb al een aantal jaren een DR5000 als erfstuk in de kast liggen. Na het lezen van diverse slechte ervaringen met die gekregen DR5000 ben ik toch maar verder gegaan met mijn Lenz-systeem waar ik na meer dan twintig jaar uitstekend mee kan lezen en schrijven. Gewoon om geen gezeur en gedoe te krijgen.

Na het lezen van het topic over DR5000 plus YD7001 denk ik dat m'n DR5000 met een YD7001 ook weinig of geen gedoe en gezeur meer zal geven. En toch allerlei nieuwe mogelijkheden biedt . (y)

Ik denk dat de DR-YD-kombi dus wèl goede vooruitzichten biedt, daarom ben ik veel eerder geneigd om er mee aan de slag te gaan.

Freek.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 28 December 2022, 10:08:40 »
Bas, ik gebruik die dingen weleens bij mijn banen en die lopen allemaal op Lenz V3.6 of de laatste V4.0 op de LZV200. Al die systemen gebruiken XPressNet en ergens staat dat de lokmuis 2 als die ingeprikt wordt binnen dat net automatisch een adres krijgt. Alle Lenz apparaten hebben een toegewezen adres dat je zelf dient in te stellen/aan te passen op je Lenz dingen.

Het werkt want je krijgt nooit een conflict en de muis werkt in dat net prima. Zelfs meerdere.
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

bask185

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 28 December 2022, 10:38:01 »
Citaat
Alle Lenz apparaten hebben een toegewezen adres dat je zelf dient in te stellen/aan te passen op je Lenz dingen.
Ah dat wist ik niet eens  :-X. Dat bij Roco adressen op willekeur werden uitgedeeld, wist ik wel.

Wel apart dat zij die het ontwerpen niet met automatische adressering komen en andere bedrijven wel  ::). Zoals bij meeste dingen zal daar een goede reden achter zitten.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 28 December 2022, 11:07:49 »
Is je heel goed duidelijk, immers ben je heel bekend met Lenz. En ERGENS staat dat die lokmuis 2 bij inprikken een adres aangewezen krijggt binnen dat net. En waar ga ik niet opzoeken want daar is de tijd te kostbaar voor. Ben lekker aan het bouwen en dat vind ik veel leuker om te doen! ;D ;)

Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 28 December 2022, 11:54:00 »

Ik ga nu zelf eens kijken wat er gebeurt bij het tegelijkertijd gebruiken van Lenz regelaars (ingesteld nummer) en Roco spullen.  Vraag is of deze Roco's ook op de Lenz centrale een nummer krijgen (automatisch) of dat er een instelling plaats moet vinden.

Nog een keer; je hoeft GEEN instelling te doen bij de Lokmuis 2, die krijgt AUTOMATISCH een adres als je die in je XPressNet ramt. Bij je Lenz regelaars moet je dat zelf (eenmalig) doen maar dat wist je al. Er is een max aan het aantal aangesloten apparaten binnen dat XPressNet, uit mijn hoofd max 32.
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

bask185

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 28 December 2022, 12:25:46 »
(31)   :P  ;)
Train-Science.com
Train-Science github

Bart L.

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 30 December 2022, 09:23:29 »
Zo, even alles weer doorgelezen.....
Waar een eenvoudige vraag toch toe kan leiden...

Firmware 1.5.5 weer teruggezet op de DR5000 en het bevriezen is niet meer voorgekomen.

Dus los van de discussie over compatibiliteit en adressen van Lokmuizen....

Probleem van het bevriezen zit dus toch hoogstwaarschijnlijk in de firmware.
Yamorc upgrade is besteld, zodat ik straks over betere firmware kan beschiken en de voordelen van LAN echt kan gaan gebruiken.

Voor degene die het interesseert:

Mijn Lokmuizen (2 en 3) en Multimuizen (Flm en Roco) werken allemaal op de DR5000, met meerdere tegelijkertijd.
De muizen hebben zelf verschillende firmware versies, de MM's zijn niet geupdate naar V2.0. Ik heb geen Z21, dus ik kan ze niet updaten, maar dat is voor mij ook niet nodig omdat ik de wissels niet via de muizen bedien. Alleen als handregelaars voor de locs. Bij mij geen soundlocs, dus aantal functies is beperkt (8 is max).
Ik heb wel het maximale aantal te gebruiken Xpressnet adressen verhoogd.
Overigens kun je de muizen volgens mij ook een vast adres geven zoals bij de Lenz apparaten.

Bart

Verstuurd vanaf mijn CPH2273 met Tapatalk