Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:00:24
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:12
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 22:57:16
Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag door Ronald Halma
Vandaag om 22:44:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 22:19:57
NS6000 voor Kranenberg door meino
Vandaag om 21:56:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erjen89
Vandaag om 21:56:20
Besto Kraftfutter; een industriediorama in 1 door hervé
Vandaag om 21:50:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:29:04
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 21:03:37
zoek functie door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:11:22
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door orientexpress
Vandaag om 19:58:43
Koppelinghouder gezocht. door saskia
Vandaag om 19:22:04
starter N-baan door NS264
Vandaag om 18:55:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:52:06
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
Vandaag om 18:18:03
Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0) door Jeronimos
Vandaag om 18:03:49
Piko umbauwagens 3YGe door bernhard67
Vandaag om 17:55:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Dion
Vandaag om 17:31:46
EifelBurgenBahn door basjuh1981
Vandaag om 17:05:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:46:21
Au bord de la Cèze door Dennis1984
Vandaag om 16:40:59
modulebaan jaren 60 door Wim Vink
Vandaag om 16:26:53
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 16:25:25
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:48:31
Ombouw Piko NS 2200 AC digitaal naar DCC door Ben
Vandaag om 14:45:07
Bayerische stoomlok 3601 door Peter45
Vandaag om 14:11:41
Uhlenbrock power40 aansluiten op power3 door janvanbemmel
Vandaag om 14:00:30
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:50:53

Auteur Topic: Al mijn goede ideeën...  (gelezen 41350 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #120 Gepost op: 14 November 2023, 15:36:25 »
1.27mm pitch inderdaad. Je hebt ze zowel in SMD als THT uitvoering. Ik heb voor een trein een adapterprint gemaakt met 21MTC. Daarbij heb ik de 22e pin afgeknipt.

Bij de PluX22 zijn de vrouwtjes en mannetjes zijn verwisseld. Decoder is dan man en adapterprint vrouw. De MTC21 op een decoder is behalve vrouw ook een zgn. bottom entry connector. Die soldeer je aan de bovenkant, maar de pinnen komen van onderen. Een MTC21 zit dan ook dichter op de treinprint dan de PluX22 (hoewel de treinprint ook een bottom entry  zou kunnen hebben). De pinout verschilt verder ook iets dacht ik.

https://dccwiki.com/21MTC_Connector

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #121 Gepost op: 14 November 2023, 18:18:17 »
Oké, dus MTC en PluX zijn dus feitelijk dezelfde connectoren, behoudens dan m/f andersom en andere pinbezetting?

Op Ali zoeken levert dan dit op voor MTC, right? https://nl.aliexpress.com/item/1005005394070363.html?spm=a2g0o.detail.0.0.fd2e1fnz1fnzZZ

(niet dat ik er wat mee wil, maar dit hield me gewoon al een tijd wakker) ;)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 14 November 2023, 20:15:18 »
Ja dat klopt wel aardig.

@Eric,
Kicad heeft footprints!

Links zijn de vier pads zoals ik ze nu heb, rechts is die 12 pin connector in 0.5mm pitch. Ziet er veel belovend uit.

JLC heeft ze ook in stock. Die zijn wel iets kleiner (minder lang) als ik op het plaatje kijkt dus een kleine aanpassing is wel nodig. Maar ik denk heel eerlijk dat die stappenmotor dingen hier goed in moeten passen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #123 Gepost op: 14 November 2023, 22:01:48 »
Bas, ik ben benieuwd, laat aub weten zodra je ze geprobeerd hebt. Eric

bask185

• Offline Offline
« Reactie #124 Gepost op: 15 November 2023, 10:13:09 »
Ik heb het ontwerp aangepast.

DCC en nieuwe FFC connector toegevoegd. DCC interface bestaat hier slechts uit een weerstand deling. Geen noodzaak voor een optocoupler.

Ik heb ook uit noodzaak voor het eerst een vier lagen print ontwerpen. Dat was eigenlijk best makkelijk. De middelste 2 lagen gebruik ik voor ground en de voedingsspanningen. Voor de voedingsspanningen heb ik 2 koper zones gemaakt voor 5V en VCC (=gelijkrichte DCC spanning). En dan heb je 2 lagen waar je gewoon de printsporen kan krabbelen.

Door de connector is de print iets groter geworden, maar beter dat dan die verrekte flexprint solderen.
.
Het is ook belangrijk dat je de print afplakt, voordat je de motor er op schroeft. De motor is van metaal en je kan de soldermask (top laag op printjes) niet vertrouwen voor isolatie.

Ik moet op dit punt nog een paar kleine ontwerpfoutjes er uit halen, de design rule checker is niet tevreden atm.  :police: en even kijken wat het kost om deze te bestellen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #125 Gepost op: 15 November 2023, 15:43:39 »
Hi Bas

Leuk. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen met de mini-plate. Ze zijn met ongeveer 125 Euro net iets te duur om als spielerei te kopen. Maar als het goed werkt, dan is het zeker een prima koop. Graag feedback als je er wat ervaring mee hebt opgedaan.

Klopt het dat je de flexibele print van de stepper motor in een connector wilt stoppen, in plaats van te solderen? Je hebt, zo te zien, voor een 12 polige connector gekozen (in plaats van 4 polen). Heeft dat een reden? Ik ben heel benieuwd of dat goed past.

4 laags printjes heb ik al bij JLCPCB laten maken. Kwaliteit is prima, en het ontwerp van de print wordt ineens veel eenvoudiger. Voor kleine printjes zoals deze echt een aanrader dus.

Toen ik je schema bekeek, vond ik het wat kaal rond de A4988. Ik heb die van mij ernaast gelegd (zie onder), en daar zie ik toch veel meer weerstandjes en dergelijke. Ik zie in jouw schema bijvoorbeeld geen sense weerstanden, en ook weerstandjes bij sleep en reset ontbreken. Klopt je schema daarom ook wel? Als ik de 3D weergave van de print zie, lijkt er veel meer op te zitten.
Groet
Aiko

bask185

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 15 November 2023, 15:52:36 »
Dat schema is slechts mijn root-sheet  ::). Ik plaats muv connectoren geen componenten in het root-sheet alleen sub-sheets. Zo zie je in een oogopslag wel alle componenten maar de details liggen verstopt in de sub-sheets. De sheet van de a4988 ziet er zo uit.

Het is een beetje een stijl dingetje wat mijn voorkeur heeft. Het is wel belangrijk voor hergebruik. Als deze print af is, bewaar ik het schema van de a4988 in een bepaalde repository. Dan kan ik hem heel makkelijk her gebruiken.

Citaat
e hebt, zo te zien, voor een 12 polige connector gekozen (in plaats van 4 polen). Heeft dat een reden?
Ja dat heeft een erg goede reden. Die stappenmotor flexprintjes hebben een pitch van 1.5mm. Daar kon ik geen connectors voor vinden. Daarom koos ik een pitch van 0.5mm en dan 12 polig. Die moet ongeveer even breed zijn en zal waarschijnlijk prima werken.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 17 November 2023, 18:57:02 »
Dus even een soort van reactie op de pantoprintjes.

Dit is een printje die je tussen de servo en de decoder moet zetten.
Best groot, dik voornamelijk

Dus de pantoprint is dus veel praktischer
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

bask185

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 17 December 2023, 22:24:14 »
Ik had ooit deze servo driver bedacht voor een losse servo met een mechanische schakeling voor puntstukken.

Het grootste nadeel is dat ik iets moet 3D printen en dat gaat komende tijd nog een beetje een obstakel zijn. Ik denk dat ik iemand voor me een vijftal beugels laat printen om minstens de 5 reeds bestaande proto's af te kunnen maken en de onkosten terug te winnen  ::).

Ik heb een nieuw en verbeterd ontwerp bedacht met hetzelfde idee.

Dit ontwerp heeft een paar significante verbeteringen tov het oude ontwerp.
- de micro switches doen niet alleen meer het puntstuk voeden, ze worden nu ook teruggekoppeld naar de besturing.
- De servo is verstelbaar. De slag bepaal je nu door de motor te verschuiven in de print
- geen 3D geprinte beugel meer nodig. Daarentegen komen er kleine hoekprofielen bij voor verticale montage onder de baan.
- mogelijkheid van externe schakelaars voor aansturing. De eerste versie was DCC only. Deze kan je nu ook voor analoge banen gebruiken.
- Diode matrix om schakelaars te koppelen aan wisselstraten is mogelijk.

Dit circuit toont de schakelaars. Met optocouplers worden de standen door gegeven aan de besturing.

Deze eindschakelaars werken hier alleen als er rijspanning staat. Als een schakelaar dan gemaakt wordt, valt een van de optocouplers af. Bij DCC werkt dit prima, bij analoog betekent dat een probleem. Als de servo halverwege is, branden beide opto's.

Als er geen rijspanning is, worden de schakelaars niet meer doorgegeven aan de besturing, want de opto's doen het niet. Om dit probleem te tackelen zal de servo driver zich in moeten leren. Hij wacht tot er rijspanning is (je zet de trafo open) dan zet je de wissel om en dan onthoudt de driver bij welke hoeken de schakelaars bediend worden.

Als er dan geen rijspanning is (je schakelt wissels terwijl de treinen stil staan), draaien de servo's naar de ingeleerde posities. et voila.

Het enige nadeel, is dat het wat meer moeite kost om die schakelaars er op te zetten. Ik moet per schakelaar 2x boutje moertje indraaien en met stukjes ijzerdraad de contacten aan de print solderen. Ik voel dus 2 varianten aankomen waarvan 1 een bouwpakketje zal zijn  ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #129 Gepost op: 28 December 2023, 13:29:09 »
Some time ago..

Some time later... had ik een werkende S88n GND versie in huis. Het leuke van deze is dat ik er niet zelf voor hoef te solderen. Ik liet de kroonstenen en Rj45 connectoren er door de printenboer op zetten  (y)

Hij werkt ook nog  ;D. Ik had trouwens eerst massale ongekende paniek... want hij deed het eerst niet  :-[ :-X >:(. Wat bleek... ik had de kabel ff gepakt die tussen mijn z21 en router zit, maar die was maar 4 polig uitgevoerd. Toen pakte ik zsm een andere kabel en toen was ik weer opgelucht

Past in mijn standaard doosjes.

Er zit alleen een kleine miniscule fuckup in. De nummering op de print klopt niet met de realiteit..
16 -> 1
9   -> 8
8   -> 9
1  -> 16

Gelukkig niet het einde van de wereld. Daarom bestellen we dus altijd eerst prototypes  ;)

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

ramdani

• Offline Offline
    • mijn baantje Dinant
« Reactie #130 Gepost op: 28 December 2023, 17:06:58 »
leuk  (y)

welke printenboer is dat? (en moet je dat ergens aanduiden?)

mvg,
Michel
C+K rail,Weichen-Walter flexrail,z21start,Itrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

bask185

• Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 28 December 2023, 19:48:51 »
Citaat
welke printenboer is dat?
https://jlcpcb.com/

Citaat
(en moet je dat ergens aanduiden?)
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 21 January 2024, 19:56:32 »
ca een jaar geleden alweer had ik het idee om een print te maken die alles kan. Die noemde ik de General Purpose IO print. Het ding heeft tot op heden nog steeds het daglicht niet gezien. Maar het idee was altijd blijven hangen.

Ik heb nou een nieuwe gemaakt die wat simpeler in aard is. Ik dacht dat het wel eens leuk zou zijn om ooit eens een goed georganiseerde workshop programmeren te organiseren. En wellicht dan ook een online tutorial met filmpjes en allerlei opdrachtjes enzo. Uiteraard heb ik ook een lijstje met kant en klare demo programma's gemaakt die je kan gebruiken zonder te beschikken over programmeerskills.

Nu snap ik al te best dat menig mensen echt programmeren niet echt ligt. En ja dat is nou eenmaal normaal :P. Daarom had ik ooit FunctionBloX gemaakt waarmee je een op grafische wijze een Arduino of soorgelijken iets kan laten doen. Ik herinner me van de middelbare school nog dat dit mij beter beviel dan programmeren wat toen 'technisch modelleren' werd genoemd.

Het belangrijkste bij programmeren, is dat je A iets moet hebben om te programmeren en B je moet een doel hebben. Dus daarom heb ik dit 'iets' ontwikkeld en ik geef hem de toepasselijke naam Jack Of All Trades

Hij kan iets minder dan het originele ontwerp van vorig jaar. En dat komt deels doordat ik het board compatibel wilt houden met mijn FunctionBloX applicatie. Om die reden heb ik bijvoorbeeld geen IO extenders oid.

Het board beschikt over:
- 4 relais met 2 contacten
- 4 servo uitgangen
- 3 PWM kanalen met onboard leds en versterkte uitgangen.
- DCC ingang
- 4 onboard schakelaars die evt uitbreidbaar zijn met stroomdetectie of externe schakelaars/sensoren.
- aansluiting voor een extra OLED display
- aansluiting voor externe I2C IO extenders.
- 2 analoge aansluitingen voor externe potmeters (waarvan 1 geschikt is om stroom mee te meten)
- extra I2C EEPROM.

Dit board is geschikt om:
- een PWM regelaar mee te maken
- als DCC decoder in te zetten. En hierbij kan je kiezen uit 4 losse servo's, 4 relais en 3 versterkte PWM kanalen (voor led strips oid) of je gebruikt de vier servo's te samen met de relais voor puntstuk polarisatie.
- Als AHOB te fungeren
- Als keerlus module te fungeren.
- te communiceren met een andere Jack Of All trades board.

Wat het board niet kan:
- meer dan 1 spoel wissel aansturen
- stappenmotors aansturen

Voor al deze toepassingen komen er standaard programma's. Sommige van die programma's zijn dan wel C code, anderen FunctionBloX programma's en voor sommige toepassingen maak ik in beide talen een programma.

Het eerste deel van de op te richten cursus zal dan ook bestaan uit hoe je zo'n standaard programma er in moet krijgen. Mocht je dan in geen van beide talen uitblinken, je zal niet met lege handen thuiskomen!!

Ik denk dat ik eerdaags een stuk of 10 van deze puppies ga bestellen en dan langzamerhand wat demo's en dingetjes ga uitwerken.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 07 February 2024, 22:49:18 »
Paar weken later...

<a href="https://www.youtube.com/v/7T63zsboWKc" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/7T63zsboWKc</a>

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 11 February 2024, 13:20:38 »
We stomen hier rustig verder  ;).

Ik heb inmiddels mijn reeds bestaande AHOB programma aangepast voor dit board en de laatste features er in gezet.

<a href="https://www.youtube.com/v/CUI3jsjybko" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/CUI3jsjybko</a>

Het enige wat nu ontbreekt, is het geluid. Ik wilde daarvoor zo'n geekcreit mini DFPlayer. Mijn developer board heeft een seriële uitgang beschikbaar waarmee ik het bel geluid kan afspelen. Nu alleen nog een SD kaartje nodig en een MP3 bestand van een AHOB. Is vast niet moeilijk te vinden  ;).

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github