Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: Met of zonder bedding, voor en nadelen  (gelezen 1579 keer)

hansw51

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Met of zonder bedding, voor en nadelen
« Gepost op: 23 December 2022, 14:24:39 »
Beste allemaal,

Ik ga weer beginnen met de hobby.
Nadat ik mijn n-spoor een aantal jaren geleden (10 jaar) heb verkocht ga ik weer beginnen.
10 jaar ouder betekend dus ook de overstap naar H0.
Nu moet ik de keuze maken welke rails ik ga nemen. In 10 jaar zal er best wel wat veranderd zijn. Dus moet ik eerst de keuze maken met of zonder bedding.
Ik heb zo een idee dat het realistischer is zonder maar makkelijke te maken met bedding.
Wat zijn jullie meningen hierover.

mvg
Hans

San-Markos

• Offline Offline
Re: Met of zonder bedding, voor en nadelen
« Reactie #1 Gepost op: 23 December 2022, 14:36:57 »
Beste Hans,

Persoonlijk vind ik dat er in de afgelopen 10 jaar relatief weinig veranderd is. Dit is overigens erg prettig want onze hobby bestaat voornamelijk uit langdurige projecten.

Zelf maak ik gebruik van Roco-line. Deze is te verkrijgen met, en zonder bedding. Ik maak gebruik van het spoor zonder bedding. Ik denk dat dit voornamelijk een persoonlijke keuze is. Mijn advies is dan ook om langs een winkel dan wel beurs te gaan en te vragen of je verschillende types mag zien.

In principe komt bij verschillende soorten spoor, of dit nou met of zonder bedding is vaak de bevestiging in grotere mate overeen. Het komt dus vaak neer op smaak.
Groet,

Mark

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2022, 14:55:10 »
Het is ook een beetje wat je wil qua modelbaan en scenry.
Wordt het een rijbaan waar scenery ondergeschikt is of wil je fel realistisch gaan bouwen? Rails met bedding is vooral handig voor mensen die een baan tijdelijk opbouwen op de eettafel of het tapijt. Die rails zijn dan net wat steviger en kun je makkelijker en vaker in- en uit elkaar halen.
Vind je zelf ballasten maar gedoe, dan is rails met bedding een stuk makkelijker werken.
« Laatst bewerkt op: 23 December 2022, 14:57:31 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 23 December 2022, 15:26:44 »
[…] Ik heb zo een idee dat het realistischer is zonder maar makkelijke te maken met bedding.[…]

Precies dat!

Als relatief recente herintreder heb ik voor mijn hoofdbaan gekozen voor Roco Line met bedding. Ik vind die goed geslaagd en er behoorlijk realistisch uitzien. Zeker als je de kleur nog wat ophaalt met washes. Wat ik er vooral gemakkelijk aan vind, is dat de wisselaandrijvingen in de bedding zijn ondergebracht. Dus geen lelijke aandrijvingen naast de rails en geen gepruts met aandrijvingen onder de tafel. Voor de verborgen delen van de baan gebruik ik overigens de versie zonder bedding; dat is natuurlijk goedkoper.
Een nadeel van rails met bedding betreft het werken met flexrails. Het kan wel, maar is heel lastig; dat tenminste vertelde mijn winkelier. Je kan natuurlijk ook voor een mengvorm gaan: wisselstraten en hun omgeving met bedding en langere stukken zonder wissels zelf balasten. Met de twee varianten van Roco Line heb je dan geen comptabiliteitsproblemen.
Er zijn genoeg uitdagingen om een grote baan te bouwen, dus een paar compromissen zijn niet onverstandig, vind ik.

Voor diorama’s gebruik ik rails zonder bedding. Het gaat dan altijd om een klein stukje met grote aandacht voor het detail.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #4 Gepost op: 23 December 2022, 15:50:33 »
Het is ook afhankelijk van de grootte van je baan en je beschikbare tijd. De manier van ballasten is de laatste veertig jaar niet veranderd, de middelen misschien wel. Maar destijds druppelde ik ook met lijm in een vooraf natgemaakte ballast. Maar dat is nog al een werkje. Maar als er maar weinig zichtbare delen zijn in je baan, of je baan heeft gewoonweg niet veel sporen, dan kan je jezelf best wel een realistischere techniek aanleren. Want dan is het slechts een aanvulling op het bouwen van je baan.

Mocht je veel sporen in het zicht hebben en zie je op tegen dagenlang achterelkaar te ballasten (overigens zijn andere bouwactiviteiten dan ook langer) dan kan je kiezen voor de prefab ballast. Maar wil je dat realistisch uitbeelden, kost dat waarschijnlijk ook wel veel tijd, zij het dat (zoals Peter schrijft) enkele praktische dingen makkelijker zijn weggeborgen.

Maar het is eigenlijk wat Marc al schreef, wat voor een baan wil je gaan bouwen? Klein qua afmetingen of juist groot; veelal landschap en daar aandacht voor; veelal techniek en dat het meer om het rijden gaat; of waarschijnlijk ergens tussenin? In dat laatste geval is het afhankelijk hoeveel tijd je  er aan wilt besteden.

In alle gevallen is het overigens ook dat wat jij wilt en hoe jij bouwt. 't is jouw modelbaan.

Groet,
michel

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2022, 15:55:51 »
Wat ik er vooral gemakkelijk aan vind, is dat de wisselaandrijvingen in de bedding zijn ondergebracht.
Ik heb dit zelf niet toegepast, maar het lijkt me juist verschrikkelijk onhandig. Want wat ga je doen als zo'n aandrijving weigert? Dan kun je een meter spoor opbreken om er bij te komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2022, 16:57:15 »
Hallo,

het ligt er inderdaad wat voor baan je wil. Wil je natuurgetrouw met scenery ed dan is ballastbed onmisbaar in combinatie met het verouderen van de rails.
Koemo in Duitsland heeft bv erg mooie ballast in allerlei soorten en maten.
Het is maar wat je eigen eisen zijn. Kijk bv op mijn site voor voorbeelden www.blokpost9.nl . De baan na 2018 is met Koemo gedaan zonder weathering van de ballast.
succes jandcargo

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #7 Gepost op: 23 December 2022, 17:11:54 »
Ik heb dit zelf niet toegepast, maar het lijkt me juist verschrikkelijk onhandig. Want wat ga je doen als zo'n aandrijving weigert? Dan kun je een meter spoor opbreken om er bij te komen.
Dag Klaas,
Ik gebruik Roco met bedding en deze rails liggen los op de baan en verschuiven nooit van hun plek. Een wissel of rail er tussen uithalen valt dan wel mee. Het enige nadeel is dat de wisseldecoder onder het wissel kwetsbare railschoentjes heeft, de soldeerpuntjes laten gauw los.
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

RetroJack

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 23 December 2022, 17:34:29 »
Gewoon los laten liggen is een bijkomend voordeel inderdaad.
Verder hou ik niet zo van gruis op de baan, dat los kan laten.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #9 Gepost op: 23 December 2022, 17:43:46 »
Hans,
Ik gebruik voor de schaduwbaan Rocoline en voor de paradebaan Rocoline met bedding.
Voordelen van de beddingrails:
- Het ligt redelijk stevig, vastmaken is eigenlijk niet nodig, dus geluidsoverdracht is heel acceptabel
- Mits niet teveel, kun je een (paar) draadjes in de gootjes onder de bedding kwijt
- Je kunt de wisseldecoder of aandrijving onder het wissel kwijt
Nadelen van deze beddingrails:
- De beddingen zitten bij sissels elkaar flink in de weg, daar moet dus flink geknipt worden, en dat is dus redelijk definitief
- De wisseldecoders maken nogal wat herrie
- De aansluitschoentjes zijn nogal kwetsbaar, solderingen laten gauw los
- Het oogt nogal steriel. Dat laatste kun je wel wat bijkleuren met krijt of poeder, maar toch...
Voor het museumlijntje gebruik ik rocoline zonder bedding. Ik strijk dan verdunde houdlijm op het traject en strooi er dan steenslag voor spoor N op en laat het keurig drogen.Een dag later zuig ik het overtollige op met de stofzuiger met een panty op het mondstuk. :) Daarna leg ik de gewone Rocoline op de bedding. Zo voorkom je dat steentjes per ongeluk op de bielsen geplakt worden of aan de binnenkant van de rail. Zeker met rail met lager profiel veroorzaakt dat nogal wat gehobbel.
Hartelijke groet,
Joop

Hartelijke groet,
Joop ter Laak