Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:00:52
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door martijnhaman
Vandaag om 08:40:06
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door GerardH
Vandaag om 02:49:04
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:58:54
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door MOVisser
Vandaag om 00:25:52
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 00:19:41
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Roco 42616 door Ronald69
22 December 2025, 22:39:39
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
22 December 2025, 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
Aachenau West door wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
22 December 2025, 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 December 2025, 18:57:14
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann door Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
22 December 2025, 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
22 December 2025, 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
22 December 2025, 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 December 2025, 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
22 December 2025, 15:52:51
Zee. Land. door Huup
22 December 2025, 15:46:46
Mijn geweatherde modellen door Paulus
22 December 2025, 15:43:44
  

Auteur Topic: Met of zonder bedding, voor en nadelen  (gelezen 2035 keer)

hansw51

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Met of zonder bedding, voor en nadelen
« Gepost op: 23 December 2022, 14:24:39 »
Beste allemaal,

Ik ga weer beginnen met de hobby.
Nadat ik mijn n-spoor een aantal jaren geleden (10 jaar) heb verkocht ga ik weer beginnen.
10 jaar ouder betekend dus ook de overstap naar H0.
Nu moet ik de keuze maken welke rails ik ga nemen. In 10 jaar zal er best wel wat veranderd zijn. Dus moet ik eerst de keuze maken met of zonder bedding.
Ik heb zo een idee dat het realistischer is zonder maar makkelijke te maken met bedding.
Wat zijn jullie meningen hierover.

mvg
Hans

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: Met of zonder bedding, voor en nadelen
« Reactie #1 Gepost op: 23 December 2022, 14:36:57 »
Beste Hans,

Persoonlijk vind ik dat er in de afgelopen 10 jaar relatief weinig veranderd is. Dit is overigens erg prettig want onze hobby bestaat voornamelijk uit langdurige projecten.

Zelf maak ik gebruik van Roco-line. Deze is te verkrijgen met, en zonder bedding. Ik maak gebruik van het spoor zonder bedding. Ik denk dat dit voornamelijk een persoonlijke keuze is. Mijn advies is dan ook om langs een winkel dan wel beurs te gaan en te vragen of je verschillende types mag zien.

In principe komt bij verschillende soorten spoor, of dit nou met of zonder bedding is vaak de bevestiging in grotere mate overeen. Het komt dus vaak neer op smaak.
Groet,

Mark

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Met of zonder bedding, voor en nadelen
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2022, 14:55:10 »
Het is ook een beetje wat je wil qua modelbaan en scenry.
Wordt het een rijbaan waar scenery ondergeschikt is of wil je fel realistisch gaan bouwen? Rails met bedding is vooral handig voor mensen die een baan tijdelijk opbouwen op de eettafel of het tapijt. Die rails zijn dan net wat steviger en kun je makkelijker en vaker in- en uit elkaar halen.
Vind je zelf ballasten maar gedoe, dan is rails met bedding een stuk makkelijker werken.
« Laatst bewerkt op: 23 December 2022, 14:57:31 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 621
Re: Met of zonder bedding, voor en nadelen
« Reactie #3 Gepost op: 23 December 2022, 15:26:44 »
[…] Ik heb zo een idee dat het realistischer is zonder maar makkelijke te maken met bedding.[…]

Precies dat!

Als relatief recente herintreder heb ik voor mijn hoofdbaan gekozen voor Roco Line met bedding. Ik vind die goed geslaagd en er behoorlijk realistisch uitzien. Zeker als je de kleur nog wat ophaalt met washes. Wat ik er vooral gemakkelijk aan vind, is dat de wisselaandrijvingen in de bedding zijn ondergebracht. Dus geen lelijke aandrijvingen naast de rails en geen gepruts met aandrijvingen onder de tafel. Voor de verborgen delen van de baan gebruik ik overigens de versie zonder bedding; dat is natuurlijk goedkoper.
Een nadeel van rails met bedding betreft het werken met flexrails. Het kan wel, maar is heel lastig; dat tenminste vertelde mijn winkelier. Je kan natuurlijk ook voor een mengvorm gaan: wisselstraten en hun omgeving met bedding en langere stukken zonder wissels zelf balasten. Met de twee varianten van Roco Line heb je dan geen comptabiliteitsproblemen.
Er zijn genoeg uitdagingen om een grote baan te bouwen, dus een paar compromissen zijn niet onverstandig, vind ik.

Voor diorama’s gebruik ik rails zonder bedding. Het gaat dan altijd om een klein stukje met grote aandacht voor het detail.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8968
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Met of zonder bedding, voor en nadelen
« Reactie #4 Gepost op: 23 December 2022, 15:50:33 »
Het is ook afhankelijk van de grootte van je baan en je beschikbare tijd. De manier van ballasten is de laatste veertig jaar niet veranderd, de middelen misschien wel. Maar destijds druppelde ik ook met lijm in een vooraf natgemaakte ballast. Maar dat is nog al een werkje. Maar als er maar weinig zichtbare delen zijn in je baan, of je baan heeft gewoonweg niet veel sporen, dan kan je jezelf best wel een realistischere techniek aanleren. Want dan is het slechts een aanvulling op het bouwen van je baan.

Mocht je veel sporen in het zicht hebben en zie je op tegen dagenlang achterelkaar te ballasten (overigens zijn andere bouwactiviteiten dan ook langer) dan kan je kiezen voor de prefab ballast. Maar wil je dat realistisch uitbeelden, kost dat waarschijnlijk ook wel veel tijd, zij het dat (zoals Peter schrijft) enkele praktische dingen makkelijker zijn weggeborgen.

Maar het is eigenlijk wat Marc al schreef, wat voor een baan wil je gaan bouwen? Klein qua afmetingen of juist groot; veelal landschap en daar aandacht voor; veelal techniek en dat het meer om het rijden gaat; of waarschijnlijk ergens tussenin? In dat laatste geval is het afhankelijk hoeveel tijd je  er aan wilt besteden.

In alle gevallen is het overigens ook dat wat jij wilt en hoe jij bouwt. 't is jouw modelbaan.

Groet,
michel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27069
    • Pagina van klaas
Re: Met of zonder bedding, voor en nadelen
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2022, 15:55:51 »
Wat ik er vooral gemakkelijk aan vind, is dat de wisselaandrijvingen in de bedding zijn ondergebracht.
Ik heb dit zelf niet toegepast, maar het lijkt me juist verschrikkelijk onhandig. Want wat ga je doen als zo'n aandrijving weigert? Dan kun je een meter spoor opbreken om er bij te komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1291
Re: Met of zonder bedding, voor en nadelen
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2022, 16:57:15 »
Hallo,

het ligt er inderdaad wat voor baan je wil. Wil je natuurgetrouw met scenery ed dan is ballastbed onmisbaar in combinatie met het verouderen van de rails.
Koemo in Duitsland heeft bv erg mooie ballast in allerlei soorten en maten.
Het is maar wat je eigen eisen zijn. Kijk bv op mijn site voor voorbeelden www.blokpost9.nl . De baan na 2018 is met Koemo gedaan zonder weathering van de ballast.
succes jandcargo

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Met of zonder bedding, voor en nadelen
« Reactie #7 Gepost op: 23 December 2022, 17:11:54 »
Ik heb dit zelf niet toegepast, maar het lijkt me juist verschrikkelijk onhandig. Want wat ga je doen als zo'n aandrijving weigert? Dan kun je een meter spoor opbreken om er bij te komen.
Dag Klaas,
Ik gebruik Roco met bedding en deze rails liggen los op de baan en verschuiven nooit van hun plek. Een wissel of rail er tussen uithalen valt dan wel mee. Het enige nadeel is dat de wisseldecoder onder het wissel kwetsbare railschoentjes heeft, de soldeerpuntjes laten gauw los.
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

RetroJack

  • Online Online
  • Berichten: 6335
Re: Met of zonder bedding, voor en nadelen
« Reactie #8 Gepost op: 23 December 2022, 17:34:29 »
Gewoon los laten liggen is een bijkomend voordeel inderdaad.
Verder hou ik niet zo van gruis op de baan, dat los kan laten.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Met of zonder bedding, voor en nadelen
« Reactie #9 Gepost op: 23 December 2022, 17:43:46 »
Hans,
Ik gebruik voor de schaduwbaan Rocoline en voor de paradebaan Rocoline met bedding.
Voordelen van de beddingrails:
- Het ligt redelijk stevig, vastmaken is eigenlijk niet nodig, dus geluidsoverdracht is heel acceptabel
- Mits niet teveel, kun je een (paar) draadjes in de gootjes onder de bedding kwijt
- Je kunt de wisseldecoder of aandrijving onder het wissel kwijt
Nadelen van deze beddingrails:
- De beddingen zitten bij sissels elkaar flink in de weg, daar moet dus flink geknipt worden, en dat is dus redelijk definitief
- De wisseldecoders maken nogal wat herrie
- De aansluitschoentjes zijn nogal kwetsbaar, solderingen laten gauw los
- Het oogt nogal steriel. Dat laatste kun je wel wat bijkleuren met krijt of poeder, maar toch...
Voor het museumlijntje gebruik ik rocoline zonder bedding. Ik strijk dan verdunde houdlijm op het traject en strooi er dan steenslag voor spoor N op en laat het keurig drogen.Een dag later zuig ik het overtollige op met de stofzuiger met een panty op het mondstuk. :) Daarna leg ik de gewone Rocoline op de bedding. Zo voorkom je dat steentjes per ongeluk op de bielsen geplakt worden of aan de binnenkant van de rail. Zeker met rail met lager profiel veroorzaakt dat nogal wat gehobbel.
Hartelijke groet,
Joop



Hartelijke groet,
Joop ter Laak