Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Wielen wisselen van Sudexpress Eurodual in H0  (gelezen 2151 keer)

wke

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Wielen wisselen van Sudexpress Eurodual in H0
« Gepost op: 19 december 2022, 22:46:14 »
Hoi allemaal,

Ik heb dus een Eurodual H0 model van Sudepxress (in de Captrain uitvoering). Machtig mooi model met mooie details en mogelijkheden. Na tijden heb ik ook eindelijk de decoder ervoor en de proefopstelling van mijn H0 baan vrijgemaakt om wat test rondjes ermee te kunnen rijden. Het model rijdt behoorlijk mooi (met een hele mooie kruip snelheid, vind ik), echter hij ontspoort eigenlijk gegarandeerd op de gebogen wissels die ik in mijn proef baan heb (en ook in de uiteindelijke baan wil gebruiken). Dit ontsporen gebeurt als ik het model de binnenbocht van een boogwissel wil laten nemen. Op de buitenbocht gaat het goed. Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitleg.

Nu is het mijn eerste 6-assige loc, dat kan ermee te maken hebben aangezien de draaistellen een langere wielbasis hebben (afstand van voorste tot achterse as, bedoel ik dan). De (Piko A Gleis) R1 bogen die ik tijdelijk even erbij gelegd heb en nog iets krapper zijn dan de boogwissels, zijn geen probleem voor het model. Enkel de boogwissels zorgen voor ontsporingen. Ik heb ook een Piko G6 model die een nog langere wielbasis heeft dan een draaistel van de Eurodual en die G6 heeft dan weer totaal geen problemen met de boogwissels.

Ik heb het een en ander al bekeken en geprobeerd. Ik zag dat de wielafstand van de middel assen van beide draaistellen net iets groter waren dan die van de andere assen, wat er misschien voor kan zorgen dat de draaistellen liever de wijdere bocht nemen dan de krappere bocht. Echter, het aanpassen van die wielafstand lijkt niet echt iets op te lossen. Het gaat beter met sommige boog wissels, maar niet met alle...

Na het regelmatig bekijken wat er precies gebeurt, lijkt het me dat het buitenste wiel van het de eerste as van een draaistel dat de wisseltong moet volgen om de wissel (krappe bocht) te nemen, eigenlijk heel makkelijk over de tong heen springt en dan dus vrolijk "rechtdoor" gaat (de wijde bocht neemt) waardoor het binnenste wiel van de as dus niet op de wisseltong loopt en uiteindelijk ontspoort.

Ik heb geen idee meer wat ik hier aan kan doen qua wiel afstand aanpassen. Na wat aandachtig bekijken van de wielen die op het model zitten, lijkt het me dat die wielen erg lage flenzen hebben, waardoor ze wat minder sterk door de wisseltong gedrukt worden en er overheen springen. Mij idee is nu om de wielen te wisselen met andere wielen die een hogere flens hebben. Het valt me op de het Piko G6 model wielen heeft met hogere flenzen.

Helaas heeft Sudexpress geen andere losse wielen te koop. En nu vraag ik me af in hoeverre ik wielen van andere merken op het model kan zetten. Ik heb hier op het forum wel eens gelezen dat anderen zoiets gedaan hebben met hun locs, dus ik ben op zoek naar wat tips en ervaringen hiermee. Een willekeurig ander wielsetje kost toch wel een aardige duit, dus ik zou wel graag zeker willen zijn dat wat ik wil proberen ook echt kan.

Wat ik me afvraag:
- Zijn de assen van de wielen standaard? Kan ik wielen van een ander merk op de assen van dit model zetten?
- Kan dat dan zowel voor het geïsoleerde als het niet geïsoleerde wiel van een as? (ik rij DC)
- Zo niet, is het doen/aan te raden om het aandrijf tandwiel van een orginele as te halen en op de as van een nieuwe wiel set te doen?

Iedere vorm van hulp en tips hiermee zijn welkom! (Ook tips van andere zaken die ik nog kan controleren aan de wielen/draaistellen voordat ik de wielen probeer te vervangen zijn welkom).

Hopelijk kan iemand me verder op weg helpen.
Groeten, Wouter.

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
Re: Wielen wisselen van Sudexpress Eurodual in H0
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2022, 23:01:30 »
Ik heb er ook een. Volgens mij zitten er rp 25 wielen onder, dat werkt niet lekker met piko wissels.

Assen omwisselen is een laatste redmiddel IMHO, zeker als ze aangedreven zijn.

Ik zou kijken of je de piko wissels kan aanpassen. Volgens mij heeft karst Drenth hier ervaring mee.

Succes

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
Re: Wielen wisselen van Sudexpress Eurodual in H0
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2022, 23:18:50 »
Ik herken dit probleem wel. Al mijn materiaal heeft wielen met een kleine flens (0,6-0,7mm rp25) en sommige locs hebben bij mij ook een probleem met een meegebogen wissel waarbij ze ontsporen als ze de binnenste bocht moeten nemen. Alleen ik weet wat de oorzaak is. De probleemwissel ligt op een overgang van een helling en het spoor is iets bol, dat heeft tot gevolg dat bij meerassige loks de voorste as iets los komt omdat de rest nog vlak ligt.
Dus mijn vraag, liggen de wissels echt vlak, een kleine bolling in het spoor kan dan al tot problemen leiden, want je schrijft ook dat de lok 6 assige draaistellen heeft. Dus ook daar kan de eerste as net vrijkomen omdat de volgende 2 assen nog op het spoor drukken.
 
Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 290
Re: Wielen wisselen van Sudexpress Eurodual in H0
« Reactie #3 Gepost op: 20 december 2022, 21:55:38 »
Ook ik herken het probleem.
Ik rij 3 rail met K rails met enkel zgn. slanke wissels en kruisingen.
Ik heb de bestaande wielen op de juiste breedte gezet maar had nog problemen.
Ik heb uiteindelijk langs beide zijde de voorste assen/wielen veranderd naar 3 rail wielen met hogere flenzen.
Sudexpress heeft geen 3 rail wielen/assen, enkel dezelfde wielen maar dan niet geisoleerd.
Alleen hebben de wielen die ik nu gebruik (vrij kleine) geen imitatie van de schijfremmen (valt niet teveel op).
Ook is de topsnelheid van de lok een beetje laag volgens mij.
Voor de rest een prachtig model.
Mvg
Olivier 77
Digitale 3-rail, K-rails,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Wielen wisselen van Sudexpress Eurodual in H0
« Reactie #4 Gepost op: 20 december 2022, 22:24:05 »
Ik vind het vreemd dat dit probleem vaak bij boogwissels optreedt, en niet alleen bij Piko.
Weet niet of het je is opgevallen, maar het begin van zo'n boogwissel is recht tot aan het draaipunt van de tongen. Ik dat opzicht is het dus niet anders dan een gewoon wissel. Het enige verschil is dat bij een gewoon wissel de afbuigende tak R9 is en bij een boogwissel is de kleine boog R2.
Het kan zijn dat de tongpunt niet scherp genoeg is waardoor de flens er tegenaan loopt. Is misschien op te lossen door de punt iets scherper te vijlen.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Wielen wisselen van Sudexpress Eurodual in H0
« Reactie #5 Gepost op: 20 december 2022, 23:15:06 »
t kan ook zijn dat het gewicht (op het draaistel) te laag is.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

wke

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Wielen wisselen van Sudexpress Eurodual in H0
« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2022, 21:05:03 »
Bedankt allemaal voor de reacties! Toch een beetje fijn om te horen dat ik niet de enige ben die wat moeilijkheden heeft met dit model. Ik had wel wat info hierover gevonden op Duitse fora, maar mijn grip op de Duitse taal schoot helaas tekort met de hoeveelheid vak jargon die dan langs komt. Zelfs Google translate had er moeite mee...  ;D

De term rp 25 was weer nieuw voor mij. Even wat gegoogled en weer wat geleerd. Altijd leuk!

...
Ik zou kijken of je de piko wissels kan aanpassen. Volgens mij heeft karst Drenth hier ervaring mee.
...

Zo'n idee had ik ook al, die wissel tongen zien er wat lomp uit, maar ik had geen idee wat ik zou kunnen doen. Ik zal Karst een PB sturen en vragen of hij tips heeft.

...
Dus mijn vraag, liggen de wissels echt vlak, een kleine bolling in het spoor kan dan al tot problemen leiden, want je schrijft ook dat de lok 6 assige draaistellen heeft. Dus ook daar kan de eerste as net vrijkomen omdat de volgende 2 assen nog op het spoor drukken.
...

Goede vraag. Ik heb geen hellingen ofzo in mijn baan (zowel in de huidige proef opstelling als in de uiteindelijke baan). Alles ligt nu "plat" op de planken en niet op module overgangen. Maar ja, hoe plat is plat.  :) Ik zal eens wat stevig en recht materiaal erop leggen om een en ander te controleren.

Ook ik herken het probleem.
Ik rij 3 rail met K rails met enkel zgn. slanke wissels en kruisingen.
Ik heb de bestaande wielen op de juiste breedte gezet maar had nog problemen.
Ik heb uiteindelijk langs beide zijde de voorste assen/wielen veranderd naar 3 rail wielen met hogere flenzen.
...

Dat geeft mij dus het idee dat dit uiteindelijk m'n enige toevlucht is, hoe lastig het ook is. Enkele Duitse fora leden leken ook hierop uit te komen...

...
Ook is de topsnelheid van de lok een beetje laag volgens mij.
...

Dat idee heb ik ook, heb nog niet op volle snelheid kunnen rijden, maar op halve snelheid is het opmerkelijk langzamer dan mijn andere locs. Ik dacht dat het aan de voor geprogrameerde decoder lag die ik gekocht heb voor de loc. Wellicht is er nog wel een beetje te spelen met de decoder instellingen...

...
Het kan zijn dat de tongpunt niet scherp genoeg is waardoor de flens er tegenaan loopt. Is misschien op te lossen door de punt iets scherper te vijlen.

Beetje hetzelfde waar DBCargo op doelt. Ik vraag me af of ik dat aandurf. Op het moment heb ik volgens mij geen reserve wissels als er iets mis gaat...  :-[ Misschien dat Karst wat hulp kan bieden...

t kan ook zijn dat het gewicht (op het draaistel) te laag is.

Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit het probleem is. De loc heeft een flink metalen frame. Het is denk ik de zwaarste loc die ik op het moment heb...

Ik denk dat ik toch ook alvast wat extra wielen ga bestellen. Het lijkt erop dat de Piko G6 wielen even groot zijn en min of meer hetzelfde eruit zien (die kring met gaatjes, de remschijf gok ik, is ietsje anders maar dat stoort met niet zo, liever een rijdende loc met iets andere wielen dan een duur vitrine model, voor mij  ;D) Ook maar goed dat ik de wielen even allemaal gecontroleerd heb, had eerst het idee om een set Vectron wielen te proberen, maar die blijken significant groter te zijn...  :D

Dank allemaal voor de input! Tijd om op avontuur te gaan.
Groeten, Wouter.

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 290
Re: Wielen wisselen van Sudexpress Eurodual in H0
« Reactie #7 Gepost op: 21 december 2022, 22:00:40 »
Beste,
Over de topsnelheid kan ik kort zijn.
Zelfs op de maximum mogelijke instelbare snelheid op de decoder (Esu met lokprogrammer) is
de snelheid op een vlakke baan maar juist voldoende (100 km/h geijkt in Koploper).
M.a.w. op enige helling met wat belasting waarschijnlijk te weinig (niks reserve).
Ik lees het wel graag over de mogelijke vervangwielen/assen.
Mvg
Olivier
Digitale 3-rail, K-rails,

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
Re: Wielen wisselen van Sudexpress Eurodual in H0
« Reactie #8 Gepost op: 21 december 2022, 22:05:57 »
Ik heb nog even wat, zoals ik al schreef herken ik het probleem wel. De meeste problemen heb ik gehad met oude 4assige Roco tenders, dat werd verergerd door de anti slip bandjes. Als die op de eerste as zaten (standaard bij Roco) dan ontspoorden die bijna altijd. die heb ik dus naar de laatste assen verplaatst. Kortom hebben jouw 3assige draaistellen ook asb's? en op welke as zitten die. Als ze op de eerste of middelste as zitten zou ik die verplaatsen naar de laatste plaats, bij het eerste draaistel in rijrichting gezien, bij het laatste draaistel juist andersom. Een ander truckje dat ik bij een 3assige lok tender heb gedaan is om de back to back afstanden te corrigeren. Zodanig dat de twee buitenste assen op 14,4-14,5mm staan en de middelst as op 14,2mm. Door de coniciteit van de wielbanden bleef de eerste as toen ook in het gareel.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Wielen wisselen van Sudexpress Eurodual in H0
« Reactie #9 Gepost op: 21 december 2022, 22:28:20 »
Even inhakend op de antislipbandjes. Wielen met deze bandjes hebben vaak een grotere loopvlakdiameter (over de band gemeten), waardoor de effectieve flenshoogte kleiner is.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1410
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Wielen wisselen van Sudexpress Eurodual in H0
« Reactie #10 Gepost op: 21 december 2022, 22:35:00 »
Probleem met de meeste wisseltongen is dat de punt wel in de breedte van het railprofiel wordt aangeslepen maar er in de standrail (rail waar de wisseltong tegen slaat) onvoldoende plek is om de wisseltong in te laten vallen.
Wat je dan kan doen, is met een fijn vijltje aan de kant van de standrail de punt van de wisseltong onder 45° schuin te vijlen. Als je het lef en een vaste hand hebt, kan je dat met een dremel en een fijn slijpschijfje doen.
Daardoor kan de wisseltong dieper in de standrail vangen en loopt het wiel niet meer tegen de kop van de wisseltong.
Een delicaat werkje maar waarschijnlijk wel (een deel van) de oplossing.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Wielen wisselen van Sudexpress Eurodual in H0
« Reactie #11 Gepost op: 22 december 2022, 11:05:23 »

Dat idee heb ik ook, heb nog niet op volle snelheid kunnen rijden, maar op halve snelheid is het opmerkelijk langzamer dan mijn andere locs. Ik dacht dat het aan de voorgeprogrameerde decoder lag die ik gekocht heb voor de loc. Wellicht is er nog wel een beetje te spelen met de decoder instellingen...


Ik weet niet of je een decoder van Sudexpress gekocht hebt, maar de oplossing bij de loksound V5 om de halve snelheid omhoog te brengen kan je op volgende manier.
Verander de speed table in "linear", en dan krijg je een snelheidslijn zoals in foto 2.
Je kan ook nog de maximum snelheid op 255 zetten.









wke

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Wielen wisselen van Sudexpress Eurodual in H0
« Reactie #12 Gepost op: 09 januari 2023, 19:55:10 »
Even een korte update.

Allereerst, bedankt voor de tip over het aanpassen van de snelheids curve, ga ik zeker even naar kijken!

Verder heb ik de wissels die ik heb gecontroleerd, maar ik kan niet echt iets vinden van kleine heuveltjes op de baan. Een en ander lijkt toch wel echt netjes plat te liggen. Ook heb ik op dit forum wat informatie gevonden over oude en nieuwe Piko wissels. Van wat ik kan zien, heb ik de nieuwe Piko wissels (ook de gebogen varianten). In ieder geval lijken ze solide wisseltongen te hebben en die staan stevig overeind.

De wielen met de antislip bandjes had ik al in het midden van de draaistellen gelegd. Dat was helaas ook niet de oplossing. Ik laat ze daar wel zitten voor de zekerheid.

Ik heb inmiddels ook een vervangende wielset van de Piko G6 binnen, maar helaas gaat dat hem ook niet worden. De Piko wielen hebben een dikkere as dan de Eurodual, dus ik kan die niet in de draaistellen leggen of de Piko wielen op de assen van de Eurodual zetten (althans, ik ga ervan uit dat de wielen dan niet stevig blijven zitten, ondanks dat het verschil maar een fractie van een millimeter is...)

Volgende plan is nu direct met Sudexpress support te mailen, ze hebben blijkbaar een support kantoor in Duitsland (het is een Portugees bedrijf, ook al suggereert de naam anders :)). Misschien dat die me een set NEM wielen voor de Eurodual kunnen opsturen, ook al kan ik die niet op hun site vinden (wel voor andere van hun modellen, overigens...  :-\ dus ik heb een beetje hoop)
Groeten, Wouter.

wke

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Wielen wisselen van Sudexpress Eurodual in H0
« Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2023, 11:54:55 »
Weer even een korte update. Ik heb maandag avond een mailtje gestuurd naar het Duitse support adres van Sudexpress (support.de@sudexpressmodels.eu) en die hadden dezelfde avond nog gereageerd.  :o

Ze bieden aan om kostenloos een setje NEM wielen (1,2 mm flenzen) op te sturen (of de lok naar hun opsturen, maar die wielen vervangen lukt me zelf nog wel). Donderdag zal het setje wielen opgestuurd worden. Ben benieuwd!

In ieder geval, met de vriendelijkheid en snelheid van hun klanten service is niets mis!  ;D

Binnenkort meer!
Groeten, Wouter.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Wielen wisselen van Sudexpress Eurodual in H0
« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2023, 19:23:45 »
Fijn te horen wke.
Hou ons op de hoogte van het effect van de nieuwe assen !
Heb zelf ook een Eurodual van hen in bestelling staan, dus zou wel eens kunnen dat ik ook een ander wielensetje mag aanvragen.