Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
"Nederlandse" modellen door TonM
Vandaag om 14:00:40
Piko lok digitaal rijdt direct weg door henk
Vandaag om 13:32:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: BLS Autoverladewagen  (gelezen 5221 keer)

janvanbemmel

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
BLS Autoverladewagen
« Gepost op: 16 december 2022, 19:31:54 »
Omdat het op mijn zolder best wel fris is, ben ik in de verwarmde woonkamer achter de computer, begonnen met het ontwerpen van een 'autoverladewagen' van de BLS. Ik ben begonnen met een prototype van de draaistellen. Ik wil eerst testen of ik de wagens goed over het spoor 'sporen' en heb eerst een basale versie ontworpen. Omdat de koppelingen verend zijn en ik geen kleine veertjes heb, heb ik het veertje in het ontwerp meegenomen. Ik kan wel foto's vinden van de originele wagen maar bouwtekeningen heb ik tot nu niet kunnen vinden. Mogelijk kan iemand mij hieraan helpen? Ik heb een hele verzameling wielen echter hebben de meesten een diameter van 11,5 mm misschien koop ik voor het uiteindelijk ontwerp kleinere, ik kwam ze tegen van 9 mm maar mogelijk zijn er met een nog kleinere diameter?




VvKan

  • Gast
Re: BLS Autoverladewagen
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2022, 20:50:19 »
Ik bewonder de kunsten van 3-D ontwerpers zeer, maar voor dit geval vraag ik me af of je er wel van op de hoogte bent, dat deze wagens al aangekondigd zijn door NME.
https://www.nme-online.de/neuheiten-2020-blaetterkatalog.html
En wat me zeer verbaast is, dat er nog geen enkel bericht voorbij is gekomen, dat er een tweede firma is die de bedoeling heeft ze uit te gaan brengen.  Dat weet ik via een mij bekende "treinencollega", die dat al bij meerdere winkeliers (in Nederland !) had vernomen en die zegt zelfs al een prototype in handen gehad te hebben.

Vreemd dat daar nog geen enkel bericht over is verschenen, normaal is zoiets hier op dit forum toch binnen de kortste keren bekend  ???

Dus voordat je teveel moeite steekt in iets wat toch al verschijnt, overweeg of je het dan nog steeds leuk genoeg vindt om dat werk zelf te doen.
En voor tekeningen ? Ik neem aan, dat beide firma's hun neus hebben laten zien bij de BLS.  Niet alleen buiten bij de wagens, maar ook binnen op het tekeningen archief.
« Laatst bewerkt op: 16 december 2022, 21:03:19 door VvKan. Reden: toevoeging »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5016
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BLS Autoverladewagen
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2022, 21:18:14 »
Het komt voor dat de aankondiging niet garandeert dat het model er binnen 5 jaar is. Of überhaupt daadwerkelijk komt. Dat rechtvaardigt de moeite om het zelf te maken, nog los van het plezier je eigen creatie in handen te hebben.
En de Autoverlad vanaf Kandersteg is gewoon leuk om uit te beelden, ik ben eens aangenaam verrast toen mijn trip naar Italië onverwachts op deze tunnelreis van 16km bleek uit te komen. Dat was een leuke aanvulling op de vakantiereis.
RETROBAHN A.G.

VvKan

  • Gast
Re: BLS Autoverladewagen
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2022, 21:24:30 »
Helemaal mee eens, en mag iedereen voor zichzelf bepalen.
Wat me wel erg vreemd voorkomt is de gehanteerde volgorde:  eerst beginnen en daarna pas om informatie vragen.  Volgens mij zou je toch eerst iets van tekeningen en andere informatie moeten hebben om te kunnen starten met ontwerpen.

Maar misschien is het helemaal niet de bedoeling om natuurgetrouwe modellen te maken en volstaat een imitatie ?

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1047
Re: BLS Autoverladewagen
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2022, 22:04:38 »
Nou ja ik heb ze al jaren van HAG rijden  ;)

Mvg Johan

VvKan

  • Gast
Re: BLS Autoverladewagen
« Reactie #5 Gepost op: 17 december 2022, 09:04:13 »
Ja, ik ook, en naar volle tevredenheid.
Maar om een gezegde wat aan te passen:   het gras bij NME is een stuk groener !

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5016
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BLS Autoverladewagen
« Reactie #6 Gepost op: 17 december 2022, 09:10:47 »
Zolang het alleen maar is aangekondigd is het slechts een zakje graszaad ;D maar het zou mooi zijn als er fraaiere Autoverlad wagens komen, er zijn inmiddels genoeg mooie BLS locs als trekkracht. Zelfs de Lima die ik jaren terug had, dat was m'n eerste Lima met middenmotor en cardanas.
RETROBAHN A.G.

VvKan

  • Gast
Re: BLS Autoverladewagen
« Reactie #7 Gepost op: 17 december 2022, 09:26:19 »
Ik ben begonnen met een prototype van de draaistellen.
Wil je de BLS wagens maken of een puur fantasiemodel ?
Als je een beetje de werkelijkheid wil nabootsen in ieder geval andere draaistellen ontwerpen.  Die je nu laat zien lijken het meeste op standaard Duitse en in de verste verte niet op het door de BLS gebruikte type.
« Laatst bewerkt op: 17 december 2022, 09:31:31 door VvKan. Reden: toevoeging foto »

janvanbemmel

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: BLS Autoverladewagen
« Reactie #8 Gepost op: 17 december 2022, 09:44:23 »
In principe kun je natuurlijk prachtige natuurgetrouwe modellen kopen maar ik vind mezelf een echte 'maker' en beleef daaraan veel plezier en bovendien scheelt het in de kosten, voor zo'n wagen ben je al snel 100,00 euro kwijt. Ik denk dat ik er tien-twaalf wil hebben, dus.. tel uit je winst. 
De keuze om vanaf scratch te starten is; om te onderzoeken of ik goed rijdende wagens kan maken en hoe deze zich gedragen op de baan. Het liefst heb ik natuurlijk zo (maat) nauwkeurig referentie materiaal maar dat heb ik, op een zijaanzicht van HAG en een begrenzingsprofiel voor auto's van de BLS, nog niet gevonden. Ik moet het dus doen met foto's en video's. Je zou dus kunnen stellen dat het een nabootsing wordt, maar als het de werkelijkheid min of meer benadert ben ik tevreden en passen ze mooi bij het thema van mijn baan :)
Gisteravond heb ik twee rijdende prototypen gemaakt, heb deze voorzien van wat ballast en achter een lok gehangen. Dat gaat goed ze rollen mooi over de rails en wisselstraten zowel geduwd als getrokken....

janvanbemmel

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: BLS Autoverladewagen
« Reactie #9 Gepost op: 17 december 2022, 09:53:10 »
Bedankt voor de foto van de draaistellen, daar kan ik wat mee :) Je hebt gelijk de draaistellen zien er nog niet goed uit, het zijn prototypen, belangrijk voor mij is dat ze in eerste instantie functioneel zijn. En dat zijn ze. Ik maak eerst een basaal model later breng ik detaillering aan en daar draagt jouw foto zeker aan bij! Belangrijk is ook de constructie, is het te bouwen?, hoeveel onderdelen?, hoe monteer ik alles?, .. de vormgeving komt later.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3991
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: BLS Autoverladewagen
« Reactie #10 Gepost op: 17 december 2022, 11:46:49 »
Met google kom je 1:1 ook wel wat tegen, bijv uit het staatsarchief kanton Bern:


https://www.query.sta.be.ch/detail.aspx?ID=551054

Beetje klikken en dan staat daar wel 1 en ander.
Mocht je iets in serieproductie gaan maken, ben ik wellicht geinteresseerd :)

PS je chassis lijkt mij wat kort.. Op zijaanzichten zie je ongeveer 3,5 keer lengte draaistel, tussen de draaistellen.
Voor de verhoudingen; zie doos van NME! Kan je het wel uit destilleren, plaatje van Ricardo geplukt:



« Laatst bewerkt op: 17 december 2022, 11:52:04 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

janvanbemmel

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: BLS Autoverladewagen
« Reactie #11 Gepost op: 17 december 2022, 15:23:00 »
Super, bedankt voor het meedenken/kijken. Toevallig heb ik gisteravond het staatsarchief van Bern ook ontdekt er staan mooie foto's op. Op de door jullie aangeleverde foto's is het wel een beetje gissen hoe precies de constructie van het draaistel in elkaar steekt. De zoekterm 'drehgestell BLS' bracht meer duidelijkheid. Volgens mij zien ze er op bijgevoegde tekening ongeveer zo uit. Het draaistel op de foto wijkt af van de tekening. De functie van het middenstuk op de tekening is me niet helemaal helder, mogelijk een verend? draaipunt van de bogie.
De printer is vanochtend weer aan het werk geweest met als resultaat; een betere versie van de wagen. Ik heb vooreerst een kort stukje kap geprint zo krijg ik een beetje een beeld van de totale vorm.  Het klopt dat mijn eerste prototype te kort is, dit vanwege het proefmodel. De lengte is nu 240 mm exclusief koppelingen. Ik denk dat ik eerst de draaistellen ga aanpassen volgens de gevonden tekening.






Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3991
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: BLS Autoverladewagen
« Reactie #12 Gepost op: 17 december 2022, 15:55:32 »


Mij is niet helemaal duidelijk waarom je denkt dat deze onder de autoverladewagen zitten..? Lijkt een 46 draaistel voor standaard goederenwagon:
http://www.drehgestelle.de/7/sbb_gw_1946_sws.html

In de link wel een doorsnede van dat draaistel. Middenstuk van eerdere foto; lijkt mij een verend opgeleegd schommeljuk tussen draaipunt en draagbalken draaistel.

Je 2e prototype is wel gaaf trouwens!  (y)

PS blijkbaar in het echt 25.3m? En die aangekondigde NME wagons hebben trouwens weer andere draaistellen; nieuwe generatie blijkbaar.
« Laatst bewerkt op: 17 december 2022, 16:01:30 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

janvanbemmel

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: BLS Autoverladewagen
« Reactie #13 Gepost op: 17 december 2022, 16:23:31 »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3991
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: BLS Autoverladewagen
« Reactie #14 Gepost op: 17 december 2022, 20:09:46 »
Ik had de link gevonden; zelfde site als mijn link  :)

Maar de foto heeft niets te maken met de schets, alleen dat "dieses Drehgestell wie das in der DDR entwickelte Görlitz V und die daraus abgeleiteten Kühlwagen-Drehgestelle keine Achshalter besitzt. Auch beim bereits ab 1946 gebauten Güterwagen-Drehgestell SBB 2 - 46 übernehmen Schraubenfedern die Achsführung."
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn