Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door H0eGenaamd
Vandaag om 18:45:37
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:43:46
Trix DXI van DC naar AC door Silvolde
Vandaag om 18:31:18
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 18:26:28
Wat was jullie allereerste loc? door TonM
Vandaag om 18:03:52
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39

Auteur Topic: DDNG: NS bestelt 60 nieuwe dubbeldekkers: sneller en meer stoelen  (gelezen 16083 keer)

jjg koopmans

• Offline Offline
Re: DDNG: NS bestelt 60 nieuwe dubbeldekkers: sneller en meer stoelen
« Reactie #45 Gepost op: 14 December 2022, 21:25:49 »
In de restauratie hoek van rail erfgoed is het meest door roest aangetaste materieel dat van Werkspoor!
Ze kochten het goedkoopste staal.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #46 Gepost op: 14 December 2022, 21:33:31 »
Zal ik er nog eens eentje ingooien! De NS 2600’en, de Beelen. 100% degelijk Nederlandsch product, oh nee wacht!  ;D
Die waren niet echt een succes  ;D
Maar dat lag niet alleen aan Werkspoor, de (onmogelijke) wensen van NS speelden ook een grote rol ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 15 December 2022, 01:07:55 »
Op Somda is uigelegd hoe het zit met de maximumsnelheid van IRM:

Dat biedt hoop dat IRM en later ook DD-NG met 160 door het land kunnen rijden.  :)

Logisch  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 15 December 2022, 09:25:24 »
Hallo,

Misschien wordt het tijd dat we uit die *** EU stappen net zo als Engeland.
Ja man, echt een goed idee.....NOT! Zo fantastisch gaat het niet in Engeland na de Brexit hoor.

Citaat
Ach wat de NS betreft de laatste jaren alleen maar *** spul gekocht wat geen eens tegen een beetje winter kan.
Een uitspraak die je kan staven met wat voorbeelden?   

Citaat
Ik hoop voor de NS dat het Spaanse spul goed is en dat niet plaat materiaal los laat tijdens het rijden of dat het materieel ineens stil staat door Sneeuw of ijs afzetting in de winter.
SNG, Spaans spul, heeft zich anders prima gehouden tijdens de sneeuwval begin dit jaar. Niet 1 is er kapot gegaan, en van geen enkel treinstel is iets afgedonderd tijdens het rijden. Van IJsafzetting aan de bovenleiding heeft al het treinenspul wat elektrisch is last van.

Citaat
Het Oude NS Materieel wat nog eens in Nederland gebouwd werd door Stork was goed spul Hondenkoppen en mat 64 mat 46 en Buffel.
Ik heb meer kapot gestaan met Mat'64 dan met welk andere materieelsoort dan ook  :P
Groeten Joop, machinist Lls

R.C.Grootveld

• Offline Offline
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
« Reactie #49 Gepost op: 15 December 2022, 11:24:03 »
Je mag een aanbesteding niet schrijven op een specifieke leverancier.
Wel op specifieke requirements . . .

R.C.Grootveld

• Offline Offline
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
« Reactie #50 Gepost op: 15 December 2022, 11:28:12 »
Misschien wordt het tijd dat we uit die *** EU stappen net zo als Engeland
Daar hadden ze al spijt van vóór dat ze er daadwerkelijk uitwaren . . . .
Toen ze zich écht gingen realiseren wat de consequenties waren . . . .
Namelijk dat de EU wel degelijk een "Unie" was en je dus (itt wat de Brexit aanhangers het kiezersvolk voorhielden) alleen maar afspraken met de EU kunt maken en niet met individuele landen.

Sam

• Offline Offline
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
« Reactie #51 Gepost op: 15 December 2022, 12:02:00 »
Het klopt niet helemaal hoe je ‘t brengt.
Alle VIRMS zijn 160, behalve de verbouwde/vernieuwde FLOWS, daar zit nu een sticker van 140.

Ik ben benieuwd hoe jij ‘t bedoeld en wat je weet  ;)

NS wil in de toekomst hogere snelheden in de dienstregeling op gaan nemen. Een eerste stap hierin is het traject Amsterdam – Utrecht waar 160km/h (i.p.v. 140km/h) gereden gaat worden. Dit zou moeten starten vanaf 2026. Om deze stap te kunnen zetten moet het materieel hiervoor geschikt gemaakt worden. Het VIRM(m)-park is er één van. De (V)IRM-vloot is oorspronkelijk aangeschaft voor 160km/h maar omdat dit vanuit ATB nooit gereden kon worden is het remsysteem geoptimaliseerd en aangepast op 140km/h. Deze optimalisatie moet nu teruggedraaid worden. Denk hierbij aan de remblokken en de remkranen. Omdat deze technische aanpassingen toelatingsplichtig zijn en de aanpassing door het grote aantal te vervangen onderdelen qua bedrag aanbestedingsplichtig is, is hiervoor een traject in gang gezet.
Binnen het VIRMm23 moderniseringsproject worden de treinstellen al voorzien van de voor 160km/u geschikte remkranen. Daarom zit nu een sticker in met de maximale snelheid van 140km/u, want we rijden nog steeds onder ATB. VIRMm1 en VIRM4 moeten wel worden aangepast en alle VIRM’s moeten worden voorzien van nieuwe remblokken.

En hoe ik dat weet? Ik zit dicht op het vuur om het zo te zeggen ;D
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

BlauweEngel-fan

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 16 December 2022, 00:35:14 »
...
Je mag een aanbesteding niet schrijven op een specifieke leverancier.

Wel op specifieke requirements . . .
De NS heeft zich volgens mij te houden aan de Aanbestedingswet 2012:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0032203/2022-03-02
En:
https://www.pianoo.nl/nl/regelgeving/aanbestedingswet-2012
« Laatst bewerkt op: 16 December 2022, 00:39:08 door BlauweEngel-fan »

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 16 December 2022, 10:54:15 »
NS wil in de toekomst hogere snelheden in de dienstregeling op gaan nemen. Een eerste stap hierin is het traject Amsterdam – Utrecht waar 160km/h (i.p.v. 140km/h) gereden gaat worden. Dit zou moeten starten vanaf 2026. Om deze stap te kunnen zetten moet het materieel hiervoor geschikt gemaakt worden. Het VIRM(m)-park is er één van. De (V)IRM-vloot is oorspronkelijk aangeschaft voor 160km/h maar omdat dit vanuit ATB nooit gereden kon worden is het remsysteem geoptimaliseerd en aangepast op 140km/h. Deze optimalisatie moet nu teruggedraaid worden. Denk hierbij aan de remblokken en de remkranen. Omdat deze technische aanpassingen toelatingsplichtig zijn en de aanpassing door het grote aantal te vervangen onderdelen qua bedrag aanbestedingsplichtig is, is hiervoor een traject in gang gezet.
Binnen het VIRMm23 moderniseringsproject worden de treinstellen al voorzien van de voor 160km/u geschikte remkranen. Daarom zit nu een sticker in met de maximale snelheid van 140km/u, want we rijden nog steeds onder ATB. VIRMm1 en VIRM4 moeten wel worden aangepast en alle VIRM’s moeten worden voorzien van nieuwe remblokken.

Cool.
Mijn vraag was overigens geen “commentaar “ maar nieuwsgierigheid.
Ik heb er laatst her en der naar gevraagd en niemand wist waarom die sticker is veranderd  :D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thom

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 16 December 2022, 13:53:49 »

Mooie uitleg, maakt mij wel nieuwsgierig wat er anders aan een remkraan moet zijn om 20 km/u harder te rijden?

Sam

• Offline Offline
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
« Reactie #55 Gepost op: 16 December 2022, 15:04:19 »
Dat heeft met de remkarakteristiek te maken. Wanneer je een remming inzet, dan wordt het remsysteem aangestuurd door een remkraan en een ALR (Automatische Last Regeling). Die laat onder verschillende omstandigheden (verschillende snelheden/vertragingen/totaal trein gewicht), de druk door naar het remsysteem. Die druk varieert en is als het ware ingeprogrammeerd in de ALR. Die is dus nu ingeregeld op 140km/u.
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #56 Gepost op: 16 December 2022, 15:14:02 »
In lekentaal ...
De remmen zijn zo ingesteld dat onder normale omstandigheden, bij maximale belading en een snelheid van 140km/u de trein binnen de vastgestelde afstand tot stilstand kan worden gebracht.
Verwoord ik dat zo goed?

Bij 160km/u zal zeker in het eerste deel van de remming beduidend meer remvermogen nodig zijn.
De kinetische energie neemt kwadratisch toe met de snelheid tenslotte ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #57 Gepost op: 17 December 2022, 22:12:28 »
NS wil in de toekomst hogere snelheden in de dienstregeling op gaan nemen. Een eerste stap hierin is het traject Amsterdam – Utrecht waar 160km/h (i.p.v. 140km/h) gereden gaat worden.
De eerste stappen zijn natuurlijk al gezet door er ETCS in te gooien en bijvoorbeeld de ICE nu al met 160 daar door te laten rammelen. Daar heb ik al 160 in meegereden... Over het binnenspoor.

Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 17 December 2022, 22:22:46 »
Amsterdam-Utrecht en Lelystad-Zwolle zijn geschikt voor hogere snelheden. Ik ben benieuwd welke eis NS als aslast heeft opgegeven voor de DD-NG, want de IC-NG is met haar aslast te zwaar om op de Hanzelijn met 200 km/h te kunnen gaan rijden.....

Jeroen

Dat meen je niet.

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 17 December 2022, 22:27:15 »

Dit soort jojo materieelbeleid lijkt bij NS steeds vaker voor te komen. Eerst op korte termijn voordeel binnenhalen, en later weer extra veel geld uitgeven om alles weer terug te draaien.