Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€40.00
Per saldo:
€-210.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Delft NGSF
door
Jeronimos
Vandaag
om 20:04:37
bouwen met modules in marokko
door
Wim Vink
Vandaag
om 20:01:19
Piko ICR beetje opfrissen.
door
Sander.
Vandaag
om 19:47:28
De fabriek - Spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 19:32:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
mass am see
Vandaag
om 19:26:52
Digikeijs?
door
Martin Domburg
Vandaag
om 19:26:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
mass am see
Vandaag
om 19:23:15
Testdiorama
door
Cyril Mariën
Vandaag
om 19:16:56
Fotoimpressie van mijn HO baan.
door
Rondje_HO
Vandaag
om 19:10:11
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
door
NS264
Vandaag
om 19:09:45
Stekkerverbinding DR4018
door
bellejt
Vandaag
om 19:05:03
LS Models / Models World 2022, nieuws van de fabrikant.
door
Edwin2121992
Vandaag
om 18:53:02
Wageningse gasfabriek 1920
door
gdh
Vandaag
om 18:33:50
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 18:29:44
US dieselmaterieel H0
door
RBlok
Vandaag
om 18:14:59
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
hervé
Vandaag
om 18:10:51
Witmoosdorf
door
Bert55
Vandaag
om 17:19:44
Nederlandse Spoordijk in H0
door
Miniature Holland
Vandaag
om 16:50:37
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:49:06
Doornvliet
door
MOVisser
Vandaag
om 16:49:03
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
door
RBlok
Vandaag
om 16:40:05
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 16:38:45
membraan toetsenbord besturing arduino tbv draaischijf digitaal via koploper?
door
JWS
Vandaag
om 16:37:42
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 16:21:35
Knutselen met Holland Rail
door
Pauldg
Vandaag
om 16:10:45
Botenlak tbv sloot, hoeveel?
door
mass am see
Vandaag
om 16:06:56
Gemeentetram Eemstede
door
eemstede
Vandaag
om 16:03:26
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 15:58:53
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
Vandaag
om 15:32:04
NS-6000 in Spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 14:52:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Knuppels, Plakken en Brammen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Knuppels, Plakken en Brammen (gelezen 767 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 11885
Knuppels, Plakken en Brammen
«
Gepost op:
07 december 2022, 16:21:31 »
Transport- voor het vervoer van zware stalen producten,
Grootbedrijf; Brammen, Plakken en knuppels
Bij het op de Maasvlakte gevestigde op- en overslagbedrijf C. Steinweg-Handelsveem worden sinds alweer een aantal jaren, Braziliaanse 'ruwstaalbrammen' behandeld. Op jaarbasis gaat het om zo’n twee miljoen ton staal. Deze brammen zijn afkomstig uit de fabriek van ThyssenKrupp (CSA Siderúrgica do Atlântico) in de deelstaat Rio de Janeiro. In deze fabriek word jaarlijks zo'n vijf miljoen ton staal produceert. Hiervan gaat ruwweg drie miljoen ton naar een ThyssenKrupp-fabriek in Alabama en twee miljoen ton naar de Europese fabrieken van deze Duitse staalgigant. Met een tussentijd van gemiddeld tien dagen, doet een Panamaxschip, vanuit de Braziliaanse haven Santa Cruz, Rotterdam met 70.000 ton staalbrammen aan.
000 Panamaxship
Na lossing in Rotterdam gaat het staal met binnenvaartschepen van ThyssenKrupp Veerhaven of per trein naar de verwerkingsinstallaties in de landen waar ThyssenKrupp actief is. Steinweg-Handelsveem, veruit het grootste opslagbedrijf in de Rotterdamse haven, sloot enkele jaren geleden al een contract met ThyssenKrupp voor de afhandeling van het pakket en ontwikkelde op basis daarvan een nieuwe terminal (500 meter kade, 12 hectare) op een nieuw havenareaal op de bestaande Maasvlakte, de zogenoemde Hartelstrook. De diepgang is er 17 meter en er staan vier kranen, die de brammen met elektromagneten lossen. De brammen krijgen in Brazilië een RFID-chip, die volautomatische behandeling tijdens de volledige transportweg mogelijk maakt.
002 Vervoer van ruw plaatmaterialen per binnenvaartschip
003 Staaltrein langs de Moezel (Mosel)
004 Brammen zijn stukken voor gewalst staal van rechthoekige doorsnede, welke dienen voor het maken van dik plaatstaal. Een staalbram in de vorm van een dikke staalplaat weegt gemiddeld zo'n 25 ton.
005 Vierassige CT-DEMEL Slmmnps is een wagen van defensie die in rustige tijden uitgeleend kan worden aan particulieren voor hun zwaar transport. Deze CT heeft als lading 3 blokken, of Brammen. Deze vorm van Brammen is anno nu ook alweer achterhaald.
006 zesassige Salmmnsp DEMEL wagen beladen met de nu gangbare Brammen.
007 Een plak is eenhalf fabricaat van gietstaal waarvan de breedte en lengte meerdere malen de dikte is. Plakken zijn grote dikke platen staal van 1 tot 1,5m breed en ongeveer 12m lang . Plakken worden verder verwerkt door ze te walsen tot een dunner product.
008 Een OBB Smms staat aan de Waalhaven te wachten op verdere afhandeling. Volgens de voorschriften is, ondanks hun gewicht, het voorgeschreven dat de stalen rongen opstaan
009 Hier is ook nog eens goed te zien dat de platen gebundeld en afgekegt zijn.
010 Bundelen doe je met bandijzer
011 Maximaal 6 plakken per wagen!
012 Als aternatief voor de defensie wagens kan je ook een Sahmmns nemen. Bij deze zesassige Sahmmns. bestaat de mogelijkheid om over de goten heen te laden. Dit wordt gedaan bij het transport van de dikke plakken staal. Tijdens het vervoer van deze plakken worden de rongen van de wagen opgezet om zijdelingse bewegingen tegen te gaan. De maximale belasting van de wagen is 64.5 ton.
013 Lange rijen platte wagens staan bij de Hoogovens en staalfabrieken van de Sidmar in Gent te wachten op hun inzet.
014 Een knuppel is een staaf met een vierkante of ronde doorsnede, meestal uit ruwijzer of staal. De term knuppel bestaat in meerdere metaalindustrieën en duidt op de afwerking van het product. Het is namelijk een halffabricaat, bedoeld om verdere bewerkingen te ondergaan.
015Een andere naam voor een knuppel is 'bloom' of 'bloem'; dit is een staaf met rechthoekige doorsnede. Naast knuppels bestaan er ook nog plakken.
016 Een Salmmnps beladen met knuppels ergens in Duitsland.
Model Brammen, Plakken en Knuppels
000
001 Een staaltrein is een blikvanger op de modelbaan; een zwoegende loc met een lange sleep wagens die van de miniatuur hoogovens op weg zijn naar de afnemer in het achterland trekt altijd de aandacht. Over het algemeen zijn dit bloktreinen met een het zelfde type wagen, maar uitzonderingen zijn er ook, Denk maar aan de drie productentreinen.
002 Voor de grote rollen blank geolied plaatstaal, de zogenaamde coils, zijn speciale wagens in dienst gesteld. Deze Shhimms zijn voorzien van drie of vier huiven die twee aan twee over elkaar heen geschoven kunnen worden en waterdicht af te sluiten zijn. Het laden en lossen van deze wagens dient in een afgesloten inrichting van boven af met een kraan te gebeuren.
Foto internet
003 De huifwagens Shimmns-ttu zijn bedoeld om in gesloten treinen van A naar B te rijden. Rangeren en/of beladen aan de openbare weg of langs de kade aan het water komt bij deze wagens niet of nauwelijks voor. Voor de modelspoorders is het vervoer van niet vochtgevoelige staalsoorten op open platte wagens een stuk interessanter.
004 Een van deze typen wagen is de zesassige Sahmms. Deze wagen met een eigen gewicht van 31 ton wordt gebruikt voor o.a. het vervoer van niet geoliede “coils” die wel nat mogen worden en bestemd zijn voor o.a. de scheeps- en constructiebouw. Voor de coils zijn op de wagen 7 goten aangebracht. Hierin passen de rollen perfect. Deze rollen worden net als in de huifwagens met speciale bevestigingsmiddelen vastgezet.
005 Er bestaat ook een mogelijkheid om over de goten heen te laden. Dit wordt gedaan bij het transport van dikke plakken staal, de z.g.n. brammen. Tijdens het vervoer van deze brammen worden de rongen van de wagen opgezet om zijdelingse bewegingen tegen te gaan. De maximale belasting van de wagen is 64.5 ton..
006 Een veel voorkomende wagen in het vervoer van halffabricaten is/zijn de CT-DEMEL Slmnp ( vierassig) en
007 Salmmnps (Zesassig). Het grootste deel van deze z.g.n. DEMEL-wagens zijn eigendom van het Ministerie van defensie en worden ingezet voor het vervoer van landmacht materieel. In rustige tijden verhuurd defensie deze wagens aan o.a particulieren, spoorwegaannemers, spoorwegmaatschappijen en staaltransporteurs. Deze ondernemingen/bedrijven zetten deze wagens in voor het transport van o.a. funderingen voor bovenleidingportalen en zware staal halffabricaten.
008 Twee Salmmnps
355
beladen met in totaal 8 plakken.
009 Een andere vorm van halffabricaten zijn de zgn Knuppels hier op een Belgische Sa Type 3000F3. Op deze manier mogen de pakketten niet vervoerd worden. De voorschriften schrijven voor dat de stalen rongen vierkant opgezet moeten zijn.
010 Diverse modelspoorfabrikanten leveren de Slmnp, Slmmnps met een lading Knuppels, de modelspoorder moet zelf de codes op de lading aanbrengen om het enigszins waarheidsgetrouw te maken.
011 Belgische TYPE 3000F3 beladen met Knuppels, echter zonder opgezette rongen.
012 Nederland-Belgie
013 Slmnp CT-Demel
«
Laatst bewerkt op: 07 december 2022, 20:05:01 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
sneek
Offline
Berichten: 3674
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Knuppels, Plakken en Brammen
«
Reactie #1 Gepost op:
07 december 2022, 16:51:37 »
en hoe in H0 dan zelfs spaghetti tot staal kan worden getransformeerd lees je hier
http://www.friesemodelbaanclub.nl/belading.html
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1961 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.
Eric B
Online
Berichten: 6463
NS tijdperk III (a)b/c
Re: Knuppels, Plakken en Brammen
«
Reactie #2 Gepost op:
07 december 2022, 16:59:36 »
Dankewol Snits.
Dat linkje meteen even bij de favorieten gezet
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Dick55
Offline
Berichten: 237
Re: Knuppels, Plakken en Brammen
«
Reactie #3 Gepost op:
07 december 2022, 20:23:21 »
en ook hier het linkje in de favorieten gezet.
Thanx
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 11885
Re: Knuppels, Plakken en Brammen
«
Reactie #4 Gepost op:
07 december 2022, 20:31:17 »
Er komen nog heel wat items over beladen!
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
ruudns
Offline
Berichten: 6024
***
Re: Knuppels, Plakken en Brammen
«
Reactie #5 Gepost op:
07 december 2022, 21:32:04 »
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8048
Re: Knuppels, Plakken en Brammen
«
Reactie #6 Gepost op:
07 december 2022, 21:34:11 »
Als ze maar niet
te
beladen zijn
Fraai weer.
Gr Koen.
Gelogd
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train
.
René 4312
Offline
Berichten: 701
Re: Knuppels, Plakken en Brammen
«
Reactie #7 Gepost op:
07 december 2022, 21:46:20 »
leuk topic om weer te volgen!
Gelogd
René
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Knuppels, Plakken en Brammen