Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mass am see
Vandaag om 19:26:52
Digikeijs? door Martin Domburg
Vandaag om 19:26:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door mass am see
Vandaag om 19:23:15
bouwen met modules in marokko door nkob
Vandaag om 19:19:37
Testdiorama door Cyril Mariën
Vandaag om 19:16:56
Fotoimpressie van mijn HO baan. door Rondje_HO
Vandaag om 19:10:11
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
Vandaag om 19:09:45
Stekkerverbinding DR4018 door bellejt
Vandaag om 19:05:03
LS Models / Models World 2022, nieuws van de fabrikant. door Edwin2121992
Vandaag om 18:53:02
Wageningse gasfabriek 1920 door gdh
Vandaag om 18:33:50
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:29:44
Delft NGSF door Benelux795
Vandaag om 18:18:44
US dieselmaterieel H0 door RBlok
Vandaag om 18:14:59
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door hervé
Vandaag om 18:10:51
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 17:19:44
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
Vandaag om 16:50:37
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:49:06
Doornvliet door MOVisser
Vandaag om 16:49:03
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door RBlok
Vandaag om 16:40:05
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 16:38:45
membraan toetsenbord besturing arduino tbv draaischijf digitaal via koploper? door JWS
Vandaag om 16:37:42
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 16:21:35
Knutselen met Holland Rail door Pauldg
Vandaag om 16:10:45
Botenlak tbv sloot, hoeveel? door mass am see
Vandaag om 16:06:56
Gemeentetram Eemstede door eemstede
Vandaag om 16:03:26
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 15:58:53
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 15:32:04
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 14:52:51
OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express... door Besselspoor
Vandaag om 14:44:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 14:32:03
  

Auteur Topic: Pakken licht en middelzwaar plaatstaal  (gelezen 471 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11885
    • sleutelspoor
Pakken licht en middelzwaar plaatstaal
« Gepost op: 09 december 2022, 10:20:48 »
Transport- en beladingvoorschriften voor het vervoer van zware stalen producten

Pakken licht en middelzwaar plaatstaal













001 Een andere manier om plaatstaal te verzenden is dat in pakken. Meestal is dit dun of middel zwaar plaatstaal. Dun is tot 3 mm en middelzwaar van 3 tot 4.75 mm dik. Bij het samenstellen van de pakken moet er op toegezien worden dat de platen van gelijke grootte zijn. De gedragingen tijdens het transport en de invloeden hierop (stapeling, aard van het oppervlak) bepalen de verpakking wijze van de pakketten: (a) Met een metalen omhulsel, (b) Met U-vormig kantbescherming, (c)Zonder kantbescherming


002 Pakketten plaatstaal bijeen gebonden volgens de geldende voorschriften.

Al deze verpakkingsvormen zijn al dan niet met meegebonden houten onderleggers ten behoeve van de overslag. De hoogte van de pakketten mag bij figuur 4 niet hoger zijn dan 75 cm en bij figuur 5 niet meer dan 50 cm. De pakken moeten met bandstaal bijeen gebonden worden. Bij pakken zonder kantbescherming worden L-vormige stukken plaatstaal tussen de randen en tussen de staalbanden gelegd. Het aantal bindingen in de lengte en tevens in de breedte minstens twee zijn. Bij een kantlengte van meer dan 140 cm per 70 cm een binding; en bij een kantlengte van 210 cm of minder moet naar boven toe worden afgerond. Afwijkingen van het hiervoor gestelde zijn pakketten in een laag geladen en die niet onwrikbaar zijn vastgelegd. Voor deze wijze van belading geldt een andere bindingsprocedure: Bij een hoogte van de pakketten van meer dan 15cm tot 35 cm drie bindingen Meer dan 35 cm tot 50 cm vier bindingen Meer dan 50 cm tot 75 cm zes bindingen. Voor deze bindingen moet een goede handelskwaliteit staaldraad gebruikt worden van 20 mm2. Voor de keuze van de wagen moet uitgegaan worden van een wagen met metalen wanden en een vaste kopwand. De pakken moeten in een op houten onderleggers geplaatst worden, los in de lengterichting van de wagen. Deze onderleggers mogen ook aan de pakken vastzitten. De hoogte van de stapels mag ten hoogste 125 cm bedragen en de totale dikte van alle platen zonder houten onder of tussenleggers mag ten hoogste 75 cm zijn.

Model
Zoals hiervoor gesteld komen de gesloten Hbis schuifwandwagens en open platte wagens in aanmerking om beladen te worden. De Hbis valt af door de beperkingen van speel mogelijkheden Een goede optie is de vierassige platte rongenwagen Rs met zijboorden en een stalen kopwand. Deze wagen is welhaast bij elk merk en in elke schaal leverbaar. Hoe beladen we onze Rs zo realistisch mogelijk?


003 Tekeningen met de gegevens van een Hbis


004  Een model van een Roco promowagen omgebouwd tot dienst/magazijn/terrein wagen.


005  De RH promowagen van een Hbis. Duidelijk is te zien dat er maar heel weinig “speel” mogelijkheden zijn om deze wagen in te zetten aan een laad of losweg.


006 technische tekening van een Rs


007 De Rs met opgezette rongen en stalen kopschotten.


008 Een vierassige bedrijfswagen van de Hoogovens beladen met in plastiekfolie verpakte pakketten dun plaatstaal wachten op transport naar het overlaadstation van NS.


009  Beladen model van Eric den Boer. De belading tart elke vorm van de beladingsvoorschriften Het is leuk voor de foto maar dit is absoluut niet toegelaten op welk spoor dan ook.




Fig. 1 (Blad 1.1.1)
Pakketten worden zowel in de lengte als in de breedte van de wagen samen gebonden. Let op de beschermhoeken onder de staalbanden


Fig. 2 (Blad 1.2.4)
Het te gebruiken staaldraad voor de verbindingen moet hier een gezamenlijke dikte van 10 mm hebben. Als de platen tegen de rongen rusten moet de binding op minstens 30 cm vanaf de hoeken worden aangebracht.


Fig. 3 (Blad 1.2.4)
Schematische voorstelling van de bindingen bij een wagen zonder kop- en zijbescherming. Het indraaien van de draden gebeurd door middel van een Spaanse takeling.

Fig. 4 (Blad 1.2.1)
Verpakking met U-vormige kantbescherming. De voorschriften laten de gebruiker vrij in de materiaal keuze voor de kantbeschermingen.


Fig. 5 (Blad 1.2.1)
Verpakking zonder kantbescherming. Onder het staalband zit op de kanten de in de tekst genoemde L-vormige beschermplaatjes.


Fig. 6 (Blad 1.2.1)
Meegebonden houten onderleggers


Fig. 7 (Blad 1.2.1)
Meegebonden houten onderleggers andere vorm.


Fig. 8 (Blad 1.2.1)
Een pakket van drie zijde bekeken. Zoals te zien is het gebruik van hoekplaten en/of verstevigingstukken gewenst. Door het gewicht en het vervoer is door snijden van de staalbanden niet ondenkbeeldig.


Fig. 9-10-11 12 en 13 (Blad 1.2.3)
Diverse vormen van beladen zoals in de hoofdtekst beschreven bij dun tot middelzwaar.








« Laatst bewerkt op: 11 december 2022, 13:41:06 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1130
Re: Pakken licht en middelzwaar plaatstaal
« Reactie #1 Gepost op: 09 december 2022, 15:53:18 »
Hallo hans,

Mooi dat je het plaatst.  het is een hele studie!

groeten jandcargo