Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Trafo's  (gelezen 2057 keer)

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Trafo's
« Gepost op: 07 december 2022, 15:22:48 »
Hallo beste mede-spoorders:
 Met mijn elektronica onkunde loop ik telkens tegen onzekerheden aan.
Nu dit:
Al sinds jaar en dag gebruik ik de witte z21 met de standaard 2Ampere ROCO trafo. De z21 kan max. 3 AMPERE leveren en ik heb het idee, dat ik die 3 Ampere goed kan gebruiken
Nu heb ik een SAMSUNG adapter over die als uitgang aangeeft: 14,0 volt en 4.143 A. ( Afkomstig van een ziggo mediabox, dus modern neem ik aan )
Kan ik nu ongestraft die adapter op mijn z21 aansluiten? m.a.w. geeft het niet dat die adapter meer dan 3 A afgeeft ( wel maar 14 volt i.p.v. 18volt ) en dat dus de z21 niet opgeblazen wordt? Of gaat het helemaal niet werken, gezien het lagere voltage.
Dank weer voor jullie expertise,
vr gr Marius
« Laatst bewerkt op: 10 december 2022, 20:40:39 door Reinout van Rees. Reden: Niet SCHREEUWEN in de titel »

VvKan

  • Gast
Re: TRAFO'S
« Reactie #1 Gepost op: 07 december 2022, 16:11:10 »
Je gebruikt de termen trafo en adapter door elkaar. Wat is nou wat  ???
En welke geeft gelijkstroom en welke wisselstroom ?
En ik denk dat 14 volt te weinig is, als Roco zelf 18 volt aanbiedt. De gevolgen van meer ampères aan de ingang ken ik niet, het apparaat zal die niet gebruiken. Maar bij een kortsluiting aan de uitgang en een mogelijk trage afschakeling zou ik er niet voor kiezen.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: TRAFO'S
« Reactie #2 Gepost op: 07 december 2022, 16:17:09 »
Houdt er rekening mee dat je een voeding bedoelt in plaats van een trafo. Een trafo kan een wisselspanning uit het stopcontact omzetten naar een lager of hogere spanning maar dan blijft het nog steeds een wisselspanning.
Een voeding zet wisselspanning om in gelijkspanning. Jouw Roco-kastje heeft een voeding nodig want die werkt alleen op gelijkspanning.
Je schrijft trafo maar het is echt een voeding.

Jouw idee gaat denk ik niet werken.
Ik weet niet waar je de 18V van hebt afgelezen? Is dat van de Z21-kastje of van de voeding?
De spanning van de nieuwe voeding  moet hetzelfde zijn als van de oude, bij voorkeur.
Maar soms kunnen apparaten een ingangsspanning aan die ergens tussen A en B ligt, bijvoorbeeld tussen 14 en 18V. Dan zouden beiden dus passen.

Misschien wordt het dan een ingewikkeld verhaal, dus het handigste kijk je naar de spanning die op de huidige voeding wordt aangegeven en koop een andere voeding met dezelfde spanning. De stroom mag best hoger zijn. De Z21 consumeert niet meer stroom dan hij nodig heeft. Dus als 4A wordt aangeboden en hij heeft maar 3A nodig, dan neemt de Z21 maar 3A af.

Overigens vraag ik me af waarom je denkt dat je wat extra stroom (amperes kan gebruiken). Hoeveel treinen heb je wel niet tegelijkertijd rijden?

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: TRAFO'S
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2022, 14:52:51 »
Ik heb deze aangeschaft zonder reclame te willen maken uiteraard..:

https://www.elektronicawereld.nl/categorie/voeding_omvormer_netvoedingen/voedingen_18v_dc

Met vriendelijke groet,   Ronald

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: TRAFO'S
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2022, 16:15:18 »
Houdt er rekening mee dat je een voeding bedoelt in plaats van een trafo. Een trafo kan een wisselspanning uit het stopcontact omzetten naar een lager of hogere spanning maar dan blijft het nog steeds een wisselspanning.
Een voeding zet wisselspanning om in gelijkspanning. Jouw Roco-kastje heeft een voeding nodig want die werkt alleen op gelijkspanning.
Je schrijft trafo maar het is echt een voeding.
We leggen zoals gewoonlijk weer op alle slakken zout: een trafo is ook gewoon een voeding. Voedingsspanning is voedingsspanning, hoe dat gemaakt wordt, doet niets af aan de benaming.

We hebben het bij de Ziggo voeding hoogstvermoedelijk over een voeding met gereguleerde uitgangsspanning, wat niet meer betekent dan dat er altijd 14 Volt gelijkspanning uitkomt, ook als er geen belasting aangesloten is, terwijl een trafovoeding zonder elektronica wisselspanning levert en onbelast vaak een hogere spanning levert, die inzakt naarmate de trafo nominaal belast wordt (nominaal = de stroom gebruiken waar de trafo voor gemaakt is).

Dat moeten we dus allereerst weten: aan het uiterlijk te zien is het origineel (Roco) ook een voeding met gereguleerde uitgangsspanning (gelijkspanning). Als die Ziggo-adapter ook gelijkspanning levert, zou het kunnen werken. Maar ik vraag me af of het handig is om dit te proberen als je zo twijfelt over het aansluiten van een andere voeding, want plus en min moet wel overeenkomen op de DC-plug die in de Z21 gaat.

De hogere stroom zou roet in het eten kunnen gooien: als het ontwerp van de Z21 gebaseerd is op een voeding die maximaal 3 Ampère kan leveren, kan het best zijn dat dat goed gaat. Ga je daarboven, dan kan de voeding meer 'doorduwen' (er zit meer energie achter de kortsluiting) en zou het mis kunnen gaan.

Aan de andere kant vind ik het dna eigenlijk weer raar dat met een 2 Ampère voeding levert terwijl de centrale zelf bij 3 Ampère de grens heeft liggen.
De stroom mag best hoger zijn. De Z21 consumeert niet meer stroom dan hij nodig heeft.
Zie hierboven...

VvKan

  • Gast
Re: TRAFO'S
« Reactie #5 Gepost op: 10 december 2022, 16:41:00 »
Voortdurende verkeerde benaming:    z21   is geen   Z21   :police:

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: TRAFO'S
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2022, 16:51:28 »
Het is heel onhandig van Roco om 2 apparaten uit te brengen die bijna dezelfde benaming hebben maar toch verschillend zijn. Wordt vaak door elkaar gehaald.

De z21 heeft, net als elke fatsoenlijke centrale, een stroombegrenzing op de uitgang. Die staat op 3,2A. Dat de voeding meer kan leveren is geen probleem. Als zou die 10A kunnen leveren, dat gaat hij er echt niet doordrukken want die stroom kan nergens heen.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: TRAFO'S
« Reactie #7 Gepost op: 10 december 2022, 17:09:05 »
We leggen zoals gewoonlijk weer op alle slakken zout: een trafo is ook gewoon een voeding.

Wat kan jij uit je nek lullen.
De woorden van stroom die erdoorheen gedrukt wordt mag je voor je eigen rekening nemen, daar klopt geen snars van.

Stop alsjeblieft met het roepen dat ik op slakken zout leg door het verschil uit te leggen met een trafo en een voeding. Daar zit wel degelijk een verschil en je krijgt twee verschillende dingen als je er in de winkel naar vraagt.
Mijn advies was gegeven aan Bierwagen die er niet heel kundig in was (gaf ie zelf aan), om te voorkomen dat ie terugkomt van de winkel met een trafo i.p.v. met een voeding.

Grote kans dat ie er nu helemaal niets meer van snap met jou lariekoek over stroom die er doodgedrukt wordt.

En nu wachten we even wat er gebeurt als de 14v Ziggo voeding aangesloten wordt op de 18v die de z21 nodig heeft. Was toch jouw advies? Ik pak de chips en borrelnootjes er alvast bij…
« Laatst bewerkt op: 10 december 2022, 20:43:20 door Reinout van Rees. Reden: Citaat enorm ingekort »

Golfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • H0 en Spoor 1
Re: TRAFO'S
« Reactie #8 Gepost op: 10 december 2022, 20:02:39 »
Stop alsjeblieft met het roepen dat ik op slakken zout leg door het verschil uit te leggen met een trafo en een voeding. Daar zit wel degelijk een verschil en je krijgt twee verschillende dingen als je er in de winkel naar vraagt.

Maar hij heeft wel gelijk. Een trafo is een voeding.  Jij bedoelt waarschijnlijk verschil tussen adapter/schakelnetdeel en trafo.
Vriendelijke groet,
Michiel


H0, Spoor 1, Koploper over loconet UH IB Basic 65060

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4006
Re: TRAFO'S
« Reactie #9 Gepost op: 10 december 2022, 20:14:53 »
Citaat
Voortdurende verkeerde benaming:    z21   is geen   Z21
Misschien een leuk feitje. Als je je nog goed kan herinneren, had jij ooit iemand een z21 open laten schroeven om de binnenkant te bekijken.

Je kon duidelijk zien op de foto dat de printplaat van een z21 exact hetzelfde was als die van een Z21. Alleen de ICs en connectoren die een z21 niet hoort te hebben zoals can bus en loconet, die ontbraken. De uitgangstrap zal zodoende ook wel hetzelfde zijn  :police:

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Trafo's
« Reactie #10 Gepost op: 10 december 2022, 21:43:01 »
Zit er dik in dat de uitgangen hetzelfde zijn. In de handleidingen wordt bij beide 3,2A als maximale uitgangsstroom genoemd, en bij beide wordt dezelfde netvoeding geleverd.

Ze zijn bij Roco wel een beetje de weg kwijt. De voeding is nr. 10851. In de productbeschrijving heet dat een Schaltnetzteil met een uitgang van 20V gelijkspanning. Maar als je doorklikt naar de handleiding, dan is het ineens een transformator met een wisselspanningsuitgang.
« Laatst bewerkt op: 10 december 2022, 21:50:35 door Klaas Zondervan »

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Trafo's
« Reactie #11 Gepost op: 10 december 2022, 22:04:14 »
Ik zat even bij Roco te kijken maar de voeding is toch 54 Watt, met 18 volt uitgangsspanning kom je dan toch op 3 ampère ??

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Trafo's
« Reactie #12 Gepost op: 10 december 2022, 22:18:12 »
Op het ding zelf staat 20V, 2,6A. Dan kom je op 52 watt. Die laatste 2 watt zullen dan de interne verliezen zijn.

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re: Trafo's
« Reactie #13 Gepost op: 14 december 2022, 12:53:40 »
Ik ben een paar dagen weggeweest, vandaar mijn wat late reactie.
Dank aan allen, die de moeite nemen om mij iets wijzer te maken; alleen kon ik niet vermoeden, dat het zoveel zou los maken. Ik zal voortaan de term "voeding " bezigen.
Ik heb tracties genoeg om heel wat treinen op de baan te zetten. Meestal zo'n 4 tegelijk ( maar kunnen af en toe ook oude FLM'S  LIMA of ROCO zijn ) Daarom dacht ik wat meer vermogen is welkom.. Geluid en verlichting; daarnaast behoorlijk wat verlichting o de opstelsporen, ook al is dat het merendeel LED
Nu vraag ik me alleen nog af of die 14 volt van Ziggo genoeg is om die 18 volt van ROCO te vervangen. ROCO 18 x 2 A = 36 V/A en ZIGGO / SAMSUNG 14,0 x 4.13A = 57,82 V/A  en toen dacht ik: Da's mooi, want nu heb ik meer vermogen, maar dat kan dus helemaal verkeerd geredeneerd zijn van mij. m.a.w. geeft die SAMSUNG misschien te weinig Volts ( spanning ) af om voldoende vermogen te genereren. Jullie zien: ik heb er totaal geen kijk op.
Bedankt!
groet,
Bierwagen

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Trafo's
« Reactie #14 Gepost op: 14 december 2022, 13:15:54 »
De 14 volt van de Ziggo voeding is so wie so te laag voor een goede voeding bij H0. Voor N-spoor zou dit wel voldoende zijn. En let natuurlijk wel op dat de plus en min op de uitgangangsstekkers overeenkomen. Meestal is de kern plus en de buitenhuls min, maar dit  niet altijd het geval. Controleer wat er op de voeding (!) staat.
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV