Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken  (gelezen 2526 keer)

EricS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Gepost op: 04 december 2022, 21:22:25 »
Hallo allemaal,

Mijn eerste post hier dus alvast excuses als ik wat forum regels niet scherp heb of verkeerde termen gebruik. Ik ben bezig met voorbereidingen voor een toekomstige baan. Ik heb besloten niet digitaal te gaan maar de uitdaging aan te gaan om het analoog zo leuk mogelijk te maken. Tevens focus ik me op de "oude" Fleischmann technologie en probeer ik alles te verzamelen.

Ik heb een aantal blokschakelsystemen 6957 en die zijn leuk maar het kan beter. Daarnaast ben ik van plan om PWM's (pulsbreedteregeling) te gaan gebruiken. Ik dacht die 2 systemen wil ik combineren en dan wel automatisch.

Nu moet ik vooraf even zeggen dat ik een leek ben wat elektronische schakelingen betreft als het op componenten neer komt.

Ik heb het blocksysteem nagemaakt middels een relais, die wil ik uitbreiden door ook de PWM's mee te laten switchen. Daar komt nu mijn uitdaging, hoe kan ik middels 1 input (activering van het blok) ook de PWM's laten switchen. M.a.w. elke keer dat het blok op groen gezet wordt, moet de PWM mee switchen:
- Blok groen -> PWM 1
- Blok groen -> PWM 2
- Blok groen -> PWM 1
- Blok groen -> PWM 2
- Blok groen -> PWM 1
Etc..

In de volgende bijlage zien jullie boven aan het schema van mijn zelf gemaakte bloksysteem printjes, de onderste is een poging om 2 voedingen G1 en G2 te gebruiken en die te switchen.
Op punt 4 aan de rechterkant komt het signaal om het blok op groen te zetten, hier heb ik nu 2 lijnen (pijltjes) staan die elk naar een coil gaan van het 2e relais dat ik heb toegevoegd. Dit relais heeft punten 3 en 6 vanaf de rechterkant verbonden waar een van beide naar de common aansluiting gaat, die weer verbonden is met G (boven aan, altijd signaal naar de rails) en naar het andere relais dat bij groen B (boven) voedt en zodra de loc over een reedcontact gaat, wordt verbroken als dit blok weer op rood gaat.

letop ik heb verschillende relais HFD2 en HFD3 in deze schakeling, kan die altijd wisselen maar is voor nu even kwa aansluitingen van belang.



Hopelijk is mijn vraag en uitleg duidelijk. Mijn doel is dit zo generiek te maken als dat een bloksysteem is, dus uitbreiding met extra modules moet mogelijk zijn en altijd minimaal 3 blokken.

Mvg,

Eric

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 05 december 2022, 00:28:29 »
Ik kom niet helemaal uit je schema. Ik heb het ook niet super aandachtig bestudeerd. Het is immers al laat  :P Ik snap dat dus een bloksysteem wilt maken met 2 snelheden. Dat vind ik een leuk idee.

Als je het echt 'goed' wilt doen, moet je het als volgt aanpakken:

- Elk blok moet uit 2 secties bestaan. Een langere sectie aan de voorkant van het blok, en een kortere sectie voor het sein. Dit is waar de trein stopt. Ik heb het uitgetekend waarbij je drie opvolgende blokken heb, waarbij het achterste sein op rood staat.



Hier kan je een schema van maken en een werkende blok module maken. Maar ik denk dat je minstens 3 relais nodig heb per blok. Als je kijkt naar de achterste secties, die kan in drie verschillende standen staan. Groen, geel en rood. Daar heb je al 2 relais voor nodig. En de voorste sectie heeft ook een relais nodig, die kan op rijden of langzaam rijden staan.

Ik doe zelf aan printjes ontwerpen, maken en programmeren. Als we een werkend schema hebben, wat jou bevalt, kan ik evt. een printje voor je ontwerpen zodat je minder draden hoeft te solderen. Dat kost heeeel weinig..

Je kan PWM ook schakelen met MOSFETS (transistors) dan heb je geen relais nodig.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

EricS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: 05 december 2022, 09:11:22 »
Hoi Bas,

Bedankt voor de reactie, interessante insteek maar ik snap hem nog niet helemaal 😉 Aan 3 relais zat ik ook te denken maar ik kom er vooral niet uit hoe ik hem kan schakelen per activatie van het blok. Het schema wat ik nu (lelijk) uitgewerkt heb, is het exacte schema van de 6957. Die heeft de stop sectie aan de voorkant, m.a.w. als het blok op groen gezet wordt, dan krijg de stop sectie stroom, zodra hij over het reedcontact rijdt wordt het blok weer op rood gezet en wordt de stop sectie spanningsloos. De 2e sectie staat altijd op spanning. Het kan ook anders om maar dan ga ik afwijken van de 6957 en moet ik het anders doen.

Ik ga zo even verdiepen in de MOSFETS maar je aanbod voor het printje ontwerp klinkt heel leuk. Ik ben benieuwd naar de kosten en mogelijkheden.

Mijn doel is dus inderdaad met 2 snelheden werken maar dan per loc, dus loc 1 zit op PWM 1 en loc 2 zit op PWM 2. Ik wil de PWM’s dus mee laten schakelen met de blokken zodat ze de loc volgen in hun route over het parcours.

Gr

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2022, 10:47:55 »
Ik heb een concept schema gemaakt. Ik moet nog nagaan of die relaiscontacten wel goed omzitten en die diodes kloppen. Die diodes vormen een diode matrix. Die zijn er om te voorkomen dat de verkeerde dingen meeschakelen.

Vanwege het feit dat je met reedcontacten wilt schakelen, heb je geheugen nodig. En daarom heb ik voor bi-stabiele relais gekozen. Ook als je baan spanningsloos geweest is, onthouden die relais de stand van zaken. Mosfets doen dat dan weer niet  :P

K1 (relais) en K2 die verzorgen de spanning naar de stopsectie en naar het sein. Deze kunnen in drie mogelijke standen staan (eigenlijk 4, maar dat is een don't care) OFF, SLOW_PWM en FAST PWM. K3 regelt de spanning naar de approach sectie. De approach sectie staat op of FAST_PWM of op SLOW_PWM. Hij staat alleen op SLOW_PWM als het sein rood is, want de stopsectie is dan spanningsloos.



En dan het een aansluitschema



In rust staat alles op groen. Dit is handig als je je baan aanzet dat alles meteen werkt. Niet dat je eerst overal een magneet moet langshalen om je baan werken te maken  ;D.

Als het reed contact (achter het sein) wordt getriggerd. Dan wordt het sein op rood gezet. De stop sectie wordt dan spanningsloos. En de 'approach' sectie wordt dan SLOW_PWM geschakeld.

Datzelfde reed contact wordt door de connectoren ook doorgeven naar het vorige blok (links). Dat is dus downline1. Upline1 is op de print doorverbonden aan downline2. Hiermee wordt het reed niet alleen aan het vorige blok verbonden, maar ook nog eens aan het blok wat daarvoor zit. Zo heb je dan een vol automatisch werkend, groen, geel, rood bloksysteem.

Als het volgende blok naar rood schakelt, dan schakelt huidige blok naar geel en het vorige blok naar groen.


En een 3D voorstelling van 3 printen. Je hoeft ze niet perse tegen elkaar te steken. Je kan ze ook verlengen met dupont kabels.
Optioneel had ik dat nog een 2e print ontwerp met screwterminals.



Wat je seinen betreft. Je kan weerstanden op de print zelf toevoegen, maar ik weet dus niet of je bijvoorbeeld al seinen heb, waar weerstanden inzitten. Daarom bedacht ik me dat ik wel de weerstanden een plek kon geven met daaronder een doorverbindende pad. Wil je wel de weerstanden gebruiken, dan snij je die pad door en soldeer je je weerstanden.


Citaat
Ik ben benieuwd naar de kosten en mogelijkheden
Printje zijn de kosten niet. Ik betaal iets van 2€ voor 5 printen met 6~7€ verzend kosten. Meer printen -> lagere kosten per print.

Ik vind dit ontwerp stiekem wel fijn omdat er zo weinig op zit. 3 relais, 5 diodes en wat aansluitklemmetje.. ::)
De spanning van de 'andere' rail is ook doorgevoerd. Dan hoef je ook niet een extra draadje te trekken voor de ringleiding verder.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

EricS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #4 Gepost op: 05 december 2022, 12:06:30 »
Ok, allereerst wow wat een effort thnx!
Ik snap dit ong. 50% denk ik 😉

Ik heb een tal van vragen, maar eerst even ter info; ik plan lichtseinen te gaan gebruiken die geen weestandjes nodig hebben. Ik heb nu een hoop van de 1770 (voor sein) en 1771 (hoofdsein) ik vind die mooi eenvoudig.
Voor:

Hoofd:

Mijn eerste vraag is; maakt de rijrichting hier nog uit?

Dan het reedcontact;
Het Reed contact zit dus achter de stop sectie eigenlijk in de approach van het volgende blok begrijp ik. De loc zet het blok waar hij net vertrokken is dus op oranje/rood, het blok waar hij op rijdt is groen/groen en het daaropvolgende blok is groen/oranje.

Misschien snap ik de flow nog niet helemaal hier.

Hoe zit die aansluiting dan op de seinen of is het zo simpel dat contact 7 en 8 gewoon verbonden moeten worden door de reed en dat 4,5,6 naar de seinen kunnen en het sein zelf zijn (–) aansluiting of inderdaad ook aan 7. (Nu ik het zo uitschrijf snap ik het denk ik)

Dit systeem kan nu ook 4 of 5 prints koppelen en dan werkt het nog steeds?

Moet er bij de laatste print niet nog een connectie doorverbonden worden? Bij mijn initiële schema heb ik bij het eerste en laatste een doorverbinding zodat de cirkel rond is. 

Waar dienen deze 2 aansluitingen voor?


Het stuk over de schakelaar op het laatste blok begrijp ik denk ik niet, ik vind het lastig de flow te volgen ☹

Ik vind de prints er echt super uitzien en precies zoals ik voor ogen heb. De aansluitingen op de achterkant kan ik niet zien maar als die zo te printen zijn wil ik daar graag wat voor betalen. De onderdelen vind ik wel leuk er zelf op te solderen als ik weet welke types etc. ik nodig heb kan ik die bestellen.

Dan als laatste, dit is niet precies wat ik voor ogen had, maar ik vind hem wel echt heel mooi zo ook. Mijn initiële zorg was dat als je 2 locs op 1 PWM laat rijden, ze elkaar beïnvloeden (heb ik ergens gelezen). Dus mijn idee was per blok 1 PWM en die dan opvolgend laten schakelen.



De schakeling zoals je nu ontworpen hebt vind ik dus mooier maar dan is mijn vraag nog, beïnvloeden de locs nu elkaar niet als ze ieder in een ander blok rijden op een groen stuk (PWM_FAST) Met dit systeem kunnen we natuurlijk de blokken wel op beide raillassen scheiden. En volgens mij hebben nu eigenlijk ook het EVA 6960 (Elektronische Vertragings-Automaat voor natuurgetrouw afremmen en aanzetten) principe redelijk ingebouwd?



bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #5 Gepost op: 05 december 2022, 15:32:32 »
Citaat
Mijn eerste vraag is; maakt de rijrichting hier nog uit?
Ja het is een richtingsverkeer.

Citaat
Dit systeem kan nu ook 4 of 5 prints koppelen en dan werkt het nog steeds?
1, 10, 100 net wat je wilt.

Citaat
Waar dienen deze 2 aansluitingen voor?
Deze aansluitingen zijn voor die schakelaar. Je moet bedenken. Als je je modules niet in een eindeloos rondje laat lopen, dan is 1 module de laatste in de keten. Dit kan dus zijn voor een inrijsein voor een station.

Aangezien de laatste module geen signalen krijgt van de volgende print (die is er immers niet) kan je hier een schakelaar gebruiken om het sein handmatig op oranje te zetten. Zo kan hij een trein doorlaten.

Citaat
oe zit die aansluiting dan op de seinen of is het zo simpel dat contact 7 en 8 gewoon verbonden moeten worden door de reed en dat 4,5,6 naar de seinen kunnen en het sein zelf zijn (–) aansluiting of inderdaad ook aan 7.
Dit klopt wel aardig.  Een van de drie contacten, 4, 5 of 6 wordt ten alle tijden aan de V+ gehangen. Er brandt dus altijd 1 led afhankelijk van de relais. Alle leds zitten met de - poot op V-.

V+ en V-, dat zou wisselspanning kunnen zijn, maar gelijkspanning is beter.

Citaat
Moet er bij de laatste print niet nog een connectie doorverbonden worden?
Dat hangt er van af of je een gesloten eindeloos rondje wilt hebben. Als je een cirkel maakt met 10 blokken, dan zou het laatste blok weer op de eerste moeten worden aangesloten. De V-, uplines en downlines zijn dan nodig om door te lussen.

Citaat
Mijn initiële zorg was dat als je 2 locs op 1 PWM laat rijden, ze elkaar beïnvloeden
Nee dat maakt niet uit. Ik weet eigenlijk niet aan wat voor PWM regelaar je zit te denken? Je kan er zelf 1 in elkaar solderen maar dat vind ik gedoe. Je kan met een arduino en 2 mosfets ook een dubbele pwm regelaar maken. Ik heb ooit een lapje code gemaakt om een Weistra regelaar te maken. Die gebruik ik zelf op dit moment ook.

Citaat
En volgens mij hebben nu eigenlijk ook het EVA 6960 (Elektronische Vertragings-Automaat voor natuurgetrouw afremmen en aanzetten) principe redelijk ingebouwd?
Simpel als dat mijn print is, heeft hij 1 nadeel. De snelheidswisselingen zijn wel abrupt. Het is ook niet eens nodig om PWM te gebruiken. Je kan voor PWM fast en PWM slow net zo goed twee fleischmann trafo's pakken en die elk op een aparte spanning zetten.

Als je langzaam wilt optrekken en afremmen, dan wordt het ingewikkelder. Je kan met een passief circuit wel zoiets maken, maar daar ben ik niet helemaal bedreven in. Ik heb zelf een soort gelijk apparaat ontwikkeld. Die maakt gebruik van Mosfets en een attiny microcontroller. Die heb ik ook geprogrammeerd. Die print is bedoeld om delen van je analoge baan te automatiseren. Hij gebruikt stroomdetectie om te bepalen wanneer er een trein is. Als er een trein is, remt hij met pwm langzaam af. En dan kan je hem later zelf of automatisch weer verder sturen of terugsturen. Het is dus geen blok print.

Met wat andere software zou het wel een blokprint kunnen zijn. Ik kan heel simpel met 2 draadjes een frequentie heensturen om de seinstanden door te geven aan een vorige module. Er zit alleen niks in om de seinen aan te sturen. Ik kan natuurlijk een nieuwe print maken daarvoor  :P

Dit is mijn traincatcher ontwerp V1.4


Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

EricS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #6 Gepost op: 05 december 2022, 15:54:23 »
Ok, klinkt allemaal goed dus als ik hem in een gesloten ronde wil gebruiken lus ik de laatste module door op punten 3,4 en 5 na?

Nog iets wat me opvalt, waarom is punt 3 nodig, die gaat direct naar 4 maar wat is de functie ?


Voor de PWM heb ik nu deze besteld. Ik ga kijken hoe die het doen.

Hoe nu verder want het lijkt me leuk om hier iets mee te doen en een prototype te maken.

Gr,

Eric
« Laatst bewerkt op: 05 december 2022, 20:13:23 door EricS84 »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #7 Gepost op: 05 december 2022, 20:32:11 »
Citaat
Ok, klinkt allemaal goed dus als ik hem in een gesloten ronde wil gebruiken lus ik de laatste module door op punten 3,4 en 5 na?
Correct (y)

Citaat
Hoe nu verder want het lijkt me leuk om hier iets mee te doen en een prototype te maken.
Ik kan het schema dubbel checken, kijken waar ik het gekozen relais kan kopen, dan de print afmaken en een bestelling plaatsen voor 5 proto's voor grofweg 8€. En dan kan je solderen  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

EricS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #8 Gepost op: 05 december 2022, 20:39:47 »
Hoi Bas,

Ik heb mijn vorige post nog even aangepast, met nog een vraag. Ook ben ik het schema even aan he tekenen met de relais die ik nu al heb: HFD3/12-L2s

volgens mij is hij dan zo met de labels in jouw schema


« Laatst bewerkt op: 06 december 2022, 12:46:54 door EricS84 »

EricS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #9 Gepost op: 05 december 2022, 20:41:36 »
Correct (y)
Ik kan het schema dubbel checken, kijken waar ik het gekozen relais kan kopen, dan de print afmaken en een bestelling plaatsen voor 5 proto's voor grofweg 8€. En dan kan je solderen  ;)

Mvg,

Bas

klinkt goed, ik ben ook benieuwd welke diodes er nodig zijn, wat relais betreft zie mijn vorig post, kan in theorie elk relais zijn met 2 schakelingen toch?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #10 Gepost op: 05 december 2022, 21:17:23 »
Citaat
Nog iets wat me opvalt, waarom is punt 3 nodig, die gaat direct naar 4 maar wat is de functie ?
Nou het is heel simpel.... ik had een pin te weinig om door te geven. Je kan wel 7 polige connectoren vinden, maar dat je gewoon niet. Daarom gebruik ik 2 pinnen voor de V- connectie.

Ik moest even de datasheet er bij halen. Er zijn echt teveel componenten op de wereld....
HDF3 /12- 2L S ziet er goed uit.


Ik snap alleen jouw pinnummering niet  ???


Citaat
klinkt goed, ik ben ook benieuwd welke diodes er nodig zijn, wat relais betreft zie mijn vorig post, kan in theorie elk relais zijn met 2 schakelingen toch?
Ja en dat noemen in dit geval DPDT (Double Pole, Double Throw) maar de pinout (indeling der pinnen verschilt). Ik zat te kijken in Kicad (pcb ontwerp programma) maar daar zit nou net niet jouw relais in.

Heb je al relais op voorraad? Ik kan anders evt een custom footprint maken. Ik heb moeite met goede relais op aliexpress te vinden.

Ik dacht er overigens ook aan om de relais in een printvoet te stoppen. Dan kan je de relais op de print prikken. Is de print stuk of ben je hem zat, dan kan je de relais nog recyclen  ::).

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

EricS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #11 Gepost op: 05 december 2022, 21:44:51 »

Heb je al relais op voorraad? Ik kan anders evt een custom footprint maken. Ik heb moeite met goede relais op aliexpress te vinden.


Ja die heb ik nu 3 en er zijn er nog 9 of 12 onder weg, die kosten niet de wereld


Ik dacht er overigens ook aan om de relais in een printvoet te stoppen. Dan kan je de relais op de print prikken. Is de print stuk of ben je hem zat, dan kan je de relais nog recyclen  ::).


Dat is wel mooi, duurste component denk ik :), ze komen alleen met gebogen pinnen maar die kan je zo buigen


Ik snap alleen jouw pinnummering niet  ???



ok nieuwe poging;
binnenste nummering is de nummering op het schema van het relais, de buitenste nummering is zoals in het schakelschema gebruikt. Als 1 + 12 geschakeld wordt dan wordt 4 aan 3 en 9 aan 10 verbonden, als 6 + 7 geschakeld worden dan worden 4 aan 5 en 9 aan 8 verbonden.


EricS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #12 Gepost op: 05 december 2022, 23:36:45 »
waarschijnlijk slechte tekening maar zo heb ik hem denk ik:

Ferdinand Bogman

  • Online Online
  • Berichten: 774
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #13 Gepost op: 05 december 2022, 23:48:43 »
Eh, gaat dit wel goed?

Volgens mij hebben jullie vanaf het begin een misverstand:

Ik kom niet helemaal uit je schema. Ik heb het ook niet super aandachtig bestudeerd. Het is immers al laat  :P Ik snap dat dus een bloksysteem wilt maken met 2 snelheden. Dat vind ik een leuk idee.

Dit is de bedoeling:
Mijn doel is dus inderdaad met 2 snelheden werken maar dan per loc, dus loc 1 zit op PWM 1 en loc 2 zit op PWM 2. Ik wil de PWM’s dus mee laten schakelen met de blokken zodat ze de loc volgen in hun route over het parcours.

Dit is wat bas(k) later schrijft:
Simpel als dat mijn print is, heeft hij 1 nadeel. De snelheidswisselingen zijn wel abrupt. Het is ook niet eens nodig om PWM te gebruiken. Je kan voor PWM fast en PWM slow net zo goed twee fleischmann trafo's pakken en die elk op een aparte spanning zetten.

Het "Cab-control" in de titel doet mij toch vermoeden dat trein 1, door alle blokken heen, op dezelfde regelaar PWM-1 moet blijven rijden en trein 2 er achteraan, op regelaar PWM-2 door alle blokken heen.
Bas lijkt het geïnterpreteerd te hebben als: PWM-1 is volle snelheid (groen sein), voor elk blok en PWM-2 is langzaam rijden (oranje sein), ook voor elk blok.

Of is het voor mij ook bedtijd?  ;)
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #14 Gepost op: 06 december 2022, 06:23:38 »
Ik denk dat je gelijk hebt Ferdinand.

Zo lees ik de wens van Eric ook…

Dus Bas, een tweede poging ? Deze is uitdagender  :P