BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: EricS84 op 04 december 2022, 21:22:25

Titel: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: EricS84 op 04 december 2022, 21:22:25
Hallo allemaal,

Mijn eerste post hier dus alvast excuses als ik wat forum regels niet scherp heb of verkeerde termen gebruik. Ik ben bezig met voorbereidingen voor een toekomstige baan. Ik heb besloten niet digitaal te gaan maar de uitdaging aan te gaan om het analoog zo leuk mogelijk te maken. Tevens focus ik me op de "oude" Fleischmann technologie en probeer ik alles te verzamelen.

Ik heb een aantal blokschakelsystemen 6957 en die zijn leuk maar het kan beter. Daarnaast ben ik van plan om PWM's (pulsbreedteregeling) te gaan gebruiken. Ik dacht die 2 systemen wil ik combineren en dan wel automatisch.

Nu moet ik vooraf even zeggen dat ik een leek ben wat elektronische schakelingen betreft als het op componenten neer komt.

Ik heb het blocksysteem nagemaakt middels een relais, die wil ik uitbreiden door ook de PWM's mee te laten switchen. Daar komt nu mijn uitdaging, hoe kan ik middels 1 input (activering van het blok) ook de PWM's laten switchen. M.a.w. elke keer dat het blok op groen gezet wordt, moet de PWM mee switchen:
- Blok groen -> PWM 1
- Blok groen -> PWM 2
- Blok groen -> PWM 1
- Blok groen -> PWM 2
- Blok groen -> PWM 1
Etc..

In de volgende bijlage zien jullie boven aan het schema van mijn zelf gemaakte bloksysteem printjes, de onderste is een poging om 2 voedingen G1 en G2 te gebruiken en die te switchen.
Op punt 4 aan de rechterkant komt het signaal om het blok op groen te zetten, hier heb ik nu 2 lijnen (pijltjes) staan die elk naar een coil gaan van het 2e relais dat ik heb toegevoegd. Dit relais heeft punten 3 en 6 vanaf de rechterkant verbonden waar een van beide naar de common aansluiting gaat, die weer verbonden is met G (boven aan, altijd signaal naar de rails) en naar het andere relais dat bij groen B (boven) voedt en zodra de loc over een reedcontact gaat, wordt verbroken als dit blok weer op rood gaat.

letop ik heb verschillende relais HFD2 en HFD3 in deze schakeling, kan die altijd wisselen maar is voor nu even kwa aansluitingen van belang.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221204-211340-638cffc590efe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221204-211340-638cffc590efe.jpg)

Hopelijk is mijn vraag en uitleg duidelijk. Mijn doel is dit zo generiek te maken als dat een bloksysteem is, dus uitbreiding met extra modules moet mogelijk zijn en altijd minimaal 3 blokken.

Mvg,

Eric
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: bask185 op 05 december 2022, 00:28:29
Ik kom niet helemaal uit je schema. Ik heb het ook niet super aandachtig bestudeerd. Het is immers al laat  :P Ik snap dat dus een bloksysteem wilt maken met 2 snelheden. Dat vind ik een leuk idee.

Als je het echt 'goed' wilt doen, moet je het als volgt aanpakken:

- Elk blok moet uit 2 secties bestaan. Een langere sectie aan de voorkant van het blok, en een kortere sectie voor het sein. Dit is waar de trein stopt. Ik heb het uitgetekend waarbij je drie opvolgende blokken heb, waarbij het achterste sein op rood staat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-638d2a612efb8.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-638d2a612efb8.png)

Hier kan je een schema van maken en een werkende blok module maken. Maar ik denk dat je minstens 3 relais nodig heb per blok. Als je kijkt naar de achterste secties, die kan in drie verschillende standen staan. Groen, geel en rood. Daar heb je al 2 relais voor nodig. En de voorste sectie heeft ook een relais nodig, die kan op rijden of langzaam rijden staan.

Ik doe zelf aan printjes ontwerpen, maken en programmeren. Als we een werkend schema hebben, wat jou bevalt, kan ik evt. een printje voor je ontwerpen zodat je minder draden hoeft te solderen. Dat kost heeeel weinig..

Je kan PWM ook schakelen met MOSFETS (transistors) dan heb je geen relais nodig.

Mvg,

Bas

Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: EricS84 op 05 december 2022, 09:11:22
Hoi Bas,

Bedankt voor de reactie, interessante insteek maar ik snap hem nog niet helemaal 😉 Aan 3 relais zat ik ook te denken maar ik kom er vooral niet uit hoe ik hem kan schakelen per activatie van het blok. Het schema wat ik nu (lelijk) uitgewerkt heb, is het exacte schema van de 6957. Die heeft de stop sectie aan de voorkant, m.a.w. als het blok op groen gezet wordt, dan krijg de stop sectie stroom, zodra hij over het reedcontact rijdt wordt het blok weer op rood gezet en wordt de stop sectie spanningsloos. De 2e sectie staat altijd op spanning. Het kan ook anders om maar dan ga ik afwijken van de 6957 en moet ik het anders doen.

Ik ga zo even verdiepen in de MOSFETS maar je aanbod voor het printje ontwerp klinkt heel leuk. Ik ben benieuwd naar de kosten en mogelijkheden.

Mijn doel is dus inderdaad met 2 snelheden werken maar dan per loc, dus loc 1 zit op PWM 1 en loc 2 zit op PWM 2. Ik wil de PWM’s dus mee laten schakelen met de blokken zodat ze de loc volgen in hun route over het parcours.

Gr
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: bask185 op 05 december 2022, 10:47:55
Ik heb een concept schema gemaakt. Ik moet nog nagaan of die relaiscontacten wel goed omzitten en die diodes kloppen. Die diodes vormen een diode matrix. Die zijn er om te voorkomen dat de verkeerde dingen meeschakelen.

Vanwege het feit dat je met reedcontacten wilt schakelen, heb je geheugen nodig. En daarom heb ik voor bi-stabiele relais gekozen. Ook als je baan spanningsloos geweest is, onthouden die relais de stand van zaken. Mosfets doen dat dan weer niet  :P

K1 (relais) en K2 die verzorgen de spanning naar de stopsectie en naar het sein. Deze kunnen in drie mogelijke standen staan (eigenlijk 4, maar dat is een don't care) OFF, SLOW_PWM en FAST PWM. K3 regelt de spanning naar de approach sectie. De approach sectie staat op of FAST_PWM of op SLOW_PWM. Hij staat alleen op SLOW_PWM als het sein rood is, want de stopsectie is dan spanningsloos.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-638db84c3fd02.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-638db84c3fd02.png)

En dan het een aansluitschema

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme1-638db84c4b6e8.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme1-638db84c4b6e8.png)

In rust staat alles op groen. Dit is handig als je je baan aanzet dat alles meteen werkt. Niet dat je eerst overal een magneet moet langshalen om je baan werken te maken  ;D.

Als het reed contact (achter het sein) wordt getriggerd. Dan wordt het sein op rood gezet. De stop sectie wordt dan spanningsloos. En de 'approach' sectie wordt dan SLOW_PWM geschakeld.

Datzelfde reed contact wordt door de connectoren ook doorgeven naar het vorige blok (links). Dat is dus downline1. Upline1 is op de print doorverbonden aan downline2. Hiermee wordt het reed niet alleen aan het vorige blok verbonden, maar ook nog eens aan het blok wat daarvoor zit. Zo heb je dan een vol automatisch werkend, groen, geel, rood bloksysteem.

Als het volgende blok naar rood schakelt, dan schakelt huidige blok naar geel en het vorige blok naar groen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-638d2a612efb8.png)

En een 3D voorstelling van 3 printen. Je hoeft ze niet perse tegen elkaar te steken. Je kan ze ook verlengen met dupont kabels.
Optioneel had ik dat nog een 2e print ontwerp met screwterminals.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme2-638db84cdc8cc.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme2-638db84cdc8cc.png)

Wat je seinen betreft. Je kan weerstanden op de print zelf toevoegen, maar ik weet dus niet of je bijvoorbeeld al seinen heb, waar weerstanden inzitten. Daarom bedacht ik me dat ik wel de weerstanden een plek kon geven met daaronder een doorverbindende pad. Wil je wel de weerstanden gebruiken, dan snij je die pad door en soldeer je je weerstanden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme3-638db84d05d8e.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme3-638db84d05d8e.png)

Citaat
Ik ben benieuwd naar de kosten en mogelijkheden
Printje zijn de kosten niet. Ik betaal iets van 2€ voor 5 printen met 6~7€ verzend kosten. Meer printen -> lagere kosten per print.

Ik vind dit ontwerp stiekem wel fijn omdat er zo weinig op zit. 3 relais, 5 diodes en wat aansluitklemmetje.. ::)
De spanning van de 'andere' rail is ook doorgevoerd. Dan hoef je ook niet een extra draadje te trekken voor de ringleiding verder.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: EricS84 op 05 december 2022, 12:06:30
Ok, allereerst wow wat een effort thnx!
Ik snap dit ong. 50% denk ik 😉

Ik heb een tal van vragen, maar eerst even ter info; ik plan lichtseinen te gaan gebruiken die geen weestandjes nodig hebben. Ik heb nu een hoop van de 1770 (voor sein) en 1771 (hoofdsein) ik vind die mooi eenvoudig.
Voor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/voor-638dc50e5a515.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/voor-638dc50e5a515.jpg)
Hoofd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/hoofd-638dc521b2d16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/hoofd-638dc521b2d16.jpg)
Mijn eerste vraag is; maakt de rijrichting hier nog uit?

Dan het reedcontact;
Het Reed contact zit dus achter de stop sectie eigenlijk in de approach van het volgende blok begrijp ik. De loc zet het blok waar hij net vertrokken is dus op oranje/rood, het blok waar hij op rijdt is groen/groen en het daaropvolgende blok is groen/oranje.

Misschien snap ik de flow nog niet helemaal hier.

Hoe zit die aansluiting dan op de seinen of is het zo simpel dat contact 7 en 8 gewoon verbonden moeten worden door de reed en dat 4,5,6 naar de seinen kunnen en het sein zelf zijn (–) aansluiting of inderdaad ook aan 7. (Nu ik het zo uitschrijf snap ik het denk ik)

Dit systeem kan nu ook 4 of 5 prints koppelen en dan werkt het nog steeds?

Moet er bij de laatste print niet nog een connectie doorverbonden worden? Bij mijn initiële schema heb ik bij het eerste en laatste een doorverbinding zodat de cirkel rond is. 

Waar dienen deze 2 aansluitingen voor?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Screenshot-2022-12-05-112406-638dc7889ad3f.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Screenshot-2022-12-05-112406-638dc7889ad3f.png)

Het stuk over de schakelaar op het laatste blok begrijp ik denk ik niet, ik vind het lastig de flow te volgen ☹

Ik vind de prints er echt super uitzien en precies zoals ik voor ogen heb. De aansluitingen op de achterkant kan ik niet zien maar als die zo te printen zijn wil ik daar graag wat voor betalen. De onderdelen vind ik wel leuk er zelf op te solderen als ik weet welke types etc. ik nodig heb kan ik die bestellen.

Dan als laatste, dit is niet precies wat ik voor ogen had, maar ik vind hem wel echt heel mooi zo ook. Mijn initiële zorg was dat als je 2 locs op 1 PWM laat rijden, ze elkaar beïnvloeden (heb ik ergens gelezen). Dus mijn idee was per blok 1 PWM en die dan opvolgend laten schakelen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/blok-638dce1fc977b.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/blok-638dce1fc977b.png)

De schakeling zoals je nu ontworpen hebt vind ik dus mooier maar dan is mijn vraag nog, beïnvloeden de locs nu elkaar niet als ze ieder in een ander blok rijden op een groen stuk (PWM_FAST) Met dit systeem kunnen we natuurlijk de blokken wel op beide raillassen scheiden. En volgens mij hebben nu eigenlijk ook het EVA 6960 (Elektronische Vertragings-Automaat voor natuurgetrouw afremmen en aanzetten) principe redelijk ingebouwd?


Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: bask185 op 05 december 2022, 15:32:32
Citaat
Mijn eerste vraag is; maakt de rijrichting hier nog uit?
Ja het is een richtingsverkeer.

Citaat
Dit systeem kan nu ook 4 of 5 prints koppelen en dan werkt het nog steeds?
1, 10, 100 net wat je wilt.

Citaat
Waar dienen deze 2 aansluitingen voor?
Deze aansluitingen zijn voor die schakelaar. Je moet bedenken. Als je je modules niet in een eindeloos rondje laat lopen, dan is 1 module de laatste in de keten. Dit kan dus zijn voor een inrijsein voor een station.

Aangezien de laatste module geen signalen krijgt van de volgende print (die is er immers niet) kan je hier een schakelaar gebruiken om het sein handmatig op oranje te zetten. Zo kan hij een trein doorlaten.

Citaat
oe zit die aansluiting dan op de seinen of is het zo simpel dat contact 7 en 8 gewoon verbonden moeten worden door de reed en dat 4,5,6 naar de seinen kunnen en het sein zelf zijn (–) aansluiting of inderdaad ook aan 7.
Dit klopt wel aardig.  Een van de drie contacten, 4, 5 of 6 wordt ten alle tijden aan de V+ gehangen. Er brandt dus altijd 1 led afhankelijk van de relais. Alle leds zitten met de - poot op V-.

V+ en V-, dat zou wisselspanning kunnen zijn, maar gelijkspanning is beter.

Citaat
Moet er bij de laatste print niet nog een connectie doorverbonden worden?
Dat hangt er van af of je een gesloten eindeloos rondje wilt hebben. Als je een cirkel maakt met 10 blokken, dan zou het laatste blok weer op de eerste moeten worden aangesloten. De V-, uplines en downlines zijn dan nodig om door te lussen.

Citaat
Mijn initiële zorg was dat als je 2 locs op 1 PWM laat rijden, ze elkaar beïnvloeden
Nee dat maakt niet uit. Ik weet eigenlijk niet aan wat voor PWM regelaar je zit te denken? Je kan er zelf 1 in elkaar solderen maar dat vind ik gedoe. Je kan met een arduino en 2 mosfets ook een dubbele pwm regelaar maken. Ik heb ooit een lapje code gemaakt om een Weistra regelaar te maken. Die gebruik ik zelf op dit moment ook.

Citaat
En volgens mij hebben nu eigenlijk ook het EVA 6960 (Elektronische Vertragings-Automaat voor natuurgetrouw afremmen en aanzetten) principe redelijk ingebouwd?
Simpel als dat mijn print is, heeft hij 1 nadeel. De snelheidswisselingen zijn wel abrupt. Het is ook niet eens nodig om PWM te gebruiken. Je kan voor PWM fast en PWM slow net zo goed twee fleischmann trafo's pakken en die elk op een aparte spanning zetten.

Als je langzaam wilt optrekken en afremmen, dan wordt het ingewikkelder. Je kan met een passief circuit wel zoiets maken, maar daar ben ik niet helemaal bedreven in. Ik heb zelf een soort gelijk apparaat (https://train-science.com/train-catcher/) ontwikkeld. Die maakt gebruik van Mosfets en een attiny microcontroller. Die heb ik ook geprogrammeerd. Die print is bedoeld om delen van je analoge baan te automatiseren. Hij gebruikt stroomdetectie om te bepalen wanneer er een trein is. Als er een trein is, remt hij met pwm langzaam af. En dan kan je hem later zelf of automatisch weer verder sturen of terugsturen. Het is dus geen blok print.

Met wat andere software zou het wel een blokprint kunnen zijn. Ik kan heel simpel met 2 draadjes een frequentie heensturen om de seinstanden door te geven aan een vorige module. Er zit alleen niks in om de seinen aan te sturen. Ik kan natuurlijk een nieuwe print maken daarvoor  :P

Dit is mijn traincatcher ontwerp V1.4
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-638dff1014dc4.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-638dff1014dc4.png)

Mvg,

Bas
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: EricS84 op 05 december 2022, 15:54:23
Ok, klinkt allemaal goed dus als ik hem in een gesloten ronde wil gebruiken lus ik de laatste module door op punten 3,4 en 5 na?

Nog iets wat me opvalt, waarom is punt 3 nodig, die gaat direct naar 4 maar wat is de functie ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/random-1-638e42c524883.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/random-1-638e42c524883.png)

Voor de PWM heb ik nu deze (https://nlbe.grandado.com/myxl-pwm-dc-6-v-9-v-12-v-24-v-3a-dc-motor-speed-co.html) besteld. Ik ga kijken hoe die het doen.

Hoe nu verder want het lijkt me leuk om hier iets mee te doen en een prototype te maken.

Gr,

Eric
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: bask185 op 05 december 2022, 20:32:11
Citaat
Ok, klinkt allemaal goed dus als ik hem in een gesloten ronde wil gebruiken lus ik de laatste module door op punten 3,4 en 5 na?
Correct (y)

Citaat
Hoe nu verder want het lijkt me leuk om hier iets mee te doen en een prototype te maken.
Ik kan het schema dubbel checken, kijken waar ik het gekozen relais kan kopen, dan de print afmaken en een bestelling plaatsen voor 5 proto's voor grofweg 8€. En dan kan je solderen  ;)

Mvg,

Bas
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: EricS84 op 05 december 2022, 20:39:47
Hoi Bas,

Ik heb mijn vorige post nog even aangepast, met nog een vraag. Ook ben ik het schema even aan he tekenen met de relais die ik nu al heb: HFD3/12-L2s

volgens mij is hij dan zo met de labels in jouw schema
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221205-203821-638e48e8566bd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221205-203821-638e48e8566bd.jpg)

Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: EricS84 op 05 december 2022, 20:41:36
Correct (y)
Ik kan het schema dubbel checken, kijken waar ik het gekozen relais kan kopen, dan de print afmaken en een bestelling plaatsen voor 5 proto's voor grofweg 8€. En dan kan je solderen  ;)

Mvg,

Bas

klinkt goed, ik ben ook benieuwd welke diodes er nodig zijn, wat relais betreft zie mijn vorig post, kan in theorie elk relais zijn met 2 schakelingen toch?
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: bask185 op 05 december 2022, 21:17:23
Citaat
Nog iets wat me opvalt, waarom is punt 3 nodig, die gaat direct naar 4 maar wat is de functie ?
Nou het is heel simpel.... ik had een pin te weinig om door te geven. Je kan wel 7 polige connectoren vinden, maar dat je gewoon niet. Daarom gebruik ik 2 pinnen voor de V- connectie.

Ik moest even de datasheet er bij halen. Er zijn echt teveel componenten op de wereld....
HDF3 /12- 2L S ziet er goed uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-638e4b7bb3270.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-638e4b7bb3270.png)

Ik snap alleen jouw pinnummering niet  ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme1-638e4b7e8e0e6.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme1-638e4b7e8e0e6.png)

Citaat
klinkt goed, ik ben ook benieuwd welke diodes er nodig zijn, wat relais betreft zie mijn vorig post, kan in theorie elk relais zijn met 2 schakelingen toch?
Ja en dat noemen in dit geval DPDT (Double Pole, Double Throw) maar de pinout (indeling der pinnen verschilt). Ik zat te kijken in Kicad (pcb ontwerp programma) maar daar zit nou net niet jouw relais in.

Heb je al relais op voorraad? Ik kan anders evt een custom footprint maken. Ik heb moeite met goede relais op aliexpress te vinden.

Ik dacht er overigens ook aan om de relais in een printvoet te stoppen. Dan kan je de relais op de print prikken. Is de print stuk of ben je hem zat, dan kan je de relais nog recyclen  ::).

Mvg,

Bas
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: EricS84 op 05 december 2022, 21:44:51

Heb je al relais op voorraad? Ik kan anders evt een custom footprint maken. Ik heb moeite met goede relais op aliexpress te vinden.


Ja die heb ik nu 3 en er zijn er nog 9 of 12 onder weg, die kosten niet de wereld


Ik dacht er overigens ook aan om de relais in een printvoet te stoppen. Dan kan je de relais op de print prikken. Is de print stuk of ben je hem zat, dan kan je de relais nog recyclen  ::).


Dat is wel mooi, duurste component denk ik :), ze komen alleen met gebogen pinnen maar die kan je zo buigen


Ik snap alleen jouw pinnummering niet  ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme1-638e4b7e8e0e6.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme1-638e4b7e8e0e6.png)


ok nieuwe poging;
binnenste nummering is de nummering op het schema van het relais, de buitenste nummering is zoals in het schakelschema gebruikt. Als 1 + 12 geschakeld wordt dan wordt 4 aan 3 en 9 aan 10 verbonden, als 6 + 7 geschakeld worden dan worden 4 aan 5 en 9 aan 8 verbonden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221205-214029-638e578bd3a50.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221205-214029-638e578bd3a50.jpg)
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: EricS84 op 05 december 2022, 23:36:45
waarschijnlijk slechte tekening maar zo heb ik hem denk ik:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/module-tekenig-638e725e6ad37.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/module-tekenig-638e725e6ad37.png)
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: Ferdinand Bogman op 05 december 2022, 23:48:43
Eh, gaat dit wel goed?

Volgens mij hebben jullie vanaf het begin een misverstand:

Ik kom niet helemaal uit je schema. Ik heb het ook niet super aandachtig bestudeerd. Het is immers al laat  :P Ik snap dat dus een bloksysteem wilt maken met 2 snelheden. Dat vind ik een leuk idee.

Dit is de bedoeling:
Mijn doel is dus inderdaad met 2 snelheden werken maar dan per loc, dus loc 1 zit op PWM 1 en loc 2 zit op PWM 2. Ik wil de PWM’s dus mee laten schakelen met de blokken zodat ze de loc volgen in hun route over het parcours.

Dit is wat bas(k) later schrijft:
Simpel als dat mijn print is, heeft hij 1 nadeel. De snelheidswisselingen zijn wel abrupt. Het is ook niet eens nodig om PWM te gebruiken. Je kan voor PWM fast en PWM slow net zo goed twee fleischmann trafo's pakken en die elk op een aparte spanning zetten.

Het "Cab-control" in de titel doet mij toch vermoeden dat trein 1, door alle blokken heen, op dezelfde regelaar PWM-1 moet blijven rijden en trein 2 er achteraan, op regelaar PWM-2 door alle blokken heen.
Bas lijkt het geïnterpreteerd te hebben als: PWM-1 is volle snelheid (groen sein), voor elk blok en PWM-2 is langzaam rijden (oranje sein), ook voor elk blok.

Of is het voor mij ook bedtijd?  ;)
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: Karst Drenth op 06 december 2022, 06:23:38
Ik denk dat je gelijk hebt Ferdinand.

Zo lees ik de wens van Eric ook…

Dus Bas, een tweede poging ? Deze is uitdagender  :P
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: bask185 op 06 december 2022, 09:48:49
Misschien was het wel handig geweest om Cab control te googlen  ;D

Citaat
Dus Bas, een tweede poging ? Deze is uitdagender 
Ik heb tenminste weer een leuk PCB ontwerpje voor mijn website in wording.

Ik was stiekempjes al begonnen met een analoge blokprint die wel traploos kan werken. Het schema van mijn traincatcher kan ik deels hergebruiken en het is ook niet bijzonder veel of lastig ofzo  :P Dan heb ik ook nog wat software van mijn seinmodule die ik kan gebruiken. Ik had ooit helemaal zelf bedacht dat het een vet goed idee was om blokken elkaar seinstanden door te sturen met een bepaalde frequentie. Later ontdekte ik dat men dat het in het echt ook toepaste..  :P

Nou heb ik in de tussentijd cab control gegoogeld. En ik kwam tot de conclusie dat dat al deels bestaat in het dinamo systeem. Dan kan je loconet handregelaren en WLAN multimausen gebruiken om analoge treinen te bedienen. IMO niet zo leuk als echte analoge blok modules. + dit kost bij elkaar heel veel geld... dinamo kaarten, loconet interface, de handregelaren zelf, iTrain PRO licentie en niet te vergeten.. een computer.

Natuurlijk heb ik nooit een tekort aan briljante ideeën (al zeg ik het zelf  :P) :angel:. Ik heb al een half uitgewerkt idee liggen om een soort versimpelde versie van dinamo te bouwen. Het idee bestaat net als hier boven uit 1 blok per print. Elk blok heeft dan stroomdetectie aan de uiteindes. Blokken doen onderling met elkaar babbelen om treinen aan elkaar door te geven. De PWM signalen worden dan per blok gegenereerd en is tijdens het trein-doorgeven gesynchroniseerd.

Daarbij komt dan ook nog iets van een bus systeem, zijnde Xnet of Lnet. Zodat je er ook handregelaars op kan aansluiten. Als je dan een trein ergens op de baan zet, dan druk je eerst op de een knopje op de juiste print genaamd "add train", dan zet je de trein er op en dan draai je even aan je handregelaar draaiknop en vanaf dat moment is die trein gelinkt aan het adres wat je aanstuurt. Met het knopje "remove train" zou je dan de trein weer uit het systeem kunnen halen.

Elke analoge trein heeft een pseudo adres die je kan aansturen met je handregelaar. En de blokken houden onderling (peer2peer) bij welke trein zij bedienen.

Buiten de handregelaar bediening om, doen de blokprinten ook meteen als bloksysteem werken. Als een print doorgeeft aan de vorige print van: "joe, ik ben bezet". Dan laat de vorige print geen trein meer door. Als je dan een kopspoor heb, of een wissel geeft het signaal niet door (omdat de stand niet goed staat). Dan weet een blokprint door de afwezigheid van de buurman dat hij de trein moet stoppen op de achterste melder. En afhankelijk van de seinstand, doen de blokken ook de snelheid van de trein correct regelen. De maximum snelheid blijft dan de snelheid die jij het laatst met je handregelaar heb opgegeven.

Theoretisch kan dit ook met DCC werken. Ik zou dan iets van een functie misbruiken om aan te geven dat een trein digitaal is of niet. Om het 'makkelijk' te houden, zou je alsnog elk pseudo adres kunnen gebruiken die je wilt. Under the hood zouden de printen met adres 0 (broadcast adres) werken.

In mijn hoofd werkt dit idee perfect en ik zie de treintjes al rijden en vliegen  ::). Het moet alleen nog uitgewerkt worden....

Mvg,

Bas
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: bask185 op 06 december 2022, 11:36:04
Ik heb overleg gehad met de TS. Het eerste concept met de drie relais heeft zijn voorkeur. Geen cab control dus.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: bask185 op 06 december 2022, 23:10:58
Citaat
ze komen alleen met gebogen pinnen maar die kan je zo buigen
Die relais zijn bedoeld voor SMD montage. Dat betekent dat ze niet bedoeld zijn om door de print heen te steken maar je soldeert ze vast aan pads op de print. Ik zou ze niet recht buigen.

Ik moet toch een footprint maken, dus daar houd ik dan wel rekening mee. Dan heb je alleen geen printvoetjes.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: bask185 op 07 december 2022, 00:05:27
Ik heb een nieuwe footprint gemaakt. Gaat natuurlijk wel ten kosten van het 3D beeld, maar je kan niet alles hebben  :P.

Het zijn wel kleine relaitjes. Het printje kan zo ook wel wat kleiner  :police:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-638fca3582b5f.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-638fca3582b5f.png)

Mvg,

Bas
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: EricS84 op 07 december 2022, 00:11:37
Nice,

Zijn inderdaad heel klein, wel mooi in gebruik. Heb op ali ook de DIP versie gevonden maar zal nog wat SMD versies bestellen. Ben ook benieuwd naar de achterkant helemaal met dit relais 😉
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: Ardin op 07 december 2022, 08:51:22
Als het SMD relais worden hoe kunnen die dan gesoldeert worden met zo'n kleine tussenruimte?
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: bask185 op 07 december 2022, 09:51:52
tbh, dat heb ik nog nooit gedaan. Ik wilde bij JLC ooit een pcb laten bestucken met smd relais, maar die waren toen op...

Anyways, als ik de datasheet bekijk, ziet het er prima 'doebaar' uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-639053f750624.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-639053f750624.png)

Mvg,

Bas
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: EricS84 op 07 december 2022, 12:48:30
Ok, en kan het ook een combinatie zijn, gaatjes en SMD? ik heb bij wat andere prints die ik heb gemaakt die pinnetjes gewoon voorzichting recht gebogen en hem op de print gezet. Ik heb ook wat DIP versies die binnenkomen dus beide is handig maar niet perse noodzakelijk.
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: bask185 op 07 december 2022, 12:57:36
Dat is mogelijk  ;). Het maakt printboeren niet zo veel uit. Ik kan makkelijk een gat maken in zo'n smd pad. Ik hoef er eigenlijk alleen maar een IC voet overheen te zetten. Beetje dirty manier misschien, maar wel effectief  ;)

Mvg,

Bas
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: bask185 op 07 december 2022, 22:27:34
Ik had een heel verhaal getikt, maar er ging iets mis.. dus ik laat het voor nu bij plaatjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme1-6391044bb178c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme1-6391044bb178c.png)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme2-6391044c1ab76.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme2-6391044c1ab76.png)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-6391044bca384.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-6391044bca384.png)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme4-6391044c6fca4.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme4-6391044c6fca4.png)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme3-6391044c7ff2a.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme3-6391044c7ff2a.png)

Short story shorter. Het is gelukt. Ik heb nu hybride through-hole / SMD pads. Er waren wat... obstakels, maar die heb ik overwonnen  :police:

De print is klaar om besteld te worden, maar ik moet er nog een nachtje over slapen en een extra visuele inspectie uitvoeren.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: EricS84 op 07 december 2022, 23:39:48
Wow weer helemaal anders om te begrijpen  ;D  wel mooi weer.

Lijkt erop dat de naamgeving U2 en U3 omgedraaid zijn maar wat functionaliteit niet als ik hem refereer aan het eerste schema. U2 = K3 en U3 = K2. U1 is wel K1. Zijn de plus lijnen niet zichtbaar? Zoals ik hem begrijp zijn de blauwe lijnen onder de print en de rode boven?

Mvg,

Eric
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: EricS84 op 07 december 2022, 23:42:07
Oh begrijp het al, die naamgeving en nummering is volgordelijk waarschijnlijk bij het plaatsen van de componenten door de software.
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: bask185 op 07 december 2022, 23:55:11
Ja dat klopt. Meestal laat ik het de computer voor me de nummering kiezen maar het hangt er net van af wat ik maak. Voor een print met 3 relais en 5 diodes vind ik het wel best zo.

Ik heb bijvoorbeeld deze mosfet print ontworpen. Maar hier heb ik de nummering wel zelf gedaan. Dat was ook wel nodig om een bepaalde ordening met mijn schema te behouden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-6391181f9b3b5.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-6391181f9b3b5.png)

Mvg,

Bas
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: Ardin op 08 december 2022, 00:01:02
Om SMD componenten met een geautomatiseerd process te solderen word er gebruik gemaakt van een z.g. solder paste mask. D.w.z. een metalen plaat met uitsparingen waarmee vloeibbaar soldeer word gedeposeerd op de pads van de componenten. De pads op jouw ontwerp hebben gaten voor de PTH componenten, volgens mij word dit niet geaccepteerd omdat een deel van de gedeposeerde soldeer 'in het gat' verdwijnt.
Volgens mij ben je beter af als je de SMD footprints verwijdert en de layout alleen voor traditioneel PTH montage ontwerpt. Ook kan je dan voetjes plaatsen zodat de relais verwijdert kunnen worden voor testen of hergebruik.
Het probleem bij het handmatig solderen van de SMD relais is dat je niet tussen de relais kunt komen met je soldeerbout.
Enfin ... mijn 2 centen ....
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: EricS84 op 08 december 2022, 00:04:20
Haha dat snap ik, in jouw hoofd is dit kinderspel denk ik en ik breek mijn hoofd er over.

Toch en correct me if I am wrong, lijkt U1 mij omgedraaid. Als de reed verbinding maakt gaat hij via D5 door gelust naar D7 en nog even via D8 naar punt 6 van U1. Bij de relais gekozen maken dan punten 3 (com) verbinding met 4. Dan wordt U1 verbonden met Fast en Green ipv Off en Red op U3 (K2)

Gr
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: bask185 op 08 december 2022, 07:37:59
Ze staan hetzelfde. Dat kan je zien aan de rode pads.

Bas
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: EricS84 op 08 december 2022, 08:01:58
Ah excuses dat ik je expertise betwijfelde, je hebt gelijk. Dit heeft ook weer met de polariteit te maken zoals je eerder zei. Ik heb zitten testen met DC maar nooit rekening gehouden aan welk voetje ik de plus zette. Dus mijn tekeningen eerder in deze thread kloppen ook niet. :-[
Ik ben momenteel van try and error jij van kennis en documentatie lezen  ;)

Weer wat wijzer  (y)
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: bask185 op 24 december 2022, 16:17:23
Eric!! Feest!

Ik had post vandaag.

Die hybride SMD/thru-hole pads zien er goed uit op het eerste blik  :angel: must have done something right
(https://i.imgur.com/gXQvUSJ.jpg)

Mvg,

Bas
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: EricS84 op 25 december 2022, 17:03:40
Feest!!!

Nice, veel sneller dan verwacht. Na de feestdagen even kijken hoe en wat?

Eric
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: bask185 op 25 december 2022, 18:00:46
 (y)
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: Menno op 26 december 2022, 00:33:40
Die hybride SMD/thru-hole pads zien er goed uit op het eerste blik
Ik ga toch óók reageren op die hybride aansluitingen. Waarom heb je de relais niet meer uit elkaar gezet? Die ruimte heb je zo te zien wel en je kunt ze nu, bij gebruik van SMD-relais, praktisch niet solderen. Mijn gullwing punt komt daar, zo te zien, echt niet tussen. Zelfs als je ze wel kan solderen, zal desolderen praktisch onmogelijk zijn.

Tenzij je een vapour-phase of infraroodmachine hebt (vooropgesteld dat die SMD-relais met infrarood gesoldeerd mogen worden), lukt dit, anders is het jammer van de extra moeite die je erin gestoken hebt.
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: Karst Drenth op 27 december 2022, 15:53:31
Hij soldeert met een heeeel fijn puntje door the Hole-Thru gaatjes de SMDpads van onderuit "vast" :P ;)

Overigens met hete lucht gaat het hem ook niet worden, dan smelt je de huisjes van de relais af :'(
Titel: Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
Bericht door: bask185 op 27 december 2022, 16:04:07
De oplossing is heel simpel. Onze TS heeft zowel smd als tht relais. De buitenste 2 kunnen smd relais zijn en de middelste kan dan een thru-hole zijn.

Bas