Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Hoe sluit je Edits booster aan?  (gelezen 3050 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #15 Gepost op: 29 november 2022, 17:02:27 »
10 ampere op 1 booster... hoe bedenken ze het ook...  ::)
Er blijkt een variant te bestaan van de Edits booster waarbij er 4 uitgangen zijn van 2,5A per stuk met ieder een eigen stroombegrenzing. Dus eigenlijk 4 boosters in één. Ik heb dat schema nog niet uitvoerig bekeken, maar volgens mij gaan alle uitgangen plat als er één een overbelasting constateert.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #16 Gepost op: 29 november 2022, 17:21:03 »
Je gaat me toch niet vertellen dat je deze bedoelt Klaas?



Overigens wordt al heel lang geadviseerd de booster via apart gezekerde uitgangen op secties van de baan aan te sluiten, maar dan bijvoorbeeld via zelfherstellende zekeringen.

Uit mijn hoofd: volgens mij is dat samen met C7 een RC om een vertraging te hebben in de kortsluitmelding. Je wilt niet een melding voor elke glitch.

Ja, dat klopt. Overigens moest je bij aansluiting op de oorspronkelijke Editsprint C7 en R11 juist niet plaatsen, omdat ook de vertraging op de print was opgenomen. Maar in alle andere gevallen dus wel.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2022, 17:29:57 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #17 Gepost op: 29 november 2022, 17:32:09 »
Citaat
heb hier 8 amps boosters van esu staan en nog nooit problemen gehad.
Dan zijn je draden dik genoeg. Het gevaar bij een te sterke booster is dat een te dunne draad een dusdanig hoge weerstand kan hebben dat bij een kortsluiting de maximale stroom net niet overschreden wordt. Dat voorkomt dan dat je booster afschakelt, terwijl die wel bijna zijn maximale stroom output richting een kortsluiting aan het sturen is.

Bij ons op de club is dat het geval, daar hebben we de CS3 boosters maar met 'te grote' voeding. Die leveren dus 5A. De ringleiding zelf is dik genoeg, maar de aftakkingen op sommige plaatsen niet en die kunnen nog wel eens lang zijn. Ik kan op sommige plaatsen op de clubbaan bewust een kortsluiting maken zonder dat de booster ooit afschakelt. Je ziet wel alle treinen stilvallen en de spanning kakt in, maar die geweldige marklin booster... schakelt niet af. Dat is dus net afhankelijk van waar het gebeurt.

Ik heb ook wel eens mee gemaakt dat een trein lekker kortsluiting stond te maken voor.. een minuut of twee.. met iets onder de 5A waarschijnlijk. Ik moest even gauw naar het toilet Gevolg was dat ik mijn fikken verbandde aan de kortsluitmakende as. Die heeft meerdere minuten iets van ~5A staan te geleiden.

En wat ik zelf echt spannend vind, is de schade die dat zulke stromen aan je treinen zou kunnen maken. Als de stroom 2x zo hoog is, is de warmte ontwikkeling 4x zo hoog. Ik moet er niet aan denken dat er een 8 ampere vloeit door een stroomafname van een rijtuig door een stroomvoerdende koppeling en via een andere stroomafname weer terug gaat. Dat kan niet mogelijk gezond zijn voor een trein en moet haast dus wel kwaad kunnen. Heb je nooit die foto's gezien van die mat '46 die vlam vatte, welliswaar een andere oorzaak maar toch..

Risico = kans x effect. De kans dat er iets misgaat is misschien heel klein ook met 8A, maar het effect kan heel groot zijn. Dus dat jij (nog) geen problemen ervaren heb, wilt niet zeggen dat het maar veilig is. Het hele idee van die boosters is om meerdere secties te creëeren precies omdat je niet een mega booster wilt gebruiken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #18 Gepost op: 29 november 2022, 17:33:58 »
Citaat
Overigens moest je bij aansluiting op de oorspronkelijke Editsprint C7 en R11 juist niet plaatsen
Ja die vat ik nu. Zelf doe ik die kortsluit vertraging ook in software oplossen. Mijn PWM regelaar mag maar 50ms overbelast zijn voordat ik hem afschakel.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #19 Gepost op: 29 november 2022, 22:36:23 »
Als je dit zou willen implementeren, hou er rekening mee dat je vanuit de edits booster een kortsluitmelding krijgt als er geen data op de lijn staat.  Er moet dus echt wat specifieke logica ingebouwd worden om een echte kortsluiting te herkennen en voorkomen dat er dan weer automatisch data op de lijn wordt gezet. Andersom wil je ook niet dat een melding vanwege geen data weer voorkomt dat je data juist op de lijn kan zetten.
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #20 Gepost op: 10 juni 2023, 21:42:55 »
Wat een ondingen zijn dit  >:(

Ik had deze te leen en het edits pro boek er bij.


Nu al stuk en ik snap er maar weinig van. Ik rook al wat funny toen ik alleen de stekker in het stopcontact had gestoken. En toen stond er nog niks op de ingang.

Vanuit dit perspectief had ik hem als volgt aangesloten.




Aan de uitgangstrap had ik 2 ledjes (anti-parallel) gehangen met een weerstand. Zo kon ik zien dat er spanning op stond. Voor het vuurwerk vond ik al dat die raar deed. Als ik de leds omdraaide dan was de helderheid van beide leds anders en het zou symmetrisch moeten zijn. Dat was het al niet.

Ik kon ze wel aan en uit zetten door de z21 de spanning te laten schakelen. Dus het aansluiten dat moet goed zijn geweest.


(foto is na het vuurwerk, 1 van de 2 leds deed niks meer.)

Ik had ook van pin 4 van de din connector naar pin 2 een led en weerstand gehangen. Dit zou de kortsluiting moeten aantonen, maar die led heeft nooit gebrand. Ik had de anode aan pin 4 en de kathode via weerstand naar pin 2, de massa.

Toen deed ik test 1, bananenstekker aan de uitgangen en toen gebeurde er eigenlijk niks. Nu twijfel of ik de z21 wel had aangezet.

Dus toen pakte ik de RMS multimeter, zette die op AC stroommeting en ik hing dat ding tussen de uitgangen. Ik verwachtte iets rond de 10A waar te nemen, maar ik zag maar 1.5A en nog geen 2s later, kwam er ergens een dikke vonk van af. Ik zie geen brandgaten maar gezien het feit dat er nu nog maar 1 led werkt, vermoed ik dat van de vier eindtransistoren zijn magic smoke heeft verloren.

Toen ging ik achteraf nog even de voedingsspanning meten, maar ik meette 52V tussen de + en de - en dit zou al 40V moeten zijn. Volgens het boek is dit wel tussen de tolleranties daar staat +- 30V tussen massa en de voedingsaansluitingen.

Wat ik me nu afvraag is of het nu mijn schuld is door te lang kortsluiting te maken.  Ik dacht namelijk deze dingen daar tegen konden en al helemaal met deze mega koellichamen. (dat ding is 10+ kg ofzo). Of heb ik iets verkeerd aangesloten, was de transistor al een beetje... 'heen'? Was dat geleidende goedje tussen tor en koelblok niet meer zo geleidend?

En nu bedenken wat ik nu gaan doen. Booster in het zoutzuur knikkeren of de transistors vervangen...  :-\  feckn treintjes killende contraption... 10A...

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #21 Gepost op: 10 juni 2023, 22:09:23 »
Hoi Bas,

Ik heb er hier nog eentje staan welke niet meer gebruikt wordt, als je er belangstelling voor hebt laat maar weten.

PeterC

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #22 Gepost op: 11 juni 2023, 11:24:26 »
Hoi Bas, ik weet niet precies wat je nu gedaan hebt maar de kortsluitbeveiliging van de Edits booster zit op de ingang. Als die niet werkt en je hebt je uitgang kortgesloten dan blaas je gewoon je torren er uit. Volgens mij (uit mijn hoofd) werkt de kortsluitbeveiliging door het afschakelen van de ingang. Als dat niet werkt en het DCC signaal blijft aan staan dan zit je met de gebakken peren.... ehhh.... torren.
Groet Frits

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #23 Gepost op: 11 juni 2023, 12:52:28 »
Citaat
Ik heb er hier nog eentje staan welke niet meer gebruikt wordt, als je er belangstelling voor hebt laat maar weten.
Nee dankje.

Citaat
Als dat niet werkt en het DCC signaal blijft aan staan dan zit je met de gebakken peren.... ehhh.... torren.
Ik dacht dat ding kortsluitvast was... die nieuwe antieke torren zijn nog duur ook  :'( Ik heb er een paar besteld. Kan ik tussentijd kijken of ik iets aan de kortsluit kant kan meten. Hij werkt immers nog 'half'.

Waar ik zelf ook nog aandacht was om een AC optoupler aan de uitgang te hangen met een setje zener diodes. Als de spanning dan onder de zoveel volt valt, valt de optocoupler af en weetje dat er sluiting is.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #24 Gepost op: 11 juni 2023, 12:56:41 »
BDV64+65 = 4.44 euro + 4 euro verzend
Greetings,salutations,groetjes,

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #25 Gepost op: 11 juni 2023, 13:56:08 »
Nee dankje.
Ik dacht dat ding kortsluitvast was... die nieuwe antieke torren zijn nog duur ook  :'(
Nou ja, volgens velen is 'ie dat ook, alleen werkt het wat anders dan tegenwoordig gangbaar is.

Wat betreft de prijs van de torren: grote kans dat het toendertijd gewoon de beste keus was, terwijl waarschijnlijk elke darlington met vergelijkbare specificaties wel voldoet.

De BDV64 kom ik voor pakweg 2,80 per stuk tegen bij de grote jongens, maar bij de kleinere winkels zie ik prijzen tot wel 8 euro per stuk. Alles lager dan die 2,80 euro zou ik wantrouwen, grote kans dat je dan nepperds krijgt.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #26 Gepost op: 11 juni 2023, 14:55:32 »
Nou destijds waren die dingen ook niet in elke electronicawinkel (die bestonden nog) op voorraad en het internet stond nog in de kinderschoenen. Ik weet nog goed dat ik van plan was de booster op het gemak in een weekend in elkaar te zetten en er vrijdagavond achter kwam dat de lokale winkel nog steeds de torren niet had geleverd. Ben toen op zaterdagochtend vanuit Utrecht naar de ‘electronische boerderij’ van Conrad te Boekelo (meen ik) gereden.  ;D Conrad zat al wel op het web en kon aangeven dat ze op voorraad waren.

Maar het apparaat heeft een jaar of 15 probleemloos gefunctioneerd met de EditsPro-print aangesloten via de in het boek beschreven interface. Wel aan de uitgang verder verdeeld in apart gezekerde secties.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #27 Gepost op: 11 juni 2023, 15:24:11 »
TIP 142 en 147 zijn gelijkwaardige torren
Groeten

Olav

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #28 Gepost op: 11 juni 2023, 18:04:22 »
Voor dat je verder gaat, kijk even verder in het boek  ;D
De kortsluitmelding reageert alleen op het negatieve gdeelte (bij Marklin het zwaarst belast).
Als die tor er mee gestopt is, zal je geen kortsluitmelding krijgen.

En zoals je hebt gemerkt, na melding moet het ingangssignaal van de booster worden gehaald, anders blijft die tor maar pompen..
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

fozziebear

  • Offline Offline
  • Berichten: 142
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #29 Gepost op: 11 juni 2023, 20:25:16 »
Hoi Bas,

Geen hoge kosten aan maken hoor, is jammer dan maak ik er wel een broodrooster van.
Met vriendelijke groet,
Ron