Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Reysburg H0 (NL TP 5/6)  (gelezen 3815 keer)

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Gepost op: 27 november 2022, 21:17:46 »
Sinds begin dit jaar ben ik de trotse (mede) eigenaar van een huis. Een van de belangrijke dingen tijdens de zoektocht naar een huis was een mooie hobby ruimte om mijn lang gekoesterde wens in vervulling te brengen: een modelspoorbaan naar Nederlands voorbeeld. De afgelopen jaren ben ik in het ouderlijk huis wel aan een baan begonnen, deze weer afgebroken en weer iets nieuws gemaakt. Bij de eerste baan ben ik vooral bezig geweest met de scenery. Twee jaar geleden kwam de wens om alles via iTrain aan te sturen, dus de tweede baan was vooral gericht op de techniek. Het enige aangeklede stuk van deze baan is een ondergronds station met een eiland perron (naar dit voorbeeld: https://youtu.be/-8hiy4oSJBg). Dit heb ik op een losse module gemaakt met het idee dit ooit nog eens te gebruiken op een andere baan, wat nu dus zo ver is.

De zolder waar de modelspoorbaan moet komen te staan is bijna klaar. Ondertussen ben ik ook druk bezig geweest met het ontwerpen van een baanplan. Veel pogingen zijn in de prullenbak beland, maar uiteindelijk is de basis hetzelfde gebleven: 3 niveaus (1 zichtbaar gedeelte, 2 niveaus met schaduwstation) in een L-vorm, met op het zichtbare deel een (middel) grote stad met bijpassend station en een luchtspoor door de stad (tijdperk 5/6). De stad wordt doorkruist met een kanaal. Industrie of een open landschap met trein er door heen vind ik ook prachtig. Maar een stads thema vind ik uiteindelijk het leukst om te bouwen.

In de schaduwstations zijn opstelsporen voor doorgaande treinen en voor treinstellen die daar kunnen keren. Ook heeft elk niveau een keerlus om de trein te laten keren, en weer in tegengestelde richting te laten rijden. Hoop dat dit voor genoeg variatie zorgt. In het schaduwstation van niveau 2 komt het ondergrondse station terug wat ik eerder heb gemaakt.

Niveau 3 (zichtbaar)


Niveau 2 (schaduwstation + zichtbaar ondergronds station)


Niveau 3 (schaduwstation)


De baan zal in 3 delen worden gebouwd die aan elkaar gekoppeld worden. Elk deel staat op wielen zodat ze op te schuiven zijn/uit te nemen zijn. Dit omdat de korte kant van de baan onder het schuine dak staat, en achter de knieschotten nog opbergruimte is die bereikbaar moet zijn. Ook wordt het zo makkelijker om aan de achterkant van de baan te komen.

Op de baan zullen goederen- en personentreinen komen te rijden, getrokken, geduwd en treinstellen. De boel wordt aangestuurd met een Z21 centrale en iTrain. Rails in het zichtbare deel is van Roco. In de schaduwstations komt Roco line met bedding te liggen. Ik ben van plan om elk niveau te voeden met een booster.

Ben benieuwd of jullie nog tips hebben om dit baanplan te fine tunen. En als het helemaal niks is, er grote fouten in zitten of het totaal onhaalbaar is, hoor ik het ook graag. Zelf twijfel ik of er genoeg variatie qua treinenloop in zit, en of het hele idee met uitneembare delen en het koppelen van deze delen haalbaar is.

Groeten,
Chiel
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2024, 11:50:12 door Duikeend. Reden: titel aangepast »

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2022, 21:40:41 »
Hallo,

Het niveau 3 plan(zichtbaar) vind ik wel leuk.
Vraag me wel af wat je met dat enorme aantal sporen in de schaduwstations gaat doen>
In de praktijk zul je daar niet allemaal treinen neerzetten die in de actieve dienst zijn.
IK zou er 1 niveau af halen en dan heb je nog meer dan je gaat gebruiken in praktijk.
Op een gegeven moment heb je toch meer treinen dan er op de baan kunnen..............
En scheelt enorm in geld om aan te schaffen en tijd om aan te leggen.
Succes,

jandcargo

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2022, 08:10:43 »
Zo had ik er nog niet naar gekeken. Heb grote schaduwstations gemaakt omdat ik graag de hele verzameling op de baan wil hebben staan. Nu moet dat lukken, maar zoals je al zegt komt in de toekomst toch wel dat moment dat het niet meer lukt. Ga ik eens over nadenken, thanks.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2022, 13:44:39 »
hallo,

ja dat moment heb ik al lang gehad en heb een mooie kast van waaruit ik wissel met de actieve treinen.
Is leuk om treinen te vinden die verloren waren gewaand ;D ;D ;D ;D
 groeten jandcargo

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #4 Gepost op: 30 november 2022, 18:25:13 »
Hoi jandcargo,

Ja dat is precies de reden achter de grote schaduwstations. Lijkt me mooi om treinen uit de verzameling tot je grote verrassing in het zichtbare deel te zien ;) Maar ga eens bekijken of het echt noodzakelijk is zulke grote schaduwstations te maken.

Ben benieuwd of er nog meer op- en aanmerkingen zijn op het plan.

Gr. Chiel

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2023, 21:40:36 »
Hoi allen,

Ondertussen ben ik verder gegaan met de plannen.
Het baanplan is wat ingekrompen qua opstelsporen en wat minder diep zodat in noodgevallen de boel makkelijker te bereiken is. Daarnaast bestaat het nog steeds uit drie delen die los te koppelen zijn, om nog bij de kastenwand onder het schuine dak te kunnen en om achter de modelspoorbaan te komen.

Wat meer achtergrond over het plan:
Wat ik graag wil uitbeelden is een station dat door de decennia heen gegroeid is. Zit er aan te denken ergens nog het 4de klasse staatsspoor station van Holland Scale neer te zetten als overblijfsel van vroeger. Het doodlopende spoortje is ook zon soort overblijfsel van een vroegere uitbreiding. En daarnaast een leuk excuus om een Traxx op reserve te zetten voor de ICD dienst. Het station ligt aan de Brabantroute, en heet Reysburg.

Momenteel ben ik begonnen met het maken van de 3 grote modules. Ik ga eerst het eerste niveau volledig operationeel maken, en daarna stap voor stap verder met niveau 2 en niveau 3.







Groetjes,
Chiel


Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2023, 12:13:57 »
Hoi,

De afgelopen weken veel aan de baan kunnen doen.
De onderbouw is afgemaakt, de rails op het eerste niveau is helemaal uitgelegd, bekabeling gelegd en wissels aangesloten.



Om de rails netjes uit te lijnen gebruik is #D geprinte afstand spacers. De rails ligt nog niet op de definitieve plek, maar het geeft alvast een net beeld.





De spacers zijn ook heel nuttig om de flexrails op de juiste plek te leggen.



Nadat de rails is gelegd, bekabeling gereed is en de voeding naar de rails is gemaakt kunnen de wisselmotoren aangesloten worden op de decoders.





Elke module (3 stuks) hebben eigen verdeelblokken van waaruit de rails en wisseldecoders worden gevoed
Heb aan de zijkant van de modules een kabelgoot geplaatst. Zo blijven de kabels makkelijk bereikbaar en het fungeert ook als rand langs de baan.




Nu is het tijd om uitgebreid te testen. Met name de module overgangen moeten nog goed getest worden en waar nodig wat worden bijgesteld. De eerste meters zitten erop!

Groeten,
Chiel


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #7 Gepost op: 30 juli 2023, 12:34:59 »
Ik zou niet vergeten stootblokken te gebruiken op je kopsporen,anders kan t zijn dat je treinen op plekken gaat vinden waar je ze liever niet vind  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #8 Gepost op: 30 juli 2023, 14:05:54 »
Ja goed idee haha, nog niet aan gedacht.


NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #9 Gepost op: 30 juli 2023, 14:17:52 »
Hoi,

Ik denk dat je in het zichtbare deel nog wel een 'neven'lijntje of stamlijntje kan toevoegen met eventueel een fabrieksaansluiing.
Daar kun je dan ook weer een nostalgisch item van maken.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #10 Gepost op: 30 juli 2023, 14:43:48 »
Ambitieus plan! Ik ben benieuwd hoe vaak je verwacht in de bergruimte achter de baan te moeten zijn. Het verplaatsen van een baan met meerdere niveaus lijkt me toch best wel een klus. Met name de onderlinge uitlijning van de vele sporen is dan een punt van aandacht. De rail met bedding is lastig te fixeren.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2023, 08:01:00 »
Hoi,

@Koen, heb ik ook over na zitten denken en het e.e.a. ontworpen. Maar kwam niet lekker uit. Weet ook niet of het past aan een doorgaande spoorlijn door een stad. Ik zit nog wel te denken aan  een  industrie spoor dat onder het viaduct loopt langs het water, zonder het aan te sluiten op het hoofdpoor.

@Tom, het zal meevallen. Liggen vooral spullen die niet vaak nodig zijn. Maar wil de mogelijkheid hebben er gewoon bij te kunnen. Tot nu toe valt het me niet tegen.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #12 Gepost op: 31 juli 2023, 08:27:42 »
Hoi,

Het kan later nog wel toegevoegd worden.

Een schets of visualiseren in het programma Scarm hebben me bij veel ontwerpen geholpen.
Daar heb je wat creative ruimte om de omgeving te creeeren.

De lijn kan aftakken bij station links en in de hoek doodlopen met een omloop spoortje erbij
Kun je al mooi met goederentrein rangeren en pendelen. Miss stukje kade erbij.

Als ik wat vroeg thuis ben kan ik een tekening in Scarm maken van dat deel.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #13 Gepost op: 30 januari 2024, 09:16:10 »
Hoi,

Tijd om het topic over mijn baan weer eens te updaten, in de tussentijd is er heel veel gebeurd.

Eerst ben ik druk bezig geweest met het testen van het schaduwstation. Alle module overgangen zijn uitvoerig getest. Heb een selectie van locs, rijtuigen, wagons en treinstellen gemaakt. Deze samen met de genummerde blokken in een tabel gezet om zo alle combinaties overzichtelijk te testen. Korte time laps:

https://youtu.be/k23nhhjdHzI?si=8X2eOVUTpW_6W3xX







Hierna heb ik de terugmelders aangesloten. Ik heb gekozen voor de bezemtelders van Yamorc. Ik heb er voor gekozen deze op de baan te plaatsen (twee sets melders op 2 verschillende plekken). Dit omdat ik hiermee de afstand naar de melders het kortst hou, de vrije ruimte tussen de niveaus overal in takt hou en de plekken op de baan toch leeg waren. Bovendien zijn ze nog relatief makkelijk te bereiken mocht het nodig zijn en kon ik de bedrading netjes wegwerken onder de baan na mezelf er weer onder te hebben gewurmd.













Alle secties zijn getest en werken, nadat ik de loconet kabel en de Yamorc ES link printjes op de juiste ingangen had aangesloten...  Dat ging dus niet meteen goed. Heb ook de boel meteen gedocumenteerd in een aparte versie van het baanplan (sectie nummering en wissel nummering erin gezet). Ook is de keerlus aangesloten en zijn ook daar de secties gemaakt.

Next step: baanplan in iTrain maken, de blokken in stellen en de melders koppelen.
Een hoop werk maar gelukkig had ik het al eens eerder gedaan wat deze keer echt hielp. En toch heb ik de instructie filmpjes op Youtube van Jeroen Balkema er bij gehouden om niets over het hoofd te zien.



Alle sporen worden getest om te kijken of de stop posities goed zijn ingesteld. Het schaduwstation is ook als station opgegeven in iTrain om zo een grote variatie aan treinen in de omloop te krijgen.

Plan V rijdt een route vanaf de toekomstige ingang van het schaduwstation. Hier eindigt de helix van niveau 3 naar niveau 1. Vanaf hier rijdt de Plan V naar een van de keersporen en rijdt terug richting uitgang schaduwstation (naar de helix om naar niveau 3 te rijden):

https://youtu.be/w2qgdWrl7o8

DB 1614 rijdt vanaf de toekomstige ingang naar de doorgaande schaduwstation sporen. Rijdt vervolgens via de toekomstige rechter uitgang van het schaduwstation (hier begint de helix naar niveau 2 en 3) door de keerlus terug naar de linker in/uitgang. De helix zal hier een aftakking hebben naar de keerlus om via de helix bij de linker uitgang naar niveau 3 te rijden:

https://youtu.be/5pPhSSeoA5k

Ook heb ik nog eens naar het baanplan van het bovenste zichtbare niveau gekeken. Ik ben toch bang dat het oorspronkelijke plan voor te weinig variatie in de treinen loop zorgt. Daarom komt er naast de hoofdbaan een dubbelsporige 'nevenlijn' bij, welke iets verdiept in een tunnelbak ligt en onder de hoofdsporen door uit het zicht verdwijnt.

Ondertussen is er ook een naam bedacht voor de baan: Reysburg.
Zou de topic naam verandert kunnen worden in "Reysburg H0 (NL TP 5/6)" ?

Groetjes,
Chiel

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« Reactie #14 Gepost op: 30 januari 2024, 15:53:22 »
Ik heb altijd geleerd om in de doorgaande sporen geen afbuigende wissels te leggen. In je 3e niveau zit geen enkel doorgaand spoor zonder afbuigend wissel. Opvallend dat in je timelaps zelfs een Plan V al ontspoort op net dat ene afbuigende wissel in je schaduwstation (keuze: naar kopspoor of straks door naar boven (met alle wissels te berijden in de rechte stand)
Op je zichtbare niveau kom je uit de helix links met 3 sporen. Het spoor met de wissels rechtdoor loopt dood langs het kanaal... Dus weer afbuigende wissel in de hoofdbaan. Verder snap ik niet waar het meest linkse spoor van de 3 na het kanaal en de bocht wéér over 2 afbuigende wissels moet om langs het perron te komen. Rechtdoor loopt dood tegen het perron (? Functie?) Kom je nu rechts uit je helix moet je óók over afbuigende wissels rijden om door het station te gaan.

En je wilt ook met geduwde treinen gaan rijden?

Groet, Raymond van den Hoven (zonder baan maar dit viel me op)
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !