Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Ik loop vast, maar er zit beweging in  (gelezen 14717 keer)

VvKan

  • Gast
Re: Ik loop vast
« Reactie #45 Gepost op: 29 november 2022, 18:34:02 »
Maar even ordening van de gedachten:

- landschappelijk
- industrie
- goederen
- rangeermogelijkheid
Goederen en rangeren zullen relatief veel ruimte opslokken voor rails, tenzij je alleen een "buurt-goederentreintje" wil laten rijden.  Maar je vond de rangeersporen al te kort !
Dan lijkt me de combinatie van landschappelijk en industrie niet wenselijk, is net als in het echt wat moeilijk te combineren.  Dus ik denk, dat je daar vooraf een keuze in moet maken, waar de nadruk op komt te liggen.
Maar omdat je wil rangeren (in het bos ?  in de weilanden? )  lijkt me dat de industrie in het voordeel is.  Sluit uiteraard landschap niet uit, maar dat zal dan beperkt zijn

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Ik loop vast
« Reactie #46 Gepost op: 29 november 2022, 18:59:46 »
@ Ronald:
LGB is nu even geen optie, omdat de tuin eerst gerenoveerd moet worden. Daar heb ik nu nauwelijks tijd voor.

Ooit - toen vrouwen nog niet interessant waren - heb ik een baan gehad. Märklin m en k en een rondje rond de kerk met wat wissels. Niet echt een boeiend ontwerp, want geheel vrij van enige kennis en moraal knoeide ik naar hartenlust.
Ik ben wel bezig met een testbaan. Elders beschreven. Dat is meer om mij te bekwamen in het automatiseren. Dus daar gaat ook wel de nodige tijd naar toe.

Het is meer, dat ik de afgelopen jaren iets wilde in die kamer, maar op één of andere manier spraken mijn eigen ideeën mijzelf niet zo aan. Langzamerhand komt ook wel heel langzaam het besef, dat ik het misschien wel helemaal niet moet willen, maar mijn hoofd zegt steeds: Er moet toch wel iets kunnen?

@ Veroniek: Dat de sporen kort waren had met name te maken, dat ik het emplacement vanuit het midden aansneed. Met aftrek van wissels houdt je op 1,25 m niet veel spoorlengte over.
Mvg.

Cor

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Ik loop vast
« Reactie #47 Gepost op: 02 december 2022, 18:39:21 »
Maar eens wat ideeën langs gelopen op het (g)orakel en wat baanplannen bekeken. Alles maar even in de mixer gedaan en het volgende ziet het licht:


In 3D:


Graag weer beschietingen. Liever oh's en ah's  :angel:
Mvg.

Cor

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ik loop vast
« Reactie #48 Gepost op: 02 december 2022, 19:28:01 »
Hoi Cor,

Het engels wissel in combinatie met het wissel daar rechtsonder hebben dezelfde functie als het wissel aan de rechterkant. Het is nu dubbel uitgevoerd. Heeft dat een reden?

En wat is de logica dat het spoor met engels wissel en het spoor daar onder zo ver uit elkaar liggen?

Ik zou tussen die twee sporen een derde spoor leggen, dan wordt dat je basisemplacementje. Zorg dat dat emplacement aan de uiteinden wissels heeft zodat je van elk spoor naar de beide andere sporen kunt. Zorg aan beide uiteinden ook voor een kopspoortje, zodat daar een loc kan staan.

Je zult om je loc niet op te sluiten, namelijk geduwd naar je bedieningen moeten rangeren. Dus die trein die binnengekomen is op het emplacementje zal uit elkaar gehaald moeten worden of de loc moet om de trein heen kunnen om om te lopen.

Waarvoor wordt het spoor aan de bovenzijde ineens dubbelsporig? Dat wissel kan toch ook aan de linkerzijde waar de sporen uit elkaar gaan?

Kortom: leuk idee, maar werk het verder uit door zogenaamd te gaan rangeren. Dan merk je gelijk je beperkingen op en die kun je dan weg werken in je ontwerp. Desnoods print je je tekening uit en ga je met een papieren loc en wagens ‘echt’ rangeren.

Tenslotte vraag ik me af of het baangedeelte tussen de brug en het wissel rechts niet te kort is om de helling te maken.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 02 december 2022, 21:49:04 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Ik loop vast
« Reactie #49 Gepost op: 02 december 2022, 19:52:05 »
Ik mis een plek om naar toe te rijden. Die brug zou ik onder doen en het rangeergedeelte boven. Onder heb je dan ruimte voor een klein schaduwstation. Dan kan je treinen van en naar schaduwstation sturen.

Een ander puntje. Je kan nu omlopen maar dan blokkeer je ook je hoofdspoor. Ik zou daarvoor een extra spoor gebruiken zodat je kan omlopen terwijl er een trein rondjes rijdt over het hoofdspoor.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Ik loop vast
« Reactie #50 Gepost op: 02 december 2022, 21:40:28 »
Het kruiswissel in combinatie met het wissel daar rechtsonder .....
Dat is geen kruiswissel, maar een Engels wissel.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ik loop vast
« Reactie #51 Gepost op: 02 december 2022, 21:49:43 »
Je hebt helemaal gelijk Klaas. Ik heb het aangepast.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Ik loop vast
« Reactie #52 Gepost op: 03 december 2022, 09:04:11 »
Het Engels wissel in combinatie met het wissel daar rechtsonder hebben dezelfde functie als het wissel aan de rechterkant. Het is nu dubbel uitgevoerd. Heeft dat een reden?

Niet anders, dan dat er een opstelspoortje is. Lijkt kort, maar is bijna 1,5 m.

En wat is de logica dat het spoor met Engels wissel en het spoor daar onder zo ver uit elkaar liggen?

De gedachte is/was om daar wat scenery te creëren.

Je zult om je loc niet op te sluiten, namelijk geduwd naar je bedieningen moeten rangeren. Dus die trein die binnengekomen is op het emplacementje zal uit elkaar gehaald moeten worden of de loc moet om de trein heen kunnen om om te lopen. uit en ga je met een papieren loc en wagens ‘echt’ rangeren.

leuk idee, maar werk het verder uit door zogenaamd te gaan rangeren.

Omlopen heb ik wel aan gedacht, maar nog niet getekend. Dat gaat dus nog verder worden uitgewerkt.

Tenslotte vraag ik me af of het baangedeelte tussen de brug en het wissel rechts niet te kort is om de helling te maken.

Het hellingspercentage is daar 2,8%. De wissel is meegenomen in de helling. Ik heb wat proeven gedaan met wissels in een helling met de 24612/24611 van Märklin. Deze hebben een behoorlijk kleinere radius in de afbuigende boog dan de Tillig. Ik heb niet meegemaakt, dat er iets ontspoorde, zolang het wissel vlak ligt met de aansluitende sporen.
Dit is wel een concessie, wat ik heb moeten doen, gezien de beperkte ruimte, net als de wat forse helling.

Ik mis een plek om naar toe te rijden.

Dat mis ik nu ook, Bas, maar de gedachte is om in de onderste bocht iets te bedenken voor een spiraal. Ik stort mij eerst op 'on top' en later op 'down under'.

Een ander puntje. Je kan nu omlopen maar dan blokkeer je ook je hoofdspoor. Ik zou daarvoor een extra spoor gebruiken zodat je kan omlopen terwijl er een trein rondjes rijdt over het hoofdspoor.

Is zeer zeker onder de aandacht. Op dit moment ben ik wel tevreden over het idee van het hoofdspoor langs de zijden van de tafel. Het toevoegen van wissels ed. is even een brainstorm. Dat zal zich met jullie hulp wat verder moeten ontwikkelen.
Thx weer voor de bijdragen. Ze worden zeer gewaardeerd.
Mvg.

Cor

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Ik loop vast
« Reactie #53 Gepost op: 03 december 2022, 09:13:19 »
Cor,

Bedenk ondertussen eens wat je aan industrie wilt bouwen.
Een fabriek kent samenhang met meerdere bedrijven en grondstoffen tot product.

Wat wil je neerzetten?
Elk spoortje is er dan op bedacht.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Ik loop vast
« Reactie #54 Gepost op: 04 december 2022, 10:56:27 »
Weer even achter het digitale tekenbord gezeten en zie onder:



Geel gaat naar de helix voor het schaduwstation.
Blauw is hoofdspoor
Grijs is opstellen enz.
Mvg.

Cor

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Ik loop vast
« Reactie #55 Gepost op: 04 december 2022, 11:27:55 »
Als veel rails je ding is: doen.

Maar zelf zou ik, gezien de nogal beperkte ruimte, voor wat minder rails gaan. Naar mijn mening is dat wissel in de blauwe baan, rechts van de kruising met de lijn naar de steengroeve, hoofdbaan en brug van de hoofdbaan, overbodig: met de bochtwissel rechts kun je net zo goed op dat spoor geraken, maar misschien mis ik de bedoeling.

Wat je misschien zou kunnen overwegen is om in een boog achterin een lang spoor voor passagierstreinen of iets dergelijks te maken: op de voorgrond heb je dan ruimte zat om los te gaan met industrie, waarbij ik dan zelf zou zorgen dat je voor 1 soort industrie gaat zodat je dat realistischer vorm kunt geven dan 3 verschillende soorten industrie. Vooral het omloopspoortje bij de overslag is nu erg krap en precies voldoende om een lok om te laten lopen. Als dat het doel is, is dat niet erg, maar het beperkt de mogelijkheden wel.

Door het passagiers-spoor weer te laten verdwijnen achter industrie kun je vele kanten op en ook de industrie kun je, zeker als het spoor wat hoger ligt, vast wel op creatieve manieren aan het oog onttrekken op sommige plekken.

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Ik loop vast
« Reactie #56 Gepost op: 04 december 2022, 12:52:26 »
Wat je opmerking betreft omtrent het wissel, heb je gelijk. Dat ga ik zeker aanpassen.
Passagierstreinen is voor mij een no-go, dus dat ga ik zeker niet doen.
Wat de industrieën betreft, ik twijfelde ook. Ik denk, dat ik terug ga naar overslag en steengroeve.
Het onttrekken van stukken spoor aan het zicht zit zeker in de pijplijn, maar kan later worden toegevoegd.

Thx.
Mvg.

Cor

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 388
Re: Ik loop vast
« Reactie #57 Gepost op: 04 december 2022, 13:03:28 »
Ik zou het zo doen ongeveer:


Ik weet dat sommige bochten enz nog wat werk behoeven. Het is puur ter indicatie.

Twee niveaus= Niveau plank/Niveau 1 (+10 cm tov plank oid)

1: Hier kan je misschien iets van een kleine ontvangende have of rangeerterrein maken voor niet gebruikte goederenwagens  (niveau plank) Eventueel zou je hier een uitneembaar plankje kunnen maken met nog een gebouw ofzo
2: Hier kan je op niveau 1 een steengroeve maken
3: Hier kan je op niveau 1 nog een industrie kwijt
4: Hier kan er eventueel nog eentje op niveau plank
5: Hier kan je gaan voor dubbelsporig als je wil,
6: Hier kan je twee wissels leggen om van het ene naar het andere spoor te gaan

Geen idee of je de hoogte in wil, of alles plat op de plank wil, maar dit maakt het mijn inziens wat speelser en minder propperig.



Bij x kan je een tunnelingang maken
Bij y een arcardewand ala Wim Vink

Het roodgekleurde terrein ligt dan op niveau 1



VvKan

  • Gast
Re: Ik loop vast
« Reactie #58 Gepost op: 04 december 2022, 13:55:10 »
Wat je opmerking betreft omtrent het wissel, heb je gelijk. Dat ga ik zeker aanpassen.
Goed !  En bedenk daarbij ook of het aansluitende spoor naar je groen terrein wel zin heeft.  Alleen met korte treinen zou je tegelijkertijd 2 treinbewegingen kuinnen maken.
 Met wat langere treinen niet, dus in mijn ogen heeft het dan ook geen zin.
Gevolg is (gelukkig) een besparing van heel wat wissels:
-de genoemde blauwe wissel
-de aansluitende Engelse wissel
-de daarop volgende 2e Engelse wissel
- de groene meegebogen wissel
Daarmee vervalt dus de gehele parallelle wisselstraat.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Ik loop vast
« Reactie #59 Gepost op: 04 december 2022, 15:11:00 »
Bij het plan van DBcargo: op het hoge niveau ligt een wissel boven 2 tunnelsporen. Hier moet je even kijken of er wel ruimte is voor een ondergrondse wisselaandrijving. Eventueel het wissel iets verschuiven.