Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 20:38:46
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 20:34:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:06:47
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:59:23
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:35:16
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
  

Auteur Topic: Slipbandjes BR18 629 Fleischmann  (gelezen 705 keer)

Rolf S

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Slipbandjes BR18 629 Fleischmann
« Gepost op: 24 November 2022, 17:03:18 »
Beste forumleden,

Zoals ik wel van tevoren wist na wat lezen op diverse fora is het wisselen van slipbandjes van deze lok niet eenvoudig 'van onderaf' te doen, dus volledig demonteren. Dat was wat werk, vooral om het laatste deel los te krijgen en de assen vrij te krijgen; die zat aardig vastgeplakt na al die jaren. Dus vlogen er een paar onderdelen uit positie zodat ik niet kon zien hoe ze vastzaten.

Kan iemand vertellen (zie onderstaande foto):

1. Hoe het onderdeel met gat erin en twee armpjes weer terug moet. Ik denk dat het is bedoeld om de middelste assen een soort veerdruk te geven. Maar: vanonder druk naar boven of van boven druk naar onder, en met de armpjes naar onder of naar boven?
2. Er zit een heel dun stukje staaldraad bij, ik denk als veertje voor de koppelingsschacht. Hoe/waar moet die terug?

Als er iemand ooit een foto van gemaakt zou hebben: zou geweldig zijn (en meteen plaatsen hier voor volgende gebruikers; de Fleischmann handleiding vertelt totaal niet hoe slipbandjes te wisselen, maar daar hadden meer mensen al over geklaagd op internet).

Dank, Rolf



Rolf S

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Slipbandjes BR18 629 Fleischmann
« Reactie #1 Gepost op: 24 November 2022, 17:04:29 »
Ter verduidelijking: het stukje staaldraad ligt net rechts van de koppelingsschacht (rood, links). Rolf

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5721
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Slipbandjes BR18 629 Fleischmann
« Reactie #2 Gepost op: 24 November 2022, 18:27:26 »
Rolf.

Het onderdeel met de 2 armen moeten de middelste assen naar onder drukken, de veer moet dus onder de 2 assen.

Het stukje staaldraad trekt je koppeling terug richting de tender.
Deze zit onder de nem houder achter het kleine puntje op de verhoging aan de voorzijde.
De zijkanten van het staaldraadje komt tussen de 2 achterste assen te vallen.
Deze zal in het onderstel vallen en dan de nem houder ( koppeling ) terug trekken.

Net even zelf gekeken bij mijn 18.5 van Fleischmann.

Succes met het opbouwen. :)

Kees.
« Laatst bewerkt op: 24 November 2022, 18:35:20 door puntenglijder »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5721
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Slipbandjes BR18 629 Fleischmann
« Reactie #3 Gepost op: 29 November 2022, 09:25:37 »
Rolf,

Goed de Br 18 van Fleischmann.

Onderzijde tender Br 18 Fleischmann. by Kees Borgers, on Flickr

De onderzijde van de tender.

je kan de veer voor de koppeling zien zitten, deze haakt in de afdek plaat die de assen op zijn plaats houd.
De 2 middelste assen zijn verend opgehangen, de veer drukt vanaf de bovenzijde op de assen.

Kijk even of de wielen geïsoleerd zijn van de as, dan moet dat geen probleem zijn.

Succes,

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#