Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door schipcas
Vandaag om 12:48:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 12:37:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:35:50
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 12:25:27
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:03:00
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:40:26
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:27:18
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 11:17:51
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:55:31
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
  

Auteur Topic: Slipbandjes BR18 629 Fleischmann  (gelezen 706 keer)

Rolf S

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Slipbandjes BR18 629 Fleischmann
« Gepost op: 24 November 2022, 17:03:18 »
Beste forumleden,

Zoals ik wel van tevoren wist na wat lezen op diverse fora is het wisselen van slipbandjes van deze lok niet eenvoudig 'van onderaf' te doen, dus volledig demonteren. Dat was wat werk, vooral om het laatste deel los te krijgen en de assen vrij te krijgen; die zat aardig vastgeplakt na al die jaren. Dus vlogen er een paar onderdelen uit positie zodat ik niet kon zien hoe ze vastzaten.

Kan iemand vertellen (zie onderstaande foto):

1. Hoe het onderdeel met gat erin en twee armpjes weer terug moet. Ik denk dat het is bedoeld om de middelste assen een soort veerdruk te geven. Maar: vanonder druk naar boven of van boven druk naar onder, en met de armpjes naar onder of naar boven?
2. Er zit een heel dun stukje staaldraad bij, ik denk als veertje voor de koppelingsschacht. Hoe/waar moet die terug?

Als er iemand ooit een foto van gemaakt zou hebben: zou geweldig zijn (en meteen plaatsen hier voor volgende gebruikers; de Fleischmann handleiding vertelt totaal niet hoe slipbandjes te wisselen, maar daar hadden meer mensen al over geklaagd op internet).

Dank, Rolf



Rolf S

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Slipbandjes BR18 629 Fleischmann
« Reactie #1 Gepost op: 24 November 2022, 17:04:29 »
Ter verduidelijking: het stukje staaldraad ligt net rechts van de koppelingsschacht (rood, links). Rolf

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5722
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Slipbandjes BR18 629 Fleischmann
« Reactie #2 Gepost op: 24 November 2022, 18:27:26 »
Rolf.

Het onderdeel met de 2 armen moeten de middelste assen naar onder drukken, de veer moet dus onder de 2 assen.

Het stukje staaldraad trekt je koppeling terug richting de tender.
Deze zit onder de nem houder achter het kleine puntje op de verhoging aan de voorzijde.
De zijkanten van het staaldraadje komt tussen de 2 achterste assen te vallen.
Deze zal in het onderstel vallen en dan de nem houder ( koppeling ) terug trekken.

Net even zelf gekeken bij mijn 18.5 van Fleischmann.

Succes met het opbouwen. :)

Kees.
« Laatst bewerkt op: 24 November 2022, 18:35:20 door puntenglijder »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5722
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Slipbandjes BR18 629 Fleischmann
« Reactie #3 Gepost op: 29 November 2022, 09:25:37 »
Rolf,

Goed de Br 18 van Fleischmann.

Onderzijde tender Br 18 Fleischmann. by Kees Borgers, on Flickr

De onderzijde van de tender.

je kan de veer voor de koppeling zien zitten, deze haakt in de afdek plaat die de assen op zijn plaats houd.
De 2 middelste assen zijn verend opgehangen, de veer drukt vanaf de bovenzijde op de assen.

Kijk even of de wielen geïsoleerd zijn van de as, dan moet dat geen probleem zijn.

Succes,

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#