Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
07 September 2025, 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
07 September 2025, 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
07 September 2025, 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
07 September 2025, 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
07 September 2025, 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
07 September 2025, 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
07 September 2025, 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
07 September 2025, 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
07 September 2025, 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
07 September 2025, 13:23:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
07 September 2025, 11:33:42
Minder wissels door Eric B
07 September 2025, 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
07 September 2025, 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
07 September 2025, 08:23:41
  

Auteur Topic: Trein Kyiv - Kherson  (gelezen 1273 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
  • May your coffee kick in before reality does.
Trein Kyiv - Kherson
« Gepost op: 18 November 2022, 11:19:54 »
Ukranian Railway launches a train connection to Kherson. The first train departs from Kyiv today at 22:14 and arrives in Kherson at 09:00 the next morning. It is called "Train to Victory". Carriages are painted by Ukrainian artists.
Aldus het min. v defensie an Ukraine.
Wachten op de modellen?





Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1550
  • Carpe diem
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #1 Gepost op: 18 November 2022, 14:59:56 »
Ik wacht eerder op het moment dat de Russen dat ding afschieten want dit zien ze natuurlijk als één grote provocatie.
Laten we maar hopen dat dit scenario niet bewaarheid word.
Carpe Diem

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
  • DB Tijdperk III
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #2 Gepost op: 18 November 2022, 17:55:09 »
"Train to Victory"
;D De Russen hebben zich teruggetrokken naar de rechteroever van de rivier en hebben dus de stad en omgeving vrijwillig afgestaan.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #3 Gepost op: 18 November 2022, 18:00:58 »
Rare opmerking? Tenminste, je suggereert dat het geen overwinning was dat ze Cherson terug hebben "omdat de Russen zich terugtrokken"?

Dat hebben ze echt niet uit de goedheid van hun hart gedaan, hoor, maar omdat er toch flink druk werd gezet èn omdat het totaal niet meer te bevoorraden viel. Spoorlijn boven Mariopoel ligt binnen artilleriebereik, die wordt niet gebruikt. Enige andere railroute is via die Kerch-brug die is opgeblazen.

"Vrijwillig afgestaan" is een beetje Kremlinpropaganda, vind ik. "Goodwill gesture" zeggen die apen bij alles wat niet goed gaat voor hen...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #4 Gepost op: 18 November 2022, 18:23:33 »
;D De Russen hebben zich teruggetrokken naar de rechteroever van de rivier en hebben dus de stad en omgeving vrijwillig afgestaan.
Vrijwillig afstaan? Kherson is Ukraiens.

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1550
  • Carpe diem
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #5 Gepost op: 18 November 2022, 19:30:04 »
Hoe snel een draadje kan ontsporen en daarmee weer volledig on-topic is  ;D ;D ;D
Carpe Diem

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
  • DB Tijdperk III
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #6 Gepost op: 18 November 2022, 20:41:55 »
Rare opmerking? Tenminste, je suggereert dat het geen overwinning was dat ze Cherson terug hebben "omdat de Russen zich terugtrokken"?

Dat hebben ze echt niet uit de goedheid van hun hart gedaan, hoor, maar omdat er toch flink druk werd gezet èn omdat het totaal niet meer te bevoorraden viel. Spoorlijn boven Mariopoel ligt binnen artilleriebereik, die wordt niet gebruikt. Enige andere railroute is via die Kerch-brug die is opgeblazen.

"Vrijwillig afgestaan" is een beetje Kremlinpropaganda, vind ik. "Goodwill gesture" zeggen die apen bij alles wat niet goed gaat voor hen...

Reinout
De Russen hebben zich uit dat gebied teruggetrokken, omdat vanaf de oever van een rivier makkelijker is te verdedigen. Ze hebben nu minder man nodig. En ze kunnen hun beste troepen (paratroopers) inzetten op een ander front.

De Kerchbrug heeft schade, maar er gaan wel treinen over heen. Niet zo zwaar als voorheen en ze moeten wat langzamer rijden.

Je kan het Kremlinpropaganda noemen. Maar vergeet de propaganda vanuit het Westen en Oekraïne niet. In oorlog is het eerste wat sneuvelt de waarheid.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #7 Gepost op: 18 November 2022, 22:12:35 »
Heb je een linkje over treinverkeer en die Kerchbrug? Ik heb nog niet gehoord dat het weer was opgestart, maar dat kan natuurlijk best al gebeurd zijn.

Naar mijn mening hebben de Russen zich niet teruggetrokken puur omdat de rivieroever makkelijker te verdedigen is. Ze hebben zich teruggetrokken omdat ze 1/3 van het gebied al uit waren gebezemd en de rest ook op het punt stond. Dat ze met de staart tussen de poten de rivier over zijn gelopen komt omdat de Oekraïners die staart daar vast hebben getrapt :)

Maar het hoofdprobleem is het spoorvervoer. Russische logistiek gaat per spoor. Zeker nu ze in het begin van de oorlog het gros van wat ze aan militaire vrachtwagens hadden zijn kwijtgeraakt. Dus als je verder dan 30km van een station af komt.... Dan roept de Russische soldaat om z'n moeder, om reserve-granaten, om benzine en om voedsel. In de Kershon-regio hoefde de Oekraïnse artillerie al een tijdje niet meer shoot-and-scoot te doen, want er werd toch nauwelijks teruggeschoten: tekort aan granaten.

Maar dat logistieke probleem los je niet op als het dichtsbijzijnde station niet aan de zuidoever van de Dnjieper, maar aan de verkeerde kant van de Kerchbrug ligt. En in Loehansk, achter Mariopoel. Dan heb je hetzelfde logistieke probleem aan die zuidoever. Wat ook te merken was, want ze hebben niet eens op Kershon geschoten, wat toch de basisbehoefte van de gemiddelde Rus is tegenwoordig. Zelfs niet toen Zelensky er rondliep.

Dus: de Russen gaan nog wel meer "vrijwillig opgeven" :D
Er zijn wel meer termen voor. "Strategische terugtrekking", "frontcorrectie", "speciale logistieke operatie".

Reinout 
« Laatst bewerkt op: 18 November 2022, 22:14:54 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #8 Gepost op: 18 November 2022, 22:28:13 »

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
  • DB Tijdperk III
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #9 Gepost op: 18 November 2022, 22:29:21 »
Heb je een linkje over treinverkeer en die Kerchbrug?
Is video ook goed? ;D
Linkje

Over de terugtrekking uit Kherson (waar de Russen weken mee bezig zijn geweest):
NewWorldEcon
« Laatst bewerkt op: 18 November 2022, 22:32:16 door basjuh1981 »
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #10 Gepost op: 18 November 2022, 22:37:34 »
Merci, daar ga ik eens lekker naar kijken. Ik klikte op de eerste en zag bovenin "dit is deels in reactie op een video van Peter Zeihan die iets over Russische logistiek zegt"... eh ja, da's deels waar ik m'n info vandaan haalde :) Dus ik gok dat jouw video er kanttekeningen bij zet, wat nooit kwaad kan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
  • DB Tijdperk III
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #11 Gepost op: 18 November 2022, 22:42:38 »
Ik volg dit kanaal nu een paar weken en hij gebruikt bronnen van zowel Oekraïense als Russische kant. Wel met de disclaimer dat veel nieuws propaganda is, maar als hij het nieuws geverifieerd heeft dan past hij bijvoorbeeld de frontlijn aan. Het is geen pro-Russisch of -Oekraïens geluid.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #12 Gepost op: 18 November 2022, 22:58:36 »
Al met al moet ik zeggen dat de opmarsberichtgeving van Ukraiense en Britse zijde (ISW) behoorlijk betrouwbaar is gebleken.
De Russische kant van berichtgeven is af en toe angstaanjagend lachwekkend. Volg op Twitter Julia Davis' vertalingen van russische praatprogrammaas en je gaat ongerust vrolijk naar bed..   

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #13 Gepost op: 18 November 2022, 23:34:56 »
Basjuh: ik ga dit kanaal vaker bekijken, het gebruikt wat meer Russische bronnen (keurig gelabeld) dan wat ik zie.

Twee spoorgerelateerde zaken vraag ik me af naar aanleiding van de twee door jou genoemde video's:

- De Kerchbrug lijkt qua spoor wel weer in gebruik, maar met minder zware treinen en met minder snelheid. Qua capaciteit klinkt dat toch alsof de logistieke levensader voor de helft is dichtgeknepen. Minder hamburgers, meer grassprietjes.

- Er werd gezegd dat er alleen een spoorverbinding via Kerch was, niet vanuit Luhansk. Die Peter Zeihan had het daar wel over ("die kunnen ze niet gebruiken omdat 'ie in artilleriebereik ligt") en ik dacht 'em zelf ook op een kaart had gezien. Ik ga eens even kijken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
  • DB Tijdperk III
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #14 Gepost op: 19 November 2022, 00:02:14 »
het gebruikt wat meer Russische bronnen (keurig gelabeld) dan wat ik zie.

In andere video's is de balans net andersom :)

Citaat
- Er werd gezegd dat er alleen een spoorverbinding via Kerch was, niet vanuit Luhansk. Die Peter Zeihan had het daar wel over ("die kunnen ze niet gebruiken omdat 'ie in artilleriebereik ligt") en ik dacht 'em zelf ook op een kaart had gezien. Ik ga eens even kijken.
Daar heeft hij het hier over. New World heeft het dan over "no proper railway connection" tussen Rostov en pak 'em beet Melitopol. Verderop heeft hij het over het artilleriebereik van de Oekraïners (HIMARS).
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal