Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:55:31
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 09:45:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 09:21:39
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 08:40:10
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Jelmer
Vandaag om 08:13:49
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
  

Auteur Topic: Trein Kyiv - Kherson  (gelezen 1187 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8453
  • May your coffee kick in before reality does.
Trein Kyiv - Kherson
« Gepost op: 18 November 2022, 11:19:54 »
Ukranian Railway launches a train connection to Kherson. The first train departs from Kyiv today at 22:14 and arrives in Kherson at 09:00 the next morning. It is called "Train to Victory". Carriages are painted by Ukrainian artists.
Aldus het min. v defensie an Ukraine.
Wachten op de modellen?





Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1548
  • Carpe diem
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #1 Gepost op: 18 November 2022, 14:59:56 »
Ik wacht eerder op het moment dat de Russen dat ding afschieten want dit zien ze natuurlijk als één grote provocatie.
Laten we maar hopen dat dit scenario niet bewaarheid word.
Carpe Diem

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #2 Gepost op: 18 November 2022, 17:55:09 »
"Train to Victory"
;D De Russen hebben zich teruggetrokken naar de rechteroever van de rivier en hebben dus de stad en omgeving vrijwillig afgestaan.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #3 Gepost op: 18 November 2022, 18:00:58 »
Rare opmerking? Tenminste, je suggereert dat het geen overwinning was dat ze Cherson terug hebben "omdat de Russen zich terugtrokken"?

Dat hebben ze echt niet uit de goedheid van hun hart gedaan, hoor, maar omdat er toch flink druk werd gezet èn omdat het totaal niet meer te bevoorraden viel. Spoorlijn boven Mariopoel ligt binnen artilleriebereik, die wordt niet gebruikt. Enige andere railroute is via die Kerch-brug die is opgeblazen.

"Vrijwillig afgestaan" is een beetje Kremlinpropaganda, vind ik. "Goodwill gesture" zeggen die apen bij alles wat niet goed gaat voor hen...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8453
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #4 Gepost op: 18 November 2022, 18:23:33 »
;D De Russen hebben zich teruggetrokken naar de rechteroever van de rivier en hebben dus de stad en omgeving vrijwillig afgestaan.
Vrijwillig afstaan? Kherson is Ukraiens.

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1548
  • Carpe diem
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #5 Gepost op: 18 November 2022, 19:30:04 »
Hoe snel een draadje kan ontsporen en daarmee weer volledig on-topic is  ;D ;D ;D
Carpe Diem

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #6 Gepost op: 18 November 2022, 20:41:55 »
Rare opmerking? Tenminste, je suggereert dat het geen overwinning was dat ze Cherson terug hebben "omdat de Russen zich terugtrokken"?

Dat hebben ze echt niet uit de goedheid van hun hart gedaan, hoor, maar omdat er toch flink druk werd gezet èn omdat het totaal niet meer te bevoorraden viel. Spoorlijn boven Mariopoel ligt binnen artilleriebereik, die wordt niet gebruikt. Enige andere railroute is via die Kerch-brug die is opgeblazen.

"Vrijwillig afgestaan" is een beetje Kremlinpropaganda, vind ik. "Goodwill gesture" zeggen die apen bij alles wat niet goed gaat voor hen...

Reinout
De Russen hebben zich uit dat gebied teruggetrokken, omdat vanaf de oever van een rivier makkelijker is te verdedigen. Ze hebben nu minder man nodig. En ze kunnen hun beste troepen (paratroopers) inzetten op een ander front.

De Kerchbrug heeft schade, maar er gaan wel treinen over heen. Niet zo zwaar als voorheen en ze moeten wat langzamer rijden.

Je kan het Kremlinpropaganda noemen. Maar vergeet de propaganda vanuit het Westen en Oekraïne niet. In oorlog is het eerste wat sneuvelt de waarheid.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #7 Gepost op: 18 November 2022, 22:12:35 »
Heb je een linkje over treinverkeer en die Kerchbrug? Ik heb nog niet gehoord dat het weer was opgestart, maar dat kan natuurlijk best al gebeurd zijn.

Naar mijn mening hebben de Russen zich niet teruggetrokken puur omdat de rivieroever makkelijker te verdedigen is. Ze hebben zich teruggetrokken omdat ze 1/3 van het gebied al uit waren gebezemd en de rest ook op het punt stond. Dat ze met de staart tussen de poten de rivier over zijn gelopen komt omdat de Oekraïners die staart daar vast hebben getrapt :)

Maar het hoofdprobleem is het spoorvervoer. Russische logistiek gaat per spoor. Zeker nu ze in het begin van de oorlog het gros van wat ze aan militaire vrachtwagens hadden zijn kwijtgeraakt. Dus als je verder dan 30km van een station af komt.... Dan roept de Russische soldaat om z'n moeder, om reserve-granaten, om benzine en om voedsel. In de Kershon-regio hoefde de Oekraïnse artillerie al een tijdje niet meer shoot-and-scoot te doen, want er werd toch nauwelijks teruggeschoten: tekort aan granaten.

Maar dat logistieke probleem los je niet op als het dichtsbijzijnde station niet aan de zuidoever van de Dnjieper, maar aan de verkeerde kant van de Kerchbrug ligt. En in Loehansk, achter Mariopoel. Dan heb je hetzelfde logistieke probleem aan die zuidoever. Wat ook te merken was, want ze hebben niet eens op Kershon geschoten, wat toch de basisbehoefte van de gemiddelde Rus is tegenwoordig. Zelfs niet toen Zelensky er rondliep.

Dus: de Russen gaan nog wel meer "vrijwillig opgeven" :D
Er zijn wel meer termen voor. "Strategische terugtrekking", "frontcorrectie", "speciale logistieke operatie".

Reinout 
« Laatst bewerkt op: 18 November 2022, 22:14:54 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8453
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #8 Gepost op: 18 November 2022, 22:28:13 »

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #9 Gepost op: 18 November 2022, 22:29:21 »
Heb je een linkje over treinverkeer en die Kerchbrug?
Is video ook goed? ;D
Linkje

Over de terugtrekking uit Kherson (waar de Russen weken mee bezig zijn geweest):
NewWorldEcon
« Laatst bewerkt op: 18 November 2022, 22:32:16 door basjuh1981 »
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #10 Gepost op: 18 November 2022, 22:37:34 »
Merci, daar ga ik eens lekker naar kijken. Ik klikte op de eerste en zag bovenin "dit is deels in reactie op een video van Peter Zeihan die iets over Russische logistiek zegt"... eh ja, da's deels waar ik m'n info vandaan haalde :) Dus ik gok dat jouw video er kanttekeningen bij zet, wat nooit kwaad kan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #11 Gepost op: 18 November 2022, 22:42:38 »
Ik volg dit kanaal nu een paar weken en hij gebruikt bronnen van zowel Oekraïense als Russische kant. Wel met de disclaimer dat veel nieuws propaganda is, maar als hij het nieuws geverifieerd heeft dan past hij bijvoorbeeld de frontlijn aan. Het is geen pro-Russisch of -Oekraïens geluid.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8453
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #12 Gepost op: 18 November 2022, 22:58:36 »
Al met al moet ik zeggen dat de opmarsberichtgeving van Ukraiense en Britse zijde (ISW) behoorlijk betrouwbaar is gebleken.
De Russische kant van berichtgeven is af en toe angstaanjagend lachwekkend. Volg op Twitter Julia Davis' vertalingen van russische praatprogrammaas en je gaat ongerust vrolijk naar bed..   

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #13 Gepost op: 18 November 2022, 23:34:56 »
Basjuh: ik ga dit kanaal vaker bekijken, het gebruikt wat meer Russische bronnen (keurig gelabeld) dan wat ik zie.

Twee spoorgerelateerde zaken vraag ik me af naar aanleiding van de twee door jou genoemde video's:

- De Kerchbrug lijkt qua spoor wel weer in gebruik, maar met minder zware treinen en met minder snelheid. Qua capaciteit klinkt dat toch alsof de logistieke levensader voor de helft is dichtgeknepen. Minder hamburgers, meer grassprietjes.

- Er werd gezegd dat er alleen een spoorverbinding via Kerch was, niet vanuit Luhansk. Die Peter Zeihan had het daar wel over ("die kunnen ze niet gebruiken omdat 'ie in artilleriebereik ligt") en ik dacht 'em zelf ook op een kaart had gezien. Ik ga eens even kijken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Trein Kyiv - Kherson
« Reactie #14 Gepost op: 19 November 2022, 00:02:14 »
het gebruikt wat meer Russische bronnen (keurig gelabeld) dan wat ik zie.

In andere video's is de balans net andersom :)

Citaat
- Er werd gezegd dat er alleen een spoorverbinding via Kerch was, niet vanuit Luhansk. Die Peter Zeihan had het daar wel over ("die kunnen ze niet gebruiken omdat 'ie in artilleriebereik ligt") en ik dacht 'em zelf ook op een kaart had gezien. Ik ga eens even kijken.
Daar heeft hij het hier over. New World heeft het dan over "no proper railway connection" tussen Rostov en pak 'em beet Melitopol. Verderop heeft hij het over het artilleriebereik van de Oekraïners (HIMARS).
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal