Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Mijn tram baanplan  (gelezen 1140 keer)

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Mijn tram baanplan
« Gepost op: 13 november 2022, 13:58:03 »
Hallo Iedreen,

Al eerder heb ik hier baanplannen met jullie geventileerd, echter kwam ik er steeds maar niet uit, ook mede vanwege de beperkte beschikbare ruimte. Toch kriebelt het nog steeds. Wanneer je lang zoekt zul je ook iets vinden zeg maar. En al enige tijd bewonder ik modules / banen waar trammetjes de dienst uitmaken.

Waarvoor dient de baan? Eigenlijk is het een test / leerbaan, vooral voor de scenery,  digitaal en electra. max afmetingen zijn 120 x 80 centimeter daar deze verplaatsbaar moet zijn. bedoeling is uiteindelijk op ooghoogte ( kijkdoos effect ). Vanwege "trucjes" moet hij groter lijken als dat hij is.

Na lang bestuderen en het raadplegen van kenners op dit forum ( tram draadje ), kwam ik op de volgende lay out. Let op, de volgende tekening dienst als impressie, is niet op schaal en verhouding.... Een artistieke impressie dus.



Een stads uitsnede. Over de volledige lengte loopt een Arcade ( Faller ) waarop een S-Bahn loopt. In geval van mijn baanontwerp zijn er hier werkzaamheden en staan er statische voertuigen - wel voorzien van licht - zoals de Kibri stopmachine etc.

Als rail wordt Fleischmann of Roco flexrails gebruikt, wissels in de kleinste boogstraal die mogelijk is.

Binnen de rode lijnen is het "zichtbare gedeelte". De groene lijn geeft het tramspoor weer. Achter de rode lijn de rommeltuin met max 3 spoortjes zodat ik wat afwisseling heb. De donkerbruine rechthoeken met kruisjes geeft stadsbebouwing weer ( Faller en Kibri ). Ik denk eraan om de bebouwing achter de arcade iets verhoogd aan te brengen.

Inmiddels is de tekening iets achterhaald ik laat de bocht ( links onder ) al voor het viaduct beginnen waardoor ik qua diepte en lengte beter uitkom ( denk ik ).

Mijn tekenkwaliteit is niet best, ook niet handig met ontwerpprogramma`s, maar ik hoop dat "het idee" duidelijk is, de definitieve variant zal zeker op bepaalde plaatsen wijzigen.

Ben benieuwd welke adviezen jullie voor mij hebben!

Cheers,

Bart

Met vriendelijke groet,

Bart

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Mijn tram baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2022, 14:59:28 »
Hallo Bart,

Leuk idee om een trambaantje te gaan maken.

Je hebt voor enkelspoor gekozen. Als je op de hele baan straatspoor gaat gebruiken heeft dit wel gevolgen voor de inpassing in de straten. Ga je in 1 richting rijden of in 2 richtingen?

« Laatst bewerkt op: 13 november 2022, 15:06:40 door Spoor010 »
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Mijn tram baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 13 november 2022, 15:06:20 »
Bart,

Leuk.
Baan op ooghoogte.
Dan zie je de drie opstelsporen niet achter de S-Bahn?
Ik denk dat je die sporen alleen kan realiseren met twee driewegwissels, voor vier wissels lijkt me 120cm wat aan de korte kant.
Wat voor trams komen er te rijden?

Groet,
Ronald
Groet,
      Ronald

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Mijn tram baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2022, 15:39:47 »
Hoi,

Inderdaad vergeten te vermelden, het worden korte trams, enkelgeleed of 2 asser met bijwagen

De een tijd de ene kant op, de andere de andere kant voor de afwisseling …

Bedenk me net dat ik de achtergrond ook naar voren kan halen ( dus na de arkade alleen nog een rij huizen om meer ruimte te genereren … zo zie je, veranderd met de minuut )…
Met vriendelijke groet,

Bart

VvKan

  • Gast
Re: Mijn tram baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2022, 16:33:00 »
Linkerkant.  Je rijdt onder het hoogspoor door.  Dan rij je naar de wissel, bij rechtuit de baan die in ? ? ? verdwijnt.

Wat ik zou doen (uitmeten of dat kan dus) is meteen na het viaduct een bocht naar rechts leggen (bijv 45 gr.) en dan de wissel.  Die ligt dan dus schuin.
Het doorgaande spoor naar achteren loopt dan schuin, zodat je ACHTER de huizen de doorgang naar de achterkant kunt maken.  Het gebouw links helemaal boven trek je door naar waar de baan schuin wegloopt.  Dan heb je dus een schuine doorgang gemaakt tussen huizenblokken.

Als je dit in een 3-D programma zou tekenen, kun je beoordelen of het gewenste effect ook bereikt wordt, anders nog wat extra verdwijntrucs toepassen (bomen etc).   Maar rechtdoor naar achteren laten verdwijnen lijkt me niet zo'n handige oplossing, veel te opzichtig.

En ik bedenk me opeens, dat je zelfs de (schuin gelegen) doorgang kunt gebruiken om een poort uit te beelden, die naar een remise leidt, dus een opening (onderdoorgang/tunnel) in de gebouwen op de achtergrond.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2022, 16:35:57 door VvKan. Reden: toevoeging »

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Mijn tram baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2022, 17:50:56 »
Dat is inderdaad een top idee!
Met vriendelijke groet,

Bart

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Mijn tram baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 13 november 2022, 18:32:02 »
De rails onder het viaduct links zou ik ook schuin naar linksachter leggen.
Rechts zou ik binnen de rode lijnen een smal straatje maken waar de tram net tussen de huizen past en naar achteren verdwijnt.
Links en rechts zou je eventueel de S-baan in een losneembare koker kunnen verlengen, zodat je een S-baan treinstel kunt laten pendelen.
De S-Baan zou je ook enkelsporig kunnen maken, waardoor je ruimte wint.
Probeer eens je schaduwstation achter en onder de verhoogde S-baan te realiseren.

Hou het simpel, leg een stuk papier op tafel en leg binnen de afmetingen van je plateau de tramrails uit. En laat gewoon alles weg wat niet binnen de rode lijnen valt te realiseren.

VvKan

  • Gast
Re: Mijn tram baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 13 november 2022, 19:18:10 »
De rails onder het viaduct links zou ik ook schuin naar linksachter leggen.
Nou ja "ook" ?   Ik stel juist voor naar rechts  :D

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Mijn tram baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 13 november 2022, 19:55:26 »
Bedenk goed wat je wél ziet, en wat ergens achter is verscholen. Die straat aan de achterkant, net vóór de rode achterwand ligt helemaal weggestopt tussen huizen en, wat nog erger is, ook achter de spoordijk die toch zo'n 8 cm hoger ligt dan de straat.

Voorstel: maak eens van wat oud kartonnen verpakkingsdozen een mock up en bezie hoe je zichtlijnen lopen

Wim K

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Mijn tram baanplan
« Reactie #9 Gepost op: 13 november 2022, 19:59:50 »
@Piet, ik begrijp je niet helemaal, je bedoeld naar rechts?

@Wim, Het zijn wel de "stadshuizen" van Kibri en Faller, dus een stuk hoger als het regulieren spul, maar wellicht heb je gelijk. Spoordijk is exclusief voertuigen 10 cm hoog volgens Faller
Met vriendelijke groet,

Bart

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Mijn tram baanplan
« Reactie #10 Gepost op: 16 november 2022, 16:29:56 »
Leuk idee.
Ik zou het toch eens op schaal uitwerken en met de goede boogstralen, dat kan nog wel eens verrassingen of teleurstellingen opleveren.
Verder zou ik het wissel links (splitsing schaduwstation/straat) verleggen naar de straat achter het viaduct. Het ligt dan uit het zicht en je voorkomt een lastig verdwijnpunt. De benodigde lengte van de opstelsporen is met korte trams toch minder dan bij treinen.
Verder zou ik een stukje dubbelspoor vóór het viaduct overwegen, je kunt dan een soort eindhalte (of twee) suggereren en het biedt wat extra speelmogelijkheden.
No dress rehearsel, this is our life.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Mijn tram baanplan
« Reactie #11 Gepost op: 16 november 2022, 18:51:00 »
@Piet, ik begrijp je niet helemaal, je bedoeld naar rechts?

Wanneer er voldoende ruimte is achter je spoordijk om de bocht naar rechts te maken , zou ik voor links kiezen onder de spoordijk en een leuk doorkijkje creëren, maar alles hangt af van de boogstralen die je toepast.
Pas wanneer je binnen het beschikbare oppervlak als proef de tramrails hebt gelegd, zou ik bekijken waar de S baan boven de baan komt te liggen.

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Mijn tram baanplan
« Reactie #12 Gepost op: 16 november 2022, 19:35:21 »
Dank allemaal voor de reacties. Ik ga als eerste de spoorbaan en een paar stadshuizen bouwen zodat ik kan bekijken wat dat doet met de hoogte en of het überhaubt welk kan wat ik wil...
Met vriendelijke groet,

Bart