Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Kato N Japans- Nederlandse (/EU) handelaren?  (gelezen 1945 keer)

Gino

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
  • 🇨🇳 & 🇯🇵 HST N
Kato N Japans- Nederlandse (/EU) handelaren?
« Gepost op: 09 november 2022, 17:50:32 »
Hallo,
Ik zit er aan te denken om de modelspoor hobby enigzins op weer op te pakken. Mijn interesse gaat vooral uit naar HSL in al zijn smaken, daarom zoek ik ook een startset die een HSL trein bevat, nou heeft Kato de nodige daarvan, maar die lijlen vooral in Japan verkocht te worden, en hoewel ze ook hierheen verzenden, zit je dan wel met een transformator die vrij weinig kan met de Nederlandse netspanning, en stopcontacten.

Weet iemand of er ook in de EU handelaren/winkeliers zijn met japanse Kato startsets, of andere tips?
Bij voorbaat bedankt!

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Kato N Japans- Nederlandse (/EU) handelaren?
« Reactie #1 Gepost op: 09 november 2022, 18:01:46 »
N-spoorstore.nl

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Kato N Japans- Nederlandse (/EU) handelaren?
« Reactie #2 Gepost op: 09 november 2022, 18:09:01 »
We bestellen die soms, er is nagenoeg geen vraag naar Japans. Te weinig in ieder geval om hier een serieuze voorraad van te houden. Ik verwacht wel dat dit de reden is dat je dit zo weinig ziet hier.

De rails en Zwitserse producten lopen wel weer als een malle.

Ik weet dat N-Spurteile uit Duitsland hier wel veel van op voorraad houd. En die verzenden ook naar NL.
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Kato N Japans- Nederlandse (/EU) handelaren?
« Reactie #3 Gepost op: 09 november 2022, 18:22:57 »
DM-toys in Duitsland heeft volgens mij ook aardig wat Kato op voorraad. Verzenden ook naar NL.
« Laatst bewerkt op: 09 november 2022, 21:51:41 door WimC »

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 256
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Kato N Japans- Nederlandse (/EU) handelaren?
« Reactie #4 Gepost op: 09 november 2022, 18:53:31 »
N-spoorstore is al genoemd, daar heb ik hun Thalys vandaan. Zij staan ook zaterdag op Houten.

Modelbahnshop Lippe uit Duitsland heeft ook het een en ander. Bij beide heb ik wel is spullen besteld zonder problemen.

https://www.modellbahnshop-lippe.com/Aangedreven+wagon+_sp_+Rijd+treinen/Rijd+treinen/nl/liste.html?spur=N&hersteller=KATO%5Fsp%5FLemke&gattung=Treinstel

Neem aan dat je N wilt rijden. Wat je nog kan doen als je echt een startset wilt maar die niet of slecht te krijgen zijn met Japans materieel, is om rails en aansturing van een ander merk te kopen. Op beurzen zijn vaak zat transformators te vinden mocht je analoog willen en kun je ook voor een mooie prijs aan rails komen mocht je budgettaire beperkingen hebben. Voordeel van rails en aansturing van een Europees merk is dat je er makkelijk aan kan komen. Je kan de bielzen altijd nog in een betonlook verven voor je HSL  ;)

Succes.

Gr
Stefan

Mg1982nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Kato N Japans- Nederlandse (/EU) handelaren?
« Reactie #5 Gepost op: 09 november 2022, 21:50:38 »
Heb regelmatig bij japanplaza besteld. Snelle levering en goede service.
Je moet wel rekening houden met invoerrechten ( ook over de verzendkosten) maar dan nog stuk goedkoper dan winkels in Europa

Gino

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
  • 🇨🇳 & 🇯🇵 HST N
Re: Kato N Japans- Nederlandse (/EU) handelaren?
« Reactie #6 Gepost op: 09 november 2022, 22:39:24 »
N-spoorstore.nl
Die kende ik al, helaas erg weinig Japans.

We bestellen die soms, er is nagenoeg geen vraag naar Japans. Te weinig in ieder geval om hier een serieuze voorraad van te houden. Ik verwacht wel dat dit de reden is dat je dit zo weinig ziet hier.

De rails en Zwitserse producten lopen wel weer als een malle.

Ik weet dat N-Spurteile uit Duitsland hier wel veel van op voorraad houd. En die verzenden ook naar NL.

Bedankt, interessante webshop, ik kan me ook prima voostellen dat het voor de meeste niet rendabel is om op voorraad te hebben omdat het toch een behoorlijke niche is.

Je moet wel rekening houden met invoerrechten ( ook over de verzendkosten) maar dan nog stuk goedkoper dan winkels in Europa

Ik zat ook al in Japan te kijken, ik nam al aan dat de Japanners niet zo snel de waarheid wat mooier zouden maken op het douane document qua waarde, iets waar ze in Hong Kong niet zoveel problemen mee hebben, ik vrees echter vooral PostNL, ervaring leert dat vanaf half november tot januarie het binnenland prioriteit krijgt, en dat je voor alles van buiten de EU kan wachten tot het volgende jaar.

Gino

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
  • 🇨🇳 & 🇯🇵 HST N
Re: Kato N Japans- Nederlandse (/EU) handelaren?
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2022, 16:51:28 »
Afgelopen Donderdag de knoop doorgehakt, en een startset gekocht, met wat extra rails en rijtuigen (inmiddels laatste drie rijtuigen die ontbreken ook via ebay gekocht voor 30e, en een CRH-2 (y) ), aangezien een Japanse startset niet iets is wat je hier elke dag ziet, leek het me wel een leuk om een beetje een indepth blik te geven:

De startset zelf in de doos:



De extra vier rijtuigen, en 4 extra stukken rechte rails:



De trafe in detail, leuk bedacht, en de rijrichtingshendel werkt ook echt:



De extra vier rijtuigen in hun verpakking:



Kortkoppeling in N, op z'n Japans:





Ook niks mis met de bedrukking in zo'n kleine schaal:



Zowel front als sluitseinen:





kopbak in profiel:



De verpakking bieidt ook een handige opberg mogelijkheid voor een extra 'boekje' rijtuigen of treinstellen, en rails.

Op de achterkant nog wat extra informatie over de lijn waarop deze treinen rijden (en het netwerk wordt uitgebreid verder Hokkaido in, naar Sapporo, rijtuigevolgorde, en uitbreidingen voor het spoor:



en tot slot het hele spul in beweging:

https://i.imgur.com/OkatflK.mp4

En een video over reizen met het grote voorbeeld:
https://youtu.be/icwENiwT1zI

Iedereen bedankt voor het advies, ook via PB (y)

Seinhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 591
Re: Kato N Japans- Nederlandse (/EU) handelaren?
« Reactie #8 Gepost op: 29 november 2022, 17:44:52 »
Helaas zie ik nu pas deze topic.

Kwa stroom kan je prima Japanse treinen en rails kopen. Het klopt dat Japan een andere stroomsterkte heeft, maar de omvormer (transformator) verzorg ervoor dat hetzelfde spanning op de rails komt te staan.


Met startset of transformator zou ik oppassen omdat in Japan een andere stopcontact wordt gebruikt dan in Nederland. De startset en transformator welke in Nederland verkocht worden hebben een Europese stekker en doet het uitstekend.


Kato is fantastisch (misschien de beste) merk op N spoor, misschien het beste. Je hebt dus een goeie keuze gemaakt. Kwaliteit is heel goed. Het moderne spul heeft magneet koppeling voor bakken, en soms zelfs scharfenbergkoppeling bij de kop bakken (niet bij Shinkansen). Maar ook het ouwe spul (waar geen magneet koppeling heeft) is eenvoudig in en uit elkaar te halen zonder dat de trein rijden wat verliest.
Hun hebben veel Japanse treinen te koop, maar hebben ook enkele Europese treinen uitgebracht.
(Nee, ik heb geen aandelen)

De meeste treinen van Kato hebben hun een basis pakket. Om de trein op orginele lengte te krijgen kan 1 of 2 uitbreidings paketten gekocht worden.

Het enige minpuntje is dat Kato niet aan geeft wat de volgorde van de trein is. Het is dus gokken of ik de 16 bakken op goeie volgorde heb neergezet.

www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/rijtuigen/kato-rijtuigen heeft vaak Japanse treinen op voorraad. Ook zijn hun soms op beurzen te vinden.

https://spur-n-teile.de/ heeft ook Kato op voorraad, maar dan moet je naar Germering bij München reizen (of duurdere verzendkosten)

https://www.plazajapan.com/model-train/ heeft ook japanse treinen, maar doordat omwisselkoers, BTW en invoerrechten betaald moet worden is de prijs duurder dan op de website staat.

Zelfs heb ik 3 Shinkansen en 3 lokale Japanse treinen van Kato in mijn bezit.

Gino

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
  • 🇨🇳 & 🇯🇵 HST N
Re: Kato N Japans- Nederlandse (/EU) handelaren?
« Reactie #9 Gepost op: 29 november 2022, 19:40:22 »

Kwa stroom kan je prima Japanse treinen en rails kopen. Het klopt dat Japan een andere stroomsterkte heeft, maar de omvormer (transformator) verzorg ervoor dat hetzelfde spanning op de rails komt te staan.


Met startset of transformator zou ik oppassen omdat in Japan een andere stopcontact wordt gebruikt dan in Nederland. De startset en transformator welke in Nederland verkocht worden hebben een Europese stekker en doet het uitstekend.

Ik ben vaak genoeg in China geweest om te weten dat de spanning daar en hier elkaar vaak niet leuk vinden :P
Tegelijkertijd met de startset had ik bij Conrad een EU transformer van Kato gekocht, kon vast goedkoper met een willekeurige die de juiste verhoudingen had, maar op deze manier wist ik zeker dat alle stekkertjes klopte.


Citaat
... en soms zelfs scharfenbergkoppeling bij de kop bakken (niet bij Shinkansen). Maar ook het ouwe spul (waar geen magneet koppeling heeft) is eenvoudig in en uit elkaar te halen zonder dat de trein rijden wat verliest.
De E5 (die ik heb) en de E6 hebben boegdeuren die je eraf kan peuteren, met erachter een koppeling, zodat je ze net als in het echt kan koppelen (ze hebben zelfs een startset met beide).  ;D

Citaat
De meeste treinen van Kato hebben hun een basis pakket. Om de trein op orginele lengte te krijgen kan 1 of 2 uitbreidings paketten gekocht worden.

Als het goed is komt binnen een week of twee nog een setje met drie rijtuigen, die ik voor zon 60e incl belasting en verzending gevonden heb op ebay, dan heb ik een complete E5 van 10 bakken, ik vind het sws een voordeel dat veel treinstellen uit Azië vaak in volledige lengte te koop zijn, de CHR2 die ik gekocht heb is ook op volle sterkte van 8 bakken, en hetzelfde geldt voor de CHR1 en de Shinkansen 500 (tomix, hello kitty :laugh:) die ik wil. En doordat het N is, blijft de lengte ook leuk vind ik.

Citaat
Het enige minpuntje is dat Kato niet aan geeft wat de volgorde van de trein is. Het is dus gokken of ik de 16 bakken op goeie volgorde heb neergezet.

Op de doos van de E5 staat wel de volgorde, en de bakken zijn ook minuscuul genummerd van 1 tot 10, maar of ze dan ook in de juiste richting staan of dat de bakken symmetrisch zijn, geen idee, het viel me wel op dat het rijtuig met de motor een pijltje had om een richting aan te geven, maar dat ontbrak helaas op de rest.

En de prijzen en waar te kopen is idd een dingetje, ik ben gewend dingen uit Hong Kong te kopen, maar die vullen standaard een bedrag van 10e in op het duoaneformulier.
Nu merk ik dat het voor N spoor loont om heel erg rond te zoeken, ook. Op ebay, en regelmatig karretjes vullen en dan de prijzen vergelijken.

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 256
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Kato N Japans- Nederlandse (/EU) handelaren?
« Reactie #10 Gepost op: 29 november 2022, 22:57:40 »
Leuk dat het gelukt is, ga je ook een 'Japans' bouwdraadje maken t.z.t?

Overigens zijn volgens mij de meeste Europese modellen van Kato wel gewoon compleet in 1 set qua bakken maar wellicht heeft het er mee te maken dat dit een startset is... ? Veel plezier ermee in ieder geval. Ga ik weer verder met m'n Thalys sporenplan  ;D.

Gr
Stefan

Gino

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
  • 🇨🇳 & 🇯🇵 HST N
Re: Kato N Japans- Nederlandse (/EU) handelaren?
« Reactie #11 Gepost op: 30 november 2022, 04:51:14 »
Leuk dat het gelukt is, ga je ook een 'Japans' bouwdraadje maken t.z.t?
Ik zou uiteindelijk wel een layout willen hebben, en dan vooral eentje geinspireerd op neon-cities zoals Hong Kong en Tokyo, maar ik heb twee linkerhanden, dus voorlopig maar nog even niet.

Citaat
Overigens zijn volgens mij de meeste Europese modellen van Kato wel gewoon compleet in 1 set qua bakken maar wellicht heeft het er mee te maken dat dit een startset is... ?
Ik weet niet wat bepaald hoeveel bakken sommige hebben, ik weet dat de E5 en E6 allebei los ook 3 bakken zijn, een Shinkansen 500 komt dan wel weer compleet met alle 8 de bakken, maar een E6 is op volle lengte maar 7 bakken. Dus daar zit het hem niet in, de CRH2 die ik besteld heb is ook meteen de volle 8 bakken, hoewel Kunter die ook in kortere uitvoeringen levert, waarbij je dan weer losse rijtuigen moet kopen. TGV's (met name de sud-est) en wellicht een ICE 1 of 2, en een 3 staan ook wel op m'n lijstje, maar hebben een wat lagere prioriteit (en het liefst zou ik nog een E320 Eurostar zien ook).

Gino

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
  • 🇨🇳 & 🇯🇵 HST N
Re: Kato N Japans- Nederlandse (/EU) handelaren?
« Reactie #12 Gepost op: 08 december 2022, 20:28:59 »


Het enige minpuntje is dat Kato niet aan geeft wat de volgorde van de trein is. Het is dus gokken of ik de 16 bakken op goeie volgorde heb neergezet.
Inmiddels bij de E5 erachter hoe je kan zien of ze in juiste richting staan, aan 1 zijde zitten de grote bestemmingdisplays, die staan ook aangegeven op de tekening met rijtuigvolgorde, waardoor je het hele treinstel in de correcte richting kan oriënteren.

Inmiddels ook de laatste 3 rijtuigen van het stel binnen, en daarmee dus de complete 10 bakken van het stel. past net aan op m'n bureau :P









Volgende komt m'n volgende, nogal opvallende, aankoop binnen ;)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Kato N Japans- Nederlandse (/EU) handelaren?
« Reactie #13 Gepost op: 02 januari 2023, 14:38:19 »
Waanzinnig mooi spul is dit toch!
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Gino

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
  • 🇨🇳 & 🇯🇵 HST N
Re: Kato N Japans- Nederlandse (/EU) handelaren?
« Reactie #14 Gepost op: 03 januari 2023, 21:29:57 »
Zeker, ik ben meer dan tevreden over de kwaliteit, zowel uiterlijk, en helemaal in de kleine details die op de toch al best lleine treinen te vinden zijn. Maar ook de prestaties ervan.

Daarnaast blijft het gaaf om een compleet treinstel van 8 of 10 bakken te kunnen neerzetten.  (y)

Ik heb m'n volgende paar aankopen ook al op het oog, met name een TGV Sud-Est in oranje staat hoog op het lijstje, maar zeker ook de E6, 0 series, E4 staan ook hoog op de verlanglijst. Een ICE 3M zou ook leuk zijn, maar arnold versie lijkt me iets teveel op de echte, en dan bedoel ik niet qua uiterlijk. Ik hoop ook dat Kato met de Valero D komt, en dan in Eurostar kleuren.  :P

Maar goed, eerst wachten tot m'n eerste aankoop eindelijk uitkomt, wat het is blijft nog even verrassing ;)