Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door Pieter Bregman
Vandaag om 16:59:14
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 16:51:12
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: solderen  (gelezen 904 keer)

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
solderen
« Gepost op: 09 november 2022, 10:51:14 »
Beste forumleden,

Ik merk dat ik toch wat moeite heb met het solderen van draden aan decoders.
Uiteraard is het mini-mini maar mijn soldeerbout (Ersa i-CON 1 PICO) is klein (tip is 0,4mm) genoeg en kan op temperatuur worden ingesteld. Mijn handen en ogen zijn ook vast c.q. scherp genoeg om zo klein te kunnen werken  Helaas gebeurde het me dat het 'metalen vlakje' van een decoder na solderen was verdwenen. Gevolg was dat ik de decoder kon weggooien.

Concreet mijn vraag:
- soldeer tin/lood: hoe meer lood hoe lager de smelttemperatuur. Nomaal is 40/60 maar er is soldeertin met een hoger %-tage lood. Ik heb nu besteld Allteq 30/70 2,2% flux (ja, lood is giftig maar ik ga het niet inademen).
- soldeer tin/lood met daarin flux of niet? M.i. altijd wel
- soldeervet/flux gebruiken? De meningen op het internet verschillen. Ik heb nu vloeibare soldeerpasta gekocht in een 'spuit' geschikt om electronica te solderen.
- wat moet de temepratuur van de bout zijn om toch snel te kunnen solderen maar de zaak niet verbrandt? De Allteq soldeertin heeft een smeltpunt van 185 graden, maar dat soldeert niet goed. - Wat is een goede temperatuur?
- punt voor het solderen koelen met een nat sponsje?

Uiteraard weet ik dat de punt vertind moet zijn en dat ik de te solderen zaken ook eerst moet vertinnen.

Ik hoor graag jullie ervaringen.

NB: ik heb gezocht op het forum naar dit onderwerp maar kon niets vinden. Mocht er al een eerder draadje zijn dan hoor ik dat graag.

Herintreder sinds 2010

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: solderen
« Reactie #1 Gepost op: 09 november 2022, 11:10:36 »
Meer lood is juist niet goed. Als je loodhoudend soldeer gebruikt dan is 60/40 de beste keuze. En dan met harskern, dan heb je geen extra vloeimiddel nodig.
Een bouttemperatuur van 185 graden is veel te laag. Ergens tussen 300 en 350 graden is goed. Bij een lagere temperatuur duurt het te lang voordat het soldeer smelt en dan stook je de boel juist kapot.
Dat natte sponsje is niet om de bout te koelen, maar om de punt schoon te maken. Dat schoonmaken hoeft niet met een natte spons, het kan ook met een droog doekje of een papieren zakdoekje.

Wout br52

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: solderen
« Reactie #2 Gepost op: 09 november 2022, 11:30:10 »
Goedemorgen,

Uit je bericht maak ik op dat je de goede spullen hebt om te solderen, alleen het resultaat valt tegen.
De soldeertin is er ook in een loodvrije variant, heb je die misschien in gebruik? Het smeltpunt ligt dan een stuk hoger, namelijk rond de 210 graden tegen circa 180 voor soldeertin met lood.
Altijd harskernsoldeertin gebruiken, dus met “ingebouwd” vloeimiddel.
Er is tin in verschillende diameters, voor het fijne werk, wat een decoder zeker is, zou ik niet dikker nemen als 0,8 mm.
De temperatuur heb ik bij dit soort werk op 280 graden staan. Als je boutje goed heet is smelt de tin heel snel en is er maar een zeer korte tijd nodig voor een goede verbinding. Bij een lage temperatuur kost het opwarmen relatief veel tijd en dan heb je veel kans op ongelukken zoals je beschrijft.
De punt afvegen aan een vochtig sponsje, zeker niet nat of aan een soort staalwol. Daarna even tin er tegen houden om te controleren of de bout nog heet genoeg is om tin te laten smelten.
Een goede verbinding herken je aan een blinkend uiterlijk.

Om een goede temperatuur te vinden zou ik op een stukje gaatjes print een aantal solderingen maken, printje schoonmaken (Roco railgum) gewoon boutje erop en een beetje tin toevoegen. Zo kun je ervaring opdoen met solderen zonder dat het direct een dure decoder kost.

Succes

Groet Wout

Klaas was me net voor

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: solderen
« Reactie #3 Gepost op: 09 november 2022, 11:38:35 »
Zie boven, en eerst vlakje van decoder en het uiteinde van de draad apart vertinnen en dan kan je heel snel en kort de boel vastsolderen.
Komt goed. Tenminste als de bout voldoende warm is.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 417
Re: solderen
« Reactie #4 Gepost op: 09 november 2022, 19:56:47 »
Bijkomend, het feit dat het solderpad verdwenen is komt vermoedelijk doordat je teveel kracht uitoefent op de punt van de soldeerbout wat op zich weer uitgelokt wordt door een te lage temperatuur. Tijdens het solderen hoef je geen kracht uit te oefenen op de punt van de soldeerbout. Wil het soldeer niet smelten bij contact of duurt het te lang dan is de temperatuur van de bout  te laag. Druk uitoefenen om het soldeer te laten smelten mag geen vereiste zijn.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 634
Re: solderen
« Reactie #5 Gepost op: 09 november 2022, 20:58:49 »
Ik gebruik maar zelden een fijne soldeerpunt, echt alleen indien het niet anders kan.
Tip van 0,4 koelt snel af.
Een grotere blijft veel beter op temperatuur waardoor je veel sneller werkt.
Met een 2-3mm tip kan ik prima details op een print solderen. Gebruik 0,8mm tin.
Voortinnen doe ik ook liever niet, 2 keer stoken op een plek…

Jouw soldeerbout ken ik niet, dus geen oordeel daarover.

Zelf heb ik een Weller van 45 jaar oud, die doet het geweldig.
Gebruik altijd een licht vochtige spons, de tip moet dan schoon zijn met een laagje tin erop, geen verbrande spots erop.
Solderen van 1 plek duurt typisch maximaal 1 seconde, dan is de tin mooi gevloeid.


2 zoons hadden een goedkoop station, niet mee te werken, beide zijn retour leverancier gegaan, hebben nu ook Wellers.

Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top