Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeren met een pec door Huup
Vandaag om 00:16:57
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Martijn193
30 October 2025, 23:50:15
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door BrightonBelle
30 October 2025, 23:25:16
Lodewickshaven door Wim Vink
30 October 2025, 23:11:40
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
30 October 2025, 23:09:28
Raadplaatje door Lars Smelter
30 October 2025, 23:00:20
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door spock
30 October 2025, 23:00:03
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
30 October 2025, 22:44:17
Station Roodeschool door Benelux795
30 October 2025, 22:43:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
30 October 2025, 22:18:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 October 2025, 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
30 October 2025, 22:01:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
30 October 2025, 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
30 October 2025, 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
30 October 2025, 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
30 October 2025, 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
30 October 2025, 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
30 October 2025, 20:20:29
PPM kranen van Strukton door Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
30 October 2025, 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
30 October 2025, 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
30 October 2025, 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 October 2025, 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
30 October 2025, 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
30 October 2025, 16:47:56
  

Auteur Topic: solderen  (gelezen 1361 keer)

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
solderen
« Gepost op: 09 November 2022, 10:51:14 »
Beste forumleden,

Ik merk dat ik toch wat moeite heb met het solderen van draden aan decoders.
Uiteraard is het mini-mini maar mijn soldeerbout (Ersa i-CON 1 PICO) is klein (tip is 0,4mm) genoeg en kan op temperatuur worden ingesteld. Mijn handen en ogen zijn ook vast c.q. scherp genoeg om zo klein te kunnen werken  Helaas gebeurde het me dat het 'metalen vlakje' van een decoder na solderen was verdwenen. Gevolg was dat ik de decoder kon weggooien.

Concreet mijn vraag:
- soldeer tin/lood: hoe meer lood hoe lager de smelttemperatuur. Nomaal is 40/60 maar er is soldeertin met een hoger %-tage lood. Ik heb nu besteld Allteq 30/70 2,2% flux (ja, lood is giftig maar ik ga het niet inademen).
- soldeer tin/lood met daarin flux of niet? M.i. altijd wel
- soldeervet/flux gebruiken? De meningen op het internet verschillen. Ik heb nu vloeibare soldeerpasta gekocht in een 'spuit' geschikt om electronica te solderen.
- wat moet de temepratuur van de bout zijn om toch snel te kunnen solderen maar de zaak niet verbrandt? De Allteq soldeertin heeft een smeltpunt van 185 graden, maar dat soldeert niet goed. - Wat is een goede temperatuur?
- punt voor het solderen koelen met een nat sponsje?

Uiteraard weet ik dat de punt vertind moet zijn en dat ik de te solderen zaken ook eerst moet vertinnen.

Ik hoor graag jullie ervaringen.

NB: ik heb gezocht op het forum naar dit onderwerp maar kon niets vinden. Mocht er al een eerder draadje zijn dan hoor ik dat graag.

Herintreder sinds 2010

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26876
    • Pagina van klaas
Re: solderen
« Reactie #1 Gepost op: 09 November 2022, 11:10:36 »
Meer lood is juist niet goed. Als je loodhoudend soldeer gebruikt dan is 60/40 de beste keuze. En dan met harskern, dan heb je geen extra vloeimiddel nodig.
Een bouttemperatuur van 185 graden is veel te laag. Ergens tussen 300 en 350 graden is goed. Bij een lagere temperatuur duurt het te lang voordat het soldeer smelt en dan stook je de boel juist kapot.
Dat natte sponsje is niet om de bout te koelen, maar om de punt schoon te maken. Dat schoonmaken hoeft niet met een natte spons, het kan ook met een droog doekje of een papieren zakdoekje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wout br52

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: solderen
« Reactie #2 Gepost op: 09 November 2022, 11:30:10 »
Goedemorgen,

Uit je bericht maak ik op dat je de goede spullen hebt om te solderen, alleen het resultaat valt tegen.
De soldeertin is er ook in een loodvrije variant, heb je die misschien in gebruik? Het smeltpunt ligt dan een stuk hoger, namelijk rond de 210 graden tegen circa 180 voor soldeertin met lood.
Altijd harskernsoldeertin gebruiken, dus met “ingebouwd” vloeimiddel.
Er is tin in verschillende diameters, voor het fijne werk, wat een decoder zeker is, zou ik niet dikker nemen als 0,8 mm.
De temperatuur heb ik bij dit soort werk op 280 graden staan. Als je boutje goed heet is smelt de tin heel snel en is er maar een zeer korte tijd nodig voor een goede verbinding. Bij een lage temperatuur kost het opwarmen relatief veel tijd en dan heb je veel kans op ongelukken zoals je beschrijft.
De punt afvegen aan een vochtig sponsje, zeker niet nat of aan een soort staalwol. Daarna even tin er tegen houden om te controleren of de bout nog heet genoeg is om tin te laten smelten.
Een goede verbinding herken je aan een blinkend uiterlijk.

Om een goede temperatuur te vinden zou ik op een stukje gaatjes print een aantal solderingen maken, printje schoonmaken (Roco railgum) gewoon boutje erop en een beetje tin toevoegen. Zo kun je ervaring opdoen met solderen zonder dat het direct een dure decoder kost.

Succes

Groet Wout

Klaas was me net voor

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: solderen
« Reactie #3 Gepost op: 09 November 2022, 11:38:35 »
Zie boven, en eerst vlakje van decoder en het uiteinde van de draad apart vertinnen en dan kan je heel snel en kort de boel vastsolderen.
Komt goed. Tenminste als de bout voldoende warm is.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: solderen
« Reactie #4 Gepost op: 09 November 2022, 19:56:47 »
Bijkomend, het feit dat het solderpad verdwenen is komt vermoedelijk doordat je teveel kracht uitoefent op de punt van de soldeerbout wat op zich weer uitgelokt wordt door een te lage temperatuur. Tijdens het solderen hoef je geen kracht uit te oefenen op de punt van de soldeerbout. Wil het soldeer niet smelten bij contact of duurt het te lang dan is de temperatuur van de bout  te laag. Druk uitoefenen om het soldeer te laten smelten mag geen vereiste zijn.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
Re: solderen
« Reactie #5 Gepost op: 09 November 2022, 20:58:49 »
Ik gebruik maar zelden een fijne soldeerpunt, echt alleen indien het niet anders kan.
Tip van 0,4 koelt snel af.
Een grotere blijft veel beter op temperatuur waardoor je veel sneller werkt.
Met een 2-3mm tip kan ik prima details op een print solderen. Gebruik 0,8mm tin.
Voortinnen doe ik ook liever niet, 2 keer stoken op een plek…

Jouw soldeerbout ken ik niet, dus geen oordeel daarover.

Zelf heb ik een Weller van 45 jaar oud, die doet het geweldig.
Gebruik altijd een licht vochtige spons, de tip moet dan schoon zijn met een laagje tin erop, geen verbrande spots erop.
Solderen van 1 plek duurt typisch maximaal 1 seconde, dan is de tin mooi gevloeid.


2 zoons hadden een goedkoop station, niet mee te werken, beide zijn retour leverancier gegaan, hebben nu ook Wellers.

Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing