Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-02-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide? door RBlok
Vandaag om 06:49:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:49:26
Houten op Rail(s) 10-11 februari 2023 door Martin Domburg
Vandaag om 02:09:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door mDDM
Vandaag om 01:12:03
Marklin/Trix koploper door Bahn-AG
Vandaag om 00:55:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door eemstede
07 februari 2023, 23:18:40
19 Toen door GerardvV
07 februari 2023, 23:11:15
NTM Veewagen. Messing Spoor-1 door FritsT
07 februari 2023, 22:57:18
Nieuwe baan epoche 2 door Stefan88
07 februari 2023, 22:40:32
The Summer of 69 door tuurtje
07 februari 2023, 22:38:16
Solderen wil maar niet (goed) lukken door Bert55
07 februari 2023, 22:29:10
Schwarzburg door tuurtje
07 februari 2023, 22:22:03
LIMA ICR-'s veranderen naar FYRA-rijtuigen in H0 door StefanNL_Plays
07 februari 2023, 22:21:37
MRDIRECT op 'moderne' PC door Hans1963
07 februari 2023, 22:16:33
Arlbergbahn.. ? door T.Spat
07 februari 2023, 22:14:33
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
07 februari 2023, 21:44:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
07 februari 2023, 21:22:24
Rheinburg, TP V/VI door basjuh1981
07 februari 2023, 21:18:32
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Wim Vink
07 februari 2023, 21:14:42
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Reinout van Rees
07 februari 2023, 20:55:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door VictorPM
07 februari 2023, 20:02:10
Rotterdam CS: Tijdelijke winkel met spullen uit NS-materieel, 6 t/m 11 februari door Reinout van Rees
07 februari 2023, 19:32:05
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 0 door sncf231e
07 februari 2023, 19:22:35
KM1 2023 door FritsT
07 februari 2023, 19:20:20
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door VvKan
07 februari 2023, 19:14:52
Bauarbeiten im gange door 741230
07 februari 2023, 17:55:23
Dieselstadt door V200-G2000
07 februari 2023, 17:48:42
Daz door Huup
07 februari 2023, 17:40:57
Roco 1600 (1611'/1627 e.d.) schokt met ESU decoders door Ben
07 februari 2023, 16:39:47
Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker door everh003
07 februari 2023, 16:10:26
  

Auteur Topic: Br 17.7 Sachs XII H V  (gelezen 603 keer)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Br 17.7 Sachs XII H V
« Gepost op: 06 november 2022, 13:58:05 »
Velen weten al dat ik van plan was om een Sachsische Br 17.7 of XII H V te gaan bouwen.

Omdat een plaatje meer zegt dan woorden, zie onder.

Br 17 708, sächs. XII H V Nr. 22, Hartmann, Baujahr 1911 by Eisenbahn Stiftung, auf Flickr

Met dank aan de Eisenbahn Stiftung voor het beeld materiaal.

Voor de ombouw heb ik al een Br 17 van Roco gekocht en een Br 38 van Piko voor de tender.

De tender is al voor een 60% klaar, hier ontbreekt nog een nieuwe motor in, deze zal weer bij PMT vandaan komen.

Br 17.7 Tender by Kees Borgers, on Flickr

Br 17.7 Tender by Kees Borgers, auf Flickr

Br 17.7 Tender by Kees Borgers, auf Flickr

Het frame van de 17 van Roco is ingekort om de achterste as naar voor te krijgen.
Ook is de print in het frame ingekort en voorzien van een paar nieuwe massa punten.

Br 17.7 Frame by Kees Borgers, on Flickr

Br 17.7 Frame by Kees Borgers, on Flickr

Br 17.7 Frame. by Kees Borgers, on Flickr

Natuurlijk zal ook deze dame weer de nodige problemen gaan leveren, maar meestal is er wel weer een oplossing. ::)

Later meer.

Kees.




puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Br 17.7 Sachs XII H V
« Reactie #1 Gepost op: 07 november 2022, 10:59:58 »
Aangezien het drijfwerk van deze dame natuurlijk weer anders is dan op de
normale Br 17 van Roco of Marklin.

Heb ik bij Weinert een deel van het drijfwerk besteld, dit zijn de glei banen.
De drijfstang komt van de Marklin Br 17, deze zit geklonken en kan met wat beleid los worden gehaald.
Hierna het geheel aanpassen en de oude klinknagels van M weer hergebruikt om de drijfastang aan de kruiskop
vast te zetten.

Br 17.7 Drijfwerk. by Kees Borgers, on Flickr

Br 17.7 Drijfwerk by Kees Borgers, on Flickr

Cilinderblok, Roco, Glijbaan, Weinert, Drijfstang, Marklin. ;)

Natuurlijk was dit niet het enige.

De kruk pin die normaal op de middelste drijfas zit heb ik moeten omzetten naar de voorste en anders om.

Aangezien dit voor mij ook de eerste keer is dat ik zo iets doe, is dit voor mij ook een uitdaging. ::)

Kees. 

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2065
  • Aachenau West
Re: Br 17.7 Sachs XII H V
« Reactie #2 Gepost op: 07 november 2022, 11:51:39 »
Knap werk weer, Kees (y)

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Br 17.7 Sachs XII H V
« Reactie #3 Gepost op: 08 november 2022, 11:26:01 »
Dank je wel Bas. :)

Het drijfwerk zit ondertussen in elkaar, was geen makkelijk klusje.
Aangezien de oude klinknagels van M te dik waren, heb ik deze vervangen door spelden.

Deze waren 0.4 mm dik en pasten precies door het onderste ophang punt van de kruiskop.
Door een klein druppeltje superlijm aan de achterzijde aan te brengen zit het geheel nu vast.

Ook heb ik een drijfstang moeten inkorten en het frame aan de voorzijde moeten verlengen om het drijfwerk de
juiste hoeveelheid ruimte te geven om zijn werk te kunnen doen.
Het hang ijzer liep vast tegen het cilinderblok.

Het geheel zit dus nu zo in elkaar. :)

Br 17.7 Drijfwerk by Kees Borgers, on Flickr

Br 17.7 Drijfwerk by Kees Borgers, on Flickr

Nu moet er nog een verstevigingsplaat aan de onderzijde komen, deze houd ook de onderste glijbaan op zijn plaats en
moet deze verbinden met de bovenste.
Ook moet deze een verbinding maken met het frame van de lok.

Dan moet er nog een steunbalk komen tussen het cilinderblok en de plaat waar het drijfwerk aan hangt.

Genoeg te doen dus nog. ::)

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Br 17.7 Sachs XII H V
« Reactie #4 Gepost op: 08 november 2022, 16:21:23 »
Toch weer een klein stukje verder gekomen vandaag.

Zo zijn de versteviging balken tussen het cilinderblok en ophang punt van het drijfwerk er bij gekomen.

Br 17.7 Drijfwerk by Kees Borgers, on Flickr

En is er aan de onderzijde ook het een en ander verschenen.

Br 17.7 Drijfwerk by Kees Borgers, on Flickr

Straks eerst maar eens een likje verf. ;)

Kees.