In theorie zou iedere loc bij het actief maken van ABC (CV27) ongeacht de inrijsnelheid precies tot het eindpunt van de stopsectie moeten blijven rijden; volgens mij ook bij een ongelijke lengte van de ABC secties.
En om bij de diodemethode te blijven: als je verwacht, dat bij binnenrijden van het ABC stopstuk de loc meteen zou gaan remmen: mooi niet, dat doet hij pas na het passeren van de isolatie van de LAATSTE STROOMVOERENDE AS. Immers, de isolatie wordt nog steeds overbrugd totdat de laatste as gepasseerd is.
En om het nog erger te maken (theoretisch): stel je hebt de decoder erg gevoelig ingesteld en in een stoomloc ingebouwd met 1 voorloopas, 3 aandrijfassen en een achterdraaistel met 2 assen (niet stroomvoerend) dus een 1 - 3 - 2 .Wat gebeurt er nu bij het inrijden van het ABC stopstuk.De voorloopas, al dan niet stroomafnemend, komt in het ABC stopstuk. Er gebeurt niets, want de stroomafnemende wielen zijn nog in het rijstuk. Isolatie is dus al dan niet overbrugd.Eerste stroomafnemende as in ABC: niets, want isolatie overbrugd. Tweede: niets, want overbrugd. Derde: remming wordt ingezet.Maar nu maakt het eerste wiel van het achterdraaistel contact over de isolatie, oftewel: die wordt overbrugd. Gevolg, vanwege de ingestelde gevoeligheid: loc gaat weer sneller rijden. Overbrugging vervalt: loc gaat weer remmen.2e as: loc gaat weer sneller rijden.Overbrugging vervalt, maar nu definitief: loc remt eindelijk definitief af en legt de ingestelde afstand af.
10.4.6. Brake Mode Exit DelaySometimes a bad rail contact can cause the brake signal from thedecoder to no longer be detected correctly. In this case, the de-coder would undesirably speed up again. CV 102 can be used tospecify a delay value. Only when the decoder no longer detectsa braking section for the time set there, the braking mode willbe left
Kortom: hoezo nauwkeurig ?
Maar nou rij ik een keer door een keerlus, dus nu komt het draaistel zonder stroomafname als eerste in het ABC stuk. Dus? Remming zet pas in als het 2e draaistel de stopsectie binnenrijdt, scheelt algauw zo'n 10 cm
ik heb je vraag en het filmpje nog eens bekeken. Uit het filmpje zou je misschien de suggestie kunnen halen, dat wat jij had gedacht zou kloppen. Maar daar is het filmpje veel te vaag over en laat ook een aantal dingen niet zien. Het gaat met name ook over het verschil tussen diverse decoders, maar ook alleen maar summier. Tegen de tijd dat het (voor mij) interessant gaat worden begint de "auteur" van het filmpje er weer doorheen te praten.
Zoals je het inmiddels zelf wel begrepen hebt wil ik het voor anderen toch nog even herhalen, dat je op 2 basismanieren tot een stop kunt komen (ABC):a/ - met een vaste remafstand, ongeacht de snelheid van de trein ( tenzij de snelheid extreem hoog is en het stopstuk extreem kort)b/ - met een bepaalde hoogste snelheid een vaste remvertraging instellenBij a/ zal de loc altijd op een bepaalde, "vrij nauwkeurige" plaats stoppen vlak voor het sein b/ afhankelijk van de snelheid stopt de loc op een bepaalde plaats vlak voor het sein (hoogste snelheid) of verder van het sein af (lagere snelheid). Bij erg lage snelheid dus een heel eind voor het sein, omdat de loc vrijwel meteen stopt
Cv134 is niet heel belangrijk. Dat is als je loks niet goed doorhebben dat ze op een abc stuk zitten. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat je andere of te weinig diodes gebruikt heb waardoor het spanningsverschil kleiner is dan bedoeld.Cv4 doet niet mee tijdens abc remming. De remming voor abc berekent de decoder zelf aan de hand van de huidige snelheid en de ingestelde remweg in cv 254.Cv253 zorgt er alleen voor dat een trein later begint met remmen en dan harder remt. Het heeft geen invloed op de uiteindelijke stop positie. Voornamelijk bedoeld voor treinen die langzamer rijden dan de rest. Je kan namelijk ook 'te vroeg' remmen voor het mooie.Het enige wat je zou moeten fine tunen is alleen maar cv254. Voor push-pull of treinstellen die soms vooruit soms achteruit rijden, moet je speciaal voor achteruit cv255 ook fine tunen.Nogmaals daarvoor is cv255 bedoeld. Dat is een aparte remweg instelbaar voor achteruit. Zo kan je die 10cm makkelijk opvangen.