Google+
Doel:€250.00
Donaties:€95.20

Per saldo:€-154.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Tulpendaal
Vandaag om 06:24:29
BNLS-Module: "Saalbach-Hinterglemm" [ÖBB] door nighttrain1
Vandaag om 06:11:29
Dirty Stuff door Milocomarty
Vandaag om 01:10:27
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door roadster36
Vandaag om 00:55:53
BNLS-Module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 00:13:05
RAIL 2018 Houten, voor&nabespreking door Sven
Vandaag om 00:06:11
Grote Henschel van Erwin Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:01:33
Nieuwerikjes van Alsacast door Edsko Hekman
19 februari 2018, 23:24:34
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
19 februari 2018, 22:56:29
Raadplaatje door frys600
19 februari 2018, 22:53:05
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door Railroadtycoon
19 februari 2018, 22:51:57
19 Toen door GerardvV
19 februari 2018, 22:51:18
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 door Tulpendaal
19 februari 2018, 22:26:27
Geknoei in 0 door sdz1976
19 februari 2018, 22:18:56
Havenbaantje door Eric B
19 februari 2018, 21:59:31
Marklin c-rail wissels 24671 & 24672 door Haarlems Spoor
19 februari 2018, 21:57:12
Lokpilots en ontstoring door ruudns
19 februari 2018, 21:50:14
Vroeger (oude dia's uit Noord-Nederland en Oost-Nederland, 1985-1990) door Amstelveel
19 februari 2018, 21:49:14
Verlichting door EddyK
19 februari 2018, 21:25:00
Westlandbaan door 44
19 februari 2018, 21:20:17
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door könings
19 februari 2018, 21:16:49
Knollendam door Edsko Hekman
19 februari 2018, 21:05:04
Meenemer van electrische FL wisselaandrijving door phdirk
19 februari 2018, 20:59:59
Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal? door TEE-RAM
19 februari 2018, 20:50:08
LS models M6 wagens naar DC door Dirk
19 februari 2018, 20:08:26
Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 door Sven
19 februari 2018, 19:32:17
Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje) door barry1972
19 februari 2018, 19:24:56
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 februari 2018, 18:55:44
Slippende O ringen Roco krokodil. door Eric B
19 februari 2018, 18:40:54
Esu micro V3.0 verlichting gaat uit na stap 5 door john 56
19 februari 2018, 18:39:39
  

Auteur Topic: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders  (gelezen 679 keer)

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Gepost op: 17 december 2017, 14:11:15 »
Hallo, ik zit met het volgende probleempje en hoop dat iemand iets slims kan bedenken om dit eenvoudig op te lossen.

Ik maak in mijn modelbaan gebruik van het Lenz ABC systeem. Daarvoor zijn de meeste locs uitgerust met Lenz decoders die dit al vele jaren ondersteunen. Echter heb ik ook recentelijk een paar ESU (V4) decoders in gebruik; die ondersteunen het Lenz ABC ook. Een van de voordelen van het gebruik van Lenz ABC is dat je de treinen precies voor het blok sein kan laten stoppen. Bij de ESUs lukt dat niet goed.

De constante remweg (lengte) bij Lenz laat zich instellen via CV52 (0....255). Bij ESU is dit CV254 (ook 0....255).
De waarde van CV52 = 255 komt bij Lenz overeen met een uitlooplengte van plm 2 meter (bij een kleine lok zoals bijv. de T3 van Fleischmann). Ter vergelijking: bij ESU is deze uitlooplengte waarde bij CV 254=255 maar 1 meter met dezelfde loc! Bij grotere locs (dus met grotere wielen/overbrenging ed) is de remweg navenant veel groter.
Het probleem wat ik met de ESU s in kleine loks heb is dat ik de remweg veel groter wil maken (afgestemd op de plm 1.80 mtr lange remweg tot aan de seinpalen in de baan). Maar dat gaat niet omdat CV254 al maximaal staat (255). Het gevolg is dat de trein een heel eind van de seinpaal stopt ipv erbij.
De remweg tot het sein korter maken is geen oplossing, omdat dan de lange sneltreinen een onrealistisch korte remweg krijgen.

Ik ben benieuwd.



M vr groet, Marc



Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 3699
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2017, 11:53:26 »
ESU noemt inderdaad geen grootheid bij CV254. Maar waar heb je CV253 op ingesteld? Zou kunnen dat deze je parten speelt daar deze ook de remafstand beïnvloedt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

RienW

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #2 Gepost op: 18 december 2017, 15:40:57 »
Dag Marc,

Ik herkende het probleem meteen. Zijn mijn zoon (de techneut) en ik ook tegenaangelopen. Maar er is een oplossing! Iets met fictieve stroom en curves. Mijn zoon zal het je haar fijn uitleggen vanavond als ie thuis is.

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #3 Gepost op: 18 december 2017, 19:15:02 »
Hoi Timo,

CV253 beïnvloedt alleen de manier van afremmen, maar niet de remweg (dit heb ik idd ooit al ns uitgeprobeerd).

CV253 = 0 deceleratie is constant over de gehele remweg, een traag inrijdende trein zal heel langzaam constant afremmen tot de seinpaal, bij hogere inrijsnelheid zal ie harder remmen.
CV253 = 1 (of hoger?) trein remt altijd af met een fixed deceleratie; een langzame trein zal eerst nog een stuk doorrijden en vervolgens afremmen. Bij hogere inrijsnelheid zal ie vrijwel meteen gaan afremmen.

De handleiding geeft dit ook aan.

Bij de Lenzen is dit niet instelbaar helaas. Die hebben een remgedrag alsof alsof CV253 op 1 staat. (praktisch gezien: eerst erg ver doorrijden, daarna behoorlijk abrupt afremmen, daarna weer behoorlijk ver doorkruipend tot aan het sein). Ben er totnutoe niet achtergekomen hoe dit nog verbeterd kan worden.


#Rien, ik ben erg benieuwd! Klinkt op voorhand erg electronisch. Ben benieuwd of dat voor een roestkrabber zoals ik ook te doen is ;)


M vr groet, Marc


bwelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2017, 17:58:37 »
Inderdaad een bekend probleem, wij zien ook verschil tussen verschillende loc's zelfs tussen loc's van ESU Engineering Edition zelf.

Zoals geschreven:
CV254 is de lengte van de rem weg zonder grootheid, CV253 geeft aan de daadwerkelijk tijd om af te remmen (in seconden) welke wel proportioneel afhankelijk is van de snelheid op het moment van het inrijden van het asymmetrisch baanvak. Als er 'tijd' over is bij het inrijden van het baanvak blijft de snelheid behouden tot het moment daar is om de rem actie in te zetten.

In ons geval is de totale remafstand altijd 160cm en kwamen we niet verder dan 130cm met een van de ESU locs, en de waarde van CV254 stond maximaal.
Een van de mannen van ESU gesproken op de beurs in Duitsland en hij adviseerde ons om de reference voltage CV53 te verhogen, CV253/254 zijn hier namelijk van afhankelijk van. In ons ongeval was de verhoging van 10volt naar 11volt (CV waarde van 100 naar 110) voldoende, dit loste het probleem op maar creëert een nieuwe, namelijk dat de loc nu eigelijk te snel kan rijden, dit kan weer gecompenseerd worden door maximale snelheid CV5 te verlagen.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, mochten er nog extra vragen zijn laat het maar weten.

Nog een tip ESU heeft de software van de Loc programmer (de software om de decoders te programmeren met z'n speciaal kastje) online staan je kunt deze zonder de hardware gewoon installeren (windows) en kun je veel makkelijker zien welke waardes wat doen.

Succes
Bas W. 

 


marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2017, 21:34:57 »
Hoi Bas, dank voor je mogelijke oplossing!

Dit lijkt me zeer wel waard uit te proberen! Ik zie in de gebruiksaanwijzing dat cv53 "de hoogte van de EMK spanning bij een gegeven topsnelheid" regelt (staat standaard blijkbaar op 140; als dat tot 255 opgeregeld (komt dat dan overeen met 25,5 V?) kan worden zou de lok bijna 2x zo hard gaan. Denk dat ik het wat voorzichtiger opvoer.. ;)

Dat de topsnelheid weer met cv 5 teruggeregeld moet worden lijkt me nog t minste probleem.

Dat van die software van ESU was me idd al bekend ja. Voor sommige CV's in ESUdecoders  is het vrijwel ondoenlijk om die met mijn Multimuizen stuk voor stuk in te stellen, als men er al achterkomt welke cvs dat dan precies moeten zijn. Ik heb enkele weken geleden echter ook een ESU lokprogrammer aangeschaft; mooie gelegenheid om dat appparaat hiervoor ook ns te installeren.

Ik meld me binnenkort met mn resultaten.
Alvast dank voor je heldere uitleg en mogelijke oplossing!


Marc

bwelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2017, 22:40:49 »
Succes Marc,

Wij gebruiken ook de loc programmer met het apparaat en dat scheelt heel veel tijd.
Ook alle functietoetsen aanpassen naar je eigensmaak gaat heel eenvoudig.

CV53 inderdaad langzaam verhogen zodra je de juiste afstand (of net iets te veel) kun je de remweg weer 'fine tunen' met CV254
Zover ik decoders begrijp gaat het hier om een fictieve spanning aangezien de motoren niet meer door analoge spanning worden gestuurd maar doormiddel van pulse modulatie (PWM http://www.dccwiki.com/Pulse_Width_Modulation) dus er komt niet werkelijk 25v op de motor te staan, maar de puls duur gaat omhoog, de spanning is altijd gelijk.

Hoop dat het lukt ;-)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 3699
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2017, 11:51:31 »
Mm, eigenlijk dus gewoon een tekortkoming van de decoder dus :-\

Nog een voetnoot, pas CV53 inderdaad langzaam aan. Te hoog en de spanning wordt niet gehaald en zal de regeling slechter werken. Ook wil je CV5 niet te hard knijpen omdat het de resolutie van de decoder aan past waardoor het aantal interne stappen af neemt (voor soepel optrekken en afremmen).

@bwelman, het is geen fictieve spanning. De motoren worden wel aangestuurd met PWM maar het gaat hier om de waarde die de motor opwekt en naar de decoder stuurt. Deze is gewoon analoog en proportioneel met de snelheid :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

bwelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2017, 14:34:51 »
Dank Timo,

Ik heb geen idee hoe Lenz het bijvoorbeeld oplost, maar er is gelukkig een oplossing voor de ESU's ;)

We hebben helaas een keer 2 loc's te bestelt met D&H decoders en niet zelf ESU's er in gezet maar helaas is ABC niet werkbaar met D&Hs, de afstand is niet constant en niet nauwkeurig genoeg. Loc fabrikant and D&H waren beide niet in staat het probleem op te lossen, De loc fabrikant kwam in hun test opstelling tot de zelfde conclusie wij.

Wat ik begreep van de laatste ESU decoders is dat wanneer je waardes aanpast van bijvoorbeeld CV5 dat de interne speed tabel opnieuw verdeeld word en dat de interne resolutie weer 255 stappen is, maar nogmaals ben geen decoder expert, maar we leren snel!

Dank
Bas
« Laatst bewerkt op: 20 december 2017, 16:52:50 door bwelman »

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
    • Onze site
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #9 Gepost op: 20 december 2017, 15:55:15 »
al geprobeerd brake settings aan te passen ? constant brake distance aanvinken en dan mss de tijdsduur drive until loc stops seconden opdrijven
Greetings,salutations,groetjes,
http://www.johnnyrail.net/

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #10 Gepost op: 21 december 2017, 00:46:15 »
# Bas, het werkt!

Vanavond de CVs 53 aangepast naar een hogere waarde en het werkt perfect! Doel langere remweg wordt bereikt hiermee. Is op 2 "problematische"  loks uitgeprobeerd en allebei werken ze naar behoren nu. Nogmaals dank voor de betrokkenen voor de tip!

Nog wel enige bemerkingen hierover:

1. Wel eerst de echte ingestelde waarde van CV53 uitlezen voordat je m gaat aanpassen. ik ging ervanuit dat ie bij de decoder nog op 125 (default bij locsound) stond. Bleek op 43 te staan. Gevolg van het automatische inregelprogrammaatje draaien wat er door ESU ingebakken zit. Die regelt CV53 dus ook bij, en blijkbaar niet zon beetje ook. Met CV53 = 110 is de remweg bij mn Roco Glaskasten nu perfect. Bij mn BR81 fleischmann moest ik met cv53 van 140 naar 200! Ik vraag me wel af of de andere CV s die met dat inregelprogrammaatje bepaald worden, nog wel optimaal zijn tov de toch forse afwijking van de waarde van CV53 nu.

2. Met cv 5 (top snelheid) bijregelen kan je beter ook Cv6 (gemiddelde snelheid) bijregelen. Bij mij kwam de waarde van CV6 boven die van CV5 uit. Krijg je rare effecten met accelereren.

3. Ik merk wel enige vertraging in het veranderen vd acceleratie; er zit enige vertraging in de response van accelereren naar deceleratie.

# Johny, met het ESU programma doe je eigenlijk CV254 aanpassen. (Zie tools/show changed CV's)

Marc