Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 18:43:02
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Keska
Vandaag om 18:14:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 18:01:07
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 17:10:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50

Auteur Topic: Rails / baanplan  (gelezen 4321 keer)

Bart77

• Offline Offline
Rails / baanplan
« Gepost op: 02 November 2022, 17:11:01 »
Korte introductie; ik ben Bart en ga samen met mijn zoontje van 3 met de treintjes spelen. Mijn vader, zijn opa, is helemaal weg van treinen en hij zelf ook. De Duplo trein is favoriet en bij elke spoorovergang of trein die we buiten zien moeten we uitgebreid stilstaan. En dus ga ik er in mee en maken we er een gezamenlijke hobby van. Een beetje vroeg nog, maar dan kan de baan langzaam gaan groeien en met de komende wintermaanden in het vooruitzicht kunnen we een begin maken.

Om af te trappen heb ik een Roco Multimaus, 2 lokomotieven en een basisrondje van Piko A-rails met bedding. Maar dat is natuurlijk pas het begin. Hoe nu verder? Twee vragen.

1) De rails. Het basis rondje dat ik heb werkt prima en vind het best oke om te zien. Maar de echte baan moet natuurlijk fors groter worden met meer spoor. En dan blijkt dat dit spul eigenlijk tweedehands niet te koop is en nieuw best kostbaar. Terwijl er legio rails op marktplaats wordt aangeboden, hele pakketten met wissels en al. Wat is nu wijsheid? Welke rails koop ik het best om redelijke baan aan te leggen en in de toekomst verder te kunnen? Het mag gerust tweedehands zijn, ik wil niet de hoofdprijs betalen. Ik wil op termijn de wissels ook graag elektrisch hebben en digitaal bedienen. Waar moet ik op letten als ik nu rails op marktplaats zou kopen?

2) Het baanplan. Ik heb verschillende folders/tekeningen met voorbeelden, daar kan ik wel wat mee. Maar ik zie soms online ook foto's van mensen die een baan ontwerpen en dan exact er bij hebben staan welke rails op welke plek ligt. Dat lijkt mij ook wel handig om op die manier een baan te tekenen. Maar kan dat ergens gratis op een website ofzo? Of is daar een betaald programma voor nodig? Of kan ik net zo goed een schets op papier maken en die als basis gebruiken?

Alle hulp is welkom, alvast bedankt voor jullie advies.

Jelmer

• Offline Offline
Re: Rails / baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 02 November 2022, 17:26:56 »
Hoi Bart,

Welkom op het forum, en alvast veel speelplezier gewenst!  :D

Je vragen:
1: Je kunt ook andere merken rails gebruiken. Let hierbij wel op een aantal zaken:
- de hoogte van de rail kan verschillend zijn (dit noemen we ook wel code). Piko heeft code 100, dat is 2.5 mm hoog. Let dus goed op de hoogte of code van de rail
- je moet soms een hoogteverschil overbruggen (dikte van de bielsmat)
- Andere rails kan ook een andere indelingen hebben in de opzet van de straal van de bogen en de geometrie van de wissels.

soms zijn er leveranciers die fikse korting geven op rails. Zoek op het net naar wat acties (Lippe heeft er net 1 gehad)

2:
Baanplannen ontwerpen kan haast een hobby op zich zijn. Er zijn diverse programma's sommige hebben ook een demo of probeer functie (zoals Wintrack).
zie bijvoorbeeld hier voor een paar voorbeelden https://www.modelbouw.nl/article/modelspoorbaan-ontwerpsoftware/
In het begin kun je nog goed plannen door gewoon wat neer te leggen en kijken hoe het bevalt. Ook is pen en papier geen slechte keuze, waak er echter voor de je te optimistisch de ruimte inschat. Neem echt een vaste (schaal)maat voor je rails die je gaat tekenen.

Groeten,
Jelmer

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 02 November 2022, 22:21:05 »
Bart,
Kijk voor info over rails ook in de encyclopedie. Daar vind je trouwens heel veel info over alle aspecten die bij een modelbaan belangrijk zijn.
Qua rails moet je ook bedenken of je met bedding wilt, zoals die van Piko. Ik heb zelf voor Roco Line met bedding (voor het zichtbare gedeelte)  gekozen, omdat ik die mooier vind en omdat die een breder aanbod heeft. Maar ja, het is idd wel veel geld. Je kan het natuurlijk wel stapsgewijs opbouwen.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

741230

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 03 November 2022, 06:39:44 »
Ik heb precies zo'n zoontje en had precies zo'n vader. Ik bouw net als jij ook een baantje inmiddels. Ik houd het een beetje klein; ik heb niet meer ruimte in huis en daarnaast ook niet echt budget voor een grote baan.

Een meter flexrails is niet zo kostbaar. Wissels zijn kostbaar vooral. Dus tja, wat wil je uitgeven.
Ook aan een kleine baan kan je in mijn opinie veel bouwplezier beleven.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

C-rails

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 03 November 2022, 06:40:51 »
Bart, leuk dat je dit gaat doen met je zoon. Zoals Jelmer al zei kun je Wintrack toepassen. Daar kun je een baan in ontwerpen, maar in de demoversie kun je het niet opslaan. Dat kun je wel in Anyrail, maar dat heeft een beperking van 50 railstukken.
Wintrack kopen is €99,50, Anyrail €49. Wintrack heeft een mooiere 3D-weergave. Anyrail is grafisch in 2D mooier. Andere opties zijn Scarm $44,90 of Railmodeller (voor Mac) €47,99.

Belangrijk valkuilen bij het ontwerpen met software:
- het hoofd denkt vaak dat er meer ruimte is, dan de realiteit,
- er ontstaat vaak een onrealistische baan (veel rails en wissels),
- hellingen vaak te steil
- er gaat veel tijd in zitten, die je dus niet besteedt aan de daadwerkelijke baan.

Met gewoon gaan bouwen op een vlakke plaat en dan 'try and error' is absoluut niet slecht, zeker niet als je begint. Ervaar maar, wat je mooi vindt en wat niet.

Tip: Verdiep je een klein beetje in de geometrie van de railsoort. Het voorkomt vaak een onnodige aanschaf van passtukken.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 November 2022, 08:41:55 »
Ben het niet met all je punten eens.

Hellingen kun je juist in dat soort programmas goed in de gaten houden met hoe stijl ze gaan worden, en wat je als max wilt hebben.
De tijd valt ook wel mee. Als je het op een plaat doet is het ook niet altijd even duidelijk wat kan, zeker als je wat verschillende zaken wilt proberen.
En dat werkt eigenlijk alleen als je ook een overvloed van materiaal hebt om verschillende zaken te proberen.

In z'n programma kun je net zo veel wissels inzetten als je nodig hebt, terwijl je het in het echt moet doen met wat je hebt. Leg om te proberen dan nog wel eens een wissel op z'n kop omdat ik nog een rechtse heb, maar een linkse wil gebruiken. Maar dat hoeft in z'n programma niet.

En als je de ruimte goed uitzet in een programma weet je ook welke ruimte je hebt. En ja, als je daar een leuk idee hebt kun je dat daarna even ruw uitleggen op de plaat om te kijken of het inderdaad uitkomt zoals je denkt, maar het helpt toch echt wel om een eerste idee te krijgen.

En als je een mooi programma hebt kun je dus ook voorkomen dat je onnodig passtukkjes aanschaft.
(Al moet ik dan weer bekennen nog nooit 1 passtuk te hebben gekocht. Die zaag ik altijd terplekke uit andere stukken rails.)

Groet,
Roelco

R.C.Grootveld

• Offline Offline
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
« Reactie #6 Gepost op: 03 November 2022, 11:06:09 »
Sluit me bij rjr aan:
Juist software programma's wijzen je op te steile hellingen, te krappe bogen etc. en laten je vooraf wellicht tot de conclusie komen dat je plan toch net iets te ambitieus is.

Voor de rest:
Persoonlijk zou ik nooit aan rails met bedding zoals de Märklin C-rails, Fleischmann Profi etc. beginnen.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 November 2022, 11:34:26 »
Die profi, is op zich wel te doen, daar kan je matchend ballast bij kopen, dan valt het nauwelijks nog op. Vooral na een laagje weathering.

C-rails zou ik ook van wegblijven. Ik heb het gehad, alles verkocht... Bielzen te donker, ballast bed geen mooie kleur, zijkanten te schuin, geometrie zuigt..

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 03 November 2022, 11:50:18 »
Persoonlijk zou ik nooit aan rails met bedding zoals de Märklin C-rails, Fleischmann Profi etc. beginnen.
Die profi, is op zich wel te doen
Hou er bij Profi dan wel rekening mee, dat die uit het programma van Fleischmann/Roco is.  Dus of dat nou zo'n verstandige keuze is als je nieuw begint  ???

C-rails

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 03 November 2022, 12:05:36 »
Hellingen kun je juist in dat soort programmas goed in de gaten houden met hoe stijl ze gaan worden, en wat je als max wilt hebben.

Ik heb mij onvoldoende duidelijk uitgedrukt. Natuurlijk heb je gelijk, dat de programma's het goed aangeven. In mijn ogen is dit zeker zo, maar veelal niet voor een beginnende gebruiker van een dergelijk programma. In mijn ogen echt een 'door schaad en schande' wijs worden.

En als je de ruimte goed uitzet in een programma weet je ook welke ruimte je hebt.

Is ten dele waar. Ik heb diverse ontwerpen 1 op 1 geprint en op de tafel gelegd en door die bevindingen ook diverse ontwerpen afgewezen, terwijl ik de maten van de tafel goed had weggezet.

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
« Reactie #10 Gepost op: 03 November 2022, 12:34:46 »
Ik heb mij onvoldoende duidelijk uitgedrukt. Natuurlijk heb je gelijk, dat de programma's het goed aangeven. In mijn ogen is dit zeker zo, maar veelal niet voor een beginnende gebruiker van een dergelijk programma. In mijn ogen echt een 'door schaad en schande' wijs worden.
Als je niet groter gaat dan 3% is er toch niks aan de hand?
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #11 Gepost op: 03 November 2022, 16:53:38 »
Als je een programma gebruikt, je plan gewoon op schaal 1/10 afdrukken en een kleine mock-up maken van je baan. Zie je gelijk hoe het smoelt.
Je komt dan ook gelijk tot de vaststelling dat een rail iets korter wordt in planzicht als je bergop of bergaf loopt en dat je aansluiting plots niet meer klopt.

Verder zit hier een fervent aanhanger van potlood en papier om te schetsen, daarna in een vector programma (inkscape, autocad,...) uitwerken en natuurlijk ook van flexrail zonder bedding (die leg ik zelf wel). Kost van wissels die krijg je naar beneden door ze zelf te maken, is echt geen rocket science alleen een geduldig werkje.
« Laatst bewerkt op: 03 November 2022, 16:56:21 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 03 November 2022, 17:11:03 »
Grotendeels eens met Frans. Ik teken een sporenplan altijd 1:10 op ruitjespapier. En dan niet een schets uit de losse hand, maar echt op maat met liniaal en passer. Zo'n tekening maak ik dan meerdere malen opnieuw totdat ik helemaal content ben met het resultaat. De stap naar een vectorprogramma kan ik dan overslaan. Bij het bouwen neem ik de tekening dan over op de baan, waarbij millimeters vertaald worden naar centimeters.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bart77

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 03 November 2022, 17:41:54 »
Oke... Flink wat reacties, maar ook onderlinge discussie over een plan tekenen op de computer.
Ik ga mij eerst eens verdiepen in de rails. Optisch voorkeur voor iets zonder bedding. Begrijp dat ik voor de uitwisselbaarheid met name moet letten op de rails hoogte. Ik kom vast nog eens terug met meer vragen.
De baan ga ik denk ik eerst eens ruw tekenen en dan al leggend verder ontwikkelen. Twijfel nog of ik met schaduwstation ga werken. Anderzijds lijkt mij dat een keuze die je gelijk moet maken omdat het de tafel nogal beïnvloed.
Qua ruimte kom ik niet snel tekort, heb circa 6x1 meter tot mijn beschikking (effectief voor de tafel, maar die moet ik nog maken).
Ik hou jullie op de hoogte!

C-rails

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 03 November 2022, 17:47:43 »
Ik vind het razend knap om je baanplannen met potlood en papier te tekenen. Heb het wel geprobeerd, maar ik werd er te kregel van.

Dus 5 tientjes gespendeerd en Anyrail gekocht.
De genoemde valkuilen ben ik in gevallen, vandaar. Het kost even wat tijd om je weg te vinden, maar dan kan er veel mee. Zelfs meer dan je soms denkt. Dat kun je wel zien in het ontwerp van mijn testbaan.

Voordeel van software vind ik, dat je het zonder harde ondergrond (zelfs in bed) kunt gebruiken.

Maar ieder zijn ding en ieder moet er zijn/haar weg in vinden. Doe hetgeen, wat het beste bij je past en dat vind je alleen maar uit door het te proberen.