Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 18:43:02
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Keska
Vandaag om 18:14:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 18:01:07
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 17:10:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50

Auteur Topic: Rails / baanplan  (gelezen 4322 keer)

741230

• Offline Offline
Re: Rails / baanplan
« Reactie #15 Gepost op: 03 November 2022, 18:24:52 »
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden om even een cliche te gebruiken. Je moet maar doen wat het beste bij jou past. De een gebruikt winrail en anytrack om tot een plan te komen en de ander gebruikt een passer en een potlood en een lineaal. De een gebruikt standaard stukken rails met bedding en de ander gebruikt flexrail en gaat zelf ballast strooien op een kurkbed. Uiteindelijk kan je met vrijwel elke methode een mooie baan bouwen.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Bart77

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 26 December 2022, 14:18:22 »
De eerste stappen zijn gezet... Twee treinen krijgen we succesvol aan het rijden op een test baantje. We lopen tegen twee dingen aan.

Met de Piko A-rails (met bedding) die wij hebben, lukt het qua maatvoering niet om twee ovaaltjes op een tafel van 1 meter diep te krijgen. Ik zie bij andere railsystemen dat dit wel mogelijk is. Heb ik meer mogelijkheden voor een baanplan als ik bijv switch naar Fleischmann profi rails? Daar lijkt veel keuze in en kan ik wel een baan maken van 3x1 meter (met twee lussen als basis uitgangspunt). Ik kan wel eens een plaatje toevoegen van een baan die ik nu in gedachten heb, even uitvogelen hoe dat moet.

Ik heb ook nog een derde lok. Deze valt in 50% van de gevallen stil op een wissel, de Z21 geeft dan een kortsluiting ofzo. Ook loopt deze vaak van de rails op een wissel. Ligt dit dan aan de Piko wissels? Of aan de lok? Het is een Kato Santa Fe lok met 2 draaistellen van elk 6 wielen. Of misschien lost dit zich ook op als ik naar andere rails ga?

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #17 Gepost op: 26 December 2022, 14:40:23 »
Misschien wat ver doorgedreven, maar als je ooit wat verder wilt bouwen in een wat "mooier" segment dan zou je misschien beter kunnen starten met de aanschaf van "Code 83" rails.
Hier kunnen vrijwel alle treinen prima op rijden en ziet er wat realistischer uit dan de standaard NEM (code100) rails.
Tillig Elite H0 is hier een voorbeeld van en zal in de zelfde prijsklasse vallen als overige merken.
Lagere rails met code 75 of lager kan problemen geven met de flenzen van de wielen die over de bielzen gaan ratelen, waardoor je weer genoodzaakt bent je wielen te vervangen.
Voor een wagon is dit doorgaans nog financieel te overzien maar je locs ben je dan zomaar 100 euro per loc kwijt.

Om bij Tillig te blijven; Dit merk heeft ook lange wissels die veel realistischer ogen dan de korte wissels. Hiermee zal je ook minder last kunnen hebben van de kortsluiting bij die ene lok zoals je vertelde. De sluiting zal waarschijnlijk ontstaan omdat de lok lang is en daardoor niet geheel over het "puntstuk" komt. Dit is mogelijk te ondervangen met langere wissels.

Wat ik wil zeggen is dat het me zonde lijkt als je investeert in rails en wissels welke je misschien in een later stadium ontdekt dat je toch liever voor bijvoorbeeld Code 83 zou willen kiezen.
De rails die je nu al hebt zijn altijd nog bruikbaar als rondje om de kerstboom  ;)
Carpe Diem

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #18 Gepost op: 26 December 2022, 15:22:14 »
Hier kunnen vrijwel alle treinen prima op rijden en ziet er wat realistischer uit dan de standaard NEM (code100) rails.
Waar zie jij dat de NEM code 100 als standaard noemt? Voor H0 noemen ze ook code 70 en code 83.

Citaat
Lagere rails met code 75 of lager kan problemen geven met de flenzen van de wielen die over de bielzen gaan ratelen, waardoor je weer genoodzaakt bent je wielen te vervangen.
Flenzen die voldoen aan de NEM rijden zonder ratelen over code 75. Even goed kijken wat voor flenzen je hebt. Bij sommige oudere modellen zijn de flenzen hoger dan 1,2 mm, en dat is net te veel voor code 75.
Code 70 is net iets te laag, daar gaat alleen RP-25 over.

Overigens hoef je wielen met te hoge flenzen niet compleet te vervangen. Je kunt ze ook (laten) afdraaien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hervé

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 26 December 2022, 16:12:57 »

Peco H0-Streamline code 75 (1,9mm railhoogte) is niet  'slechter' dan Roco H0-RocoLine code 83 (2.1 mm railhoogte) ten aanzien van hogere
   wielflenzen.  Heeft te maken met de hoogte van de toegepaste H0-railbevestigingetjes (kleinijzer)    ::)

Heb ik meer mogelijkheden voor een baanplan als ik bijv switch naar Fleischmann profi rails?
>   Produktie van Fleischmann H0-Profi-Rails zou ondertussen deels of volledig gestopt zijn.
     Nu of binnenkort alleen nog 2de hands te verkrijgen  (of voorraadrestanten).
     Nog overschakelen naar H0-Profi's zou niet erg toekomstgericht zijn.

« Laatst bewerkt op: 26 December 2022, 19:04:17 door hervé. Reden: toevoeging »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 26 December 2022, 23:56:27 »
Nog overschakelen naar H0-Profi's zou niet erg toekomstgericht zijn.
Misschien waar idd, maar als ik kijk hoeveel "nieuwe" M-rails je nog steeds aantreft op beurzen zou ik me de komende 10 jaar daar nog niet druk over maken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Apae

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 19 January 2023, 21:08:24 »
Misschien wat ver doorgedreven, maar als je ooit wat verder wilt bouwen in een wat "mooier" segment dan zou je misschien beter kunnen starten met de aanschaf van "Code 83" rails.
TS wil in eerste instantie een baan die ook voor zijn zoontje geschikt is. Die zoon is nu drie en zal vooral toekijken, maar blijft dat niet zo. Er komt een periode van wat ruwer omgaan met het materieel: dan lijkt een code83 rail me minder robuust...

Bart77

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 20 January 2023, 18:16:42 »
Ik ben nu twee dingen tegelijk aan het doen:
- Fleischmann profi rails verzamelen
- Een tafel bouwen. Eerst 3x0,9 meter maar later uitbreidbaar als het bevalt.

Daarna eerst beetje oefenen met rijden en bediening, maar ook een baanplan tekenen. Ga dan toch waarschijnlijk voor een betaald pakket, al zie ik een beetje op tegen het er mee bekend raken. Is meestal niet mijn sterkste punt...