Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door Silvolde
Vandaag om 20:16:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:15:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 19:41:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:40:20
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
PB models: koplopers (voorbespreking) door SvenW
Vandaag om 19:35:09
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:30:54
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:50:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 18:34:41
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 18:00:04
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
  

Auteur Topic: Lastregeling bij decoders  (gelezen 1338 keer)

john26

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Lastregeling bij decoders
« Gepost op: 05 April 2008, 11:09:55 »
Bij het lezen van de gebruiksaanwijzing van bv de Lokpilot v 3.0 blijf ik moeite houden met de instellingen van de CV 53 t/m 55. Hier kan men de lastregeling van de motor instellen en finetunen. Er wordt gegooid met termen zoals EMK, PMW en de parameter I en K. Op dit forum en internet gezocht en veel gevonden maar als niet techneut kom ik er niet helemaal uit. Stroom is toch stroom volgens de reclame!

Wie kan mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat dit nu precies inhoudt en hoe de decoder in te stellen. Ik begrijp dat er gouden regels zijn zoals laag met je PMW beginnen en dan alles opschroeven. Ik zou denken "ga voor goud en vul de hoogste waarde in".

Bvd John

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Lastregeling bij decoders
« Reactie #1 Gepost op: 05 April 2008, 12:00:02 »
PWM: pulswijdtemodulatie
In een digitale loc krijgt de motor geen geregelde spanning aangeboden, maar pulsen van de volle mep. Dus een puls, dan even stilte, dan weer en puls, enz...
De verhouding tussen de tijdsduur van de puls en de tijdsduur van de stilte wordt geregeld naar gelang de gewenste snelheid.

EMK: elektromotorische kracht.
In de stilteperioden draait de motor gewoon door en werkt dan als dynamo. De grootte van de spanning die de motor dan teruglevert heet de EMK en is een maat voor de snelheid van de motor. Hiermee weet de decoder dus hoe snel de motor werkelijk draait en past eventueel de tijdsduur van de volgende puls aan om de snelheid te corrigeren.

De betekenis van K en I wordt naar mijn mening vrij duidelijk uitgelegd in de handleiding. Dus ik zou zegen, ga er eens even rustig voor zitten lees heel zorgvuldig wat daar staat. Ik zou het ook wel uit kunnen leggen, maar dat zou betekenen dat ik de handleiding over zit te schrijven.
Verder staat er een tabel in de handleiding met de aanbevolen instellnigen voor een hele reeks van verschillende motoren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Lastregeling bij decoders
« Reactie #2 Gepost op: 05 April 2008, 13:48:38 »
Voor je met allerlei parameters gaat zitten klooien moet je je wel ff 1 ding afvragen: loopt je lok nu zo rot v.w.b. cruisecontrol of doet ie het heel aardig? Je kunt wel gaan zitten sleutelen maar het is maar de vraag of je het beter krijgt en überhaupt of het in jouw geval wel nodig is... Als je machientje goed strak loopt, door bochten, over hellingen enz. is er weinig bij te regelen. Pas als je merkt dat het niet lekker gaat zou ik gaan sleutelen.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

john26

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Lastregeling bij decoders
« Reactie #3 Gepost op: 06 April 2008, 10:30:04 »
Bedankt voor de uitleg. Het een en ander is duidelijker geworden.

THX John