Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
MOVisser
Vandaag
om 17:56:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 17:51:17
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:48:59
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:45:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 17:30:30
Stalen rijtuigen van NS
door
spoorzeven
Vandaag
om 17:29:26
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
aad52
Vandaag
om 17:19:52
pantograaf vastzetten
door
joespoor
Vandaag
om 16:51:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 16:49:36
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 16:22:23
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 16:03:29
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
cor_b
Vandaag
om 15:46:29
Configureren GCA50/GCA50a
door
Gijs
Vandaag
om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
tothebeach
Vandaag
om 14:20:22
Zillertalbahn
door
Overet
Vandaag
om 11:34:11
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
Vandaag
om 11:30:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:16:48
US diorama in H0
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:07:17
Aachenau West
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch
door
Eric v C
Vandaag
om 10:56:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:44:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
Vandaag
om 00:36:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
MichielB
22 August 2025, 22:33:12
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
22 August 2025, 21:46:33
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Huup
22 August 2025, 21:17:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Lastregeling bij decoders
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Lastregeling bij decoders (gelezen 1335 keer)
john26
Offline
Berichten: 197
Lastregeling bij decoders
«
Gepost op:
05 April 2008, 11:09:55 »
Bij het lezen van de gebruiksaanwijzing van bv de Lokpilot v 3.0 blijf ik moeite houden met de instellingen van de CV 53 t/m 55. Hier kan men de lastregeling van de motor instellen en finetunen. Er wordt gegooid met termen zoals EMK, PMW en de parameter I en K. Op dit forum en internet gezocht en veel gevonden maar als niet techneut kom ik er niet helemaal uit. Stroom is toch stroom volgens de reclame!
Wie kan mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat dit nu precies inhoudt en hoe de decoder in te stellen. Ik begrijp dat er gouden regels zijn zoals laag met je PMW beginnen en dan alles opschroeven. Ik zou denken "ga voor goud en vul de hoogste waarde in".
Bvd John
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26737
Re: Lastregeling bij decoders
«
Reactie #1 Gepost op:
05 April 2008, 12:00:02 »
PWM: pulswijdtemodulatie
In een digitale loc krijgt de motor geen geregelde spanning aangeboden, maar pulsen van de volle mep. Dus een puls, dan even stilte, dan weer en puls, enz...
De verhouding tussen de tijdsduur van de puls en de tijdsduur van de stilte wordt geregeld naar gelang de gewenste snelheid.
EMK: elektromotorische kracht.
In de stilteperioden draait de motor gewoon door en werkt dan als dynamo. De grootte van de spanning die de motor dan teruglevert heet de EMK en is een maat voor de snelheid van de motor. Hiermee weet de decoder dus hoe snel de motor werkelijk draait en past eventueel de tijdsduur van de volgende puls aan om de snelheid te corrigeren.
De betekenis van K en I wordt naar mijn mening vrij duidelijk uitgelegd in de handleiding. Dus ik zou zegen, ga er eens even rustig voor zitten lees heel zorgvuldig wat daar staat. Ik zou het ook wel uit kunnen leggen, maar dat zou betekenen dat ik de handleiding over zit te schrijven.
Verder staat er een tabel in de handleiding met de aanbevolen instellnigen voor een hele reeks van verschillende motoren.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Louis Holleman
Offline
Berichten: 751
Osse historie
Re: Lastregeling bij decoders
«
Reactie #2 Gepost op:
05 April 2008, 13:48:38 »
Voor je met allerlei parameters gaat zitten klooien moet je je wel ff 1 ding afvragen: loopt je lok nu zo rot v.w.b. cruisecontrol of doet ie het heel aardig? Je kunt wel gaan zitten sleutelen maar het is maar de vraag of je het beter krijgt en überhaupt of het in jouw geval wel nodig is... Als je machientje goed strak loopt, door bochten, over hellingen enz. is er weinig bij te regelen. Pas als je merkt dat het niet lekker gaat zou ik gaan sleutelen.
Gelogd
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)
john26
Offline
Berichten: 197
Re: Lastregeling bij decoders
«
Reactie #3 Gepost op:
06 April 2008, 10:30:04 »
Bedankt voor de uitleg. Het een en ander is duidelijker geworden.
THX John
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Lastregeling bij decoders