Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB models: koplopers (voorbespreking) door edwin1974
Vandaag om 13:26:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 12:42:49
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Peter Soonius
Vandaag om 12:21:21
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:10:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:06:07
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:30:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:07:17
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 09:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 06:09:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
  

Auteur Topic: Lastregeling bij decoders  (gelezen 1331 keer)

john26

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Lastregeling bij decoders
« Gepost op: 05 April 2008, 11:09:55 »
Bij het lezen van de gebruiksaanwijzing van bv de Lokpilot v 3.0 blijf ik moeite houden met de instellingen van de CV 53 t/m 55. Hier kan men de lastregeling van de motor instellen en finetunen. Er wordt gegooid met termen zoals EMK, PMW en de parameter I en K. Op dit forum en internet gezocht en veel gevonden maar als niet techneut kom ik er niet helemaal uit. Stroom is toch stroom volgens de reclame!

Wie kan mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat dit nu precies inhoudt en hoe de decoder in te stellen. Ik begrijp dat er gouden regels zijn zoals laag met je PMW beginnen en dan alles opschroeven. Ik zou denken "ga voor goud en vul de hoogste waarde in".

Bvd John

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Lastregeling bij decoders
« Reactie #1 Gepost op: 05 April 2008, 12:00:02 »
PWM: pulswijdtemodulatie
In een digitale loc krijgt de motor geen geregelde spanning aangeboden, maar pulsen van de volle mep. Dus een puls, dan even stilte, dan weer en puls, enz...
De verhouding tussen de tijdsduur van de puls en de tijdsduur van de stilte wordt geregeld naar gelang de gewenste snelheid.

EMK: elektromotorische kracht.
In de stilteperioden draait de motor gewoon door en werkt dan als dynamo. De grootte van de spanning die de motor dan teruglevert heet de EMK en is een maat voor de snelheid van de motor. Hiermee weet de decoder dus hoe snel de motor werkelijk draait en past eventueel de tijdsduur van de volgende puls aan om de snelheid te corrigeren.

De betekenis van K en I wordt naar mijn mening vrij duidelijk uitgelegd in de handleiding. Dus ik zou zegen, ga er eens even rustig voor zitten lees heel zorgvuldig wat daar staat. Ik zou het ook wel uit kunnen leggen, maar dat zou betekenen dat ik de handleiding over zit te schrijven.
Verder staat er een tabel in de handleiding met de aanbevolen instellnigen voor een hele reeks van verschillende motoren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Lastregeling bij decoders
« Reactie #2 Gepost op: 05 April 2008, 13:48:38 »
Voor je met allerlei parameters gaat zitten klooien moet je je wel ff 1 ding afvragen: loopt je lok nu zo rot v.w.b. cruisecontrol of doet ie het heel aardig? Je kunt wel gaan zitten sleutelen maar het is maar de vraag of je het beter krijgt en überhaupt of het in jouw geval wel nodig is... Als je machientje goed strak loopt, door bochten, over hellingen enz. is er weinig bij te regelen. Pas als je merkt dat het niet lekker gaat zou ik gaan sleutelen.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

john26

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Lastregeling bij decoders
« Reactie #3 Gepost op: 06 April 2008, 10:30:04 »
Bedankt voor de uitleg. Het een en ander is duidelijker geworden.

THX John