Is een beetje hetzelfde als waarom ik een opleiding heb moeten doen om een installatie te ontwerpen en een stopcontact te mogen monteren. En een "leek" mag het zonder enige opleiding op eigen risico.
Sinds wanneer zou een zwakstroominstallatie voor een modelbaan in de tuin met een spanning van minder dan 24 V onder NEN 1010 vallen?Waar staat dat?
Behalve dan dat je als werkgever weldegelijk moet zorgen dat je personeel gekwalificeerd is als je ze aan een elektrische installatie of elektrice machine laat sleutels. (VP of VOP).Daarnaast moet je zowel machines als gebouw gebonden installaties laten keuren (nen 3140) vanuit de arbo wetgeving.En nee, erkende installateurs zijn er niet meer, wel gecertificeerde. Mogen hun eigen gebouwde installatie keuren en in bedrijf stellen. Komt energiebedrijf niet meer naar kijken.Maar we dwalen wat af van het topic
Tegenwoordig is dat helemaal vrij. Vroeger moest je erkend installateur zijn om dat te mogen doen, maar het begrip erkend installateur bestaat niet meer (officieel dan).Nu geldt: ik installeer, dus ik ben installateur.
Goed vakmanschap tonen bij de aanleg van een tuinbaan is nooit weg.De transformator sluit ik aan op een 240V stopcontact binnen.Plaats de trafo 240V naar 20V gewoon binnen en zeker deze primair af met een zo licht mogelijke zekering wanneer de trafo niet voorzien is van een automatische beveiliging.Naar buiten ga ik met 20V. d.m.v. een ingegraven 4x2,5mm2 massieve installatiekabel, ik gebruik twee aders parallel.In de tuin sluit ik de aders aan op twee -oud model- auto stopcontacten.Ik heb twee stopcontacten onder elkaar, de overige contacten gebruik ik om delen van de baan stervormig te voeden en te schakelen.Voor de aansluiting van de wisselstroomleiding vanaf de trafo gebruik ik van beide stopcontacten hetzelfde contact, dit om bij verwisseling van de stekkers de elektronica niet op te blazen. Voor de overige contacten moet je natuurlijk er voor zorgen dat je bij verwisseling van de stekkers geen kortsluitring kunt veroorzaken.Ik gebruik uitsluitend stukken tweedehandse installatiekabel van goede kwaliteit -zonder aardscherm- met een diameter van 2,5 mm2 massief; hierdoor heb ik geen last van corrosie. Deze kabels graaf ik 20 cm in.De besturing plaats ik in een oud Samsonite koffertje, voor de bekabeling naar de autostekkers gebruik ik twee stukken nieuw aanhangwagen kabel, waarvan ik de uiteinden vertin. Het koffertje met de elektronica blijft dus nooit buiten staan.
Eigenlijk klopt het niet, stroom is niet zwak of sterk, gelijk of wisselend. Stroom is stroom.Alle installaties onder een bepaalde voltage vallen onder laagspanning.
Deze dienen aangelegd te zijn volgens de NEN-1010 en gebruikt te worden volgen de NEN-3410.
Gebruik massief draad en vermijd zo veel mogelijk flexibel snoer,
Ik vermijd ook zoveel mogelijk bouwmarkt- en Ali kwaliteit;
Nog maar een keer: NEN 1010 is niet verplicht.
In woonhuizen is NEN 3140 niet aan de orde.
Ik vind het onjuist dat de NEN 1010 via die omweg toch tot een soort wet wordt verheven. Maak er dan een echte wet van, zodat de tekst openbaar wordt.
Behalve dan dat je als werkgever weldegelijk moet zorgen dat je personeel gekwalificeerd is als je ze aan een elektrische installatie of elektrice machine laat sleutels. (VP of VOP).
Daarnaast moet je zowel machines als gebouw gebonden installaties laten keuren (nen 3140) vanuit de arbo wetgeving.
Ik gebruik uitsluitend stukken tweedehandse installatiekabel van goede kwaliteit -zonder aardscherm- met een diameter van 2,5 mm2 massief koper; hierdoor heb ik geen last van corrosie.
Gebruik massief draad en vermijd zo veel mogelijk flexibel snoer, lassen en verbindingen.Helemaal uit de boze is verkoperd aluminium of ijzeren luidsprekersnoer, dit oxideert en op het laatst brandt je het gewoon op.
Ik vervang de schuiflassen dan ook door Massoth schroefklemmen; de bijgeleverde messing platkopschroefjes vervang ik zelfs door RVS inbusboutjes die ik goed in de vaseline zet....
Wel bij oplevering van een nieuwe installatie. Dit geldt ook voor particuliere gebouwen/woningen.
Gelukkig kun je tegenwoordig ook per hoofdstuk kopen, maar ook dat is nog steeds een behoorlijke aderlating.