Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
Vandaag om 21:12:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
  

Auteur Topic: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor  (gelezen 3360 keer)

Hans H.G-Spoor

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
« Gepost op: 23 October 2022, 01:44:52 »
Hoeveel mm2 moeten de voedingsdraden zijn naar de rails bij grootspoor?
« Laatst bewerkt op: 23 October 2022, 15:17:35 door ex44 »

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 213
Re: Voedingsdradenaande rails bij LGB-grootspoor
« Reactie #1 Gepost op: 23 October 2022, 02:37:46 »
ligt geheel aan de baan , lengte, aantal locs , buiten of binnen ,
zelf denk ik en 2x 4 mm. om meerdere punten gevoed , kan ook snoer wezen maar dan
4x 2,5 waarbij bruin, zwart. en blauw geel/groen parallel staan
vriendelijke groet
Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Voedingsdradenaande rails bij LGB-grootspoor
« Reactie #2 Gepost op: 23 October 2022, 13:12:38 »
Ik zie niet waarom er een verschil zou zijn tussen buiten of binnen.
Het hangt er inderdaad vanaf hoe groot de baan is, dus wat is de grootste lengte van de voedingsleiding.
En hoeveel treinen rijden er tegelijk? Daarop moet je de doorsnede van de voedingsdraden baseren. Maar de aansluitingen naar de rails kunnen waarschijnlijk dunner zijn. Ik denk dat 0,5 mm2 genoeg is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Voedingsdradenaande rails bij LGB-grootspoor
« Reactie #3 Gepost op: 23 October 2022, 15:02:14 »
Tja, zoveel factoren.
Waar mogelijk met massoth schroefbare de rails en koppelen ipv de standaard schuifjes en dan heb je al veel minder last van connectiviteit problemen.
Het merendeel van de spanning/stroom gaat dan gewoon via de rails.

Ik heb daar persoonlijk gewoon bruin/blauw 220v harde koperdraad als ringleiding naast gelegd. En met 'speakerdraad' de verbindingen tussen de ringleiding en de massoth railverbinders (via soldeer oogjes)

Het is een beetje werk, maar daarna geen zorgen meer.

N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
« Reactie #4 Gepost op: 23 October 2022, 16:21:09 »
Ik zie niet waarom er een verschil zou zijn tussen buiten of binnen.


Maakt wel degelijk uit. De weerstand word beïnvloed door de bedrijfstemperatuur van de kabel. Des te meer stroom, des te meer energie en dus warmte.

De ligging van de kabel beïnvloed de koeling en daarmee ook de capaciteit van energie.

Je merkt het trouwens vanzelf in de winter ;) als je de draden na een sneeuwbui ziet liggen weet je dat de infrastructuur niet efficiënt is

2,5 mm2 mag je belasten tot 20A als deze gunstig is gelegd. De lengte is bepaald door de ligging.

20A is voor groitspoor geen raar getal. Je moet ook rekening houden met kortsluitstromen. Maar dan nog denk ik dat de meeste voedingen voor grootspoor niet meer als 12A leveren en eerlijk gezegd zou ik ervoor kiezen om dan met groepen te werken.

Je kunt dus stellen dat een standleiding van 2,5 mm2 voldoende is. En dan vanaf een verdeelden de rails voeden met 0,5 mm2  op meerdere punten.

Maar ik ga wel eerlijk zijn, ik heb weinig tot geen ervaring met de praktijk als het komt op grootspoor. Veel collega's die dat wel hebben gebruiken als ik het goed volg 1 tot 1,5 mm2 aan de rails en 4 tot 6 mm2 als voeding. Dat zal een reden hebben denk ik.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 23 October 2022, 16:26:42 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
« Reactie #5 Gepost op: 23 October 2022, 16:25:32 »
Maakt wel degelijk uit. De weerstand word beïnvloed door de bedrijfstemperatuur van de kabel. Des te meer stroom, des te meer energie en dus warmte.
Ik denk dat dat verschil verwaarloosbaar is.
Verder moet je niet alleen kijken naar de stroom die een draad mag hebben, maar ook naar het spanningsverlies over grote lengtes. Dat laatste is meestal bepalend.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
« Reactie #6 Gepost op: 23 October 2022, 16:27:07 »
In een zekere zin heb je zeker wel gelijk, we doen liever wat dikkere draden dan dat we de diameter exact uit gaan rekenen volgens de NEN1010.

Lengte is inderdaad een zeer bepalende factor ook.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
« Reactie #7 Gepost op: 23 October 2022, 16:36:17 »
Deze installaties zin niet gebonden aan NEN1010. Strikt genomen is er niks gebonden aan NEN1010 want het is een norm en geen wet.

Als vuistregel houd ik aan dat koperdraad 10A per mm2 mag hebben. 2,5 mm2 mag dus 25A hebben.

Even een snelle berekening gemaakt. Bij een afstand van 20 meter heb je heen en weer 40 meter draadlengte. Bij 25 mm2 is de weerstand dan ongeveer 0,25 ohm. Stuur je daar 12A doorheen, dan verlies je dus 3 volt. Dan volgt de afweging: vind je dat acceptabel of niet? Een voordeel bij LGB is dat de spanning standaard kennelijk 24V is, dan is het relatieve verlies minder dan bij 12V systemen.
« Laatst bewerkt op: 23 October 2022, 16:44:20 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
« Reactie #8 Gepost op: 23 October 2022, 16:48:19 »
Deze installaties zin niet gebonden aan NEN1010. Strikt genomen is er niks gebonden aan NEN1010 want het is een norm en geen wet.

Leuke discussie, zou ik niet aangaan persoonlijk. Zolang het een harde eis is van een verzekeraar en een reden om uitkering van schade te weigeren, en een  voorwaarde is waarop wij ons vak uit mogen oefenen en hele opleidingen volgen.

Je kunt over deze discussie hele boeken schrijven.

« Laatst bewerkt op: 24 October 2022, 19:21:42 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
« Reactie #9 Gepost op: 23 October 2022, 16:56:06 »
Als je kiest voor een goede infrastructuur zoals een stervormige aanleg en geen "ringleiding" heb je geen leidingen van 40 meter lengte.
Hangt ook weer af van de grootte van de baan. Als het verste punt 20 meter vanaf de voeding ligt heb je wel degelijk 40 meter draadlengte in je circuit (heen en terug). In dat geval is een ringleiding waarschijnlijk gunstiger, dan voed je langs 2 kanten en daarmee halveer je de weerstand.
Misschien is er wel iemand met een tuin van 100 meter diep, dan wordt het nog gekker. ;D

Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag, als Hans een tekening laat zien van de vorm en grootte van de baan, dan kunnen we een gericht advies geven.
« Laatst bewerkt op: 23 October 2022, 16:59:04 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
« Reactie #10 Gepost op: 23 October 2022, 17:02:32 »
Whahahaa en toch is dat nog best wel eens een natte modelspoordroom zijn. Een grote schaal 1 lay-out van 100 meter bouwen....

De fantasie gaat al op de loop met een Hafonorm modulaire schakelkast en koperrails
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
« Reactie #11 Gepost op: 23 October 2022, 17:10:03 »
Op Ontraxs stond al een aardige lengte in spoor 1.
En er zijn nog meer banen die daar aan vast geknoopt kunnen worden. Ruimte waar dat te doen is nog een dingetje.
Be carefull what you wish for Martin! Leg de mespatronen maar vast klaar!  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6184
Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
« Reactie #12 Gepost op: 23 October 2022, 17:56:41 »
Beetje of topic maar:

In het huidige bouwbesluit wordt verwezen naar nen1010 … dus vanuit die hoek is het wel een wet.
(Of te wel norm waar je vanuit de wet aan moet voldoen)


Maar gelukkig is modelbouw vergunning vrij en hoef je dus niet aan het bouwbesluit te voldoen.  ;D

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
« Reactie #13 Gepost op: 23 October 2022, 18:31:01 »
Als ik me niet vergis (ben op dat vlak alweer roestig na 10 jaar) zegt het bouwbesluit dat de installatie moet voldoen conform de NEN3140 (richtlijn voor gebruik van laagspanningsinstallaties) daarin word verwezen naar de NEN1010 (richtlijn voor installatie) en de NPR (aanvullende richtlijnen)

En hoewel de modelspoortechniek hierin niet word benoemd, is hetgeen we doen onder de modelbaan wel degelijk hetzelfde.

Met diens verschil dat de normen gelden voor vaste installaties. Modelspoortechniek valt onder consumentenelektronica en is nergens vastgelegd in een geldige NEN of NPR.

Een heerlijk speelballetje voor verzekeraars.

Is een beetje hetzelfde als waarom ik een opleiding heb moeten doen om een installatie te ontwerpen  en een stopcontact te mogen monteren. En een "leek" mag het zonder enige opleiding op eigen risico.

Maak dat overal mee. Mijn buurman is beroepschauffeur, rijd op een DAF XF met een grote trailer en heeft allerlei opleidingen gedaan. Mijn vader reed onze race trailer rond in Europa, en doet dit nog steeds voor Ten Kate uit Nieuwleusden. Geen enkele opleiding, want is hobbymatig.

Dezelfde truck, trailer en gevaar. Het verschil is hobby en beroep.

Krom hé
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
« Reactie #14 Gepost op: 23 October 2022, 18:35:44 »


Op Ontraxs stond al een aardige lengte in spoor 1.
En er zijn nog meer banen die daar aan vast geknoopt kunnen worden. Ruimte waar dat te doen is nog een dingetje.
Be carefull what you wish for Martin! Leg de mespatronen maar vast klaar!  8)

* pakt matje, trekt schort aan, doet helm op en plaatst handschoen.

Ben klaar om de voedingsspanning in te schakelen chef!
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?