Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door decauville_nl
Vandaag om 11:32:17
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Eric v C
Vandaag om 11:25:47
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Locatie van foto gezocht door Keska
Vandaag om 10:58:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:02
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
  

Auteur Topic: wisseldecoderprobleem  (gelezen 17991 keer)

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: wisseldecoderprobleem
« Reactie #15 Gepost op: 06 april 2008, 13:35:22 »
Het probleem is de PL10. Zoals Klaas al opmerkt, dat ding vraagt teveel stroom. Je zou andere wisselaandrijvingen kunnen nemen of gebruik maken van een CDU (Capacitor Discharge Unit). Dit is een schakeling met een condensator die bij ontlading kortstondig veel stroom kan leveren en daarna weer opgeladen wordt. Een bijkomend voordeel van dit ding is dat als je de wissel blijft aansturen de spoel van de aandrijving niet kan verbranden.



René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25291
    • Pagina van klaas
Re: wisseldecoderprobleem
« Reactie #16 Gepost op: 06 april 2008, 15:31:48 »
Maar geen nood na een email aan viessmann heb ik diverse oplossingen gekregen waaronder een power module maar daar konden ze zelf geen 100% garantie op geven.
Nogal wiedes dat ze daar geen garantie op kunnen geven. De stroom die de power module levert moet via de decoder naar de spoel. En in die decoder zit een stroombewaking die de hele uitgangssturing platgooit als de stroom boven de 2A uitkomt.
Power module of CDU, het heeft allemaal geen zin zolang die wisselspoel te veel stroom opslurpt. Dus het probleem zit in de Peco aandrijving, en je moet problemen altijd oplossen op de plek waar ze zitten, en niet aan de andere kant.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: wisseldecoderprobleem
« Reactie #17 Gepost op: 06 april 2008, 16:04:34 »
Brelec heef ooit voor Peco wisselaandrijving een decoder ontwikkeld gevoed voor een extrene trafo. Deze decoder laat genoeg amperes door om de Peco wisselaandrijving om te krijgen. Hij had het onder nummer WD802 maar heeft het niet meer in zijn programma zitten. Deze wisseldecoder krijg echt de Peco om.

Ik heb twee stuks van die dingen en destijds uitgebreid getest. Zoals in mijn eerder bericht gemeld heeft mijn kamaraad voor servo gekozen. Die Peco wisselaandrijving gaat met zo'n klap om (geluid) dat mijn kamaraad dat niet zo aantrekkelijk vond om er mee door te gaan. Die twee WD802 heb ik zelf nu als wisseldecoders onder mijn modelbaan zitten om gewone Märklin wisselaandrijving aan te sturen. In feite gebruik ik ze nu als zwaar overgedementioneerde wisseldecoders  ;)

Misschien kan de vragensteller een mail sturen naar Brelec of er nog iets te regelen valt (schema, printjes ect).

@Klaas, probleem oplossen aan de anderekant kan dus wel degelijk  8) (of op servo's overstappen)

Mvg, Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25291
    • Pagina van klaas
Re: wisseldecoderprobleem
« Reactie #18 Gepost op: 06 april 2008, 16:22:08 »
Johan, met het probleem aan de andere kant oplossen bedoelde ik een zware voeding zetten voor een decoder die het toch niet kan doorlaten.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: wisseldecoderprobleem
« Reactie #19 Gepost op: 06 april 2008, 16:24:24 »
Er is dis een decoder die het wel kan, heb er twee stuks hier  8)

Mvg, Johan
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2008, 00:44:09 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: wisseldecoderprobleem
« Reactie #20 Gepost op: 06 april 2008, 17:04:58 »
Hallo
Ik heb nu diverse uitleg gekregen over het al dan niet kunnen functioneren van wissels zoals ik ze vermeld heb,maar als uiteindelijke oplossing zou ik het volgende willen bekomen:mijn baan bestaat uit eengedeelte piko rails en aansluitend peco rails met tussenin piko wissels en pecowissels kwestie van dat ik de vroegere zaken wilde hergebruiken.Deze werden vroeger analoog aangestuurd zonder de vermelde problemen die nu opdoken bij het digitaal omschakelen.Kan iemand daar een degelijk advies over geven
of alle wissels er uit en vervangen door wat(?) of aangepaste decoders edg.
Het is voor mij van geen belang welk merk als het maar degelijk loopt!!
Dito

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: wisseldecoderprobleem
« Reactie #21 Gepost op: 06 april 2008, 17:10:37 »
Dat lijkt me na al het bovenstaande toch wel duidelijk: gooi alle Peco PL10 wisselaandrijvingen eruit.
Of blijf je een hoop problemen op de hals halen.

Maarten van der Burgt

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: wisseldecoderprobleem
« Reactie #22 Gepost op: 06 april 2008, 17:23:29 »
Hallo Maarten
Zeer duidelijk maar welke vervangingen zou jij aanbevelen om zeer goed te werken
Dito

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: wisseldecoderprobleem
« Reactie #23 Gepost op: 06 april 2008, 17:27:45 »
Kan iemand daar een degelijk advies over geven
of alle wissels er uit en vervangen door wat(?) of aangepaste decoders edg.
Het is voor mij van geen belang welk merk als het maar degelijk loopt!!
Dito

Beste Dito, als je goed leest staat daar advies in.Ik wil mijn advies nog wel op een rijtje zetten hoor.

Je hebt twee mogelijkheden te weten:

1- Neem kontakt op met Brelec leg uit dat je met Peco aandrijvingen werkt en dat je van mij gehoord heb dat hij in het verleden daarvoor een decoder gemaakt heeft WD802 die instaat is die Peco wissel aandrijving digitaal om te zetten.

2- Gooi de Peco wisselaandrijving er onder uit en bouw servo's er onder. Wij gebruiken servo sturing van MBtronic. Er zijn meer digitale decoders (dacht ook al van ESU) die servo's kunnen aansturen dus je zit niet aan MBtronic vast.

Als je de Peco wissels vervangt los je ook je probleem op maar ik denk dat je de Peco wel liever wilt houden.

Ik zelf zou voor keuze 2 gaan, servo's maar met keuze 1 los je het probleem gegandeerd op (Brelec kennende bied die wel de helpende hand)

Let wel, dit is mijn advies, zo zou ik het oplossen.

BTW wij hadden het zelfde probleem en hebben het eigenlijk 2x opgelost  ;D

Mvg, Johan.

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: wisseldecoderprobleem
« Reactie #24 Gepost op: 06 april 2008, 17:49:09 »
Hallo Maarten
Zeer duidelijk maar welke vervangingen zou jij aanbevelen om zeer goed te werken
Dito


Daar is al een tijdje terug in dit draadje antwoord op gegeven door Wim Ros: de PL10W.

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: wisseldecoderprobleem
« Reactie #25 Gepost op: 06 april 2008, 18:24:19 »
Hallo
Ik neem nu even de tijd om alles na te gaan.De moeilijkheid is veelal dat men niet weet waar men dit alles kan bestellen.De zaak waar ik meestal bestel weet er zelf niet al teveel van en dan loop je weleens met je kop tegen de muur.In onze omgeving (straal 40km) is er nog maar 1 winkel het noemens waard en dan nog.Dus rest ons enkel het internet en dan maar zoeken.Nogmaals dank voor de inlichtingen
Dito

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: wisseldecoderprobleem
« Reactie #26 Gepost op: 06 april 2008, 19:35:47 »
Johan, met het probleem aan de andere kant oplossen bedoelde ik een zware voeding zetten voor een decoder die het toch niet kan doorlaten.


Je moet dan ook een CDU gebruiken die zelf over een schakelelement beschikt dat geschikt is voor hogere stromen. Dan is slechts een klein stuurstroompje voldoende. Vraag mij niet waar die dingen te koop zijn, ik zou er gewoon zelf een bouwen.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25291
    • Pagina van klaas
Re: wisseldecoderprobleem
« Reactie #27 Gepost op: 06 april 2008, 20:02:38 »
Dito, je zegt dat er in een straal van 40 km maar één winkel de moeite waard is. Komt bij mij de vraag op, waar is het middelpunt van die cirkel, m.a.w. waar woon je?
Peco spullen kun je o.a. kopen bij GM&S in Haarlem. Ze staan ook op alle grote beurzen. Ze hebben geen echte winkel, maar op afspraak kun je er terecht. En dan is er nog de mogelijkheid om het per post te laten opsturen.
Een andere zaak waarvan ik weet dat ze Peco spul verkopen is De Spoorzoeker in Borkel. En er zijn er vast nog wel meer.

Verder denk ik dat je te veel de koppeling legt tussen de wissels en de aandrijving. Maar er zijn veel universele aandrijvingen die je op alle wissels kunt gebruiken. Dus je wissels kun je laten liggen, alleen een andere aandrijving er onder, of ernaast.

Nog even wat mogelijkheden op een rij:
-je kunt de PL-10 vervangen door de PL-10W. Dat is wat de Engelsen noemen: een drop-in replacement. Oftewel: precies de zelfde afmetingen en precies dezelfde aansluitingen. Alleen het stroomverbruik is minder.
- je kunt de PL-10 laten zitten. Dan zet je achter de decoderuitgangen per wissel 2 gewone relais. Met het contact van de relais schakel je dan de wisselspoelen met spanning direct uit een trafo. Is waarschijnlijk goedkoper dan nieuwe PL-10W's kopen.
-je kunt kiezen voor een heel andere aandrijving. B.v. de oplossing met de servo, zoals genoemd door Blausee-Mitholz, of een Conrad aandrijving, of een Tortoise, of...noem maar op.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: wisseldecoderprobleem
« Reactie #28 Gepost op: 06 april 2008, 20:07:44 »
zoals genoemd door Blausee-Mitholz,

Johan is de naam dat weet jij wel Klaas

Mvg, Johan

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: wisseldecoderprobleem
« Reactie #29 Gepost op: 06 april 2008, 20:20:58 »
Hello Klaas
Mijn middelpunt ligt in Gent Belgie.Je zult wel weten dat modelspoor in Belgie nogal langs de magere kant ligt zeker wat bvb engels of amerikaans betreft.De enige die ik ken welke iets heeft is rocky rail in voeren en dat is voor mij ong 120km.Dichtbij is Go Rail maar die volgt niets meer van peco.
Nogal mager is het niet?dus internet.Go rail volgt enkel nog roco en piko en iets van fleischman.De door u aangehaalde merknamen weet ik niet waar die hier te vinden.Spijtig maar ik ga er moeten leren mee leven en verder zoeken.
Dito