Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: verhouding trein-baan  (gelezen 1509 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
verhouding trein-baan
« Gepost op: 03 April 2008, 19:41:09 »
Hallo,

Wat vinden jullie een goede verhouding tussen de lengte van de baan en de lengte van de trein. Zelf vind ik dat een goederentrein wel wat langer mag zijn en mijn personentreinen moeten minimaal recht op het rechte stuk kunnen staan. straks heb ik ong. 270cm. Wat zouden jullie zeggen van de maximale treinlengte? mijn baanplan staat hier onderaan.

Daan

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: verhouding trein-baan
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2008, 19:51:06 »
Hallo Daan,

Ik heb op dit moment een NS 1100 die 7 rijtuigen trekt. De treinlengte is dan toch al gauw twee meter. Maar je zou hem in principe nog tot 2,5 meter kunnen laten groeien.
Goederentreinen is een heel ander verhaal. Een goederentrein van 700 meter in het echt wordt op een modelbaan al gauw 6 meter lang. Ik denk dat een lengte van 3 meter of 3,5 meter al aardig is.
Hopelijk heb je er wat aan.
Mvgr Jan Wiebrand

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: verhouding trein-baan
« Reactie #2 Gepost op: 03 April 2008, 21:53:11 »
ik rijd personentreinen als volgt: 1 loc + 5 wagens, 2 gekoppelde koplopers, dit zijn de langste reizigers treinen.

Mijn goederentreinen krijgen een max van 3 meter.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8477
  • Spoor N
Re: verhouding trein-baan
« Reactie #3 Gepost op: 03 April 2008, 22:03:48 »
Mijn langste reizigerstrein is loc + 12 wagons, dus zo'n 215 cm in model en dat is ook het langste rechte stuk dat ik heb. Goederentreinen zijn soms nog wel eens langer. 't ligt er aan wat je zelf wil.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: verhouding trein-baan
« Reactie #4 Gepost op: 04 April 2008, 12:39:01 »
Het is inderdaad wat je zelf wilt. Maar ik kan wel iets van mijn eigen ervaring vertellen. Toen ik mijn sporenplan op papier tekende had ik de wissels van het station aan allebei de kanten om de hoek gelegd zodat ik maximale spoorlengte kreeg langs het perron, bijna 3 meter. Op papier zag het er allemaal aardig uit, maar toen ik het ging bouwen kwam ik tot de conclusie dat het station qua afmetingen wel erg ging overheersen ten opzichte van de rest van de baan. Daarom heb ik aan één kant het wissel teruggehaald waardoor de perronsporen korter werden. Er kan nu een trein van maximaal 1,70 meter langs het perron, dat is een loc met 5 rijtuigen. Ik heb dus bewust gekozen voor kortere perronsporen en dus ook kortere treinen, waardoor het beter past in het geheel.

Goederentreinen is natuurlijk een ander verhaal. Die hoeven niet perse langs het perron te passen, en kunnen dus langer zijn dan het station. Je kunt ook wat optisch bedrog toepassen door met korte wagens te werken. Dan passen er meer wagens in dezelfde lengte en lijkt de trein langer..
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.