Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Vragen NS 2400 serie  (gelezen 1192 keer)

DH1-3104

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
Vragen NS 2400 serie
« Gepost op: 06 oktober 2022, 18:19:24 »
Ik ben in het volgende draadje bezig met de bouw van een NS 2400 serie in de schaal 1:43,5.
Dit is het resultaat tot nu toe.



De diesellocomotief is in de basis klaar en ben nu bezig met het toevoegen van details.
Omdat deze in de vitrine kast staat op een glas plaat zijn ook de details aan de onder kant zichtbaar.
Nu wil ik zoveel mogelijk de details aan de onderkant van de loc aanbrengen.
Ben nu met de rem cilinders bezig maar kom er niet helemaal uit hoe het nu zit.

Ik heb jammer genoeg niet de boeken D.E.-locomotieven serie 2200/2300 en 2400/2500 en Diesel-Elektrische locomotieven NS-serie 2400.
Deze zijn niet meer verkrijgbaar en tweedehands veel te duur, maar weet ook niet of wat ik wil weten in het boek staat.

Wat ik wil weten is had deze diesellocomotief 2 of 4 remcilinders ??.
Er wordt gesproken van een afsluiter remcilinder draaistel 1 en 2.
Op foto's is moeilijk zichtbaar dat er een cilinder zichtbaar is bij de kort huif(achterkant loc) rechts en 1 bij de lange huif(voorkant loc) links.

Ben begonnen met het tekenen van de rem cilinder.



Mijn vraag is als er spraken is van maar 1 rem cilinder per draaistel hoe zit deze dan verbonden.
Ik heb hier een tekening in doorsnede waar de verbinding is op te zien maar op foto's zie je de cilinder voor de zandbak zitten en hier staat die in het aanzicht achter de zandbak/kist.







In de tekening zie ik dat er een verbinding is tussen de cilinder en hefboom(rem) van het draaistel.
Als de hefboom aan de ander kant van het draaistel ook bediend wordt zal er een soort van hefboom tussen zitten de zal dan door het frame moeten lopen.
Op de zelfde tekening is in de doorsnede links (voorkant loc) een sleuf te zien of daar lijkt het op.



In een zijaanzicht van de loc zie je een verbinding tussen beide hefbomen(rem)zitten.
Zo lijkt het.



Hier nog een detail van de koppelstukken welke aan de hefbomen van de remmen zitten.



De vraag is heeft de NS 2400 1 of 2 rem cilinders per draaistel.
Als deze met 1 cilinder is uitgevoerd hoe zit deze aan de remhefbomen van het draaistel verbonden.
Of heeft die toch 2 remcilinders en zitten deze ook nog onderling met elkaar verbonden door de gleuf in het frame.

Als iemand het weet hoor ik het graag.
Foto's zijn natuurlijk ook welkom.
Maar een simpele schets met hoe het zit is goed.
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2022, 19:09:40 door DH1-3104 »
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: Vragen NS 2400 serie
« Reactie #1 Gepost op: 06 oktober 2022, 19:00:21 »
Boek Martin van Oostrom, blz 20 rechter kolom, laatste allinea:

De locomotief heeft twee remcylinders waarvan één achter de voorbufferbalk en één achter de achterbufferbalk is aangebracht.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Vragen NS 2400 serie
« Reactie #2 Gepost op: 06 oktober 2022, 22:00:47 »
Hoi Ronald,

Ben ik weer ;D

Ik heb helaas allemaal foto's waarop je het steeds net niet kan zien... op die foto van de onderkant, is het wel vaag te zien, maar als ik het al amper kan zien, kan ik mij voorstellen jij nog slechter. Ik kan wel bevestigen dat de 2400 een remcilinder per draaistel heeft, als je vanuit de cabine naar de bufferbalk kijkt, steeds rechts. Achter de bufferbalk, en tegen de onderzijde van de voetplaat aan gebout met zes bouten. Hier zie je drie van de zes bouten (net los na drie uur heel veel kracht termen, want ja 30 jaar de tijd om vast te zijn geroest). Overigens zie je hier ook de opening van de zandkisten, die zitten dus ook in de voetplaat verzonken en in totaal 8 keer.



Op deze foto, zie je niet veel, ging vooral om de nieuwe pijp voor de kabels van de te plaatsen ATB spoelen, maar je ziet dus de verbinding tussen de twee hefbomen die uit het draaistel steken, deze gaat door een sleuf in het locomotief frame.



Maar goed je hebt er nog niet veel aan zo. Ik heb het geschetst zo even uit mijn hoofd. De vorm van de remhefbomen zouden in het echt anders kunnen zijn, maar het gaat even op het principe van de werking.
De buitenste lijnen, is de zijkant van de loc, de stippellijnen is het dikke stuk frame in het midden van de loc, daar doorheen gaan dus via een sleuf de remhefbomen. De remcilinder zit dus onder de voetplaat bevestigd. De eerste hefboom zit met de middelste pen, net buiten de verdikking van het frame bevestigd en is dus het draaipunt, deze is trouwens dubbel, dus een plaat boven en onder. De tweede is dus de verbinding tussen de hefbomen van het draaistel, met eraan geschetst wat je op de foto van het draaistel aan de draaistel hefbomen ziet. Wat tussen de stippellijnen zit, zit dus door sleuven in het frame, en liggen daar gewoon los in.



Hoop dat het een beetje duidelijk is geworden.

Groeten Edwin.

DH1-3104

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
Re: Vragen NS 2400 serie
« Reactie #3 Gepost op: 07 oktober 2022, 10:29:30 »
Frits en Edwin,

Bedankt voor jullie antwoordt op mijn vraag.
Met de schets van Edwin en tekening met doorsnede van het zijaanzicht kan ik een heel stuk verder komen.

Verder zal ik draadje blijven gebruiken voor het stellen van vragen over details van de loc serie 2400/2500 maar zal ik ook wat klein verschillen laten zien die mij opgevallen zijn.

Groet Ronald.
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Vragen NS 2400 serie
« Reactie #4 Gepost op: 07 oktober 2022, 10:59:36 »
Er bestaan nog exemplaren van dit loctype. B.v. bij de SGB. Je zou kunnen vragen of je daar op een stille dag eens onder mag kruipen.

DH1-3104

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
Re: Vragen NS 2400 serie
« Reactie #5 Gepost op: 09 oktober 2022, 16:54:02 »
Klaas,

Ik ben slechtziend mijn visus (zicht) gaat langzaam achter uit en zoek naar mogelijk heden om zo lang het nog kan met de hobby bezig te kunnen blijven.
Daarbij is het 3d tekenen en printen voor mij een mooi alternatief.
Dat inmeten met een rolmaat is voor mij geen optie omdat het aflezen van de maat met loep heel lastig gaat.
Ik zorg dat de basis maten goed zijn, en maak ook veel gebruik van foto's en maatschetsen als referentie voor maten.

Ik had de maten van het zijaanzicht maar geen boven of onderaanzicht, maar ook geen foto van de remcilinder en hefboom onder de loc, en daarbij is alles onder de loc is zwart of grijs en wat ik aan foto's heb is moeilijk te zien wat nou wat is.

Maar uiteindelijk is het met gelukt door de schets van Edwin en de tekening van het zij aanzicht en dit is het resultaat.





De bouw van de loc is in dit draadje verder te volgen NS 2400 serie in spoor 0.
Verder vragen over de NS 2400/2500 serie zal ik dit draadje blijven vragen.

Groet Ronald.

Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Vragen NS 2400 serie
« Reactie #6 Gepost op: 09 oktober 2022, 19:00:09 »
Dat inmeten met een rolmaat is voor mij geen optie omdat het aflezen van de maat met loep heel lastig gaat.
In dit geval ging het mij niet om het precieze inmeten, maar meer om te zien hoe de constructie in elkaar steekt.